Donald Duck

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2012 16:52

maaarten schreef:Hierin lijkt mij toch een balans wenselijk.


Uiteraard.

Je kan toch niet serieus menen dat jij je kinderen verhalen mee zou geven waar bijvoorbeeld geweld verheerlijkt wordt?


Nee, dat lijkt me meer wat voor volwassenen, 16+ misschien, dat hangt van het kind af. Ik zal echter niet gauw iets verbieden en 'geweld verheerlijken' is blijkbaar ook een zeer subjectief begrip.

Dan hebben we het natuurlijk niet meer over de Donald Duck - maar tot op een bepaalde leeftijd lijkt het mij wel wenselijk om je kinderen toch in ieder geval een klein beetje te beschermen.


Natuurlijk. Je zet je 6-jarige geen verhaal over de Holocaust voor, om maar eens wat te noemen.

Er zijn genoeg films en verhalen waarin bepaalde beelden geschetst worden, en bepaalde zaken verheerlijkt worden, die dat absoluut niet zijn. Daar wil ik zelf al niet eens naar kijken omdat ik bang ben dat dat me zou kunnen beïnvloeden, laat staan dat ik daar mijn kinderen naar zou laten kijken/luisteren/lezen.


Hmm, dat heb je misschien wat weinig vertrouwen in je eigen onderscheidingsvermogen. Ik kan als volwassene de meest brute verhalen lezen of films kijken en dan kan ik met mijn hand op mijn hart zeggen dat dat me totaal niet beïnvloedt. (anders zou ik het uiteraard natuurlijk niet doen). Ik ken het verschil tussen fantasie en werkelijkheid.

Voor kinderen is het wel wat ingewikkelder, maar ook de kindergeest is robuuster dan we soms denken. Van Zwarte Magica in de Donald Duck lopen ze echt geen trauma op hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2012 16:58

Weet je wat het ook is, ik zou gewoon veel meer het kind zelf laten kiezen, qua lezen tenminste, qua computer en tv ligt het anders.

Stel dat je kind interesse heeft in gladiatoren en daar wat over wil lezen. Nou, van mij mag hij/zij hoor. Ongetwijfeld komt 'ie dan geweld tegen - dat kan haast niet anders met gladiatoren. Daar kunnen we dan over praten om eventueel de beeldvorming wat bij te sturen. Als het echt teveel wordt, legt hij/zij het boek vanzelf wel opzij. Ik zal in ieder geval niet gauw van te voren zeggen dat iets niet mag. Het zijn allemaal dingen waar kinderen mee moeten leren omgaan. Ik vind ermee leren omgaan in ieder geval beter dan proberen ze het hele leven ervan weg te houden. Dat gaat namelijk geheid een keer fout en dan heb je dus volwassenen die daar totaal niet mee kunnen omgaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maaarten

Re: Donald Duck

Berichtdoor maaarten » 28 jul 2012 17:13

Mortlach schreef:Weet je wat het ook is, ik zou gewoon veel meer het kind zelf laten kiezen, qua lezen tenminste, qua computer en tv ligt het anders.


Enerzijds zit hier natuurlijk een verschil in wereldbeeld achter, waar ik in een absolute moraal geloof, en jij - althans dat vermoed ik enige van jouw post gelezen hebbend - hebt denk ik een wereldbeeld waarin moraal wat relatiever is. Dus wil ik mijn kind een bepaalde moraal meegeven, waarin dus in bepaalde zaken absoluut geen ruimte is wat mij betreft dat het kind zelf uitmaakt wat het wel of niet goed vindt. Goed, voor bepaalde zaken is dat denk ik wel universeel. Het gaat erom waar je de grens trekt. Donald Duck valt wat mij betreft in ieder geval nog wel in het veilige deel. :mrgreen:

Misschien zou het wat anders zijn als de gierigheid van Dagobert altijd maar voor lief genomen werd, of wanneer de relatie tussen Donald en Katrien en de rivaliteit met Guus Geluk altijd alleen maar om materiële zaken gaat. Wanneer iemand wat vaker de Donald Duck zal die er echter achter komen dat uiteindelijk wanneer het er echt op aan komt blijkt dat Dagobert toch meer houd van zijn familie dan van zijn geld, en af en toe blijkt ook dat de liefde van Katrien niet zo oppervlakkig is als het vaak lijkt. Ik heb toch in ieder geval na vroeger heel veel Donald Duck gelezen te hebben absoluut niet het idee dat er bepaalde kwalijke zaken in vergoelijkt worden of iets dergelijks, en ik kan het kwaad er dan ook niet zo goed van inzien. Dus ik snap het achterliggende punt van drs. Muilwijk wel, en ben het op zich met hem daarin eens, alleen denk ik dat het gewoon niet echt opgaat voor de Donald Duck.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2012 17:38

maaarten schreef:Enerzijds zit hier natuurlijk een verschil in wereldbeeld achter, waar ik in een absolute moraal geloof, en jij - althans dat vermoed ik enige van jouw post gelezen hebbend - hebt denk ik een wereldbeeld waarin moraal wat relatiever is. Dus wil ik mijn kind een bepaalde moraal meegeven, waarin dus in bepaalde zaken absoluut geen ruimte is wat mij betreft dat het kind zelf uitmaakt wat het wel of niet goed vindt. Goed, voor bepaalde zaken is dat denk ik wel universeel. Het gaat erom waar je de grens trekt. Donald Duck valt wat mij betreft in ieder geval nog wel in het veilige deel. :mrgreen:


Het gaat niet zozeer om moraal, maar om kennis. Dat ik over geweld of iets dergelijks léés, wil niet zeggen dat ik het goedkeur. Maar het is een feit van de geschiedenis en ik zie geen reden om net te doen alsof het niet bestaat of een kind mee te geven dat je bepaalde dingen wel en bepaalde dingen niet mag weten.

Wat ik me ineens afvraag: een van de bezwaren is, als ik het goed heb, dat het kwaad (magie) wel wordt verslagen, maar niet door de juiste persoon (namelijk Jezus). Wat is daar precies het probleem. Is men bang dat de kinderen Donald Duck als concurrent gaan zien voor God? Dat zal toch niet? Dan is je geloofszekerheid wel heel erg wankel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maaarten

Re: Donald Duck

Berichtdoor maaarten » 28 jul 2012 18:10

Mortlach schreef:Wat ik me ineens afvraag: een van de bezwaren is, als ik het goed heb, dat het kwaad (magie) wel wordt verslagen, maar niet door de juiste persoon (namelijk Jezus). Wat is daar precies het probleem. Is men bang dat de kinderen Donald Duck als concurrent gaan zien voor God? Dat zal toch niet? Dan is je geloofszekerheid wel heel erg wankel.


Volgens mij was het bezwaar dat de magie verslagen wordt door de gierigheid (Dagobert), in plaats van door het goede.

Dat drs. Muilwijk liever had gezien dat Jezus het kwaad versloeg in de verhalen van Donald Duck is een belachelijke karikatuur uit het artikel van geenstijl, wat getuigt dat geenstijl ofwel moedwillig de feiten verdraait om eigen standpunt naar voren te brengen, ofwel dat de auteur van dat artikel van geenstijl niet zo goed is in begrijpend lezen.

Hoe iemand die karikatuur uit het antwoord van drs. Muilwijk haalt is mij een raadsel.
drs. Muilwijk schreef:Mijn eerste reden is de presentatie van magie. In de verhalen, waarin Zwarte Magica voorkomt, wordt zwarte magie als normaal gepresenteerd. Zwarte magie is in de kringen van wicca (waar je jezelf verre vandaan moet houden) de destructieve magie. Dit is ook wat Zwarte Magica doet: Dagobert Duck verwoesten. Dit staat haaks op de Bijbel. Het kwade wordt namelijk niet overwonnen door het goede, maar Dagobert Duck (die niet uitblinkt in de christelijke deugd van naastenliefde; hij doet mij denken aan Luk. 12:13-21 (de rijke dwaas) en Luk. 16:19-31 (de rijke man en de arme Lazarus)) slaat steeds het kwaad af. Dit zijn onbijbelse noties over de verhouding goed en kwaad en magie


(als het met 'het goede' Jezus had bedoelt, had hij het wel met een hoofdletter geschreven :wink: )

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 28 jul 2012 20:47

maaarten schreef:Volgens mij was het bezwaar dat de magie verslagen wordt door de gierigheid (Dagobert), in plaats van door het goede.


Heb ik dat dan verkeerd gelezen? Meestal is het een slimme truc van de neefjes die zorgen dat alles weer goed komt, toch?

Weet je wat het ook is, Dagobert is wel zo gigantisch gierig, zo'n karikatuur van zichzelf, dat kinderen echt wel doorhebben dat het geen normale situatie is. En als het goed is, begrijpen ze ook vrij snel dat kwartjes geen magische krachten hebben.

En trouwens, het is toch ook vrij duidelijk dat Dagobert vanwege zijn gierigheid niet bijzonder gelukkig is, tenminste niet op een sociale manier. Het is dat er mensen (eenden) om hem geven ondanks zijn gierigheid, maar anders zat hij toch mooi alleen in zijn geldpakhuis. Ook dat is een boodschap die kinderen onbewust meekrijgen - gierig zijn = alleen zijn = niet goed.


Dat drs. Muilwijk liever had gezien dat Jezus het kwaad versloeg in de verhalen van Donald Duck is een belachelijke karikatuur uit het artikel van geenstijl,


Hmm, dat weet ik zo net nog niet.

"Mijn eerste reden is de presentatie van magie. In de verhalen, waarin Zwarte Magica voorkomt, wordt zwarte magie als normaal gepresenteerd. Zwarte magie is in de kringen van wicca (waar je jezelf verre vandaan moet houden) de destructieve magie. Dit is ook wat Zwarte Magica doet: Dagobert Duck verwoesten. Dit staat haaks op de Bijbel. Het kwade wordt namelijk niet overwonnen door het goede, maar Dagobert Duck (die niet uitblinkt in de christelijke deugd van naastenliefde; hij doet mij denken aan Luk. 12:13-21 (de rijke dwaas) en Luk. 16:19-31 (de rijke man en de arme Lazarus)) slaat steeds het kwaad af. Dit zijn onbijbelse noties over de verhouding goed en kwaad en magie."

Het is dus echt meneer Muilwijk die dit zegt. Dagobert wordt dus als niet-goed weggezet vanwege gebrek aan christelijke deugden. Toen ik destijds opmerkte dat David en Salomo een vrij groot gebrek hadden aan de christelijke deugd trouw werd de reactie snel weggehaald.


wat getuigt dat geenstijl ofwel moedwillig de feiten verdraait om eigen standpunt naar voren te brengen, ofwel dat de auteur van dat artikel van geenstijl niet zo goed is in begrijpend lezen.


Het eerste sowieso, maar dat valt te verwachten van GS. Dat tweede dus niet zo zeer, zoals ik hierboven al aangaf. Als Dagobert had gebeden tot onze HEERE en die had Zwarte Magica voor hem verslagen, dan was er blijkbaar niets aan de hand geweest.

Hoe iemand die karikatuur uit het antwoord van drs. Muilwijk haalt is mij een raadsel.


Het staat er anders toch écht.

(als het met 'het goede' Jezus had bedoelt, had hij het wel met een hoofdletter geschreven :wink: )


Hmm, dan ben je wel heel mild, om niet te spreken van flink betekenis aan het inleggen.

Het gaat er dus eigenlijk om of Dagobert 'kwaad' is. In mijn ogen niet. Hij is wel on-wijs, maar het is duidelijk dat zijn geld een grote prijs heeft, namelijk het kost hem de liefde. Het kwaad dat hij doet (Donald voor 2 cent per dag munten laten poetsen, een ijskap afsmelten om waterijsjes te maken, dat soort onzin) is zo overdreven dat kinderen echt wel doorhebben dat het een karikatuur is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Donald Duck

Berichtdoor Optimatus » 28 jul 2012 21:49

Ik heb mijn abonnement verlengd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

maaarten

Re: Donald Duck

Berichtdoor maaarten » 29 jul 2012 11:29

Mortlach schreef:Het gaat er dus eigenlijk om of Dagobert 'kwaad' is. In mijn ogen niet. Hij is wel on-wijs, maar het is duidelijk dat zijn geld een grote prijs heeft, namelijk het kost hem de liefde. Het kwaad dat hij doet (Donald voor 2 cent per dag munten laten poetsen, een ijskap afsmelten om waterijsjes te maken, dat soort onzin) is zo overdreven dat kinderen echt wel doorhebben dat het een karikatuur is.


Oh dit ben ik helemaal met je eens; het is mij er ook niet om te doen om aan te tonen dat de DD slecht zou zijn, want dat is het denk ik niet; ik heb zelf denk ik min of meer alle DD's van 1991 tot iets vn 2010 gelezen, en ik heb absoluut niet het idee dat DD een verderfelijk invloed zou kunnen hebben op wie dan ook. Ik probeerde alleen te laten zien dat iemand die een keertje oppervlakkig een DD doorleest het idee zou kunnen krijgen dat er bijvoorbeeld geen punt gemaakt wordt van het feit dat Dagobert de Mammon dient; terwijl iets frequenter lezen juist laat zien dat de DD weldegelijk de geldzucht van Dagobert afkeurt, zoals jij ook laat zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 29 jul 2012 11:57

maaarten schreef: Ik probeerde alleen te laten zien dat iemand die een keertje oppervlakkig een DD doorleest het idee zou kunnen krijgen dat er bijvoorbeeld geen punt gemaakt wordt van het feit dat Dagobert de Mammon dient; terwijl iets frequenter lezen juist laat zien dat de DD weldegelijk de geldzucht van Dagobert afkeurt, zoals jij ook laat zien.


Dus moet men juist méér DD lezen, en niet minder :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Henk Mul
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jul 2012 14:05

Re: Donald Duck

Berichtdoor Henk Mul » 29 jul 2012 14:11

*verwijderd door moderator*

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Donald Duck

Berichtdoor schelpje3 » 30 jul 2012 10:53

Optimatus schreef:Ik heb mijn abonnement verlengd.

Dat zegt iets over jouw verlangens.

Lock&Stock

Re: Donald Duck

Berichtdoor Lock&Stock » 30 jul 2012 11:10

schelpje3 schreef:Dat zegt iets over jouw verlangens.


Het verlangen om af en toe een strip met een consequente onderliggende moraal te lezen, poe poe nou nou, de Satan is weer druk aan het werk zo te zien ](*,)

Ik hoop echt dat jouw kinderen vrij zijn om soms hun fantasie de vrije loop te laten gaan (zoals ik vroeger ook deed, bij het lezen van de DD) en dat je ze leert HOE ze moeten denken en niet WAT ze moeten denken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Donald Duck

Berichtdoor schelpje3 » 30 jul 2012 11:16

Lock&Stock schreef:
Het verlangen om af en toe een strip met een consequente onderliggende moraal te lezen, poe poe nou nou, de Satan is weer druk aan het werk zo te zien ](*,)

Ik hoop echt dat jouw kinderen vrij zijn om soms hun fantasie de vrije loop te laten gaan (zoals ik vroeger ook deed, bij het lezen van de DD) en dat je ze leert HOE ze moeten denken en niet WAT ze moeten denken.

Als je me vaker leest, kun je zien dat ik mijn kinderen niet dril, maar slechts aanstuur en begeleid en help in het maken van hun keuzes!
Jij haalt wat anders uit mijn opmerking dan ik bedoeld had. Mijn oudste zoon (getrouwd) heeft ook een abonnement op de DD. Hij heeft een jongensachtige natuur, zo noem ik het maar. Zijn jongere broers talen er helemaal niet meer naar. Vroeger wel, maar nu niet meer.
Ik zou het vreemd gevonden hebben als mijn man vroeger een abonnement op de DD zou hebben gehad. M.i. is dit een blad voor kinderen, niet verboden voor volwassenen, maar kom op, om je wekelijks in een fantasiewereld te verdiepen vind ik niet echt gezond.

Lock&Stock

Re: Donald Duck

Berichtdoor Lock&Stock » 30 jul 2012 11:36

schelpje3 schreef:Jij haalt wat anders uit mijn opmerking dan ik bedoeld had.


Gelukkig maar!

schelpje3 schreef:maar kom op, om je wekelijks in een fantasiewereld te verdiepen vind ik niet echt gezond.


Gelukkig bepaal jij niet wat gezond is voor anderen... Ik dompel mezelf ook enkele keren per week onder in een fantasiewereld, of het nu een boek is of een Role Playing Game op de computer. Is dat ongezond? Wat mij betreft niet, sterker nog, voor mij persoonlijk is het zeker gezond! Mijn baan is druk en veroorzaakt weleens stress, net zoals ik na een hectische dag kan relaxen met vrienden en een koud biertje lukt dit me ook met een goed boek of een paar uur de Breton uithangen in de enorme fantasie wereld van Skyrim.

En jouw "jongensachtige" broer is gelukkig zijn jeugdige fantasie nog niet kwijt geraakt, een eigenschap die ons als mensheid voor een deel heeft gebracht waar we nu zijn, veel wetenschappers gebruiken exact dezelfde eigenschap om tot nieuwe inzichten te kunnen komen.

Wellicht zou je een keer een voorbeeld aan hem kunnen nemen ipv van het af te kraken vawege ongezond gedrag...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Donald Duck

Berichtdoor Mortlach » 30 jul 2012 12:12

schelpje3 schreef:..., maar kom op, om je wekelijks in een fantasiewereld te verdiepen vind ik niet echt gezond.


Inderdaad, dat zou dágelijks moeten gebeuren!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten