We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hans61
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jun 2008 15:38

We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor Hans61 » 06 okt 2012 18:39

Arjan Plaisier, scriba van de PKN beleed de schuld van reformatorische kerken vandaag jegens de Rooms-Katholieke Kerk. Dit deed hij tijdens de samenkomst van 'Wij kiezen voor Eenheid' op het Malieveld in Den Haag. Gezamenlijk wordt er vandaag gebeden voor eenheid. Ook wordt er schuld beleden, zoals Plaisier deed. "De wederzijdse schuld dat het lichaam van Christus is gescheurd, en Christus zo verdeeld is geraakt. De schuld dat we zo gemakkelijk in de scheuring hebben berust en ons verheven hebben boven de kerk van Rome die als de antichrist is beschouwd. Het zelfgenoegzame om de kerkgeschiedenis te laten beginnen met de Reformatie en geen besef te hebben van wat de periode van de ongedeelde kerk te betekenen heeft. Het gemak waarmee veel gebruiken in de Roomse kerk op voorhand als afgoderij of bijgeloof zijn bestempeld zonder ons af te vragen wat de ware betekenis ervan is. De slordigheid van het Reformatorische kerkbesef, en het gemak waarmee er verder is gescheurd, en het onvermogen om de vragen die Rome ons te stellen heeft, serieus te nemen."

"Het gebrek aan goede wil om ons in te spannen de breuk in het lichaam van Christus te helen, met het oog op het getuigenis van het evangelie."

Bron:CIP nieuws

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor Katlheen » 06 okt 2012 19:09

Niets mis mee. Prima stuk.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor boer » 06 okt 2012 19:17

Erg veel mensen hebben ook vragen aan Rome.
maar zelfs een email wordt niet beantwoord.
Ik hoor zojuist dat de butler ook gevangenisstraf heeft gekregen.
Alleen vaticaanse berechting natuurlijk.
In plaats van een paus die boos is vanwege de corruptie, nepotisme en hypocrisie , gaat de boodschapper ervan de bak in.
Beschuldigde zegt uit liefde voor de kerk van Christus te hebben gehandeld, naar de Schrift.
Alleen de aanhef al van die vaticaanse rechter, includerend allerlei titels voor Ratzinger, die hem beslist niet toekomen...
Dus wat de titel betreft, die mag nog steeds in tegenwoordige tijd.
Er is trouwens maar 1 kerk, die heet de Gemeente, en die heeft geen muren.
Ik meen dat er wel meer dan 1 antichrist is, trouwens.
Er staat er ook nog een op de kansel bij meneer Plaisiers PKN, Hendriks heet hij, geloof ik...
What a world....

maaarten

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor maaarten » 06 okt 2012 19:23

boer schreef:Ik meen dat er wel meer dan 1 antichrist is, trouwens.
Er staat er ook nog een op de kansel bij meneer Plaisiers PKN, Hendriks heet hij, geloof ik...
What a world....


Volgens mij is die recentelijk met pensioen gegaan

maarja, helaas is ds. Hendrikse niet de enige.......

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor schaapje » 06 okt 2012 19:25

Hans61 schreef:Arjan Plaisier, scriba van de PKN beleed de schuld van reformatorische kerken vandaag jegens de Rooms-Katholieke Kerk. Dit deed hij tijdens de samenkomst van 'Wij kiezen voor Eenheid' op het Malieveld in Den Haag. Gezamenlijk wordt er vandaag gebeden voor eenheid. Ook wordt er schuld beleden, zoals Plaisier deed. "De wederzijdse schuld dat het lichaam van Christus is gescheurd, en Christus zo verdeeld is geraakt. De schuld dat we zo gemakkelijk in de scheuring hebben berust en ons verheven hebben boven de kerk van Rome die als de antichrist is beschouwd. Het zelfgenoegzame om de kerkgeschiedenis te laten beginnen met de Reformatie en geen besef te hebben van wat de periode van de ongedeelde kerk te betekenen heeft. Het gemak waarmee veel gebruiken in de Roomse kerk op voorhand als afgoderij of bijgeloof zijn bestempeld zonder ons af te vragen wat de ware betekenis ervan is. De slordigheid van het Reformatorische kerkbesef, en het gemak waarmee er verder is gescheurd, en het onvermogen om de vragen die Rome ons te stellen heeft, serieus te nemen."

"Het gebrek aan goede wil om ons in te spannen de breuk in het lichaam van Christus te helen, met het oog op het getuigenis van het evangelie."

Bron:CIP nieuws

Beetje wrange smaak in de mond na het nieuws dat de klokkeluider gestraft gaat worden omdat hij de waarheid over het de misstanden van het vaticaan boven tafel wilde krijgen.
Over goede wil gesproken :-&
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor Faramir » 06 okt 2012 19:29

boer schreef:Erg veel mensen hebben ook vragen aan Rome.
maar zelfs een email wordt niet beantwoord.

Het is vrij logisch dat een mail rechtstreeks naar de paus niet beantwoord wordt. Dat dat besef bij jou nog niet doorgedrongen is zegt eigenlijk heel veel over jezelf. Je zou eerst eens een gesprek kunnen aanvragen met je lokale pastor.
Ik hoor zojuist dat de butler ook gevangenisstraf heeft gekregen.
Alleen vaticaanse berechting natuurlijk.

De man heeft een strafbaar feit verricht en is daarvoor berecht tijdens een eerlijk proces waarbij verdediging mogelijk was. Op een zelfde wijze worden in de rest van de westerse wereld mensen berecht die een strafbaar feit plegen. Dat dit weer onderdeel is van je kruistocht jegens de katholieke Kerk zegt wederom meer over jou dan over anderen.
In plaats van een paus die boos is vanwege de corruptie, nepotisme en hypocrisie , gaat de boodschapper ervan de bak in.

En zoals zo vaak breng je weer een valse tegenstelling naar voren.
Beschuldigde zegt uit liefde voor de kerk van Christus te hebben gehandeld, naar de Schrift.

Dat klopt maar toch heeft hij een strafbaar feit gepleegd waar hij nu boete voor moet doen. Zo werkt dat in samenlevingen die niet willen vervallen tot totale anarchie.
Alleen de aanhef al van die vaticaanse rechter, includerend allerlei titels voor Ratzinger, die hem beslist niet toekomen...

Die mening mag jij hebben.
Dus wat de titel betreft, die mag nog steeds in tegenwoordige tijd.

Voor mensen zoals jou zal dat ongetwijfeld zo zijn. Een onbetekenend splintergroeperinkje van anarchistische 'christenen'. Who cares?
Er is trouwens maar 1 kerk, die heet de Gemeente, en die heeft geen muren.

Ook dat is slechts een theologisch standpunt zoals er zovelen zijn waar de meningen over verschillen.
Ik meen dat er wel meer dan 1 antichrist is, trouwens.
Er staat er ook nog een op de kansel bij meneer Plaisiers PKN, Hendriks heet hij, geloof ik...
What a world....

Ik denk ook dat er wel meer dan 1 antichrist is of in ieder geval 1 met heel veel dienaren. Ik geloof dat als jij recht in de spiegel kijkt je er al 1 zult zien.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor Lichtzwaard » 06 okt 2012 19:34

Katlheen schreef:Niets mis mee. Prima stuk.


Inderdaad.
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor boer » 06 okt 2012 23:54

Hans61 schreef:Arjan Plaisier, scriba van de PKN beleed de schuld van reformatorische kerken vandaag jegens de Rooms-Katholieke Kerk. Dit deed hij tijdens de samenkomst van 'Wij kiezen voor Eenheid' op het Malieveld in Den Haag. Gezamenlijk wordt er vandaag gebeden voor eenheid. Ook wordt er schuld beleden, zoals Plaisier deed. "De wederzijdse schuld dat het lichaam van Christus is gescheurd, en Christus zo verdeeld is geraakt. De schuld dat we zo gemakkelijk in de scheuring hebben berust en ons verheven hebben boven de kerk van Rome die als de antichrist is beschouwd. Het zelfgenoegzame om de kerkgeschiedenis te laten beginnen met de Reformatie en geen besef te hebben van wat de periode van de ongedeelde kerk te betekenen heeft. Het gemak waarmee veel gebruiken in de Roomse kerk op voorhand als afgoderij of bijgeloof zijn bestempeld zonder ons af te vragen wat de ware betekenis ervan is. De slordigheid van het Reformatorische kerkbesef, en het gemak waarmee er verder is gescheurd, en het onvermogen om de vragen die Rome ons te stellen heeft, serieus te nemen."

"Het gebrek aan goede wil om ons in te spannen de breuk in het lichaam van Christus te helen, met het oog op het getuigenis van het evangelie."

Bron:CIP nieuws

Waar scheuringen zijn etc is het Lichaam van Christus niet aanwezig, nog Zijn Geest.
Deze kan alleen leven in die mens die volledige vrede en harmonie kent met de rest van de gemeente, die gewoon zichtbaar is.
Eenheid zegt alleen iets als het in gehoorzaamheid is aan Hem alleen, en aan wat de apostelen ons leren in de Schrift.

Faramir

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor Faramir » 07 okt 2012 00:06

En waar zien we die rest van de gemeente dan volgens jou? En dan graag concreet aub.

Riska

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor Riska » 07 okt 2012 07:56

maaarten schreef:(Boer schreef: Ik meen dat er wel meer dan 1 antichrist is, trouwens.
Er staat er ook nog een op de kansel bij meneer Plaisiers PKN, Hendriks heet hij, geloof ik...
What a world....)


Volgens mij is die recentelijk met pensioen gegaan

maarja, helaas is ds. Hendrikse niet de enige.......


Ja, dat vind ik ook. Snap je nog dat de PKN nog steeds bestaat?
Schande toch? Het moest niet mogen...

Houd toch op man met kritiek op de PKN.
Of alle andere kerkelijke instituten volstrekt heilig zijn...

En al dat gezever over de RK ook.
Ja, daar zijn dingen fout gegaan - in het verleden en nu - maar in welke kerk gaat het allemaal goed?

Ken je het verhaal van de splinter en de balk?
Als ik dat weer eens voor mijzelf lees denk ik: 'laat ik maar niet oordelen, want wie ben ik...'
Zo is het ook met de kerken: wie ben ik - wie ben jij - om te oordelen?
Laat het maar aan God over...

De enige kerk waarover je iets mag zeggen is je eigen kerk - en daar kun je er wat aan doen als die in jouw ogen fout is...

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor Lichtzwaard » 07 okt 2012 08:09

De enige kerk waarover je iets mag zeggen is je eigen kerk - en daar kun je er wat aan doen als die in jouw ogen fout is...---CITAAT.

De Kerk als Heilige Lichaam van Jezus Christus is totaal volmaakt en dat lichaam is vervat in het instituut Kerk als daar fouten worden gemaakt zijn dat altijd mensen die zondig zijn,maar ook voor zondige mensen is vergeving.

De PKN is geen kerk maar hooguit een kerkgemeenschap eerder een landelijke gezelligdheidsvereniging met op Zondag een religieus uurtje.

De Kerk is altijd Katholiek en Apostolisch staande in de Apostolische Successie.
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor boer » 07 okt 2012 09:35

Riska schreef:
Ja, dat vind ik ook. Snap je nog dat de PKN nog steeds bestaat?
Schande toch? Het moest niet mogen...

Houd toch op man met kritiek op de PKN.
Of alle andere kerkelijke instituten volstrekt heilig zijn...

En al dat gezever over de RK ook.
Ja, daar zijn dingen fout gegaan - in het verleden en nu - maar in welke kerk gaat het allemaal goed?

Ken je het verhaal van de splinter en de balk?
Als ik dat weer eens voor mijzelf lees denk ik: 'laat ik maar niet oordelen, want wie ben ik...'
Zo is het ook met de kerken: wie ben ik - wie ben jij - om te oordelen?
Laat het maar aan God over...

De enige kerk waarover je iets mag zeggen is je eigen kerk - en daar kun je er wat aan doen als die in jouw ogen fout is...
Kritiek op PKN mag niet, kritiek op RKK mag niet, kijk als je niets meer mag zeggen gaat het nooit goed komen natuurlik.
Dat zo'n hendrikse op de kansel kan en mag blijven staan, en dat de boodschapper van ongeregeldheden bij die paus de gevangenis ingaat zegt zo ontzettend veel over betreffende ''kerken'', dat zelfs de buitenwereld er niet meer bij kan.
Het verhaal van de splinter en de balk is voor mensen onderling, de gemeente heeft als taak zichzelf zuiver te houden.
Op Faramir, die mij voor antichrist uitmaakt, ga ik niet meer in, natuurlijk.

Riska

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor Riska » 07 okt 2012 11:57

Van mij mag kritiek, maar af en toe word ik beroerd van alle 'bashen' van met name de PKN.

Ja, van mij mag Hendriksen ook wegwezen - doet ie overigens al voor het grootste deel.

Lichtzwaard schreef:De PKN is geen kerk maar hooguit een kerkgemeenschap eerder een landelijke gezelligdheidsvereniging met op Zondag een religieus uurtje.
Dat noem ik dus zeer ongefundeerde kritiek. Ik heb vanmorgen een prachtige preek gehoord en zeer grondige uitleg gekregen over een gedeelte van de Bergrede.

En Lichtzwaard, je haalt de Gemeente van Christus en de kerk door elkaar.
In RK-ogen is de kerk van Rome de enige ware kerk, waarvan anderen zijn afgescheiden.
Ik denk aan een redelijk recente uitspraak van de paus, dat protestanten geen kerk waren.
Ee moeten onderscheiden de kerk als instituut en de gemeente waar wij zondags naar toe gaan.

De Gemeente van Christus gaat niet ten onder - want Christus Zelf is daar de Leidsman.

Faramir

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor Faramir » 07 okt 2012 19:24

Faramir schreef:En waar zien we die rest van de gemeente dan volgens jou? En dan graag concreet aub.

Antwoord aub.

Faramir

Re: We beschouwde de kerk van Rome als de antichrist"

Berichtdoor Faramir » 07 okt 2012 19:30

boer schreef:Op Faramir, die mij voor antichrist uitmaakt, ga ik niet meer in, natuurlijk.

'Een' anticrist, niet 'de'. En dat jij dat bent blijkt uit datgene wat jijzelf aandraagt op dit forum. Dat jij het gewoon bent om kerkgenootschappen en leden voor van alles en nog wat uit kan maken maar zelf net tegen een stootje kan of ook maar je eigen geloof steekhoudend onderbouwen verteld wel het een en ander over jou.
Toch wil ik nog gewoon antwoord van je, dat ben jij dit forum en haar leden verschuldigd naar al je getrol. Een concreet antwoord op mijn vraag die jijzelf hebt opgewekt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten