Donald Duck

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2014 10:20

Boerin schreef:Voordat ik kinderen had was ik hier heel extreem in. Zowat alles was occult. De Efteling wilde ik nooit heen, ben er gisteren geweest, want m'n zus vierde d'r 25 jaar trouwen met ons in de Efteling en de kinderen vonden het prachtig. Ik eigenlijk ook. Ik zei tegen m'n zus dat die heks een prachtige operastem had voor een heks, LOL.

Misschien zijn we niet voorzichtig genoeg en waren jouw gevoelens hieromtrent, helemaal niet verkeerd. Ik liet mijn kinderen vroeger wel eens naar een tekenfilmpje kijken, dat zij vervolgens zelf uitzetten. Ik vroeg, waarom, vinden jullie het niet leuk?
Nee, het is eng. Zij voelden dit haarzuiver aan.
Ik ben alleen even vergeten hoe het nu heette.
Er zijn ook mensen die in de smurfen iets verkeerds zien, in de persoon van Gargamel.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Teus » 23 aug 2014 13:08

Donald Duck is een van de slechtste kinderbladen die er zijn afgezien dat ouderen hem ook lezen.
Opvoedkundig een verschrikking, we hebben er allemaal een eigen mening over maar wat we zelf vinden is het minst belangrijke.
Als er een bepaalde bewering komt is het meestal ik vindt het wel meevallen, dan mag dit en dat ook niet. Het zij dan zo, dan mag dit en dat ook niet. Omdat men meent dat het ene mag dan mag het andere ook wel. Wat we zelf vinden is relevant maar zouden we niet af moeten vragen wat God er van vindt en of Jezus hem ook zou lezen?
De grootste zonden komen er in voor, de neefjes maken hun oom belachelijk, voor Donalds carrière moet alles wijken. Dagobert de hebzuchtige geldwolf, voor zijn geld moet alles wijken, geld is de wortel van alle kwaad. Het is duidelijk een blad bedacht door satan om mensen van God af te houden. Bij kinderen gaat het het makkelijkst vooral als de ouders het ook nog best vinden.
Ja, dat geldt evengoed ook voor sprookjes en sinterklaas.
Alles wat ons van God afhoudt is een afgod.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Teus » 23 aug 2014 13:25

mohamed schreef:
Dat soort mensen horen op een eigen eiland, ver bij de normale beschaving vandaan, stelletje angsthazen. Een echte jood vreest niets, behalve de HEERE.

Als het om je eigen bangheid gaat ben je inderdaad echt een zielig figuur als je DD niet durft te lezen. Helaas gaat het daar niet om.

mohamed schreef: Wees sterk en moedig, wees niet bevreesd en schrik niet voor hen terug, want het is de HEERE, uw God, Die met u meegaat. Hij zal u niet loslaten en u niet verlaten.' (Deut 31,6)

Hier erken je dat het toch niet goed is..... maar je kunt het gewoon doen want God is bij je. Nooit vernomen dat God je wat loslaat als je bewust iets fout doet? In dit geval is het God verzoeken.
Deze tekst gaat spreken als je geconfronteerd wordt met iets wat je moeite kost om het niet te doen.

mohamed schreef: Kennelijk vertrouw jij er niet op dat God het getekende eendje Donald Duck wel aankan. ](*,)

Hier laat je ook zien dat het eigenlijk wel fout is, anders hoeft God er niets mee te doen. Dit geldt ook als je er met moeite voor kiest om hem niet te lezen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Bambi » 23 aug 2014 13:31

Het blad gaat over getekende pratende eenden.
Daar zal geen enkel kind zich in real-life mee identificeren.
Ik heb hem mijn hele jeugd gelezen en ik vond als kind die Dagobert al een vrek en ik vond het zielig als Donald gepest werd enz..........

In real-life hoeven kinderen alleen maar om zich heen te kijken, om hetzelfde te zien gebeuren.
Ik had afgelopen week die zelfde verontwaardiging ook bij het zien dat de ministers gezellig aan het babbelen waren op een landgoed, want dat hadden ze nodig.
Terwijl door hun bezuinigingen heel veel mensen geen geld meer hebben om normaal eten te kopen, laat staan naar een landgoed te gaan.
Dat zijn de voorbeelden die kinderen in real-life zien.
Dat hakt er meer in dan de Donald Duck.

Juist door het lezen van een Donald Duck, voelen kinderen verontwaardiging als hun favoriete eend rottigheid overkomt.
Dan kun je dat juist als ouder doortrekken naar het echte leven.
En hen leren dat er in het echte leven heel veel mensen zijn als die slechte eenden in de Donald Duck.
En dat de duvel net zo gemeen bezig is als die heksen, enz..............

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2014 14:11

Teus schreef:De grootste zonden komen er in voor, de neefjes maken hun oom belachelijk, voor Donalds carrière moet alles wijken. Dagobert de hebzuchtige geldwolf, voor zijn geld moet alles wijken, geld is de wortel van alle kwaad. Het is duidelijk een blad bedacht door satan om mensen van God af te houden. Bij kinderen gaat het het makkelijkst vooral als de ouders het ook nog best vinden.
Ja, dat geldt evengoed ook voor sprookjes en sinterklaas.
Alles wat ons van God afhoudt is een afgod.

Scherp Teus!
Wat vind je dan van de uitdrukking: Mag God in je tijdschriftenmand meekijken en lezen?

Bambi

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Bambi » 23 aug 2014 14:26

Bij ons lag de Donald Duck gebroederlijk naast de Terdege. 8)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Teus » 23 aug 2014 14:29

Bambi schreef:Het blad gaat over getekende pratende eenden.
Daar zal geen enkel kind zich in real-life mee identificeren.
Ik heb hem mijn hele jeugd gelezen en ik vond als kind die Dagobert al een vrek en ik vond het zielig als Donald gepest werd enz........

Ik denk dat je niet beseft hoeveel impact het op een kind kan hebben. Geleerden zeggen dat dergelijke films en spelletjes invloed kan hebben op het gedrag van kinderen.
In real-life hoeven kinderen alleen maar om zich heen te kijken, om hetzelfde te zien gebeuren.
Ik had afgelopen week die zelfde verontwaardiging ook bij het zien dat de ministers gezellig aan het babbelen waren op een landgoed, want dat hadden ze nodig.
Terwijl door hun bezuinigingen heel veel mensen geen geld meer hebben om normaal eten te kopen, laat staan naar een landgoed te gaan.
Dat zijn de voorbeelden die kinderen in real-life zien.
Dat hakt er meer in dan de Donald Duck.

Hier heb je het over volwassen kinderen zeker, kleine kinderen zien dat niet hoor.
Overigens vind ik de beveiliging van het huis van onze koning in het buitenland veel erger.
Voor deze gevallen kun je bidden, je zorg uitspreken tegenover God.

Juist door het lezen van een Donald Duck, voelen kinderen verontwaardiging als hun favoriete eend rottigheid overkomt.


Bij de eerste keer lezen zou de verontwaardiging kunnen ontstaan maar het werkt verslavend, dat zegt al genoeg. Ze willen meer lezen en als er echte verontwaardiging zou ontstaan, hoeven ze de 2e keer niet meer. Dat is het zelfde als ze iets eng vinden de 2e keer hoeft het niet meer.

Dan kun je dat juist als ouder doortrekken naar het echte leven.
En hen leren dat er in het echte leven heel veel mensen zijn als die slechte eenden in de Donald Duck.
En dat de duvel net zo gemeen bezig is als die heksen, enz..............

En dan maar gewoon laten lezen, elke keer opnieuw?
Dan kun je de films en spelletjes waar alles en iedereen afgemaakt wordt ook wel toestaan.
Heb je wel eens een kind, in elkaar geslagen en een stuk in de kraag, op het politiebureau op moeten halen, snachts om 3 uur? Dan zeg je ook niet “ach ze leren er van, ze worden flink en weten wat er te koop is in de wereld. Nee dan moet je het voor God brengen en vraag je of Hij wil helpen voorkomen, de volgende keer. Dan is mijn kind in de fout gegaan maar ik net zo goed.

Is het niet dat we het goede moeten laten zien en voorhouden? Moeten we volharden in slechte dingen om onze kinderen op te voeden?
Sorry, ik vind het een manier van je verantwoordelijkheid niet nemen en laten varen.
Als je 1 keer een DD bespreekt met je kinderen, wat er niet goed en verwerpelijk aan is, kun je een hele avond mee bezig zijn, dan kunnen ze het blad misschien de volgende keer makkelijker negeren.

Het is je eigen visie en die wil je rechtvaardigen. Kun je Gods aangezicht zoeken voordat je gaat lezen en Gods zegen vragen en Zijn nabijheid over hetgeen je doet? Denk je dat God het gaat zegenen? Heb je het al eens aan God gevraagd of het goed is dat je kinderen hiermee opgroeien?
Sorry, voor mijn wellicht heftige reactie, soms kan het niet anders.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Bambi » 23 aug 2014 14:42

Je hebt 1 stukje over het hoofd gezien Teus.
Nl. dat ik zelf met de Donald Duck ben groot geworden.
En ik heb er totaal geen negatieve beïnvloeding door ondervonden.
Net zo min als van alle stripboeken in mijn tijd of de boeken van Arendsoog of Pietje Bel.
Mensen moeten er juist voor waken om niet te verkrampt met dingen bezig te zijn.
Wij hadden geen tv, dus ellende die in real-life beelden te zien zijn, zoals films en journaal, hadden wij niet.
En slechte vriendjes mochten wij niet mee omgaan, want daar zat mijn moeder wel bovenop.
Ook speelden wij gewoon cowboytje, met een speelgoedpistooltje en ik heb nog nooit in real-life iemand overhoop geknald.
Terwijl ik iemand ken die geen speelgoedwapens kreeg, want dat zou zo'n slechte impact hebben.
En die persoon werkt nu in het leger.

Je jeugd is een voorbereiding op het echte leven en dan helpt het niet om een kind overal voor af te schermen.
Trouwens in de Bijbel staan verhalen die wel heel wat erger zijn dan een (strip)boek en ik kon als kind goed aanvoelen dat dat echt gebeurde verhalen waren, i.t.t. de (strip)boeken die ik las.
De Bijbel ook maar niet meer voorlezen dan?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Teus » 23 aug 2014 14:44

Teus schreef:De grootste zonden komen er in voor, de neefjes maken hun oom belachelijk, voor Donalds carrière moet alles wijken. Dagobert de hebzuchtige geldwolf, voor zijn geld moet alles wijken, geld is de wortel van alle kwaad. Het is duidelijk een blad bedacht door satan om mensen van God af te houden. Bij kinderen gaat het het makkelijkst vooral als de ouders het ook nog best vinden.
Ja, dat geldt evengoed ook voor sprookjes en sinterklaas.
Alles wat ons van God afhoudt is een afgod.

schelpje3 schreef:Scherp Teus!
Wat vind je dan van de uitdrukking: Mag God in je tijdschriftenmand meekijken en lezen?

Een goede graadmeter Schelpje, bij mij mag het hoor.
Wat dat aangaat zijn we nergens anders op geabonneerd als Israël Today, Het Zoeklicht en Open doors. De rest zijn gratis kranten en folders, opbrengst bestemd voor het goede doel.
Gisteren zat ik te wachten in de wachtkamer in het ziekenhuis. Uit verveling een pocket van DD gepakt. Het stond me werkelijk tegen en heb het aan de kant gelegd zonder het eerste verhaaltje uit te lezen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2014 14:52

Teus schreef:Een goede graadmeter Schelpje, bij mij mag het hoor.
Wat dat aangaat zijn we nergens anders op geabonneerd als Israël Today, Het Zoeklicht en Open doors. De rest zijn gratis kranten en folders, opbrengst bestemd voor het goede doel.
Gisteren zat ik te wachten in de wachtkamer in het ziekenhuis. Uit verveling een pocket van DD gepakt. Het stond me werkelijk tegen en heb het aan de kant gelegd zonder het eerste verhaaltje uit te lezen.

Het was eigenlijk een variant op: mogen de broeders k.r. op huisbezoek (bij wijze van spreken) in uw lektuurmand kijken? Ik wist dat dit op het forum slecht zou vallen. :mrgreen:
En dat kinderen nog een DD zouden pakken, alla, maar heel veel volwassenen, met name mannen geloof ik, lezen dat ding ook.
Zouden die graag in een sprookjeswereld willen verkeren? :wink:

Maar welk blad is er dan wel verantwoord? Mijn kinderen vonden de Bim Bam niks aan.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor rotterdam » 23 aug 2014 14:59

Teus schreef:Donald Duck
Jezus hem ook zou lezen?


Zou Jezus de Donald Duck lezen ? En de hogepriesters, de Schriftgeleerden, de Farizeeërs ?

Jij mag kiezen - wie wel en wie niet ?

In Matheus 11 ; 17 “Toen we voor jullie op de fluit speelden, wilden jullie niet dansen,
toen we een klaaglied zongen, wilden jullie niet rouwen.” citeert Christus een bekend kinderliedje.
Dit liedje hoorde bij een kinderspelletje dat op straat gespeeld werd.

Verder is het uiteraard een rare vraag, je kunt je ook afvragen "zou Christus gefietst hebben ? gezwommen ? spelletjes gespeeld ? en ga zo maar door.

Ik weet het niet maar ik weet zeker dat jij het ook niet weet. :D

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Teus » 23 aug 2014 16:06

Het wil toch niet zeggen dat als het misschien geen negatieve uitwerking geeft dat je je overal mag begeven? Ik wil toch ook niet in zo,n bijeenkomst komen waar half of bijna niet geklede dames vaak meisjes staan te hossen en te tieren op de muziek en de gevolgen daarvan? Om te kijken hoe dat is zonder dat ik er behoefte aan heb? Ik weet al dat het fout is, het heeft bij mij geen negatieve invloed, zover ik het nu kan inschatten, maar ik ga er niet heen omdat God het niet goed vindt.
Ik ben ook opgegroeid met DD en sprookjes, ik weet niet of het negatief gewerkt heeft maar mijn leven was een grote puinhoop en wellicht heeft het er aan bijgedragen. We weten niet altijd wat goed of fout is. Het valt niet altijd mee en gaat ook nog wel fout maar ik wil aan God gehoorzaam zijn.

Je kunt niet je kinderen overal van afschermen, dat is zo maar je kunt God er altijd voor raadplegen, daarom is een nabij leven zo belangrijk, als je alles mag doen in afhankelijkheid van God dan lukt alles. Weet je Bambi, we staan Hem zelf in de weg. Vaak weten we niet eens wat er in de weg staat en daarom is het zaak om altijd maar weer bij Hem terug te komen en te vragen wat er fout gaat en of we nog wat op te ruimen hebben, of we alles vlak voor God hebben. Dan kan de Heilige Geest volledig Zijn werk doen, dan weten we wat goed en fout is. We hebben vaak de wijsheid in pacht, ik ook hoor, dan moet ik weer een keer goed op me bek gaan zodat ik God weer nodig heb, dan maakt Hij alles weer duidelijk.
Waar we het over hebben, het zijn maar bijzaken, zeker niet onbelangrijk, maar we hebben God Zelf nodig in alle dingen. Ook of het lezen van onze DDje goed is maar ook tijdens het lezen van de Bijbel. We denken vaak, het mag wel, maar wat verwacht God van ons.
Je vraag over de Bijbel lezen dan maar ook niet? Die hebben we nodig Bambi, het is onze opdracht die te lezen, het is ons voedsel. En als we het niet begrijpen, daar heb je ook weer die afhankelijkheid voor nodig, dan Gaat Hij het je uitleggen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Boerin » 23 aug 2014 20:32

Bambi schreef:Ook speelden wij gewoon cowboytje, met een speelgoedpistooltje en ik heb nog nooit in real-life iemand overhoop geknald.

LOL, dat valt me weer alles van je mee, Bambi.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Bambi » 23 aug 2014 20:49

Bambi schreef:Ook speelden wij gewoon cowboytje, met een speelgoedpistooltje en ik heb nog nooit in real-life iemand overhoop geknald.

Boerin schreef:LOL, dat valt me weer alles van je mee, Bambi.

Ooit wel eens iemand overhoop proberen te schieten met een klappertjes-pistool?
Kan je wel vertellen dat dat niet lukt. :clown:

Bambi

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Bambi » 23 aug 2014 21:10

Teus schreef: Heb je het al eens aan God gevraagd of het goed is dat je kinderen hiermee opgroeien?

Ik heb geen kinderen, dus daar kan ik niet op antwoorden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten