Donald Duck

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor johannes1 » 22 aug 2014 15:48

Dan lees je de Donald Duck niet zo vaak, want wij hebben een proef abbo gehad van 8 bladen en ik weet zeker dat ze in 4 van die bladen voorkwam.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 15:50

johannes1 schreef:Dan lees je de Donald Duck niet zo vaak, want wij hebben een proef abbo gehad van 8 bladen en ik weet zeker dat ze in 4 van die bladen voorkwam.


Als kind las ik de Donald Duck. Ik kan me deze figuur niet herinneren. Is ze pas later in de Donald Duck gekomen?

Anoniem_89

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 aug 2014 15:54

Lees de Donald Duck nog iedere dag met veel plezier.
Zelfs op het werk, tja de Leesmap..
Daar doe je het voor (:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2014 15:56

Natuurlijk komt Zwarte Magica voor in de Donald Duck. Ze probeert altijd Dagobert's geluksdubbeltje te stelen. Terecht want het geluksdubbeltje valt onder het dienen van de Mammon net als de rest van het leven van Dagobert. Gierigheid, zelfverrijking, het schatten op aarde verzamelen waar roest en mot ze ontoonbaar maken. Daarnaast hebben we nog Madam Mikmak. Tevens wordt middels de Zware Jongens diefstal gepromoot, via Donald luiheid, agressiviteit door Bolderbast. Willy Wortel denkt dat hij de wereld kan verbeteren. De Donald Duck is een groot werktuig van het kwaad! Heb je Donald Duck ooit naar de kerk zien gaan?! Vreeschelijk!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Bambi » 22 aug 2014 16:00

Spreeuw schreef:Als kind las ik de Donald Duck. Ik kan me deze figuur niet herinneren. Is ze pas later in de Donald Duck gekomen?

Vroeger had je meer Madam Mikmak en Hortensia, dat waren aardige heksen.
Afbeelding
Afbeelding

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 16:06

Marnix schreef:Natuurlijk komt Zwarte Magica voor in de Donald Duck. Ze probeert altijd Dagobert's geluksdubbeltje te stelen. Terecht want het geluksdubbeltje valt onder het dienen van de Mammon net als de rest van het leven van Dagobert. Gierigheid, zelfverrijking, het schatten op aarde verzamelen waar roest en mot ze ontoonbaar maken. Daarnaast hebben we nog Madam Mikmak. Tevens wordt middels de Zware Jongens diefstal gepromoot, via Donald luiheid, agressiviteit door Bolderbast. Willy Wortel denkt dat hij de wereld kan verbeteren. De Donald Duck is een groot werktuig van het kwaad! Heb je Donald Duck ooit naar de kerk zien gaan?! Vreeschelijk!


Voor een kind kan het best schadelijk zijn ja. Als hij leest over de Zware Jongens, dan kan hij misschien denken dat stelen toegestaan is. Maar komt de politie niet voor in de Donald Duck? Als ik me goed herinner wel, de Zware Jongens zijn toch al verschillende keren opgepakt? Dus wellicht is dat minder ernstig. Volwassenen prikken er doorgaans wel doorheen.

Anoniem_89

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 aug 2014 16:23

Laten we de Donald Duck eens van 2 andere kanten bekijken (refo en evangelisch)


Refo's;

Donald Duck die altijd pech heeft omdat hij niet bekeerd is.
Dagobert Duck de refo die altijd geld heeft zoals alle andere refo's.
Kwik, Kwek en Kwak, doet me denken aan Urk; zondags brave kinderen en de rest van de week aan de drugs met hun streken.
Willie Wortel, zoekt een middeltje om de aarde minder werelds te maken en meer sober om ze op refo's te laten lijken.


Evangelisch;

Donald Duck die zoveel pech heeft door de strijd die hij in z'n leven kent.
Dagobert Duck die geld zat heeft omdat hij zo'n 'faith healer' uit de VS is die ook miljoenen euro's bezitten.
Kwik, Kwek en Kwak doet me denken aan de gehersenspoelde kinderen zie film Jesus Camp.
(ken dit stukje video niet dus zelf verantwoordelijk voor de gevolgen).
Willie Wortel die de hele wereld wilt bekeren met een of andere uitvinding.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor mona » 22 aug 2014 17:46

Anoniem_89 schreef:Laten we de Donald Duck eens van 2 andere kanten bekijken (refo en evangelisch)
:D
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor rotterdam » 22 aug 2014 19:22

Spreeuw schreef:Ik heb weleens een predikant gehoord die dit in zijn preek zei. Vervolgens riep hij de Donald Duck-geabonneerden ook op om per direct hun abonnement op Donald Duck op te zeggen.


Geweldig dit soort dominees, en wat zeiden de mensen na afloop van de dienst ?

Goeie dominee ?
Dominee heeft het weer goed gezegd ?
Allemaal onbekeerde mensen die Donald Duck lezers ?

Dit soort "los uit de pols" opmerkingen kunnen de hele preek teniet doen.
Want zoals jij vast weet " Een dode vlieg doet de zalf van de zalfbereider stinkend gisten. Zo doet ook een kleine dwaasheid met kostbare wijsheid".

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 22 aug 2014 19:26

Ik vind het vooral gewoon vermoeiend, almaar alles moeten verbieden. Ik denk dan van:'zucht....', en sjokkend en met het hoofd naar beneden gericht ga ik dan de kerk uit.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 19:46

Spreeuw schreef:Ik heb weleens een predikant gehoord die dit in zijn preek zei. Vervolgens riep hij de Donald Duck-geabonneerden ook op om per direct hun abonnement op Donald Duck op te zeggen.

rotterdam schreef:Geweldig dit soort dominees, en wat zeiden de mensen na afloop van de dienst ?

Goeie dominee ?
Dominee heeft het weer goed gezegd ?
Allemaal onbekeerde mensen die Donald Duck lezers ?

Dit soort "los uit de pols" opmerkingen kunnen de hele preek teniet doen.
Want zoals jij vast weet " Een dode vlieg doet de zalf van de zalfbereider stinkend gisten. Zo doet ook een kleine dwaasheid met kostbare wijsheid".


Ja, de opmerking over Donald Duck bleef wel hangen. Wat de mensen inhoudelijk van deze opmerking vonden, weet ik niet precies. Er waren wel mensen die het eens waren met deze predikant, maar er zullen ongetwijfeld ook mensen oneens zijn.

Ik zal maar niet zeggen waar de preek verder inhoudelijk over ging; het lijkt me niet goed als de predikant in kwestie zichzelf herkent als hij dit leest. Het is namelijk iemand die ook behoort tot de "deskundigen" van RefoWeb (die ingekomen vragen van een antwoord voorziet).

Een van de kinderen van deze predikant las de Donald Duck, en toen de vader (de predikant in kwestie dus) het blad doorbladerde, stuitte hij naar eigen zeggen op occulte zaken en heeft hij daarom meteen het abonnement opgezegd.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Rozijn » 22 aug 2014 21:05

Wat vind je zelf Spreeuw?


Ik vraag me af wanneer iets occult is. Is dat als er in een boek getoverd wordt? Of als het over geesten gaat?
Of, is iets pas occult als het daadwerkelijk de verbinding met het 'bovennatuurlijke' zoekt, zoals bij glaasje draaien, etc.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor rotterdam » 23 aug 2014 07:33

Spreeuw schreef:
Een van de kinderen van deze predikant las de Donald Duck, en toen de vader (de predikant in kwestie dus) het blad doorbladerde, stuitte hij naar eigen zeggen op occulte zaken en heeft hij daarom meteen het abonnement opgezegd.


En, zo neem ik aan, ook alle sprookjesboeken het huis uit ?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Boerin » 23 aug 2014 09:06

Voordat ik kinderen had was ik hier heel extreem in. Zowat alles was occult. De Efteling wilde ik nooit heen, ben er gisteren geweest, want m'n zus vierde d'r 25 jaar trouwen met ons in de Efteling en de kinderen vonden het prachtig. Ik eigenlijk ook. Ik zei tegen m'n zus dat die heks een prachtige operastem had voor een heks, LOL.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Occultisme in de Donald Duck?

Berichtdoor Spreeuw » 23 aug 2014 10:12

rotterdam schreef:En, zo neem ik aan, ook alle sprookjesboeken het huis uit ?


Ja, dat mag je wel aannemen. Deze predikant kennende zal dat ook zeker zo zijn.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten