Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

8erom
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2009 19:58

Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor 8erom » 04 jun 2009 20:49

In het RD van afgelopen zaterdag was een artikel te lezen waarin zelfstandig MBO en HBO kiezende refojongeren de les werd gelezen. Wat vind je van het artikel? Helpt het jou om een juiste keuze te maken? Hoe kies jij je vervolgopleiding? En wat vind je er van dat de GH in Zwolle een geseculariseerde HBO instelling wordt genoemd door woordvoerders van Driestar en CHE?

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor jip_86 » 05 jun 2009 00:04

Tja, maak het maar aantrekkelijker om voor hen te kiezen. Ik heb destijds gekozen om als enige van mijn klas naar de Gomarus te gaan omdat die mij meer aanspraak dan de alternatieven. Bij mijn vervolgstudie was de keuze niet moeilijk, informatica word niet aangeboden op dat soort refoscholen.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor LeChat » 05 jun 2009 12:16

Eerlijk gezegd vind ik het niet zo verkeerd als jongeren die het onderwijs in willen en zelf alleen op reformatorische scholen hebben gezeten de PABO of een lerarenopleiding op een niet-reformatische hogeschool gaan volgen. Anders bestaat toch het gevaar dat je docenten krijgt die nooit verder hebben gekeken dan hun eigen refo-wereldje en die kunnen m.i. de jongelui die niet voor een refo-omgeving (kunnen) kiezen minder goed voorbereiden op de andersdenkenden-werkomgeving (zo je daar al op school op voorbereid kunt worden, de praktijk is toch de beste leerschool en dat geldt dus ook voor die docenten zelf).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Maaike

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor Maaike » 05 jun 2009 16:40

Ik heb na een reformatorische basisschool en middelbare school anderhalf jaar op een reformatorisch MBO gezeten, en het was een verschrikking. Niet alleen de kwaliteit van de school was uitzonderlijk slecht(qua organisatie en onderwijs), maar ook het feit dat 70% van docenten en leerlingen met een bord voor hun kop in hun eigen reformatorische denkwijzen bleven steken.

Na anderhalf jaar ben ik overgestapt naar een seculier MBO, en daar het VAVO gevolgd (havo, volwassenonderwijs). Na de zomer hoop ik verder te gaan studeren aan een seculiere hogeschool. In de afgelopen anderhalf jaar heb ik veel meer voldoening in mijn geestelijk leven (niet dat het daarom gaat natuurlijk) en leef ik dichter bij God. Gewoon, omdat het nodig is op een seculiere school. Op een reformatorische school wordt je wat dat betreft geleefd, heb ik gemerkt.

Dinsdag stond trouwens in het RD een reactie op dat artikel van Roel van Marle. Lees die maar eens, een vent naar m'n hart:)

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor Wullimpie » 05 jun 2009 17:59

Laten we nu ook weer niet doorschieten, de CHE bijvoorbeeld lijkt me nu niet echt een refo bolwerk waar men met een bord voor z´n kop rondloopt.

Sommigen hebben het gewoon nodig(goedschiks of kwaadschiks) dat ook de vervolg opleiding aansluit bij de eigen levenswijze.
En ik meen dat de CHE al tijden bovenin de ranglijst met hogescholen staat, dus met de kwaliteit van het onderwijs zal het ook wel loslopen.

Natuurlijk hebben ook de scholen een taak in het binden van de jongeren aan de "eigen" scholen.
Niet door bij de ouders of de kerk te gaan jammeren dat er toch wel erg veel naar andere scholen vertrekken, daar bereik je hooguit mee dat er wat meer gedwongen naar de eigen scholen gaan, en dat lijkt me geen vruchtbare bodem.
Laat ze onderzoeken waarom, en dat verwerken in het eigen "school" zijn, in zoverre dat binnen de grenzen van de identiteit past.
En als er dan velen zijn die zegen dat ze niet voldoende worden voorbereid op de seculiere wereld, lijkt me dat al een mooi punt om mee te nemen.

LeChat schreef:Eerlijk gezegd vind ik het niet zo verkeerd als jongeren die het onderwijs in willen en zelf alleen op reformatorische scholen hebben gezeten de PABO of een lerarenopleiding op een niet-reformatische hogeschool gaan volgen. Anders bestaat toch het gevaar dat je docenten krijgt die nooit verder hebben gekeken dan hun eigen refo-wereldje en die kunnen m.i. de jongelui die niet voor een refo-omgeving (kunnen) kiezen minder goed voorbereiden op de andersdenkenden-werkomgeving (zo je daar al op school op voorbereid kunt worden, de praktijk is toch de beste leerschool en dat geldt dus ook voor die docenten zelf).


Schiet je dan niet gelijk door naar het andere uiterste, om ergens voor te waarschuwen hoef je er toch niet zelf in geleefd te hebben.
In het dagelijks leven kom je al genoeg in aanraking met de seculiere wereld
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor em_ma » 05 jun 2009 19:47

Ik heb op een refo basisschool en middelbare school gezeten.
Daar ben ik erg blij om geweest, tuurlijk was ik het niet altijd met alles eens, maar dat hoeft ook niet.
Er is een goede basis gelegd voor mijn overstap naar een MBO wat officieel nog christelijk was, maar daar was jammer genoeg weinig meer van te merken.
Op de middelbare school in Apeldoorn heb ik goede herinneringen aan de lessen maatschappijleer, waar er casussen werden behandeld. Bijvoorbeeld een discussie tussen voor- en tegenstanders van abortus. Nou ik kon echt niet zeggen dat ik op een school zat met een tunnelvisie en niet voorbereid werd op de maatschappij.
Ook heb ik zeer goede herinneringen aan mijn biologielerares, waar bij in de klas zoveel persoonlijke gesprekken over de maatschappij en het geloof werden gevoerd.
Kortom: ik zou zelf ook voor deze scholen gekozen hebben.
De opleidingen die ik daarna volgde waren niet te volgen op een christelijke school.
Je lagere school en middelbare schoolperiode zijn periodes waarin je ontzettend kwetsbaar bent en erg gevoelig voor de mening van je omgeving. Daarom vind ik het juist goed om die op een refo school te volgen. Dan ben je daarna goed uitgerust voor een niet chr. school.
Welke school ik zou hebben gekozen als er ook een refo vervolgopleiding mogelijk was? Hmmm dat weet ik niet. Ik was al heel tevreden met de chr. bagage die ik meegekregen had.
Om onder de niet chr. mensen te komen daarvoor had ik het niet nodig, die had ik wel in mn omgeving/in vriendenkring.
Dat is wel een punt waar je op moet letten vind ik. Je niet blind staren op alleen je eigen soort.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Maaike

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor Maaike » 05 jun 2009 19:59

@ Willumpie, Ik had het over een MBO. CHE ken ik verder niet, maar het Hoornbeeck is echt de stomste keuze die ik in mijn hele leven gemaakt heb.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor LeChat » 05 jun 2009 20:47

Wullimpie schreef:Schiet je dan niet gelijk door naar het andere uiterste, om ergens voor te waarschuwen hoef je er toch niet zelf in geleefd te hebben.
In het dagelijks leven kom je al genoeg in aanraking met de seculiere wereld


Ik zeg toch niet dat de docenten alles een keer geprobeerd moeten hebben ofzo? Hoe kom je als je in een nogal kerks dorpje woont, je vrienden en familie in de kerk hebt, werkt op een reformatorische school en ook altijd reformatorisch onderwijs hebt gevolgd in je dagelijks leven in aanraking met de seculiere wereld? Hooguit in de supermarkt ofzo, maar heb je daar discussies met andersdenkenden, om maar wat te noemen? Het lijkt misschien wat extreem gesteld, maar er zijn écht dat soort mensen, hoor.

Ik ben in ieder geval blij dat ik op de Prins Maurits heb gezeten en daar dus al contact had met mensen van allerlei (protestantse) pluimage, daardoor was de overstap naar de universiteit bijvoorbeeld ook minder groot dan voor iemand die op een reformatorische middelbare school heeft gezeten, maar goed, da's enigszins een zijpad... Ik had immers niet zelf gekozen voor de Maurits, die was nu eenmaal het dichtst in de buurt en in mijn tijd bepaalden ouders nog naar welke middelbare school je ging (haha, dat klinkt oud, maar tegenwoordig heb ik cliënten die hun kinderen laten kiezen voor een middelbare school, dat was echt iets nieuws voor mij...)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor MissF » 06 jun 2009 20:25

En toch is de CHE ook (te) beschermend. Ik heb het er super naar mijn zin gehad, en ik denk dat ik mazzel heb dat ik door mijn ouders echt niet van de wereld vandaan gehouden ben. Maar op mijn werk, waar ik hiervoor ook stage liep, zijn nu al 4 CHE studenten vastgelopen, omdat ze te weinig zicht hebben op wat er in de 'echte' wereld gebeurd. En dat werkt niet in mijn werkomgeving. Erg jammer, want we (en ik :) )kunnen erg goed Christenen daar gebruiken.
Achteraf was mijn keuze voor mijn opleiding aan de CHE heel goed, ik had het denk ik erg moeilijk getrokken op een algemene HBO, maar het was wel een goede keus om in een algemene werkomgeving te gaan werken, i.p.v. weeeeer christelijk. IK ben er zelf veel sterker in mijn geloof door geworden. Nu moet ik namelijk echt vertellen wat ik geloof, bijna niemand daar heeft er enig idee van hoe het allemaal zit. Heel interessant, soms moeilijk.

Ik denk wel dat veel jongeren te snel overstappen van het Lodenstein naar het Hoornbeeck (bij wijze van), maar ook niet alle ROC's staan zo goed bekend. Dan misschien liever nog even een refo omgeving, dan een slechte algemene school.
Al denk ik zelf wel, dat je een stuk sterker kunt worden in je geloof en echt meer kunt betekenen voor ongelovigen om je heen als je daarna wel de 'wijde wereld' intrekt.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor smArtjan » 07 jun 2009 00:03

Ja, ik heb heel bewust gekozen voor een 'seculiere' MBO-opleiding (Albeda-college), en ik kan naar alle eerlijkheid zeggen dat ik het er 100 keer beter naar mn zin heb gehad dan op de 'reformatorische' middelbare school (Guido de Bres)!
Ik denk dat er qua moreel, moraal en normen eerder wat bijgespijkerd moet gaan worden bij de christelijke opleidingen dan bij veel seculiere opleidingen.
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor The Engineer » 07 jun 2009 12:18

Ik heb het stuk gelezen en het slaat zoals elk stuk dat op die plek geschreven wordt kant nog wal.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
smArtjan
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 07 nov 2005 18:27
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor smArtjan » 07 jun 2009 14:58

The Engineer schreef:Ik heb het stuk gelezen en het slaat zoals elk stuk dat op die plek geschreven wordt kant nog wal.

Kant NOCH wal?
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"

Afbeelding

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor maboc » 07 jun 2009 16:39

smArtjan schreef:
The Engineer schreef:Ik heb het stuk gelezen en het slaat zoals elk stuk dat op die plek geschreven wordt kant nog wal.

Kant NOCH wal?


Daarnaast RAAKT iets kant noch wal :-) :mrgreen:
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor Filosoof » 07 jun 2009 17:38

Het is een goede ontwikkeling dat christelijke jongeren het seculier onderwijs verkennen.
Voornamelijk omdat het in emancipatorisch opzicht van nut is. 'Verzuiling' is immers achterhaald en mag wat mij betreft zo snel mogelijk verdwijnen.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Kiest Refojongere écht vaker voor seculier onderwijs?

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jun 2009 12:05

Wat betreft een PABO-opleiding: iemand die in het reformatorisch basisonderwijs wil gaan werken, heeft veel aan de godsdienstige vorming op de PABO.
Anderzijds zie ik wel het gevaar dat iemand het volgende traject doorloopt:

1. refo-basisschool
2. refo middelbare school
3. refo pabo
4. voor een refo klas

tussendoor werken bij de man uit de kerk

en dus nooit kennismaken met de seculiere medemens.

Ik ben blij dat ik tussen mijn VWO en mijn lerarenopleiding (jazeker, keurig bij Driestar Educatief...) 3 jaar op universiteiten hebt rondgezworven (ik was een twijfelaar, geen studiebol etc.)

Nu volg ik een opleiding op de Hogeschool Utrecht, en ik vind het geweldig om weer eens buiten de zuil te kijken.

Anderzijds zie ik zoveel belang in het reformatorisch middelbaar onderwijs dat ik wel op één van de refoscholen werk.
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 09 jun 2009 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten