Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor JeeWee » 13 apr 2012 14:34

Het CBS kwam met opvallende cijfrs naar buiten inzake orgaandonatie: Van personen zonder religieuze overtuiging zegt 61 procent bereid te zijn organen te doneren bij hun dood. Dat is meer dan bij de gelovigen. Zo gaf van de moslims slechts 27 procent dat aan. Tussen de overige religieuze groeperingen zijn de verschillen op dit punt geringer en ligt het aandeel rond de 50 procent.

Hoe zou dat komen?
Zijn er bijbelse argumenten om tegen orgaandonatie te zijn?
En hoe sta jij zelf tegenover orgaandonatie? Ben jij donor?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Mortlach » 13 apr 2012 15:21

JeeWee schreef:Het CBS kwam met opvallende cijfrs naar buiten inzake orgaandonatie: Van personen zonder religieuze overtuiging zegt 61 procent bereid te zijn organen te doneren bij hun dood. Dat is meer dan bij de gelovigen. Zo gaf van de moslims slechts 27 procent dat aan. Tussen de overige religieuze groeperingen zijn de verschillen op dit punt geringer en ligt het aandeel rond de 50 procent.

Hoe zou dat komen?
Zijn er bijbelse argumenten om tegen orgaandonatie te zijn?
En hoe sta jij zelf tegenover orgaandonatie? Ben jij donor?


Hoe dat zou komen? Omdat men denkt dat ze die organen later misschien nog nodig zullen hebben. Je bent misschien al 1000 jaar dood als Jezus straks echt terugkeert, en God maakt moeiteloos een heel nieuw lichaam voor je - want na 1000 jaar is daar echt niets meer van over- tenzij je destijds je hoornvliezen hebt afgestaan aan iemand die ze harder nodig had dan jij.

Atheïsten/seculieren hebben dat bezwaar niet. Het idee organen later nog nodig te hebben is voor hen volkomen absurd. Dus is er geen enkel bezwaar om maar zo veel mogelijk te recyclen en daarmee het leed van je noodlijdende naasten een beetje te verzachten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor schelpje3 » 13 apr 2012 16:30

Mortlach schreef:
Hoe dat zou komen? Omdat men denkt dat ze die organen later misschien nog nodig zullen hebben. Je bent misschien al 1000 jaar dood als Jezus straks echt terugkeert, en God maakt moeiteloos een heel nieuw lichaam voor je - want na 1000 jaar is daar echt niets meer van over- tenzij je destijds je hoornvliezen hebt afgestaan aan iemand die ze harder nodig had dan jij.

Atheïsten/seculieren hebben dat bezwaar niet. Het idee organen later nog nodig te hebben is voor hen volkomen absurd. Dus is er geen enkel bezwaar om maar zo veel mogelijk te recyclen en daarmee het leed van je noodlijdende naasten een beetje te verzachten.

Nee Mortlach, dat is het niet. Er zijn mensen die terug willen keren naar hun Schepper zoals Hij hen gemaakt heeft. Ook wordt met het plaatsen van een orgaan bloed met bloed vermengd en er zijn mensen die dit niet willen.
Maar persoonlijk denk ik dat het best moeilijk is om aan je eigen dood te moeten denken. Want dat doe je! De meeste mensen schuiven het gewoon van zich af. Totdat.... ze in eigen kring meemaken wat het doet met iemand als je op een orgaan ligt te wachten, maanden, jaren......
Mijn mening is dat als je zelf geen donor wilt zijn, je ook geen orgaan van een ander moet krijgen.

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Ewan » 13 apr 2012 16:39

Mortlach zal wel heel verbaasd zijn dat christenen Jezus verzoening aannemen , Hij die Zijn leven gaf, maar zelf nog geen nier willen missen, om een ander te redden.
Somebody up there likes you

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Mortlach » 13 apr 2012 17:01

schelpje3 schreef:Nee Mortlach, dat is het niet. Er zijn mensen die terug willen keren naar hun Schepper zoals Hij hen gemaakt heeft.


En dat is belangrijker dan de genadetijd van een naaste verlengen? (Deo volente, uiteraard) Daarbij zou dat argument alleen opgaan als je daadwerkelijk met je stoffelijke lichaam naar je Schepper terugkeert, maar het lijkt me niet dat er veel mensen zullen zijn die dat zullen verdedigen. Of dat als je je stoffelijke hartklep verwijdert na je dood, ook de 'onstoffelijke variant van je hartklep' verloren gaat.

Ook wordt met het plaatsen van een orgaan bloed met bloed vermengd en er zijn mensen die dit niet willen.
Maar persoonlijk denk ik dat het best moeilijk is om aan je eigen dood te moeten denken. Want dat doe je! De meeste mensen schuiven het gewoon van zich af. Totdat.... ze in eigen kring meemaken wat het doet met iemand als je op een orgaan ligt te wachten, maanden, jaren......


Dat zal ongetwijfeld meespelen, maar dat argument geldt ook voor de niet-gelovigen en zou dus het verschil niet verklaren.

Mijn mening is dat als je zelf geen donor wilt zijn, je ook geen orgaan van een ander moet krijgen.


Want voort wat, hoort wat? Een heel menselijk standpunt, maar verre van het Bijbelse gebod 'als iemand je je bovenkleed vraagt, geef dan ook je onderkleed.' Er staat toch niet: als iemand je bovenkleed nodig heeft, geef het dan alleen als hij hetzelfde zou doen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Ewan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 28 feb 2012 10:00

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Ewan » 13 apr 2012 17:28

en dat van iemand die niet eens christelijk is, toch, Mortlach?
Wat je beweert is in elk geval heel wat barmhartiger dan wat ik van menige''christen'' zie.
met in het achterhoofd, ''Ik wil geen offers, maar barmhartigheid'' is dit ook weer een van die vele aangelegenheden waar ik het hedendaagse ''christendom'' niet begrijp.
Somebody up there likes you

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor schelpje3 » 13 apr 2012 17:38

Mortlach schreef:
En dat is belangrijker dan de genadetijd van een naaste verlengen? (Deo volente, uiteraard) Daarbij zou dat argument alleen opgaan als je daadwerkelijk met je stoffelijke lichaam naar je Schepper terugkeert, maar het lijkt me niet dat er veel mensen zullen zijn die dat zullen verdedigen. Of dat als je je stoffelijke hartklep verwijdert na je dood, ook de 'onstoffelijke variant van je hartklep' verloren gaat.

Dat zal ongetwijfeld meespelen, maar dat argument geldt ook voor de niet-gelovigen en zou dus het verschil niet verklaren.

Want voort wat, hoort wat? Een heel menselijk standpunt, maar verre van het Bijbelse gebod 'als iemand je je bovenkleed vraagt, geef dan ook je onderkleed.' Er staat toch niet: als iemand je bovenkleed nodig heeft, geef het dan alleen als hij hetzelfde zou doen?

Als je gelooft dat je stervensuur bepaald is, heeft het dus van mensenkant vrij weinig zin om dit proberen te verlengen. Want jij weet ook dat mensen soms kort na de operatie, of tijdens, overlijden. Het is het proberen waard?
Gedenk te sterven, dat begint niet pas als je ziek bent!
Zoek je Schepper in de dagen van je jeugd, voordat de kwade dagen komen en je geen lust meer hebt in dezelve.
En met voort wat hoort wat heeft het niets te maken!
Als jij geen orgaan wilt afstaan uit principe, zou ik het heel vreemd vinden als je wel een orgaan wilt ontvangen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Mortlach » 13 apr 2012 18:03

schelpje3 schreef:Als je gelooft dat je stervensuur bepaald is, heeft het dus van mensenkant vrij weinig zin om dit proberen te verlengen. Want jij weet ook dat mensen soms kort na de operatie, of tijdens, overlijden. Het is het proberen waard?


Aan een niet-werkend hoornvlies ga je over het algemeen niet dood. Met nieren en dergelijke over het algemeen wel, maar als je het stervensuur-argument gebruikt, moet je tegen elke vorm van medisch ingrijpen zijn - ook tegen antibiotica als je een longontsteking hebt die maar niet overgaat en geen ambulance bellen als je een keer in een verkeersongeval betrokken raakt.

Daarbij, misschien is het iemands stervensuur nog helemaal niet, omdat je Schepper ervan uitgaat dat jij wel zo barmhartig bent om hem of haar je nieren na te laten. Het is allebei even (on)waarschijnlijk en niet te controleren, dus in die gevallen kies ik voor de optie die het meeste leed wegneemt.

En met voort wat hoort wat heeft het niets te maken!
Als jij geen orgaan wilt afstaan uit principe, zou ik het heel vreemd vinden als je wel een orgaan wilt ontvangen.


En de bovenstaande 2 zinnen zie jij niet als tegenspraak? Er zijn soms voorstellen om alleen donoren recht te geven op orgaanontvangst, en dat kan ik toch echt alleen maar als 'voor wat, hoort wat' zien. Ik ben daar trouwens om andere redenen op tegen, maar dat terzijde.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor JeeWee » 13 apr 2012 20:24

Toch wordt er in onze kringen nauwelijks stelling genomen voor of tegen orgaandonatie.
Ik ben best benieuwd wie er hier een donorcodicil heeft...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor schelpje3 » 13 apr 2012 20:42

Mortlach schreef:
Aan een niet-werkend hoornvlies ga je over het algemeen niet dood. Met nieren en dergelijke over het algemeen wel, maar als je het stervensuur-argument gebruikt, moet je tegen elke vorm van medisch ingrijpen zijn - ook tegen antibiotica als je een longontsteking hebt die maar niet overgaat en geen ambulance bellen als je een keer in een verkeersongeval betrokken raakt.

Daarbij, misschien is het iemands stervensuur nog helemaal niet, omdat je Schepper ervan uitgaat dat jij wel zo barmhartig bent om hem of haar je nieren na te laten. Het is allebei even (on)waarschijnlijk en niet te controleren, dus in die gevallen kies ik voor de optie die het meeste leed wegneemt.

Als jij geen orgaan wilt afstaan uit principe, zou ik het heel vreemd vinden als je wel een orgaan wilt ontvangen.


En de bovenstaande 2 zinnen zie jij niet als tegenspraak? Er zijn soms voorstellen om alleen donoren recht te geven op orgaanontvangst, en dat kan ik toch echt alleen maar als 'voor wat, hoort wat' zien. Ik ben daar trouwens om andere redenen op tegen, maar dat terzijde.[/quote
======================================================================
Zeg ik of ik voor of tegen ben? :-k
Een nier kun je missen, dus in dat geval kun je een levende donor zijn. Ik schets je alleen bepaalde redenen waarom iemand geen donor kan zijn.
En mijn stelling: als je geen donor wilt zijn voor een ander, mag je ook geen ontvanger zijn, is niet alleen mijn stelling, maar zoals er in het algemeen over gedacht wordt!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Mortlach » 13 apr 2012 21:01

schelpje3 schreef:En mijn stelling: als je geen donor wilt zijn voor een ander, mag je ook geen ontvanger zijn, is niet alleen mijn stelling, maar zoals er in het algemeen over gedacht wordt!


Ja, dat weet ik. Ik denk daar anders over. Natuurlijk heb ik ook het liefst een land waar 100% donor is, maar egoïstische rotzakken houd je altijd en je kunt moeilijk tegen dat soort lui zeggen dat ze mogen creperen met hun nierziekte.

Daarbij vind ik ook dat mensen dan orgaandonor worden om de verkeerde redenen, namelijk als 'verzekering' dat ze zelf ook een orgaan kunnen krijgen als ze het ooit nodig hebben, en niet omdat ze iets goeds willen doen voor een ander.

Het is lastig, want elk gedoneerd orgaan is er eentje, en het maakt de ontvanger van dat levensreddende orgaan ongetwijfeld niet uit welk motief de donor had, maar toch... donor zijn doe je omdat je anderen wilt helpen, niet om jezelf te helpen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor schaapje » 13 apr 2012 21:10

quote="JeeWee
En hoe sta jij zelf tegenover orgaandonatie? Ben jij donor?

Vertel eerst eens wat jij er van vindt, ben jij orgaandonor?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor JeeWee » 13 apr 2012 21:22

schelpje3 schreef:Maar persoonlijk denk ik dat het best moeilijk is om aan je eigen dood te moeten denken. Want dat doe je! De meeste mensen schuiven het gewoon van zich af.

Ik denk dat je daar een belangrijk punt aanstipt.
Ik huiver er ook van.
Mag ik ook zeggen dat je dat verantwoordelijk maakt voor de handicap en soms zelfs de dood van anderen?
Struisvogels stoppen hun kop in het zand.
Maar christenen hebben een andere toekomst en proberen hier en als het mogelijk is, zelfs na hun dood hun naasten lief te hebben als zich zelf.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor schelpje3 » 13 apr 2012 21:59

JeeWee schreef:Ik denk dat je daar een belangrijk punt aanstipt.
Ik huiver er ook van.
Mag ik ook zeggen dat je dat verantwoordelijk maakt voor de handicap en soms zelfs de dood van anderen?
Struisvogels stoppen hun kop in het zand.
Maar christenen hebben een andere toekomst en proberen hier en als het mogelijk is, zelfs na hun dood hun naasten lief te hebben als zich zelf.

Omdat een mens toch naar het leven haakt. Vrijwel niemand legt zich zomaar neer bij de diagnose: ernstig ziek. De wereld maakt er van: hij vecht. Alsof het een gevecht is dat je op punten kunt winnen.
Ik denk niet dat wij daarom verantwoordelijk zijn voor de handicap of dood van iemand anders, dat gaat mij te ver. Eind jaren 60 bleek het opeens mogelijk te zijn een hart te transplanteren.
Het is niet DE oplossing. Het is EEN therapie. Want met een getransplanteerd orgaan verleng je het leven, maar met inname van heel veel medicatie, zeer regelmatige controle, en dan moet het ook allemaal nog succesvol zijn verlopen.
Daarom kom je pas op een wachtlijst als je aan het einde van een weg bent van reguliere behandeling. En onderschat ook de psychische gevolgen niet! Iemand wordt zorgvuldig gescreend.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor JeeWee » 13 apr 2012 22:18

Schijnbewegingen Schelpje.
Zijn er bijbelse bezwaren tegen orgaandonatie of moeten we juist als christen onze naaste dienen met organen die we zelf niet meer nodig hebben?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten