Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor Spons » 08 jun 2009 19:19

Wullimpie schreef:Laten we nu ook weer niet doorschieten, de CHE bijvoorbeeld lijkt me nu niet echt een refo bolwerk waar men met een bord voor z´n kop rondloopt.

Sommigen hebben het gewoon nodig(goedschiks of kwaadschiks) dat ook de vervolg opleiding aansluit bij de eigen levenswijze.
En ik meen dat de CHE al tijden bovenin de ranglijst met hogescholen staat, dus met de kwaliteit van het onderwijs zal het ook wel loslopen.

Natuurlijk hebben ook de scholen een taak in het binden van de jongeren aan de "eigen" scholen.
Niet door bij de ouders of de kerk te gaan jammeren dat er toch wel erg veel naar andere scholen vertrekken, daar bereik je hooguit mee dat er wat meer gedwongen naar de eigen scholen gaan, en dat lijkt me geen vruchtbare bodem.
Laat ze onderzoeken waarom, en dat verwerken in het eigen "school" zijn, in zoverre dat binnen de grenzen van de identiteit past.
En als er dan velen zijn die zegen dat ze niet voldoende worden voorbereid op de seculiere wereld, lijkt me dat al een mooi punt om mee te nemen.

LeChat schreef:Eerlijk gezegd vind ik het niet zo verkeerd als jongeren die het onderwijs in willen en zelf alleen op reformatorische scholen hebben gezeten de PABO of een lerarenopleiding op een niet-reformatische hogeschool gaan volgen. Anders bestaat toch het gevaar dat je docenten krijgt die nooit verder hebben gekeken dan hun eigen refo-wereldje en die kunnen m.i. de jongelui die niet voor een refo-omgeving (kunnen) kiezen minder goed voorbereiden op de andersdenkenden-werkomgeving (zo je daar al op school op voorbereid kunt worden, de praktijk is toch de beste leerschool en dat geldt dus ook voor die docenten zelf).


Schiet je dan niet gelijk door naar het andere uiterste, om ergens voor te waarschuwen hoef je er toch niet zelf in geleefd te hebben.
In het dagelijks leven kom je al genoeg in aanraking met de seculiere wereld



lijkt me een kwalijke zaak dat je iets kwaadschiks gedaan wil hebben van iemand , Ik denk dat je eerder een tegenover gestelde daad daardoor veroorzaakt, Sta jij dan achter kwaadschikse volging van Refomatorisch onderwijs ?

Ik heb geen ervaring met Refomatorisch onderwijs , en ik denk dat een bepaalde basis van een leer helemaal niet verkeerd is , ik denk dat de discipline mbt leren daar zelfs beter is dan op een andere school, maar daar draait het niet alleen om. Maar als men alleen maar in dat kringetje blijft lijkt me dat ook geen goede zaak, omdat jij jezelf niet kan toetsen aan je eigen waarde en normen of je die wel normaal vindt omdat je niet beter weet, schuilt daar wel een gevaar in .

Even een hypotetisch voorbeeld, Ik hou van zwart.. en ik hou van wit.. en alle andere kleuren ... dat kan niet, mag niet , en is lelijk, plots kom ik grijs tegen... en vindt ik dat ook wel een mooie kleur ! en ga ik me afvragen waarom ik dat mooi vindt . eigenlijk is het een mengeling van zwart en wit.

Ik ben zelf bijvoorbeeld Hervormd , normaal wel te verstaan, dus niet licht maar ook niet tegen de bondskant aan. Ik heb kennis en ervaring opgedaan in de O.K.K. Bondskerk, en Gereformeerden gemeenten waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Persoonlijk zou ik me in laatst genoemde niet thuis voelen door persoonlijke ervaringen,

Maar ieder zijn eigen mening. Als je dus geen vergelijking hebt kan je ook niet je eigen waarden bepalen en toetsen, snap je wat ik bedoel. Stel ik zeg kinderen mogen aan het avondmaal, dan kan jij bij jezelf toetsen waarom jij dan vindt dat ze bv niet aan het avondmaal mogen.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor ajl » 09 jun 2009 07:11

Mijn ervaring met mensen die alleen op bijzonder onderwijs hebben gezeten is dat ze totaal niet weten wat er buiten 'hun wereld'speelt'of totaal losslaan als ze andersdenkende ontmoeten. Ik heb zelf op een prot. chr school gezeten en op in naam chr middelbare scholen en vervolgens naar WO in Groningen. Ik ben daar lid geworden van een vrijgemaakte studentenvereniging en echt mijn mond viel regelmatig open van verbazing.
Opmerkingen als 'toen ik de eerste dag college had, dacht ik dit zijn allemaal ongelovigen' deden bij mij echt de haren overeind gaan.

Gebruikersavatar
Funlover
Majoor
Majoor
Berichten: 1881
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:48
Locatie: Veenendaal

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor Funlover » 13 jun 2009 17:24

Ik ben nooit qua school uit het christelijke leef refowereldje geweest. En ik ben daar reuze blij mee.
En heb genoeg van de seculiere wereld gezien, geproefd en meegemaakt.
En juist daardoor was ik blij dat ik gevormd werd op de reformatorische school.
Juist in de 'crisis' momenten in je leven is een goede ondergrond en een juiste basis zo belangrijk!!!
Met je werkvloer, je zaterdagbaan etc kom je ook wel in die seculiere wereld.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

joe92
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2009 18:40

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor joe92 » 13 jun 2009 19:40

Als je voor je HBO op een reformatorische school hebt gezeten mag je toch aannemen dat je genoeg geestelijke bagage bezit om je te kunnen verdedigen ten opzichte van andersdenkende. De invloeden van de ander, is dan meestal niet zo extreem groot meer.
Toch is het ook mooi dat er voor de mensen die niet zo zeker van zichzelf zijn om op een reformatorische vervolgopleiding terecht te kunnen.
Wat is uw knecht, dat gij omgezien hebt naar een doden hond, als ik ben? (2 SAMUËL 9: 8)

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor Filosoof » 13 jun 2009 19:46

joe92 schreef:Als je voor je HBO op een reformatorische school hebt gezeten mag je toch aannemen dat je genoeg geestelijke bagage bezit om je te kunnen verdedigen ten opzichte van andersdenkende. De invloeden van de ander, is dan meestal niet zo extreem groot meer.
Toch is het ook mooi dat er voor de mensen die niet zo zeker van zichzelf zijn om op een reformatorische vervolgopleiding terecht te kunnen.

Een te beschermende houding levert niets op en zal uiteindelijk zijn tol eisen.
Je kunt jezelf niet eeuwig in je fort verschansen omdat je bang bent dat de grond onder je voeten vandaan wordt geschopt.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor paprikameisje2 » 13 jun 2009 21:08

joe92 schreef:Als je voor je HBO op een reformatorische school hebt gezeten mag je toch aannemen dat je genoeg geestelijke bagage bezit om je te kunnen verdedigen ten opzichte van andersdenkende. De invloeden van de ander, is dan meestal niet zo extreem groot meer.
Toch is het ook mooi dat er voor de mensen die niet zo zeker van zichzelf zijn om op een reformatorische vervolgopleiding terecht te kunnen.



mooi gezegd!!

Ikzelf heb op de gh de opleiding gedaan, in tegenstelling tot mijn vriendin, zij zat in Gouda. Zo inmens groot veschil zat er echt niet tussen de geloofsleer ed. Ik moest zelfs de bijbel nog dieper doorspitten dan zij!! Die vrijgemaakten weten veel! dat bewijst maar weer dat ze niet goed gekeken hebben.

En daarnaast is het enorm goed op te zien wat er allemaal in de maatschappij speelt. Alleen had ik dan een openbare school moeten kiezen, want de GH is in wezen ook een enorm beschermende school, alleen dan binnen de vrijgemaakte wereld. Die mensen die vrijgemaakt zijn werken ook vaak het hele rijtje af, die TK eerder al opsomde!

Waar ik wel tegenaan ben gelopen is, dat er door scholen wordt geselecteerd op waar je je opleiding hebt gedaan, ongeacht je argumetneten waarom. Misschien had ik wel een heel goede reden dat ik niet de mogelijkheid had om te studeren in Gouda, dat vind ik erg jammer. Reformatorische scholen nemen liever iemand aan die slecht onderwijs geeft van de Pabo in Gouda, dan iemand die erg goed is van de GH. Dat vind ik er jammer..

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor Spons » 13 jun 2009 21:36

en waarom is dat ? omdat dat in hun straatje past, hun geloofsleer is, volgens hun regels, wat dan nog niks zegt over de capaciteiten van die man / vrouw

@ funlover, omdat jij nu dus in een refomatorische school les geeft zit je nog steeds op je eigen eilandje... zo iets kan je ook wel hersenspoeling noemen ..

ostrogoot
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 dec 2008 09:41

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor ostrogoot » 13 jun 2009 22:48

ook de refo scholen hebben te kampen met een terugloop in de aanmeldingen. Daar zijn verschillende aanwijzingen voor te bedenken. In een wanhoopspoging wordt nu een aanval gedaan op het geweten.
Het gaat in het onderwijs om de leerling niet om de statuten en de eisen die worden gesteld bij aanmelding. De verzuiling, werken kopen en leren bij OSM-ers, is voorbij.
Als ik het aanmeldingsformulier van het Lodensteincollege lees, dan kan ik mij mij in deze seculiere maatschappij best voorstellen dat er leerlingen zijn die vanuit een pluriforme wereld dit formulier niet willen ondertekenen. Scholen hebben een onderwijsplicht en een curriculum.
Ik heb twee jaar op een gereformeerde school gezeten en ben daar bijna als gehersenspoeld uitgekomen door de vakken godsdienst en kerkgeschiedenis. Uiteindelijk ben ik wegens dissidentengedrag geschorst. De exacte vakken waren uitmuntend alsmede de talen maar vanwege slechte resultaten (niet willen leren wat mij geleerd werd - de leer van de ware kerk-) definitief van school verwijderd. Daarna ben ik naar neutraal onderwijs overgestapt. Dit vond ik een verademing.
Als refoscholen meer leerlingen willen zullen zij zich in kerkelijk en krampachtig opzicht wat gematigder moeten opstellen en dominees en kerkenraden in het bestuur weren en deskundigen moeten inzetten die verstand hebben van onderwijs
Nosce te ipsum

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor Flappie » 14 jun 2009 10:52

Spons schreef:en waarom is dat ? omdat dat in hun straatje past, hun geloofsleer is, volgens hun regels, wat dan nog niks zegt over de capaciteiten van die man / vrouw

@ funlover, omdat jij nu dus in een refomatorische school les geeft zit je nog steeds op je eigen eilandje... zo iets kan je ook wel hersenspoeling noemen ..



Wat weer een onzinnige opmerking die laatste zin. Dat zegt toch niets over de persoon in kwestie.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor Spons » 14 jun 2009 17:52

was meer op funlover gericht !

als je dus alleen maar in het refomatorische wereldje blijft, qua kleuter, normaal, voortgezet onderwijs, en dan ook nog een refomatorische werkgever hebt... tsja .. dan weet je niet beter he, of vergelijk je minder snel je eigen bevindingen omdat iedereen in je omgeving, dezelfde kant op staat gericht met zijn neus, dus zo gek is dat nog niet van die hersenspoeling,

Dat is net zo als met belijdenis doen, als je jong bent kan dat niet, want.. je moet bekeerd zijn, en alleen een ouderling zal dat even bepalen, als je vervolgens toch belijdenis doet in een kerk van bijna 1000 mensen en niemand feliciteert je ( op een enkeling na ) tsja.. hoe triest is zo''n situatie dan.

Of wat denk je van Kerkgangers die je zondags keurig groet maar die het vertikken om je terug te groeten ..want o jee je bent niet van dezelfde kerk... en dan ga je toch niet terug groeten...

ostrogoot
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 dec 2008 09:41

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor ostrogoot » 14 jun 2009 22:16

Ik kan mij inleven in het gevoel van Spons.
Als je als beschermde refo niet beter weet dan mag je de refo-er ook niets kwalijks nemen. maar in de wereld is nog zoveel meer te koop.
Ik wil nog zoveel negatieve ervaringen delen maar ik doe het niet (alleen het feit dat ik van een zoon van een dominee heb leren drinken, vloeken, en vrouwen versieren) en dan moet ik altijd terug denken aan Malle Babbe van Rob de Nijs
Nosce te ipsum

Gebruikersavatar
Funlover
Majoor
Majoor
Berichten: 1881
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:48
Locatie: Veenendaal

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor Funlover » 15 jun 2009 17:56

Fijn dat jij in je niet refomatorische werkkring niet gehersenspoeld ben. Gefeliciteerd!!!
Ik ga er niet meer op in. Sorry.
Ik heb al een verdedigings antwoord gegeven. Niet goed gelezen denk.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jun 2009 11:08

ostrogoot schreef:Ik kan mij inleven in het gevoel van Spons.
Als je als beschermde refo niet beter weet dan mag je de refo-er ook niets kwalijks nemen. maar in de wereld is nog zoveel meer te koop.
Ik wil nog zoveel negatieve ervaringen delen maar ik doe het niet (alleen het feit dat ik van een zoon van een dominee heb leren drinken, vloeken, en vrouwen versieren) en dan moet ik altijd terug denken aan Malle Babbe van Rob de Nijs


Blijkbaar zit er een heleboel frustratie in jou. Kijk even goed of het wel terecht is om dat op de refo's te projecteren, of moet je het op bepaalde mensen uit die hoek projecteren?

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor Flappie » 16 jun 2009 11:55

Spons schreef:was meer op funlover gericht !



Ja, dat had ik begrepen. Ik vind het alleen nodeloos kwetsend en bovendien, hersenspoeling gebeurd in Noord-Korea op staatsscholen of bij bepaalde sektes. Of je wilt de reformatorische subcultuur als een sekte bestempelen, daar lijkt het mij alleen te open voor.

Je probleem is, denk ik, dat je bepaalde voorvallen (die veel voor kunnen komen) generaliserend toepast op alles en iedereen wat met de reformatorische subcultuur maken heeft.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor em_ma » 16 jun 2009 13:22

Gek he, christenen uit de refo-subcultuur zijn ook gewoon mensen....

De oordelen over refoscholen zijn wel erg negatief. Het scheelt dat als je op een school met een andere stroming binnen het christendom zit, deze waarschijnlijk toch wel een heel stuk beter is.
Of zouden daar ook leerkrachten werken die ook mens zijn en ook fouten maken? :-oo

Het is niet makkelijk om refo-leerkracht te zijn en het goed te doen he? Misschien kunnen we toch wat meer respect voor ze opbrengen, zij proberen de leerlingen dicht bij God te brengen en ze te leren uit de Bijbel.

Ga er zelf maar eens aanstaan!
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 86 gasten