Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wát? Gecremeerd???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wát? Gecremeerd???

Berichtdoor JeeWee » 10 aug 2011 22:04

Ook het RD en andere christelijke media maakten melding van het ovelijden van de evangelicale theoloog John Stott. Voor Nederlandse christenen is dat uitzonderlijk, maar in Engeland normaal.

Is de afwijzing van crematie dan toch typisch iets voor christenen in Nederland? De meeste Engelse christenen kiezen voor crematie waar het de normaalste zaak is. Pieter Lalleman die als nieuwtestamenticus verbonden is aan het Spurgeon's College beaamt dat in het Nederlands Dagblad.

Hij zegt dat crematie de gangbare keuze is voor Engelse christenen. Volgens hem stellen Engelse christenen geen principiële vragen bij de keuze voor crematie of begraven. Het grootste gedeelte kiest voor crematie uit puur praktisch oogpunt. In Engeland worden er geen graven geruimd en is er dus gewoon geen ruimte. De meerderheid van de Engelse christenen kiest er al sinds de jaren vijftig voor om zich te laten cremeren.

Moeten wij nog steeds vast houden aan begraven?
Laatst gewijzigd door JeeWee op 13 sep 2011 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Riska

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor Riska » 10 aug 2011 22:36

Hoezo vasthouden aan begraven?
Het is al heel lang ook in Nederland gewoon hoor dat het gebeurt.
Bij christenen net zo goed als bij niet-christenen.

Wat is er mis mee dan? Dat er slechts as overblijft?
Of het nu langzaam gaat of snel - stof zijt gij en tot stof zult gij weerkeren.
En denk je nou heus dat God bij de opstanding - als Christus terugkomt op de aarde -
er niets mee kan en dus de doden niet tot levenden geformeerd kunnen worden?

Waar staat in de Bijbel dat het niet mag?

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor Galateia » 11 aug 2011 06:52

Daar ben ik ook wel benieuwd naar: wat zegt de Bijbel er eigenlijk over. Ik weet ook wel, dat het niet gebruikelijk is in christelijk Nederland, maar ik heb er eigenlijk geen idee van, waarom dat is.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor pol » 11 aug 2011 07:28

Als ik het goed heb, werden in bij de heidenen vroeger de mensen gecremeerd en in Israel begraven. Daarom is de Heere Jezus na de kruisiging begraven. En in navolging daarvan willen de christenen hier begraven en niet cremeren.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor Mortlach » 11 aug 2011 09:20

pol schreef:Als ik het goed heb, werden in bij de heidenen vroeger de mensen gecremeerd en in Israel begraven. Daarom is de Heere Jezus na de kruisiging begraven. En in navolging daarvan willen de christenen hier begraven en niet cremeren.


Jezus is na zijn kruisiging in een grot gelegd met een grote steen voor de ingang... dat doen christenen dan weer niet...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor *Annet* » 11 aug 2011 09:26

Galateia schreef:Daar ben ik ook wel benieuwd naar: wat zegt de Bijbel er eigenlijk over. Ik weet ook wel, dat het niet gebruikelijk is in christelijk Nederland, maar ik heb er eigenlijk geen idee van, waarom dat is.


http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/243 ... e-bijbel-/
ja, dat is mijn mening dan he.....

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor Galateia » 11 aug 2011 09:51

Hm, dat vind ik geen sterk antwoord in de vragenrubriek. Ik bedoel: niet erg overtuigend. In het OT deed men zoveel dingen, die wij nu niet meer doen. Er was zoveel not-done, wat wij nu wel normaal vinden. Zo zie ik dit eigenlijk ook, mede doordat je bij alle oude volkeren in de geschiedenis een zich steeds veranderende visie op begraven/cremeren ziet. Wat in de ene periode schandelijk was omtrent de uitvaart, was in de andere periode weer gebruikelijk. Ik vraag me dan ook sterk af, of dat nu perse zo religieus is: het Joodse volk heeft natuurlijk ook gewoon gebruiken en gewoonten overgenomen van volkeren waar ze mee in contact kwamen.

Het argument, dat Jezus werd niet gecremeerd werd, tja, dat vind ik ook niet sterk. Ook dat zal weer streek/historisch/etc. verbonden zijn of in elk geval zullen er invloeden geweest zijn. Niet elke dode werd in een grot begraven in die tijd. Wij liggen ook niet massaal in grafkelders, maar vinden onder de grond stoppen de juiste manier van begraven.

En wat is het verschil tussen 'stof' en 'as' eigenlijk?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor *Annet* » 11 aug 2011 10:35

Misschien het feit dat Adam uit het stof der aarde werd geschapen?
Gen 2:7 En de Heere God had den mens geformeerd uit het stof der aarde

God zei tegen Adam in Gen. 3:19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren
ja, dat is mijn mening dan he.....

Riska

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor Riska » 11 aug 2011 10:43

Ik blijf het een zwak argument vinden.
Overigens: in Israël, op de Olijfberg, worden mensen niet onder de grond begraven, zoals wij doen, maar erboven. Want bij de Wederopstanding hoeven dan alleen maar de deksels weggenomen te worden.
Kortom: het is wat men gewoon is/was te doen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor elbert » 11 aug 2011 10:54

Begraven is de Bijbelse manier om het lichaam van overledenen te ruste te leggen, van Genesis tot Openbaring. Dus wat dat betreft vind ik het antwoord uit de vragenrubriek wel sterk.
Daar komt nog eens bij dat we onze doden begraven in de verwachting dat ze op de jongste dag weer op zullen staan uit het graf. Het menselijk lichaam is dus niet waardeloos na onze dood, ook al vergaat het tot stof. Er zal een opstanding volgen.
Dat geldt natuurlijk ook voor hen die gecremeerd zijn, maar het Bijbelse gegeven is wel dat van het natuurlijke lichaam dat het graf in gaat en een verheerlijkt lichaam dat er weer uit opstaat. Het Bijbelse beeld is dat van graan dat gezaaid wordt en dat een lichaam krijgt (1 Kor. 15:35-38). Daar past de begrafenis dus het beste bij.

Riska schreef:Overigens: in Israël, op de Olijfberg, worden mensen niet onder de grond begraven, zoals wij doen, maar erboven. Want bij de Wederopstanding hoeven dan alleen maar de deksels weggenomen te worden.
Dan nog is het een vorm van begraven (nl. in een kist) en geen crematie.

JeeWee schreef:Ook het RD en andere christelijke media maakten melding van het ovelijden van de evangelicale theoloog John Stott. Voor Nederlandse christenen is dat uitzonderlijk, maar in Engeland normaal.
Nee hoor, voor Nederlandse christenen is overlijden ook niet uitzonderlijk. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor Mortlach » 11 aug 2011 10:55

Riska schreef:Ik blijf het een zwak argument vinden.
Overigens: in Israël, op de Olijfberg, worden mensen niet onder de grond begraven, zoals wij doen, maar erboven. Want bij de Wederopstanding hoeven dan alleen maar de deksels weggenomen te worden.


Ik neem aan dat er bij de mensen die daar al een tijdje liggen wel wat meer moet gebeuren, anders is het geen wederopstanding maar een zombie-apocalypse.

Maar goed, als God de doden en masse weer tot leven kan wekken, moet het ook geen probleem zijn voor de gecremeerden een nieuw lichaam te maken.

Hetzelfde gaat trouwens op voor mensen die om die reden geen orgaandonor willen zijn. Als god je weer tot leven wekt, kan hij vast wel een nieuwe lever, hartklep of netvlies maken.


Edit: nu bedenk ik me trouwens ineens iets. Waar gaan we al die mensen eigenlijk laten na de Wederopstanding? Je kunt niet zomaar iedereen die in de laatste 2000 jaar is doodgegaan een nieuw lichaam geven zonder dat je ze moet gaan opstapelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor elbert » 11 aug 2011 11:02

Mortlach schreef:Edit: nu bedenk ik me trouwens ineens iets. Waar gaan we al die mensen eigenlijk laten na de Wederopstanding? Je kunt niet zomaar iedereen die in de laatste 2000 jaar is doodgegaan een nieuw lichaam geven zonder dat je ze moet gaan opstapelen.
Hoe groot is de nieuwe aarde eigenlijk en hoe groot onze lichamen?
Kortom: uitgaan van wat je bekend is, kan problematisch zijn als je het over het onbekende hebt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor JeeWee » 11 aug 2011 12:19

Tja en dan komen er meer zaken kijken...
Zoals het zeemansgraf,
of het ten prooi laten liggen aan de wilde dieren zoals in veel aziatische landen...

Eerlijk gezegd kan ik er met mijn menselijk verstand niet bij.
Dat je dat er nog iets over is van mijn voorvader uit 1278?

Maar dan:
Als God bij machte is om uit niets de wereld te scheppen, de mens te scheppen: zal Hij dan niet bij machte zijn om uit niets, dus zonder stof en zonder as ook ons verheerlijkte lichaam te scheppen?

Ja, ik weet het: het lijkt zo'n dooddoener. Maar ik kan niets meer bedenken. En dan geef ik het maar aan mijn hemelse Vader, de ALMACHTIGE, schepper van hemel en van aarde.
En dan zet ik ook niet meer mijn hakken in het zand over begraven of cremeren, hoewel ik puur gevoelsmatig de voorkeur geef aan het eerste...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Riska

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor Riska » 11 aug 2011 13:01

Gevoelsmatig is er niks mis mee - ieder kiest voor zijn/haar dierbare wat het beste bij hem/haar past. Dat heeft niets te maken met principiële vragen...

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Engelse theoloog John Stott gecremeerd... Wat? Gecremeer

Berichtdoor pol » 11 aug 2011 13:16

@morlach....
mensen die niet in Jezus geloven, dus verloren gaan, krijgen die uberhaubt een nieuw lichaam?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 90 gasten