Breuk in Europese alliantie SGP en ChristenUnie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joe92
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2009 18:40

Re: Breuk in Europese alliantie SGP en ChristenUnie

Berichtdoor joe92 » 03 jul 2009 17:00

Inmiddels heeft de SGP-europfractie zich aangesloten bij de nieuwe groepering EFD, wat staat voor: Europe of Freedom and Democracy.

Faramir schreef:Dat zou bijzonder nadelig zijn voor alle niet gereformeerde Nederlanders. De tijd van de gereformeerde staatskerk en de onderdrukking van anders/niet -gelovigen hebben we hopelijk wel achter ons gelaten in Nederland.


In mijn ogen is deze opmerking enigszins ongenuanceerd, in de grondwet staat immers, dat er vrijheid van godsdienst is. En ja, een wijziging in de grondwet is zeker mogelijk, alleen is dit een enorm proces, waar een verkiezing over heen moet gaan.
Verder hebben Europese landen zich te houden aan de EVRM waarin grondrechten van de mens zijn afgesproken.
Het is nog niet zo makkelijk om verandering aan te brengen in de wet.
Nog een vraagje: vanwaar zoveel kritiek richting de SGP?
Wat is uw knecht, dat gij omgezien hebt naar een doden hond, als ik ben? (2 SAMUËL 9: 8)

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Breuk in Europese alliantie SGP en ChristenUnie

Berichtdoor The Engineer » 03 jul 2009 17:21

Het is zeer te betreuren dat deze twee partijen uit elkaar gaan vanwege een verschil in standpunt. En dat de Christen Unie na 25 een einde maakt aan een goed samenwerkingsverband. Ik had graag gezien dat de CU in de bres was gesprongen voor de SGP.
Er had van de kant van de CU meer gedaan mogen en moeten worden. Als christenen betaamd het toch om samen te werken. Al ben je het niet met elkaars standpunten eens, er zijn zoveel overeenkomsten.


Dat had je ook kunnen zeggen van de SGP hoor die hadden ook concessies kunnen doen; Even wakker worden. Oh ja even vergeten: geen kwaad woord over de SGP. [-X

Niemand kan een partij dwingen democratisch te zijn.


Wel als je gebruik maakt van de democratie en zo een partij vormt. Anders ben je hypocriet.

Neuh, dat geloof ik niet. De samenleving zou er wel op vooruit gaan, op moreel gebied.


Ja dan gaat het echt beter met Nederland op moreel gebied: Homo's worden alle rechten ontnomen, alle moskeeën gaan dicht, atheïsten hebben geen rechten meer. Houdt toch op man met dat onnozele gepraat over dat de moraal omlaag gehaald wordt door niet gelovigen. Zullen we er nog even aan herinneren dat in de bible belt tijdens oud en nieuw de meeste schade was? En dat tijdens een alcohol controle in Urk het aantal mensen achter het stuur met teveel op achterlijk veel hoger was dan in de rest van het land? En dat er in de kerk 40 mensen per jaar misbruikt worden? Houdt toch op.

de partij is de meest Bijbelgetrouwe


Ja echt wel: haat aan buitenlanders, moslims, homo's. Discrimineren, ja dat is allemaal echt heel bijbelgetrouw. Volgens mij staat er "Heb uw naast lief als uzelf" verbeter me als ik het fout heb. Ze zijn alleen bijbelgetrouw als het hun uitkomt.

Nog een vraagje: vanwaar zoveel kritiek richting de SGP?


Die vraag kan niemand serieus nemen die normaal nadenkt.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

joe92
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2009 18:40

Re: Breuk in Europese alliantie SGP en ChristenUnie

Berichtdoor joe92 » 03 jul 2009 18:13

The Engineer schreef:Dat had je ook kunnen zeggen van de SGP hoor die hadden ook concessies kunnen doen; Even wakker worden. Oh ja even vergeten: geen kwaad woord over de SGP. [-X

Vanwaar concessies doen? De Heere Jezus heeft toch gezegd, wie niet voor mij is, is tegen mij? Het slaat toch nergens op, dat een ander partij zich gaat bemoeien, met een partijbeginsel? Partijen kunnen toch best samenwerken ondanks, verschillen de visies.

The Engineer schreef:Ja dan gaat het echt beter met Nederland op moreel gebied: Homo's worden alle rechten ontnomen, alle moskeeën gaan dicht, atheïsten hebben geen rechten meer. Houdt toch op man met dat onnozele gepraat over dat de moraal omlaag gehaald wordt door niet gelovigen. Zullen we er nog even aan herinneren dat in de bible belt tijdens oud en nieuw de meeste schade was? En dat tijdens een alcohol controle in Urk het aantal mensen achter het stuur met teveel op achterlijk veel hoger was dan in de rest van het land? En dat er in de kerk 40 mensen per jaar misbruikt worden? Houdt toch op.

Dan noem je wel weer een aantal door de media sterk overdreven punten, goed bezig hoor =D> . De SGP is niet tegen homo's, alleen tegen het homo huwelijk, en de praktijken die daar bij horen. De SGP wil niet dat moskeeën dicht gaan, alleen een hardere aanpak van fundamentalistische moslims. Dit even voor de goede orde
Sinds de securalisatie is er, een enorme toename van: AIDS, gebroken gezinnen, met alle gevolgen van dien, toename van het aantal abortussen, toename euthanasie, afname Bijbelkennis. Allemaal dingen die door het God-af zijn zijn veroorzaakt. Als de SGP dan enigszins tegengas probeert te geven, wordt het door de ó zo geliefde media weer eens heerlijk uitvergroot, en wordt er weer tegen de SGP aangeschopt.

The Engineer schreef:Ja echt wel: haat aan buitenlanders, moslims, homo's. Discrimineren, ja dat is allemaal echt heel bijbelgetrouw. Volgens mij staat er "Heb uw naast lief als uzelf" verbeter me als ik het fout heb. Ze zijn alleen bijbelgetrouw als het hun uitkomt.


Beste Engineer, de tekst die je noemt, die kan ik niet ontkennen. De SGP is niet haatzaaiend, maar voert wel een appellerende functie in ons land. Zoals in Israël de profeten werden gehaat, en belachelijk gemaakt. De woorden van de SGP kunnen misschien haatdragend klinken, maar ze bedoeld ter vermaning. Maar dat soort woorden mogen in geseculariseerd Nederland niet meer verkondigd worden.
Ik betreur het, dat zelfs de reformatorische gezindte al zo erg beïnvloed wordt door de media. En dat men alles maar klakkeloos aanneemt. Zou er niet meer met een kritische blik naar de media gekeken worden. De eenzijdige belichting die nu plaats vind is toch wel een fikse lading kritiek waardig.
Wat is uw knecht, dat gij omgezien hebt naar een doden hond, als ik ben? (2 SAMUËL 9: 8)

Faramir

Re: Breuk in Europese alliantie SGP en ChristenUnie

Berichtdoor Faramir » 03 jul 2009 21:07

joe92 schreef:Nog een vraagje: vanwaar zoveel kritiek richting de SGP?

Ik denk dat ik dat al uitvoerig heb aangegeven in de post waarop jij gereageerd hebt.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Breuk in Europese alliantie SGP en ChristenUnie

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2009 08:54

joe92 schreef:Nog een vraagje: vanwaar zoveel kritiek richting de SGP?


Omdat de SGP, al dan niet terecht - staat voor alles aan kerkelijke verbodsdrang en repressie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook aan lijd hoor, met de SGP aan de macht zie ik het al gebeuren dat ik niet meer de muziek mag luisteren die ik wil, niet meer de boeken mag lezen die ik wil, niet meer mijn zondag mag indelen zoals ik wil, niet meer mag vrijen zoals ik wil, etc, etc.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Re: Breuk in Europese alliantie SGP en ChristenUnie

Berichtdoor leclerc » 06 jul 2009 12:52

MMMZ

En nu zit de Mannebroeder Belder in een fractie met de fascisten van Lega Nord.
Welk principe moet er dan zwaarder wegen denk ik dan.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Riska

Re: Breuk in Europese alliantie SGP en ChristenUnie

Berichtdoor Riska » 06 jul 2009 13:45

Joe92 schreef:Zoals wij weten is de SGP de meest orthodoxe partij van Nederland, de partij is de meest Bijbelgetrouwe.
Zo... nogal een statement vind je niet?

Joe92 schreef:Van het vrouwenstandpunt mag je denken wat je wil natuurlijk, dat laat ik aan jouw over
Maar ''Elk emancipatiestreven dat de van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent, is revolutionair''
''Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, die als tegen hem over zij''. (Gen. 2:18) De man en vrouw kijken verschillend tegen elkaar aan, en kunnen elkaar zo nodig aanvullen.
Man en vrouw hebben verschillende straffen ontvangen na de zondeval (Gen 3: 16-19). Deze straffen kunnen wij ook inzien als taken die wij voor God te volbrengen hebben
Wij ???? Ik dacht dat God dat zelf wel kon? Wie zijn de SGP-ers (en ik ga ervan uit dat jij er een van bent) die dat durven doen - de ander straffen???? Lijkt mij van grote hoogmoed te getuigen.
Joe92 schreef:Als men dan de emancipatie ziet, die al jarenlang bezig is,vooral in de kring van geseculariseerden denk ik aan de bekende woorden van Paulus: ''Trek niet een ander juk aan met de ongelovigen'' (2 Kor. 6:14).
De vrouwen binnen uit de achterban van de SGP voelen zich niet geroepen om een taak in de politiek uit te voeren.
De moreel van de SGP kan je dan niet aanstaan, maar het is in mijn ogen wel de meest Bijbelse richtlijn.
Zeker weten? Ik ken een paar SGP-vrouwen die dat graag wilden. Maar ja, de man is het hoofd van het gezin he, dus als hij 'nee' zegt... toch?

joe92
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2009 18:40

Re: Breuk in Europese alliantie SGP en ChristenUnie

Berichtdoor joe92 » 08 jul 2009 17:28

Na aanleiding van jullie reacties over dat van alles niet meer mag als de SGP aan de macht zou komen. Moest ik denken aan een onlangs gelezen interview met SGP-persvoorlichter Menno de Bruyne in de krant. Er werd hem de volgende vraag gesteld:
Maar de SGP wil toch ook veel veranderen?
Ja, maar het is een misvatting dat wij allerlei veranderingen
zomaar van bovenaf willen opleggen. Eeen volk kan alleen
veranderen als het hart verandert. In de fractie zeggen we
het vaak tegen elkaar: ons werk begint op zondag, in de kerk


Lijkt me duidelijk genoeg, of niet soms?
Wat is uw knecht, dat gij omgezien hebt naar een doden hond, als ik ben? (2 SAMUËL 9: 8)

Faramir

Re: Breuk in Europese alliantie SGP en ChristenUnie

Berichtdoor Faramir » 08 jul 2009 18:38

joe92 schreef:Lijkt me duidelijk genoeg, of niet soms?

Het stelt niet gerust. Wat wel gerust stelt is dat dit een partij is die nimmer meer dan 2 zetels zal halen en dus geen enkele invloed heeft in de landelijke politiek.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Breuk in Europese alliantie SGP en ChristenUnie

Berichtdoor The Engineer » 08 jul 2009 19:55

joe92 schreef:Na aanleiding van jullie reacties over dat van alles niet meer mag als de SGP aan de macht zou komen. Moest ik denken aan een onlangs gelezen interview met SGP-persvoorlichter Menno de Bruyne in de krant. Er werd hem de volgende vraag gesteld:
Maar de SGP wil toch ook veel veranderen?
Ja, maar het is een misvatting dat wij allerlei veranderingen
zomaar van bovenaf willen opleggen. Eeen volk kan alleen
veranderen als het hart verandert. In de fractie zeggen we
het vaak tegen elkaar: ons werk begint op zondag, in de kerk


Lijkt me duidelijk genoeg, of niet soms?


In hun programma staat iets heel anders hoor. En ze komen er openlijk voor uit een theocratie na te streven, hoewel dat momenteel vermindert. En een theocratie legt mensen wel degelijk dingen van bovenaf op.

Los daarvan: je kan ook het hart veranderen door juist wel dingen van bovenaf op te leggen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Breuk in Europese alliantie SGP en ChristenUnie

Berichtdoor Mortlach » 08 jul 2009 20:36

joe92 schreef:Na aanleiding van jullie reacties over dat van alles niet meer mag als de SGP aan de macht zou komen. Moest ik denken aan een onlangs gelezen interview met SGP-persvoorlichter Menno de Bruyne in de krant. Er werd hem de volgende vraag gesteld:
Maar de SGP wil toch ook veel veranderen?
Ja, maar het is een misvatting dat wij allerlei veranderingen
zomaar van bovenaf willen opleggen. Eeen volk kan alleen
veranderen als het hart verandert. In de fractie zeggen we
het vaak tegen elkaar: ons werk begint op zondag, in de kerk


Lijkt me duidelijk genoeg, of niet soms?


Hier gaat meneer de Bruyne verstandig uit van de situatie dat ze SGP geen absolute meerderheid heeft. Ik vraag me af of ze dezelfde houding zouden bezigen als ze zonder politieke hobbels elk besluit konden uitvaardigen. Ik kom 's zondags nooit in de kerk namelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten