Als de Heere de opvoeding moet overnemen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor DDD » 19 nov 2011 11:32

Een streng gelovig echtpaar heeft acht kinderen, die allen uit huis werden geplaatst. Het voornaamste bezwaar van Bureau Jeugdzorg: de ouders zetten God op de eerste plaats, en niet hun kinderen.

Ongeveer zeven jaar geleden stopte Lucas van Vliet, een getrouwde man en vader van acht kinderen, met zijn succesvolle baan als makelaar. Lucas en zijn vrouw waren inmiddels diep gelovig. Hij werd 'boodschapper' voor God, dominee in de eigen, huiselijke parochie. In de kleine gemeenschap in de Randstad waar zij wonen, leeft het gezin sindsdien van giften uit zijn predikbeurten, terwijl er soms financiële garantstellingen bijkomen. Kinderbijslag en zorgverzekeringen weigeren deze bevindelijk gereformeerden, zoals zij worden genoemd.


http://www.trouw.nl/tr/nl/4656/Jeugdzor ... emen.dhtml

Ik vond het een schokkend artikel. Ik las het vanmorgen in de krant. Je hoopt maar dat de kinderen zelf in ieder geval goede juridische ondersteuning hebben. Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Ons hele rechtssysteem is gebaseerd op mensen die voor zichzelf opkomen. Als mensen het aan God overlaten, hoe moet het onrecht dat hen wordt aangedaan dan worden bestreden? Ik zou het niet weten. Kennelijk vindt Bureau Jeugdzorg dat het alles prima gedaan heeft. Terwijl het door zijn onnozele handelwijze alleen maar de kinderen van zich vervreemdt zodat ze zich identificeren met de lijn van de ouders, waar toch ook wel het een en ander op af te dingen is.

Heel aangrijpend.

mohamed

Re: Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor mohamed » 19 nov 2011 20:32

Vele wetten die bij ons in gebruik zijn komen uit de Schrift en de scholen met de Bijbel hebben zat talenten voortgebracht die zelfredzaam genoeg waren. Naar mijn inzicht is een slechte opvoeding meestal de schuld van de ouders en dat lijkt me in dit specifieke geval ook aan de orde.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor Schipje » 21 nov 2011 14:22

Er is hier helemaal geen sprake van een slechte opvoeding! Heb je het artikel gelezen Mohamed?
Vreselijk, door wat een 'hel' moeten deze mensen gaan dat zij niet meer voor hun kinderen mogen zorgen terwijl ze zoveel liefde voor hun hadden/hebben!
Zoveel kinderen die mishandeld/verwaarloosd en misbruikt worden en allemaal nog thuis wonen omdat jeugdzorg of weet-ik-niet-wat-voor-instantie geen bewijs genoeg heeft om ze uit huis te plaatsen. En in zo'n gezin worden ze zo weggehaald! Er is naar één enkel feit gekeken -waarvan de vader toegeeft dat hij een fout heeft gemaakt- en er is blijkbaar helemaal niet goed gekeken naar de opvoeding en verzorging van het gezin als geheel!

Dit is m.i. ook christenvervolging. D66 zal er blij mee zijn. Allemaal denken en opvoeden volgens de maatschappelijke norm. Weg Bijbel en God's normen, die zijn niet belangerijk. [-X

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor blijblij » 22 nov 2011 09:53

Schipje schreef:Dit is m.i. ook christenvervolging. [-X


Hoop voor je dat je nooit naar een land als China hoeft te emigreren.

ontopic: vind het toch vrij bizar dat ouders extra voeding weigeren als de borstvoeding ontoereikend is.
Ongetwijfeld zal Jeugdzorg fouten hebben gemaakt, maar dat ene zinnetje kan niet.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2011 11:07

blijblij schreef:Hoop voor je dat je nooit naar een land als China hoeft te emigreren.


Dat dacht ik ook al.

ontopic: vind het toch vrij bizar dat ouders extra voeding weigeren als de borstvoeding ontoereikend is.
Ongetwijfeld zal Jeugdzorg fouten hebben gemaakt, maar dat ene zinnetje kan niet.


Gods voorzienigheid enzo... :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor DDD » 22 nov 2011 23:28

Wat betreft de borstvoeding: dat is inderdaad raar. Ik vind het niet veel raarder dan zich niet inenten, maar dat terzijde. In ieder geval hebben de ouders daar spijt van. Dat is toch geen reden om kinderen jarenlang uit huis te plaatsen? Ik denk dat er genoeg ouders zijn die heel wat kwalijker dingen met hun kinderen laten gebeuren.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor Schipje » 23 nov 2011 09:07

DDD schreef:Wat betreft de borstvoeding: dat is inderdaad raar. Ik vind het niet veel raarder dan zich niet inenten, maar dat terzijde. In ieder geval hebben de ouders daar spijt van. Dat is toch geen reden om kinderen jarenlang uit huis te plaatsen? Ik denk dat er genoeg ouders zijn die heel wat kwalijker dingen met hun kinderen laten gebeuren.

Dat bedoel ik.

@blijblij: zo kan je voor alle dingen die gebeuren wel iets ergers verzinnen. Natuurlijk is het niet te vergelijken met china, daarom zei ik ook "ook", maar bedenk hoe erg dit is voor die mensen! Je kinderen die opgevoed worden door anderen terwijl je ze zoveel liefde wilt en kunt geven! Jeugdzorg zegt zelf dat ze uit huis geplaatst worden omdat de keuzes voor God van die vader vóór de keuze voor zijn kinderen gaat.

Gebruikersavatar
saartje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 544
Lid geworden op: 20 apr 2004 19:55
Locatie: achter de voordeur
Contacteer:

Re: Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor saartje » 23 nov 2011 10:02

Wat enorm schokkend! Natuurlijk kennen ik de situatie niet van binnenuit, maar puur op dit krantenbericht gebaseerd merk ik dat ik boos word. Ik maak in zeer directe omgeving (werk) heel vaak mee dat BJZ tegen allerlei muren oploopt als het gaat om kinderen uit huis te plaatsen. Voorbeeld: meisje mishandeld door ouders (en overleden), ouders in gevangenis. Komen vrij omdat ze niet bekennen, nu woont zusje weer thuis evenals andere kids van papa. Nu wachten tot het weer mis gaat.
En zo kan ik wel een heel topic vullen.
Hoe kan het dan dat in deze situatie zonder poespas alle kids uit huis worden geplaatst? Dat gaat echt mijn pet te boven!!!
Psalm 25:2 (ber.)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor Boekenlezer » 23 nov 2011 18:16

Schipje schreef:Dit is m.i. ook christenvervolging. D66 zal er blij mee zijn. Allemaal denken en opvoeden volgens de maatschappelijke norm. Weg Bijbel en Gods normen, die zijn niet belangrijk. [-X

Ach ja, D'66. Die staat voor:
- bevordering van homoseksualiteit, abortus en zelfdoding,
- voor seksuele perversiteit en het kapot gaan van huwelijken,
- het tegengaan van geloofsopvoeding, in de eerste plaats op scholen, maar daarna ook in de thuissfeer,
- het doordrenken van de maatschappij met een seculiere ideologie (wat ondertussen gewoon een geloofsopvatting is!), en het verwijderen van alles wat christelijk is. Dat zou consequent gezien inhouden, dat zij bijvoorbeeld ook voor stelen en moorden zijn.
En zo proberen zij onze beschaving het ravijn in te helpen. Helaas hebben zij daarbij nogal wat bondgenoten.
Aan Gods geboden hebben zij geen boodschap. Daarover moet je zwijgen in de politiek en de publieke sector, want "God bestaat niet".
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor mw » 23 nov 2011 18:19

off topique-smile
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor cornelia77 » 23 nov 2011 21:32

DDD schreef:Wat betreft de borstvoeding: dat is inderdaad raar. Ik vind het niet veel raarder dan zich niet inenten, maar dat terzijde. In ieder geval hebben de ouders daar spijt van. Dat is toch geen reden om kinderen jarenlang uit huis te plaatsen? Ik denk dat er genoeg ouders zijn die heel wat kwalijker dingen met hun kinderen laten gebeuren.


Je weet natuurlijk niet hoe de dingen precies zijn gegaan. Maar ik kan me wel voorstellen, dat wanneer een kleine baby niet goed groeit, en je hebt niet veel finaciele mogelijkheden, je aanhikt tegen (dure) flesvoeding. Dat je nog even af wilt wachten of het kind op de borstvoeding toch gaat groeien.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor DDD » 26 nov 2011 10:27

Nou, dat vind ik ook nogal apart. Maar los daarvan, dat was niet de kwestie. Het ging erom dat als het God behaagde wat minder melk voor zoon of dochter te produceren, daarin dan berust moest worden. Dat vind ik net zo gek als dat je een baby geen eten meer geeft als de moeder gestorven is.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2011 12:11

DDD schreef:Nou, dat vind ik ook nogal apart. Maar los daarvan, dat was niet de kwestie. Het ging erom dat als het God behaagde wat minder melk voor zoon of dochter te produceren, daarin dan berust moest worden. Dat vind ik net zo gek als dat je een baby geen eten meer geeft als de moeder gestorven is.


Principieel zijn over de ruggen van anderen, noem ik dat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor Schipje » 26 nov 2011 15:53

Gelukkig dat God -hoe dom de keuzes van ons mensen ook vaak zijn- wel beloofd dat wie op Hem vertrouwt Hij niet zal beschamen.... In wat dan ook.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: Als de Heere de opvoeding moet overnemen

Berichtdoor DDD » 26 nov 2011 16:09

Hetgeen helaas niet wegneemt dat ook gelovige hongerstakers normaal gesproken doodgaan.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten