Donald Duck

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Donald Duck

Berichtdoor ineke-kitty » 23 aug 2014 21:27

Persoonlijk was ik dol op Goofy, Knabbel en Babbel, en Tom Poes.
Geen idee of deze figuurtjes nog "meedoen" in de Donald Duck.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Donald Duck

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2014 21:52

ineke-kitty schreef:Persoonlijk was ik dol op Goofy, Knabbel en Babbel, en Tom Poes.
Geen idee of deze figuurtjes nog "meedoen" in de Donald Duck.

Tom Poes hoorde bij heer Bommel. :wink:

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor jamillah » 23 aug 2014 21:58

schelpje3 schreef:Maar welk blad is er dan wel verantwoord? Mijn kinderen vonden de Bim Bam niks aan.


Dat vraag ik me ook af nu we in overweging zijn om de DD eruit te doen.

Na het REFOrmatorisch dagblad, een REFOforum, REFOscholen, REFOrmatorische omroep etc vind ik het nu ook wel tijd worden voor een REFOduck. :mrgreen:

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3913
Lid geworden op: 25 sep 2013 14:56

Re: Donald Duck

Berichtdoor ineke-kitty » 23 aug 2014 22:02

schelpje: " Tom Poes hoorde bij heer Bommel"

Ja, das waar ook. Was die goedaardige beer in zijn geruite jasje vergeten. :D

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Donald Duck

Berichtdoor Memmem » 23 aug 2014 22:16

Jamillah, hoe oud is jullie oudste? Hier zijn de kinderen weg van de weet.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Donald Duck

Berichtdoor jamillah » 23 aug 2014 22:43

Memmem schreef:Jamillah, hoe oud is jullie oudste? Hier zijn de kinderen weg van de weet.


De oudste is 9, ik heb net even zitten kijken en het lijkt me een leuk blad :-)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 23 aug 2014 23:18

Ik las laatst een artikel over een onderzoek waaruit bleek dat kinderen uit orthodoxe gezinnen minder goed in staat zijn fantasie te onderscheiden van werkelijkheid. Dat als je ze een sprookje voorlegde of een situatie die duidelijk verzonnen was, ze eerder geneigd waren te denken dat het echt was. In dat licht kun je de DD inderdaad maar beter weren, maar geef dat blad dan niet de schuld, maar de opvoeding dat kinderen niet weten wat fantasie is en wat echt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Donald Duck

Berichtdoor Wim2600 » 23 aug 2014 23:28

Wat toevallig dat deze hele discussie weer oplaait drie dagen nadat ik uit nostalgie bij de Albert Heijn nog eens een Donald Duck meegriste.

De inhoud lijkt me nog steeds vergelijkbaar met vroeger (wel 44 pagina's tegenwoordig, tegenover 32 in mijn jeugd), maar de moderne verhalen vind ik wel een stuk minder mooi getekend én qua inhoud een stuk flauwer/banaler dan de klassieke strips van Carl Barks (die sinds 2012 opnieuw twee keer per jaar in hun oorspronkelijke vorm in luxe gebonden Engelstalige hardcover-editie verschijnen - een reeks die ik met veel enthousiasme aan het verzamelen ben, al zal het nog een jaar of 12 duren voor alle volumes verschenen zijn).

Daarnaast heb ik als trouwe fan natuurlijk ook alle hardcover-heruitgaven van het weekblad van 1952 tot 1959 op de plank staan, en een kast vol oude Duckies uit de jaren 1980, toen ik nog volop in de doelgroep zat, en waar ik zelfs op m'n veertigste nog regelmatig een graai in doe voor een half uurtje nostalgisch amusement... :wink:

Je kan natuurlijk overal iets 'gevaarlijks' in gaan zoeken, maar je moet in mijn ogen toch echt van kwade wil zijn om in een blaadje als de Donald Duck één of ander satanisch complot te zien.

mohamed

Re: Donald Duck

Berichtdoor mohamed » 24 aug 2014 00:22

Ik heb de serie van Carl Barks nog liggen, in bundelvorm vanaf het eerste deel helaas niet geheel compleet. De bundels verkeren in nieuwstaat en als je er interesse in hebt stuur me maar een pm.
Wim2600 schreef:Je kan natuurlijk overal iets 'gevaarlijks' in gaan zoeken, maar je moet in mijn ogen toch echt van kwade wil zijn om in een blaadje als de Donald Duck één of ander satanisch complot te zien.

+ 1.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Donald Duck

Berichtdoor hettys » 24 aug 2014 10:02

Toen ik een kind was kwam de Donald Duck altijd op dinsdagochtend. Ik zorgde dan dat ik 12 uur het eerst uit school was, zodat ik als eerste kon lezen voordat een ander het blad zou beduimelen.
Ik vond het altijd weer geweldig. (alleen "wordt vervolgd"niet, want dan moest je weer een week wachten met verder lezen)

Juist omdat al die "zonden" erin zitten is het een buitengewoon leerzaam blad voor kinderen. Het gaat over gierigheid, stelen, (het loont nooit) over verwaandheid, en verder alles wat menselijk is. ook leer je wat je allemaal met woorden kunt doen als je ze een beetje verhaspeld.

Mijn kinderen hebben ook altijd genoten van de Donald Duck en ze liggen alweer klaar voor het kleinkind.
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2014 10:30

Maar ja, het is niet van Jezus, DUS is het van de duivel, toch? Nu alleen nog redenen vinden - hoe vergezocht ook - om dat aannemelijk te maken.

In dit geval zijn het de heksen/het occulte. Vraagje, mag Macbeth van Shakespeare dan ook niet?


Een beetje off-topic, maar er is een film gemaakt van Dark Dungeons, een van de meer beruchte Chick tracten. Ook al zo'n totaal niet serieus te nemen waarschuwing tegen de fantasie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Donald Duck

Berichtdoor meribel » 24 aug 2014 10:31

Ik ben het niet eens met dingen die hier worden gezegd over de donald duck dat het slechte verhalen bevat als bij dagobert gaat het enkel om geld en bij donald moet alles wijken voor zijn carriere.
De verhalen eindigen altijd met een soort boodschap. Als het er op aankomt kiest dagobert juist voor zijn neefjes ipv geld en donald doet ook alles voor kwik kwek en kwak,
Daarbij zwarte magica de heks verliest altijd en bij guus geluk blijkt keer op keer dat ook al heb je materieel alles dat het juist niet gelukkig maakt.

Verder als je je kinderen de donald duck verbied dan kan je werkelijk in elk verhaal kwaad zien, dan zeker in sprookjes en vraag ik me oprecht af welke strips ze mogen lezen,
Bijbel in stripvorm vast ook niet.

Pol misschien? Daar is voor oudere kinderen toch niets aan..
Asterix en obelix heeft overdadig veel geweld,
Suske en wiske zijn de familieverhoudingen veel te onduidelijk
Lucky luke wordt ook veel in geschoten
Fc knudde? Guust flater? Jommeke? Mogen die wel? Jan jans en de kinderen?

Van mij mogen ze alles lezen wat ze zelf leuk vinden.
Ik lees het ook en als er iets raars is dan praat ik met ze.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2014 10:45

meribel schreef:Asterix en obelix heeft overdadig veel geweld,


Dat niet alleen, het zijn nog heidenen ook, bij Toutatis! Ik moet trouwens zeggen dat de hertalingen ervan geweldig zijn. Eindelijk zijn de namen die zo goed als allemaal woordgrappen zijn begrijpelijk, ook als je geen Frans kent. Het Romeinse kamp Kleinmokum in plaats van Petitbonum is gewoon geweldig.

Suske en wiske zijn de familieverhoudingen veel te onduidelijk


Niet als je Het Eiland Amoras (geloof ik) hebt gelezen*. Wiske is de nicht van Sidonia en Suske is 'geadopteerd'. Maar ja, spoken, magie, fanatsiewezens. Foei, foei.

*Om het echt verwarrend te maken kun je ook nog Rikki en Wiske in Chocowakeije lezen :-)

Lucky luke wordt ook veel in geschoten
Fc knudde? Guust flater? Jommeke? Mogen die wel? Jan jans en de kinderen?

Van mij mogen ze alles lezen wat ze zelf leuk vinden.
Ik lees het ook en als er iets raars is dan praat ik met ze.


Guust Flater is geweldig. Zelf las/verzamelde ik vroeger ook alle strips van Urbanus. Die schijnt ook nog steeds nieuwe strips uit te brengen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Lock&Stock » 24 aug 2014 18:59

Spreeuw schreef:Voor een kind kan het best schadelijk zijn ja. Als hij leest over de Zware Jongens, dan kan hij misschien denken dat stelen toegestaan is. Maar komt de politie niet voor in de Donald Duck? Als ik me goed herinner wel, de Zware Jongens zijn toch al verschillende keren opgepakt? Dus wellicht is dat minder ernstig. Volwassenen prikken er doorgaans wel doorheen.


Ik heb mijn hele jeugd de Donald Duck gelezen en daar uit haalde ik altijd dat de Zware Jongens slecht waren. Net als stelen of oplichting. Ik vind het juist mooi hoe dit in de Donald Duck wordt gedaan, niet alle morele lessen er dik boven op leggen maar kinderen zelf een conclusie laten trekken. Uiteindelijk trekken de Zware Jongens altijd aan het korte eind en dat is niet voor niets.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2014 20:42

Ik begrijp verder dat hele bezwaar niet zo. In computerspellen roof ik altijd alles wat niet aan de grond zit vastgespijkerd, maar geen haar op mijn hoofd die denkt dat ik in het echt zoiets zou doen. En de dochter des huizes doet hetzelfde en weet ook donders goed dat ze dat in het echt niet hoeft te proberen. Daar praten we namelijk gewoon over. Dat heet opvoeden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 93 gasten