Wullimpie schreef:Laten we nu ook weer niet doorschieten, de CHE bijvoorbeeld lijkt me nu niet echt een refo bolwerk waar men met een bord voor z´n kop rondloopt.
Sommigen hebben het gewoon nodig(goedschiks of kwaadschiks) dat ook de vervolg opleiding aansluit bij de eigen levenswijze.
En ik meen dat de CHE al tijden bovenin de ranglijst met hogescholen staat, dus met de kwaliteit van het onderwijs zal het ook wel loslopen.
Natuurlijk hebben ook de scholen een taak in het binden van de jongeren aan de "eigen" scholen.
Niet door bij de ouders of de kerk te gaan jammeren dat er toch wel erg veel naar andere scholen vertrekken, daar bereik je hooguit mee dat er wat meer gedwongen naar de eigen scholen gaan, en dat lijkt me geen vruchtbare bodem.
Laat ze onderzoeken waarom, en dat verwerken in het eigen "school" zijn, in zoverre dat binnen de grenzen van de identiteit past.
En als er dan velen zijn die zegen dat ze niet voldoende worden voorbereid op de seculiere wereld, lijkt me dat al een mooi punt om mee te nemen.LeChat schreef:Eerlijk gezegd vind ik het niet zo verkeerd als jongeren die het onderwijs in willen en zelf alleen op reformatorische scholen hebben gezeten de PABO of een lerarenopleiding op een niet-reformatische hogeschool gaan volgen. Anders bestaat toch het gevaar dat je docenten krijgt die nooit verder hebben gekeken dan hun eigen refo-wereldje en die kunnen m.i. de jongelui die niet voor een refo-omgeving (kunnen) kiezen minder goed voorbereiden op de andersdenkenden-werkomgeving (zo je daar al op school op voorbereid kunt worden, de praktijk is toch de beste leerschool en dat geldt dus ook voor die docenten zelf).
Schiet je dan niet gelijk door naar het andere uiterste, om ergens voor te waarschuwen hoef je er toch niet zelf in geleefd te hebben.
In het dagelijks leven kom je al genoeg in aanraking met de seculiere wereld
lijkt me een kwalijke zaak dat je iets kwaadschiks gedaan wil hebben van iemand , Ik denk dat je eerder een tegenover gestelde daad daardoor veroorzaakt, Sta jij dan achter kwaadschikse volging van Refomatorisch onderwijs ?
Ik heb geen ervaring met Refomatorisch onderwijs , en ik denk dat een bepaalde basis van een leer helemaal niet verkeerd is , ik denk dat de discipline mbt leren daar zelfs beter is dan op een andere school, maar daar draait het niet alleen om. Maar als men alleen maar in dat kringetje blijft lijkt me dat ook geen goede zaak, omdat jij jezelf niet kan toetsen aan je eigen waarde en normen of je die wel normaal vindt omdat je niet beter weet, schuilt daar wel een gevaar in .
Even een hypotetisch voorbeeld, Ik hou van zwart.. en ik hou van wit.. en alle andere kleuren ... dat kan niet, mag niet , en is lelijk, plots kom ik grijs tegen... en vindt ik dat ook wel een mooie kleur ! en ga ik me afvragen waarom ik dat mooi vindt . eigenlijk is het een mengeling van zwart en wit.
Ik ben zelf bijvoorbeeld Hervormd , normaal wel te verstaan, dus niet licht maar ook niet tegen de bondskant aan. Ik heb kennis en ervaring opgedaan in de O.K.K. Bondskerk, en Gereformeerden gemeenten waar ik oorspronkelijk vandaan kom. Persoonlijk zou ik me in laatst genoemde niet thuis voelen door persoonlijke ervaringen,
Maar ieder zijn eigen mening. Als je dus geen vergelijking hebt kan je ook niet je eigen waarden bepalen en toetsen, snap je wat ik bedoel. Stel ik zeg kinderen mogen aan het avondmaal, dan kan jij bij jezelf toetsen waarom jij dan vindt dat ze bv niet aan het avondmaal mogen.