Climategate

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Climategate

Berichtdoor Mortlach » 21 sep 2016 09:03

elbert schreef:Wat wel invloed lijkt te hebben is de modulatie van de inkomende kosmische straling door de zon. Die is verre van constant (omdat het magnetisch veld van de zon sterkt wisselt) en zorgt ervoor dat de bewolking toe dan wel afneemt: meer kosmische straling = meer wolken = koeler. Minder kosmische straling = minder wolken = warmer.
Let wel dat wolkenvorming de grootste onbekende is in de klimaatmodellen.


Het is natuurlijk allemaal zeer interessant onderzoek.

Een recent gepubliceerd artikel (van dr. Henrik Svensmark) wijst verder in die richting. Dr. Svensmark en anderen zijn ervan overtuigd dat de zon grotendeels verantwoordelijk is voor de opwarming.
Zijn resultaten lijken te worden bevestigd door het CLOUD experiment bij het CERN bij Geneve (hetzelfde instituut dat het bestaan van het Higgs boson aantoonde, dus geen koekenbakkers).
En zo gaat het debat (ook het wetenschappelijke debat) verder. We weten nog lang niet alles.


Uiteraard niet. Wat ik me wel afvraag is of het redelijk is aan te nemen dat de zon opeens gedrag vertoont zonder precedent. De laatste keer dat het zo warm was als waar men nu bang voor is, is respectievelijk 100.000 jaar (geschatte temperatuur 2050) en 100 miljoen jaar geleden (temperatuur 2100).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Climategate

Berichtdoor elbert » 21 sep 2016 11:18

Mortlach schreef:Uiteraard niet. Wat ik me wel afvraag is of het redelijk is aan te nemen dat de zon opeens gedrag vertoont zonder precedent. De laatste keer dat het zo warm was als waar men nu bang voor is, is respectievelijk 100.000 jaar (geschatte temperatuur 2050) en 100 miljoen jaar geleden (temperatuur 2100).
De zonneactiviteit komt in diverse cycli. Het is opvallend dat in de Middeleeuwen het ongeveer net zo warm was als nu, net als in de Romeinse tijd. Dat weten we o.a. omdat de Vikingen op IJsland en Groenland landden en daar een tijdlang onder redelijk aangename condities konden leven en omdat er in de Middeleeuwen wijn werd verbouwd in Engeland.
Die periodes gingen naar alle waarschijnlijkheid samen met grote zonneactiviteit.
In de kleine IJstijd (ca. 1400-1815) was de zonneactiviteit zeer laag (in de zgn. Spörer, Maunder en Daltonminima).
In de afgelopen eeuw was de zonneactiviteit weer hoog en steeg de temperatuur op aarde.
Afbeelding
Toeval? Dat lijkt me niet.
Zonder precedent? Ook niet.
O ja, de zonneactiviteit is momenteel sterk aan het afnemen. Dus kan de invloed daarvan de komende jaren worden getest.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten