Climategate

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Climategate

Berichtdoor elbert » 27 mar 2013 10:59

Optimatus schreef:Deze lange koude is uitzonderlijk. Echter, Elbert, ik las een week of twee geleden in Trouw een artikel dat "we" al enige tijd in de richting van een langere koudeperiode onderweg waren, maar dat sinds 1900 de temperatuur op aarde gemiddeld erg snel is gestegen.
Het is een feit dat de temperatuur sinds de kleine ijstijd (1400-1830) is gestegen. De kleine ijstijd viel samen met het zgn. Maunderminimum, een periode van lage zonneactiviteit. Sinds 1830 is de zonneactiviteit sterk toegenomen en die activiteit kreeg zijn piek zo eind vorige eeuw. Sinds begin deze eeuw is de zonneactiviteit sterk aan het afnemen. En tegelijk geldt dat wereldwijd de gemiddelde temperatuur niet meer stijgt.
Dat is een heel ander verhaal dan de broeikastheorie, die zegt dat het eigenlijk nu heel snel warmer zou moeten worden. Dat wordt het alleen niet.
Optimatus schreef:Als je wereldwijd kijkt en je ziet dat bepaalde gebieden in korte tijd te maken hebben met sterke veranderingen in het klimaat, dan baart me dat wel zorgen. Of het nu door CO2 of door ontbossing komt, de mens heeft wel degelijk veel invloed op het klimaat op deze planeet. Feit is dat de mens als wereldwijde soort niet bepaald een positieve invloed heeft op de aarde.
Het is dus de vraag of de mens wel zo'n grote invloed heeft op het klimaat. Op het voorkomen van diersoorten, bossen en dergelijke heeft de mens aantoonbaar een grote invloed, maar het klimaat is toch echt iets anders. Groenland wordt niet voor niets groen genoemd, omdat toen de Vikingen dit land ontdekten (in de Middeleeuwen), er minder ijs lag dan nu. Toen werd er nog nauwelijks CO2 uitgestoten. Daarna is de temperatuur omlaag gegaan (kleine ijstijd), daarna weer omhoog (vorige 2 eeuwen) en nu mogelijk weer omlaag.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Climategate

Berichtdoor Floppie » 28 mar 2013 06:56

Optimatus schreef:Deze lange koude is uitzonderlijk. Echter, Elbert, ik las een week of twee geleden in Trouw een artikel dat "we" al enige tijd in de richting van een langere koudeperiode onderweg waren, maar dat sinds 1900 de temperatuur op aarde gemiddeld erg snel is gestegen.

Als je wereldwijd kijkt en je ziet dat bepaalde gebieden in korte tijd te maken hebben met sterke veranderingen in het klimaat, dan baart me dat wel zorgen. Of het nu door CO2 of door ontbossing komt, de mens heeft wel degelijk veel invloed op het klimaat op deze planeet. Feit is dat de mens als wereldwijde soort niet bepaald een positieve invloed heeft op de aarde.

Juist als christen zou je je toch sterk moeten maken voor verantwoord rentmeesterschap. Dat is iets anders dan arme negertjes tot het christendom bekeren, dunkt me.


Jij weet net zo goed als ik dat alleen al de manier waarop klimaatverandering in de media is gebracht statistisch gezien in de onderbouw van de middelbare school als een 4 wordt aangemerkt. Natuurlijk moeten we de aarde goed bewonen, maar de vraag is of de invloed van de mens op het weer, oftewel het klimaat, niet ernstig wordt overschat. We weten amper hoe we bijzondere weersgesteldheden moeten verwachten, dat zegt ook iets over de betrouwbaarheid van de hele discussie over het klimaat. En dan nog eens het IPCC, ik vind het echt bevreemdend dat de hetze maar voortduurt.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Climategate

Berichtdoor elbert » 18 okt 2014 07:00

Het is erg jammer dat de kerk kritiekloos achter de groene religie aanhobbelt. Zo roept scriba dr. A. Plaisier burgers op om "te strijden tegen 3 graden oceaanopwarming".
Een onterechte claim in zijn stukje is: "Wetenschappers zijn het erover eens dat een deel van onze hitte in de oceanen verdwijnt." met daarbij de veronderstelling dat de oceanen weleens 3 graden warmer kunnen worden. Alle metingen wijzen echter wat anders uit. Het verhaal van het verdwijnen van de hitte in de oceanen is er gekomen om het gebrek aan opwarming van de atmosfeer mee te verklaren: de laatste 18 jaar is die temperatuur nl. stabiel. Maar ook de "opwarming" van de oceaan stelt vrijwel niets voor. Zie daarvoor: http://wattsupwiththat.com/2014/10/17/w ... 00-meters/
Waar gaat de warmte dan wel naar toe? Kijk eens omhoog en zie de ruimte waar overtollige warmte naartoe kan worden uitgestraald.
Dus alle aandacht is er voor een probleem dat eigenlijk niet of nauwelijks bestaat. Die 3 graden opwarming van de oceanen komt er gewoonweg niet en daar hoeven we niets voor te doen.
Er zijn meer urgente problemen waar de kerk zich op Michazondag mee bezig kan houden dan het klimaat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Climategate

Berichtdoor BladeStraight » 18 okt 2014 14:45

En hij riep hem, en zeide tot hem: Hoe hoor ik dit van u? Geef rekenschap van uw rentmeesterschap; want gij zult niet meer kunnen rentmeester zijn.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Climategate

Berichtdoor Optimatus » 19 okt 2014 15:59

Aangetoond is wel dat het stoken van fossiele brandstoffen niet bepaald goed is voor het leefmilieu. Ik neem aan dat iedereen het daar wel over eens is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Climategate

Berichtdoor elbert » 20 okt 2014 10:44

Optimatus schreef:Aangetoond is wel dat het stoken van fossiele brandstoffen niet bepaald goed is voor het leefmilieu. Ik neem aan dat iedereen het daar wel over eens is.
Dat is nog maar zeer de vraag. Testen hebben uitgewezen dat CO2 bevorderlijk is voor de plantengroei. Nogal wiedes, want CO2 is een onmisbaar ingrediënt voor de fotosynthese. Een meer CO2 rijke atmosfeer betekent dus een groenere aarde.
Daarom is het nogal vreemd dat het Amerikaanse EPA (ministerie van milieu) CO2 als "een vervuilend gas" hebben aangemerkt. Zonder CO2 is er geen leven op aarde.
De vervuiling die er vrijkomt bij het stoken van fossiele brandstoffen, zijn zaken als roet en andere deeltjes (daar hebben we katalysatoren en roetfilters voor), maar CO2 zou ik er niet onder rekenen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Climategate

Berichtdoor elbert » 21 okt 2014 08:16

Dan nog iets: de windmolens waar nu miljarden en miljarden aan gemeenschapsgeld in worden gestoken, leveren milieutechnisch niets op, maar gaan heel erg zeer doen in onze portemonnee.
Denk hierbij aan de Betuwelijn, de Fyra, de JSF en de vele ICT projecten van de overheid die mislukken. Tel daarvan de kosten bij elkaar op en doe dat maal 2 of 3. Dan heb je de kosten van de windenergieparken waarin de overheid wil investeren (sommige ramingen lopen tot 53 miljard euro). Kosten voor de belastingbetaler: 500 euro per gezin per jaar, zonder enige winst. De windmolens zullen draaien op subsidie en het milieu wordt er totaal niet beter van.
Voor onderbouwing, lees: http://www.elsevier.nl/Economie/achterg ... ingbetaler
http://www.telegraaf.nl/telegraaf-i/7EB/FgyXK
http://nos.nl/video/706577-5-miljard-sc ... olens.html

Wat dus als "duurzaam" wordt verkocht, blijkt dus uitsluitend "duur" te zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Climategate

Berichtdoor Optimatus » 21 okt 2014 20:00

Jij staart je blind op co2.Het verbranden van fossiele brandstoffen zorgt ook voor smog, roet en andere vormen van vervuiling. Het klagen over de HSL is ook irrelevant. Ik ben nu in Frankrijk en dit land heeft de TGV waar velen lyrisch over zijn. Dat NL faalt zegt in dit geval meer over ons land dan over de TGV.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Climategate

Berichtdoor elbert » 21 okt 2014 20:32

Optimatus schreef:Jij staart je blind op co2.
Dat geeft niet, want dat doet de regering en de milieubeweging ook. De vermeende gevaren van CO2 zijn immers de reden dat men iets aan het klimaat wil doen.
Optimatus schreef:Het verbranden van fossiele brandstoffen zorgt ook voor smog, roet en andere vormen van vervuiling.
Smog is een probleem wat aan het afnemen is door goede maatregelen zoals roetfilters, katalysatoren en dergelijke. Tenminste, als de vulkanen letterlijk geen roet in het eten gooien. De vulkaan Bardarbunga op IJsland bijvoorbeeld produceert momenteel net zoveel smog als heel Europa bij elkaar. Misschien dat Greenpeace daar eens wil gaan protesteren. ;)
Optimatus schreef:Het klagen over de HSL is ook irrelevant. Ik ben nu in Frankrijk en dit land heeft de TGV waar velen lyrisch over zijn. Dat NL faalt zegt in dit geval meer over ons land dan over de TGV.
Het gaat me niet zozeer over de HSL/TGV (ik ben vorig jaar met de Thalys naar Parijs geweest, prachtig), maar over het feit dat de overheid (in NL, maar niet alleen daar) een kampioen is om geld te verkwisten. En nu staat ze op het punt om aan iets te beginnen wat al het voorgaande overtreft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Climategate

Berichtdoor Optimatus » 23 okt 2014 18:19

Probeer het zelf dan wel in den breedte te trekken. Proactie opv reactie. Mbr fijnstof en smog: ga eens in China kijken. Bulkanen kunnen stof de lucht inschieten dat betekent niet dat de mens dat dan ook maar moet doen. Op vulkanen heeft de mens weinig invloed, op de eigen uitstoot wel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: Climategate

Berichtdoor bassie76 » 25 okt 2014 15:22

elbert schreef:Dat is nog maar zeer de vraag. Testen hebben uitgewezen dat CO2 bevorderlijk is voor de plantengroei. Nogal wiedes, want CO2 is een onmisbaar ingrediënt voor de fotosynthese. Een meer CO2 rijke atmosfeer betekent dus een groenere aarde.

De planten hebben dan ook meer water nodig. Is daar in jouw scenario ook rekening mee gehouden?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Climategate

Berichtdoor elbert » 31 okt 2014 12:34

bassie76 schreef:De planten hebben dan ook meer water nodig. Is daar in jouw scenario ook rekening mee gehouden?
Jazeker, het ging om een experiment met verder gelijke condities. Zie ook bijvoorbeeld deze video: https://www.youtube.com/watch?v=P2qVNK6zFgE
Tuinbouwers gebruiken de techniek van CO2-fertilisatie om grotere oogsten te krijgen, dus het is eigenlijk al lang bekend.
Over het algemeen is extra water geen probleem, omdat dit op aarde meer voorkomt dan CO2.
Uiteraard is dat in een woestijn anders, maar daar groeit toch al niets.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: Climategate

Berichtdoor bassie76 » 31 okt 2014 18:22

elbert schreef:Jazeker, het ging om een experiment met verder gelijke condities. Zie ook bijvoorbeeld deze video: https://www.youtube.com/watch?v=P2qVNK6zFgE
Tuinbouwers gebruiken de techniek van CO2-fertilisatie om grotere oogsten te krijgen, dus het is eigenlijk al lang bekend.
Over het algemeen is extra water geen probleem, omdat dit op aarde meer voorkomt dan CO2.
Uiteraard is dat in een woestijn anders, maar daar groeit toch al niets.

Toch nog een paar kanttekeningen van mijn kant:
Het experiment in het filmpje en het gebruik van CO2 in kassen gebeurt allemaal onder gecontroleerde omstandigheden. Ik denk dat je die resultaten niet zomaar 1:1 kunt extrapoleren naar de aardse atmosfeer, toch?
OK, er komt op aarde meer water voor dan CO2. Maar zoet en schoon water is een schaars goedje aan het worden. Verder is de CO2 zo goed als gelijkmatig verdeeld, water niet. Daarnaast hebben deze planten o.a. ook meer stikstof nodig.
In het filmpje gebruiken ze een concentratie van bijna 1300 ppm CO2. Dat is 0,13%. Wat voor een effect heeft een langdurige blootstelling aan deze concentratie op de heterotrofe organismen (daar vallen wij ook onder)?
Hogere CO2 concentraties hebben overigens alleen een positief effect op C3-planten. Het effect op C4-planten die al zeer efficiënt CO2 kunnen vastleggen is een stuk minder. In een warmer klimaat doen C3 planten het echter niet zo goed.....

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Climategate

Berichtdoor elbert » 03 nov 2014 10:28

@bassie76: uiteraard is dit een experiment in redelijk ideale omstandigheden. Ik ga er dan ook niet vanuit dat dit in de echte wereld altijd een extra rendement van 40 a 50% op zal leveren. Maar wel is duidelijk dat extra CO2 waarschijnlijk geen probleem zal zijn, maar eerder voordelig voor plantengroei. CO2 is dus groen. Verder is het een trace-gas, dus zal iets extra's ervan geen al te nadelige gevolgen opleveren voor de rest van de planeet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Climategate

Berichtdoor mealybug » 03 nov 2014 10:33

elbert schreef:@bassie76: uiteraard is dit een experiment in redelijk ideale omstandigheden. Ik ga er dan ook niet vanuit dat dit in de echte wereld altijd een extra rendement van 40 a 50% op zal leveren. Maar wel is duidelijk dat extra CO2 waarschijnlijk geen probleem zal zijn, maar eerder voordelig voor plantengroei. CO2 is dus groen. Verder is het een trace-gas, dus zal iets extra's ervan geen al te nadelige gevolgen opleveren voor de rest van de planeet.


En dat je zaterdag de warmste 1 november ooit hebt meegemaakt, doet je geen verband leggen tussen een en ander?


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten