De reformatorische zuil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor Galateia » 20 aug 2010 17:07

T.A.F. schreef:*zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen BETER opgeleid dan de gemiddelde Nederlander?
*Zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel vaker Zelfstandig Ondernemer dan de gemiddelde Nederlander?
*Zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel arbeidsproductiever dan de gemiddelde Nederlander?
*Betalen christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel meer belasting dan de gemiddelde Nederlander hierdoor?
oh en niet onbelangrijk :
*zorgen christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen door hun gemiddeld genomen veel grotere gezinnen, die stabiel zijn EN nederlands, niet veel meer dan de gemiddelde Nederlander dat ons land behouden blijft voor de toekomst door te investeren in toekomstige generaties?


Zijn het niet vooral christelijke vrouwen, zeker in de gereformeerde bevindelijke christelijke gezinnen, die thuis zitten en geen arbeid verrichten en dus geen belasting betalen?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor Mortlach » 20 aug 2010 17:15

T.A.F. schreef:*zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen BETER opgeleid dan de gemiddelde Nederlander?


Over het algemeen geldt er een inverse relatie tussen geloof en opleidingsniveau.

*Zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel vaker Zelfstandig Ondernemer dan de gemiddelde Nederlander?


Geen idee, maar dat zegt sowieso nog niks over hoe succesvol dat onderneming is.

*Zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel arbeidsproductiever dan de gemiddelde Nederlander?


Ze maken ook mee kinderblijslag op.

*Betalen christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel meer belasting dan de gemiddelde Nederlander hierdoor?


Arbeidsproductiviteit is niet gekoppeld aan inkomen... was het maar waar...

oh en niet onbelangrijk :
*zorgen christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen door hun gemiddeld genomen veel grotere gezinnen, die stabiel zijn EN nederlands, niet veel meer dan de gemiddelde Nederlander dat ons land behouden blijft voor de toekomst door te investeren in toekomstige generaties?


Islamitische gezinnen zijn ook groter dan gemiddeld, en ook Nederlands.

Hebben wij niet dit land OPGERICHT om ons te beschermen mede tegen vervolgingen van deze aard?


En sinds wanneer hebben de gereformeerden Nederland opgericht?

Ik zou dan ook spontaan zeggen : de dag dat Den Haag beslist dat wij geen subsidie meer krijgen, moeten wij spontaan besluiten te stoppen met belasting betalen.
verklaar desnoods een stuk van Nederland tot ons eigen land.


Lijkt me geweldig. Groot hek eromheen en klaar.

Nu dan, Den Haag MAG geen normen stellen.


Haha, nu wordt-ie fraai.

Scholen moeten vrij zijn om hun EIGEN toelatingsbeleid te voeren, en te weigeren wie zij wensen.


Een openbare school zou eens iemand moeten weigeren omdat hij/zij is gereformeerd. De zuil zou te klein zijn...

En het ENIGE wat Den Haag moet doen is betalen, en controleren of deze investering voldoende rendement (in de vorm van productieve, goed opgeleide nieuwe belastingbetalers) opleverd.


Deze beter-dan-gemiddeld-opgeleide belastingbetaler zou geen dt-fouten meer mogen maken...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor T.A.F. » 20 aug 2010 17:15

Galateia schreef:
T.A.F. schreef:*zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen BETER opgeleid dan de gemiddelde Nederlander?
*Zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel vaker Zelfstandig Ondernemer dan de gemiddelde Nederlander?
*Zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel arbeidsproductiever dan de gemiddelde Nederlander?
*Betalen christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel meer belasting dan de gemiddelde Nederlander hierdoor?
oh en niet onbelangrijk :
*zorgen christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen door hun gemiddeld genomen veel grotere gezinnen, die stabiel zijn EN nederlands, niet veel meer dan de gemiddelde Nederlander dat ons land behouden blijft voor de toekomst door te investeren in toekomstige generaties?


Zijn het niet vooral christelijke vrouwen, zeker in de gereformeerde bevindelijke christelijke gezinnen, die thuis zitten en geen arbeid verrichten en dus geen belasting betalen?


Dat leverd gezonderige en productievere kinderen op dat kinderen die in creshes gedumt worden.
(creshes & tweeverdieners is parisiteren op de toekomst van een land door die toekomstige generatie te verwaarlozen)
Mijn ouders zijn niet eens gelovig, maar ook zij zijn even fel als ik tegen tweeverdieners.
Daarnaast zijn tweeverdieners in nederland GELUKKIG nog steeds een uitzondering.

70% van de gezinnen werkt de man fulltime (32-40 uur) en de vrouw parttime (8-16 uur)
In de genoemde christenlijke gezinnen werkt de man vaak meer dan fulltime (48-60 uur) waarmee dus al ruim voor dat verschil is gecompenseerd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor Mortlach » 20 aug 2010 17:33

T.A.F. schreef:Dat leverd gezonderige en productievere kinderen op dat kinderen die in creshes gedumt worden.
(creshes & tweeverdieners is parisiteren op de toekomst van een land door die toekomstige generatie te verwaarlozen)
Mijn ouders zijn niet eens gelovig, maar ook zij zijn even fel als ik tegen tweeverdieners.
Daarnaast zijn tweeverdieners in nederland GELUKKIG nog steeds een uitzondering.

70% van de gezinnen werkt de man fulltime (32-40 uur) en de vrouw parttime (8-16 uur)
In de genoemde christenlijke gezinnen werkt de man vaak meer dan fulltime (48-60 uur) waarmee dus al ruim voor dat verschil is gecompenseerd.


Ok, de school die jou heeft leren spellen mag direct de subsidie ontzegd worden. (Of ben je dyslectisch, dan heb ik niks gezegd).

Inhoudelijk: Je moet tegenwoordig eens proberen een huis te kopen als 'éénverdiener'...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor T.A.F. » 20 aug 2010 17:36

Mortlach schreef:
T.A.F. schreef:*zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen BETER opgeleid dan de gemiddelde Nederlander?


Over het algemeen geldt er een inverse relatie tussen geloof en opleidingsniveau.

Hoewel dit voor gematigd geloof mag gelden, slimme mensen trekken juist naar extremen.
Dit is een bekend sociologisch verschijnsel.

Demografisch bevinden zich de meeste christenen onder autochtone, hoger opgeleide nederlanders.
Hierbij valt op dat de "vrijere" stromingen als evangelisch/pinkstergemeentes meer dan gemiddeld vol zitten met lager opgeleiden
waar de meer traditionele gemeentes juist voller zitten met hoger opgeleiden.
Professoriaten vind je onder gelovigen weer minder dan gemiddeld, maar dat heeft ten dele ook te maken met de vijandigheid binnen deze wereld
jegens gelovigen, waardoor het sterk ontmoedigd word als gelovige om je tot topwetenschapper te ontwikkelen.

*Zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel vaker Zelfstandig Ondernemer dan de gemiddelde Nederlander?


Geen idee, maar dat zegt sowieso nog niks over hoe succesvol dat onderneming is.

Ze eten er een stevige dikke boterham van anders.

*Zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel arbeidsproductiever dan de gemiddelde Nederlander?

Ze maken ook mee kinderblijslag op.

Kinderen krijgen, zeker voor hoger verdienende gezinnen kost veel meer dan het aan die subsidies opleverd. Mijn ongelovige ouders hebben een dubbel modaal inkomen,
ja alleen mijn vader werkt, en 5 kinderen en ik kan je zeggen hoe zwaar je dan fiskaal van alle kanten gepakt word (betaald u maar eigen bijdrage hiervoor eigen bijdrage daarvoor)
En nogmaals deze kinderen leveren in de toekomst weer belasting, het is dus een sociaal-maatschappelijk verantwoorde investering. Daarom is er ook subsidie op.

*Betalen christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel meer belasting dan de gemiddelde Nederlander hierdoor?


Arbeidsproductiviteit is niet gekoppeld aan inkomen... was het maar waar...

Dat klopt, maar ijver en vlijt, gecombineerd met een gezonde ondernemingslust lonen nog altijd goed in dit land.

oh en niet onbelangrijk :
*zorgen christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen door hun gemiddeld genomen veel grotere gezinnen, die stabiel zijn EN nederlands, niet veel meer dan de gemiddelde Nederlander dat ons land behouden blijft voor de toekomst door te investeren in toekomstige generaties?


Islamitische gezinnen zijn ook groter dan gemiddeld, en ook Nederlands.
Deze islamitische gezinnen zijn ongewenst, er zijn al teveel allochtonen, daarnaast presteren deze islamitische gezinnen juist erg onder de maat, de kans dat hun grote gezinnen voor nog meer overlast en kosten zorgen is juist erg groot.
Deze groep is dus niet te vergelijken met de bevindelijk christenlijke groep.

Hebben wij niet dit land OPGERICHT om ons te beschermen mede tegen vervolgingen van deze aard?


En sinds wanneer hebben de gereformeerden Nederland opgericht?
Ik zou je vaderlandse geschiedenis nog maar eens ophalen, als je dat niet eens weet.

Ik zou dan ook spontaan zeggen : de dag dat Den Haag beslist dat wij geen subsidie meer krijgen, moeten wij spontaan besluiten te stoppen met belasting betalen.
verklaar desnoods een stuk van Nederland tot ons eigen land.


Lijkt me geweldig. Groot hek eromheen en klaar.
Effectief precies hetzelfde als de huidige verzuiling, die jullie proberen af te breken.

Nu dan, Den Haag MAG geen normen stellen.


Haha, nu wordt-ie fraai.
Zoals ik noemde door dergelijke betutteling zijn ze strijdig met grondwettelijke beginselen.

Scholen moeten vrij zijn om hun EIGEN toelatingsbeleid te voeren, en te weigeren wie zij wensen.


Een openbare school zou eens iemand moeten weigeren omdat hij/zij is gereformeerd. De zuil zou te klein zijn...
Dat past ook binnen een godsdienstvrij land, scholen hun eigen toelatingsbeleid laten bepalen.

En het ENIGE wat Den Haag moet doen is betalen, en controleren of deze investering voldoende rendement (in de vorm van productieve, goed opgeleide nieuwe belastingbetalers) opleverd.


Deze beter-dan-gemiddeld-opgeleide belastingbetaler zou geen dt-fouten meer mogen maken...
Nog meer vooroordelen?

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor T.A.F. » 20 aug 2010 17:44

Mortlach schreef:
T.A.F. schreef:Dat leverd gezonderige en productievere kinderen op dat kinderen die in creshes gedumt worden.
(creshes & tweeverdieners is parisiteren op de toekomst van een land door die toekomstige generatie te verwaarlozen)
Mijn ouders zijn niet eens gelovig, maar ook zij zijn even fel als ik tegen tweeverdieners.
Daarnaast zijn tweeverdieners in nederland GELUKKIG nog steeds een uitzondering.

70% van de gezinnen werkt de man fulltime (32-40 uur) en de vrouw parttime (8-16 uur)
In de genoemde christenlijke gezinnen werkt de man vaak meer dan fulltime (48-60 uur) waarmee dus al ruim voor dat verschil is gecompenseerd.


Ok, de school die jou heeft leren spellen mag direct de subsidie ontzegd worden. (Of ben je dyslectisch, dan heb ik niks gezegd).

Inhoudelijk: Je moet tegenwoordig eens proberen een huis te kopen als 'éénverdiener'...


Ik ben nooit goed in spelling geweest, of ik dyslectisch ben geen idee.
Ik had wel hoge cijfers voor alle exacte vakken, dus dan kon ik die 5 op vwo voor Nederlands wel hebben.
Overigens heb ik niet op een refoschool gezeten, maar op een reguliere.
Ik ben pas met 16 tot bekering gekomen vanuit een ongelovige achtergrond, en vind het erg jammer dat ik een stuk van de jeugd heb gemist die andere gereformerden wel hebben gekregen.
Ik wil dan ook graag de kans hebben om mijn kinderen later die kans WEL te geven, en niet dat die zuil al is afgebroken tegen die tijd.

Huizen in Nederland zijn veel te duur dat klopt.
Huizen zijn de laatste 40 jaar viermaal zoveel gestegen als de lonen.
Dat kan zo niet doorgaan, en dat is dus ook een probleem wat aangepakt moet worden.
Mijn ouders hebben dan ondanks dat mijn vader tweemaal modaal verdiende (ja als eenverdiener) nooit gekocht, maar altijd gehuurd.
Het is nog altijd een luxe om te kopen, geen verplichting.

Toch kun je van een inkomen van 2500-3000 euro bruto kun je anders nog een redelijk huis komen als je niet persee in de randstad wil wonen.
Mensen die geen HBO of WO opleiding hebben verdienen dat niet zeg je? Normaal niet wellicht, maar ik ken genoeg gereformeerde laag opgeleide mensen die gewoon door ZZP-er te worden en keihard te werken ruimschoots aan dat bedrag komen.

Daarnaast ben je daar gek om je door de mallemolen te laten meeslepen : je laat jezelf tot een slaaf maken.
Door de hele tijd tegen mekaar op te bieden met dubbele inkomens, heb je er effectief voor gezorgd dat je dus vier keer zo veel moet inleveren/werken,
voor hetzelfde huis.
Wat heb je eraan dat je zogenaamd kapitaal opbouwd, dat kapitaal kun je toch niet te gelde maken.
Effectief betekend het gewoon minder huis, voor meer geld en werk.
Daar schiet niemand wat mee op, behalve bankiers en ander soortige profiteurs.
Alleen door daar verzet tegen te bieden, stop je dat proces.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor Galateia » 20 aug 2010 18:45

T.A.F. schreef:70% van de gezinnen werkt de man fulltime (32-40 uur) en de vrouw parttime (8-16 uur)
In de genoemde christenlijke gezinnen werkt de man vaak meer dan fulltime (48-60 uur) waarmee dus al ruim voor dat verschil is gecompenseerd.


Nee... dat is goed voor kinderen, zeg: 'wie is die man toch, die zondag het vlees aansnijdt?'
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor Jo'tje » 23 aug 2010 11:01

Galateia schreef:
T.A.F. schreef:70% van de gezinnen werkt de man fulltime (32-40 uur) en de vrouw parttime (8-16 uur)
In de genoemde christenlijke gezinnen werkt de man vaak meer dan fulltime (48-60 uur) waarmee dus al ruim voor dat verschil is gecompenseerd.


Nee... dat is goed voor kinderen, zeg: 'wie is die man toch, die zondag het vlees aansnijdt?'


Ik dacht precies hetzelfde...

Maar het leven buiten de refozuil is natuurlijk alleen maar slecht :?
pobody's nerfect

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor haring » 23 aug 2010 12:35

Nou ik lig er helemaal niet wakker van het feit dat dat de reformatorische zuil over 10 jaar niet meer zou bestaan. Verzuiling is naar mijn mening iets heel slechts. Je hebt dan groepjes van bijvoorbeeld moslims/protestanten/katholieken. Dat zorgt voor onbegrip voor mensen met andere denkbeelden. Anders gelovige zijn eng en een teken van het kwaad ect. Dit is ook de reden dat ik tegen speciaal onderwijs bent. Niet alleen worden mensen in meer of mindere maten geïndoctrineerd door een bepaald geloof maar ook dat er verzuiling ontstaat.
*onderschrift verwijderd door moderator*

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor haring » 23 aug 2010 12:36

Jo'tje schreef:
Galateia schreef:
T.A.F. schreef:70% van de gezinnen werkt de man fulltime (32-40 uur) en de vrouw parttime (8-16 uur)
In de genoemde christenlijke gezinnen werkt de man vaak meer dan fulltime (48-60 uur) waarmee dus al ruim voor dat verschil is gecompenseerd.


Nee... dat is goed voor kinderen, zeg: 'wie is die man toch, die zondag het vlees aansnijdt?'


Ik dacht precies hetzelfde...

Maar het leven buiten de refozuil is natuurlijk alleen maar slecht :?


Ik mag hopen dat dit een grap is of dat het sarcastisch bedoeld is?
*onderschrift verwijderd door moderator*

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor Jo'tje » 23 aug 2010 12:55

Haha Haring, als je iets meer interesse zou hebben in ook wat andere topics op het forum zou je wel weten hoe ik dat bedoel :)

Eigenlijk vind ik het onzin om van verzuilen te spreken. Echte zuilen zijn er allang niet meer. En je zult nooit kunnen voorkomen dat bepaalde mensen naar elkaar toe trekken en groepen vormen. Bijvoorbeeld op basis van muziekvoorkeur, hobby, ziekte, geloof, etc. Ik denk dat het idee van een 'zuil' in sommige gevallen meer wordt opgeplakt door mensen van buiten zo'n groep.
pobody's nerfect

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor haring » 23 aug 2010 15:58

Mortlach schreef:
T.A.F. schreef:*zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen BETER opgeleid dan de gemiddelde Nederlander?


Over het algemeen geldt er een inverse relatie tussen geloof en opleidingsniveau.


Mogen we daar een bron van zien? ;)
*onderschrift verwijderd door moderator*

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor TheKeimpe » 23 aug 2010 19:05

Het schijnt zo te zijn (maar ik heb de bron hier ook niet van) dat de EO-achterban hoger opgeleid is dan de gemiddelde Nederlander...

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor columbus » 23 aug 2010 20:39

zou het echt een ramp zijn als de Refo-zuil verdwijnt? persoonlijk denk ik van niet.
natuurlijk is het fijn dat er reformatorische scholen zijn waar kinderen Bijbelonderwijs krijgen. maar is het niet zo dat dit ook wel erg gemakkelijk is voor ouders? we zullen onze kinderen zelf moeten gaan onderwijzen op dit vlak en dat zou niet verkeerd zijn, mijn indruk is dat het voor veel ouders wel goed uitkomt als de school het doet.
nog een aspect: we kunnen ons niet meer verstoppen bij 'ons soort mensen' in de refozuil, nee, we moeten met de billen bloot. zal onze omgeving kunnen zien dat wij christenen zijn? zijn we een licht voor de wereld? een zoutend zout? zijn we 'Jehova's getuigen?'

Het wordt een tijd van beproeving voor de Christenen. En er zal meer dan ooit een schifting plaats vinden tussen ware- en schijngelovigen. de grote afval zal dan echt beginnen.
Matt.10:22 'En gij zult van allen gehaat worden om Mijn Naam; maar die volstandig zal blijven (die zal volharden) tot het einde, die zal zalig worden'.
Is dit somberheid? Ik denk dat het realiteit is in vele delen van de wereld en dat het ook in ons eigen Nederland realiteit word, daar hoef je geen profetische gaven voor te hebben.
natuurlijk kan het ons wel eens beangstigen, maar met een God als wij hebben, hoef je niet bang te zijn. door heel de Bijbel en de geschiedenis heen zien we hoe trouw Hij is, hoe Hij Zijn volk bijstaat in moeilijke tijden.
laten we nu nog dankbaar zijn voor de vrijheid en de zegeningen die we dagelijks uit Zijn gulle handen mogen krijgen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor T.A.F. » 23 aug 2010 20:47

Wij hadden op de opleiding GPW het thema kerk en maatschappij.

Hierbij werd OOK de vraag gesteld hoe wij denken dat de kerk zich moet opstellen naar de samenleving.
Hierbij werden 3 modellen gebruikt :

Model 1 "Het Eiland"
Dit is de gesloten kerk, met eigen scholen, clubs, winkels, een volledige zuil dus.
Er is GEEN contact met hen erbuiten
Denk bvb aan "wij hebben ons eigen cafee, waar alleen mensen van ons komen"

Model 2 "Dorp aan de snelweg"
Dit is de halfopen kerk, er is directe aansluiting op de samenleving, en er is uitwisseling van ideen, maar er is toch enige beschutting.
Denk bvb aan "dat ene cafee is niet goed, maar dat andere dat kan niet zoveel kwaad, ook al komen daar ook mensen van buiten"

Model 3 "De Stad"
Dit is de open kerk, er is geen enkel onderscheid tussen kerk en samenleving, scholing, clubs, hobby's, interesses, in alles word meegedaan.
Hooguit gaan mensen van deze kerk er op ethiek wat minder mee om.
denk bvb aan "wij gaan naar datzelfde cafee als die anderen, maar wij doen alleen met sommige zaken daar anders om"

Er zijn argumenten te noemen voor en tegen alle drie de modellen.
En het is duidelijk dat de meeste kerken hedentendage voor model 2 kiezen, en de beweging eerder richting richting 3 dan richting 1 lijkt te gaan.
Je moest ook beargumenteren welk model je zelf verkoos en waarom.

Ik kwam uiteindelijk op wat ik noemde "eiland met ophaalbrug"
Ik vind wel dat een kerk bvb een inloophuis in de stad kan hebben, of andere projecten om de wereld te bereiken, maar tegelijkertijd, dat de eigen achterban,
VOORAL de kwetsbaren daarin moeten worden afgeschermd.

Ik ben dus VOOR eigen scholen clubs, etc, tot de leden geestelijk en persoonlijk volwassen genoeg zijn om de confrontatie aan te gaan, maar ook zelf beslissen wanneer dat is.
Ophaalbrug, zodat wij de controle houden, of en wanneer er controle met "de Wereld" is, en wanneer wij kiezen ons af te zonderen.
Niet geheel afgezonderd, maar niet dat er mensen buiten onze wil ons eiland kunnen opkomen. zoals in model 2 en 3 wel kan gebeuren.

Ik vind verzuiling (of zelfs apartheid) een prima verschijnsel. Het is het andere model om een vreedzame samenleving te creeen.
Ik vind diversiteit waardevol, maar weet dat diversiteit zorgt voor conflict. Mensen zoeken altijd hun eigen soort op.
Waarom zie je overal ter wereld wijken ontstaan met groepen mensen?
Waarom klitten mensen samen? in ras, geloofsovertuiging, politieke overtuiging?
Dat is mens eigen!
Je kunt dan wel proberen op te dringen om multicultureel te zijn, maar dat is niet mens-eigen, en zal enkel voor conflicten zorgen.
Alleen door de ondergang van alle culturen, geloven, oftewel alles wat ons divers maakt, in een grijze lauwe middenmoot, kan voorkomen worden dat je dan een onleefbare situatie krijgt. Je mag dan nooit meer uitgesproken zijn, het haalt alle "smaakmakers" uit een samenleving.

Vreedzame segradatie, oftewel verzuiling, zorgt ervoor dat de diversiteit behouden blijft, dat ALLE extremen zich ongehinderd en zonder conflict kunnen ontwikkelen.
Dit zorgt voor een rijkere en meer diverse samenleving, waar de drogredenatie van multiculturaliteit, juist deze diverse samenleving uiteindelijk of onleefbaar maakt, of om zeep zal helpen.

Dan klinkt het lied dat ik als kind zong toch als een betere raadgever " laat ons met zijn allen heldere lichtjes zijn, jij in jouw hoekje, en ik in't mijn.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 48 gasten