In het hart getroffen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Optimatus » 01 mei 2009 09:29

Dat is niet ongebruikelijk, dat is journalistiek. Kijk maar naar 11/9, kijk maar naar Darfoer - daar worden slachtoffers ook gefotografeerd.

Overigens hoop ik dat men familie en vrienden van de dader met rust laat, die zijn niet verantwoordelijk voor de krankzinnigheid van de dader.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor LeChat » 01 mei 2009 09:35

Tja, wat die foto's en beelden betreft: die zijn gisteren gemaakt, als je het van gisteren acceptabel vond, omdat het 'gewoon' live opgenomen werd i.v.m. de tv-opnames over Koninginnedag, dan kun je toch niet verwachten dat die beelden nu ineens van internet worden gehaald?

@ Optimatus: helemaal mee eens, die familieleden hebben het er zo ongetwijfeld ook al zwaar genoeg mee.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Mortlach » 01 mei 2009 10:42

volgend jaar de stadstour en het defilé in één? Beatrix in een tank en scherpschutters op alle daken? Je moet er toch niet aan denken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Optimatus » 01 mei 2009 10:50

Men zou nog kunnen overwegen om op 31 augustus (de geboortedag van Wilhelmina) alsnog een défilé op Het Loo te organiseren met als achterliggende gedachte dat "we" ons niet gek laten maken door een gek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2009 10:52

The Engineer schreef:
Optimatus schreef:Bewuste actie.
Deze man heeft nu al levenslang.

En terecht...


Sterker nog: Als hij voor het vuurpeleton zou worden neergezet zou ik best "vuur" willen roepen; een oog voor een oog....


Ik niet. Ik zou hem levenslang geven. En hopen dat hij tot inkeer komt en zijn fout inziet. Helaas is dat niet meer mogelijk. Hij is dood en zijn motieven gaan met hem mee het graf in. Zijn straf ontloopt hij niet maar ik had liever gehad dat hij levenslang had gekregen en ooit nog eens had mogen ontdekken dat er voor die andere straf vergeving is, zelfs voor moordenaars.

Verder.... het is zo stom. Het is zo zinloos. het koningshuis is gespaard gebleven, hoorde ik mensen zeggen. Wat een onzin. Als die auto tegen de bus aan was gereden was de impact ook klein geweest. Met een Suzuki Swift op zo'n grote bus inrijden waarbij de mensen op het dak staan... Daar bereik je je doel echt niet mee. Het was een wanhoopsdaad, maar een zo slecht doordachte, zijn plan kon nooit slagen. En toch rijdt hij 5 onschuldige mensen dood om iets dat onmogelijk kan lukken, voor elkaar te krijgen....
Laatst gewijzigd door Marnix op 01 mei 2009 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Speedy » 01 mei 2009 10:53

Optimatus schreef:Men zou nog kunnen overwegen om op 31 augustus (de geboortedag van Wilhelmina) alsnog een défilé op Het Loo te organiseren met als achterliggende gedachte dat "we" ons niet gek laten maken door een gek.


Dit zou een mooie oplossing zijn, ook voor de verwerking voor de slachtoffers en betrokkenen en daar ook tijdens het defile naar verwijzen. Ik zou zeggen stel een petitie op en stuur die naar de burgermeester van Apeldoorn en naar het kabinet van Hare Majesteit!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

gimpy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 mei 2007 20:55

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor gimpy » 01 mei 2009 12:31

Laten we alsjeblieft niet te snel oordelen over de dader.
En vooral niet vol wraak gevoelens hem willen martelen etc.
En jezelf vooral niet beter voelen.

Elk mens kan in principe tot zoiets in staat zijn als wanhoopsdaad in een zware psychische crisis (veel daders in zulke bizarre zaken, bijv familiedrama's, zijn gewoon helemaal de weg kwijt, of hebben een één of andere psychische afwijking bijvoorbeeld schizofrenie).
Deze man was ontslagen, kon z'n huishuur niet meer betalen, was gescheiden, mocht z'n kinderen niet meer zien.....er kan dan echt van alles in je brein gebeuren.

Ik denk dat ik het in dit geval eens ben met deze analyse op elsevier.nl:
De man heeft geen strafblad en is niet bekend bij de geestelijke gezondheidszorg. Volgens de eerste berichten is hij onlangs ontslagen als beveiliger en moest hij binnenkort zijn appartement ontruimen omdat hij de huur niet langer kon betalen. Het zou gaan om een gescheiden vader die zijn kinderen niet mag zien.

Bij zo’n opeenhoping van problemen kunnen om het simpel te zeggen de stoppen doorslaan. De betrokkene ziet – je hoort het de gedragsdeskundigen zeggen - geen uitweg meer en wil wraak nemen. Dat kan op allerlei manieren. De een steekt het kantoor van zijn ex-werkgever in de brand of beschadigt diens auto. Een ander berooft zijn ex-vrouw en/of de kinderen van het leven en pleegt daarna zelfmoord. Voorbeelden van dergelijke familiedrama’s te over.


Voor een echte aanslag was het veel te knullig, hij zou met dat autootje niets tegen de bus kunnen uitrichten. Volgens mij is het meer een zelfmoordactie (met wraakneming op de maatschappij) geweest.

Ik vraag me af of we de Koninginnedag nu ook anders moeten gaan vieren. Het is niet na gisteren minder veilig dan voor gisteren. Alleen is gebleken dat de veiligheidsmaatregelen niet voldoende zijn.
Dranghekken waar een auto niet door heen kan komen is echt een must, heel veel bomaanslagen gebeuren dmv een auto
Laatst gewijzigd door gimpy op 01 mei 2009 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Gerdien B. » 01 mei 2009 12:40

Sorry, maar de link van gescheiden zijn en een aanslag op de koninklijke familie ontgaat mij volledig!!

Daarbij is hij niet zijn huis uitgezet, maar heeft hij eigenhandig de huur opgezegd. Lijkt mij toch wel een verschil.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

gimpy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 mei 2007 20:55

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor gimpy » 01 mei 2009 13:05

Gerdien B. schreef:Daarbij is hij niet zijn huis uitgezet, maar heeft hij eigenhandig de huur opgezegd. Lijkt mij toch wel een verschil.

Ik weet niet of hij het huis uitgezet is, wel lees ik overal dat hij de huur opgezegd had met de reden dat hij deze niet meer kon betalen. 1 mei zou hij het huis uit moeten en de dag ervoor pleegde hij deze daad.

Gerdien B. schreef:Sorry, maar de link van gescheiden zijn en een aanslag op de koninklijke familie ontgaat mij volledig!!

Als je psychisch de weg kwijt bent hoeft er ook geen overduidelijk verband te zijn. Maar het zou kunnen zijn dat hij de Nederlandse maatschappij is gaan haten door alles wat hem overkwam. En dat hij daarom deze dag, plaats en tijd uitgekozen had.
Mee kan spelen dat hij door een uitspraak (in naam van de koningin) van een rechtbank zijn kinderen niet meer mocht zien.

(het is ook best een bekend verschijnsel dat mensen die psychisch in de war zijn
ze bij een zelfmoord ook andere mensen de dood in mee willen nemen, denk maar aan de bekende familiedrama's....En de gekozen tijd en plaats zorgde er ook voor dat zijn actie door heel Nederland (en daarbuiten) zelfs live te zien zou zijn, en zeer veel aandacht zou krijgen. Dit schijnt bij bepaalde zelfmoordpogingen ook vaker voor te komen. Ze willen niet ongemerkt sterven....).

Bij een serieuze aanslag had de dader ook wel een bom mee kunnen nemen, dat had veel meer effect gehad. (en dan had het ook iets kunnen uitrichten tegen de bus met het koningshuis)

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Daphne » 01 mei 2009 13:19

gimpy schreef:Bij een serieuze aanslag had de dader ook wel een bom mee kunnen nemen, dat had veel meer effect gehad. (en dan had het ook iets kunnen uitrichten tegen de bus met het koningshuis)


Noem je dit geen serieuze aanslag dan? :roll:

Verder helemaal eens met Gerdien.
Afbeelding

gimpy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 mei 2007 20:55

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor gimpy » 01 mei 2009 13:27

Daphne schreef:
gimpy schreef:Bij een serieuze aanslag had de dader ook wel een bom mee kunnen nemen, dat had veel meer effect gehad. (en dan had het ook iets kunnen uitrichten tegen de bus met het koningshuis)


Noem je dit geen serieuze aanslag dan? :roll:


Sorry, misschien niet helemaal juist uitgedrukt. Dit is natuurlijk wel vreselijk.
Ik bedoel meer iets als een (politieke) terreuractie.

Met de informatie de we nu hebben lijkt het echt meer op een actie van iemand die psychisch ernstig in de war was. Teleurgesteld in z'n leven, de maatschappij etc.
En zulke zelfmoordacties komen echt vaker voor, voorbeelden genoeg, alleen door de gekozen tijd en plaats is het extra vreselijk voor het land en komt het voor iedereen dichtbij.
Laatst gewijzigd door gimpy op 01 mei 2009 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Gerdien B. » 01 mei 2009 13:31

Het is niet serieus in die zin dat het dom is om met zo'n wagentje een goede aanslag op een bus kunt doen. Zeker een beveiliger hoort dat toch te weten dat dit niet echt kan slagen. Dat ontneemt niet dat dit geen serieuse aanslag kan noemen, als je ziet wat er gebeurd is. Er zijn wel 5 doden gevallen dat zijn er 5 te veel! Dna nog de gewonden, de mensen met trauma's en noem maar op.

Hoe psychisch ziek deze man misschien ook geweest is (daar twijfel ik aan als daar geen enkele aanwijzing voor is van psychiater e.d.), dan nog maakt dat de aanslag niet minder erg, begrijpelijk of wat dan ook. Nooit en te nimmer is dit goed te keuren, wat de omstandigheden van die persoon ook zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

gimpy
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 mei 2007 20:55

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor gimpy » 01 mei 2009 13:55

Gerdien B. schreef:Hoe psychisch ziek deze man misschien ook geweest is (daar twijfel ik aan als daar geen enkele aanwijzing voor is van psychiater e.d.), dan nog maakt dat de aanslag niet minder erg, begrijpelijk of wat dan ook. Nooit en te nimmer is dit goed te keuren, wat de omstandigheden van die persoon ook zijn.

Het maakt het zeker niet minder erg. En waarschijnlijk ook onbegrijpelijker. je begrijpt niet wat er in het hoofd van zo'n iemand allemaal speelt.

En natuurlijk is het ook nooit goed te keuren. Maar het maakt wel verschil mbt de beoordeling van de dader of deze de daad in psychische verwardheid heeft gedaan of iemand die mensen koelbloedig afslacht voor bijvoorbeeld een paar miljoen euro.

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Daphne » 01 mei 2009 14:05

Je kunt niet met zekerheid zeggen of deze man in op dat moment psychisch verward was. Hij deed het in ieder geval met voorbedachte rade, gisteren hoorde ik op TV dat de man het draaiboek bij zich had waarin stond wanneer de koninklijke familie waar zou zijn. Bovendien heeft de man bij aanhouding direct gezegd, dat het een bewuste actie was tegen het koningshuis. Dus zo verward wás hij m.i. niet...
Afbeelding

Riska

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Riska » 01 mei 2009 14:14

Gympie schreef:Laten we alsjeblieft niet te snel oordelen over de dader.

Naar mijn observatie na het lezen van de laatste bijdragen kan ik alleen maar zeggen: je doet zelf niet anders.
Ingaan op geruchten en daaruit conclusies trekken.
Want iedereen weet wel wat te zeggen. Maar het zijn en blijven geruchten.
Hij was een teruggetrokken mens. Er waren mensen die meenden iets over hem te kunnen vertellen. Maar wat is waar? Als mijn buurman iets zou doen, kan ik naar mijn beste weten niet meer zeggen dan dat ik geen last van hem heb, dat hij vriendelijk naar mij toe is en altijd groet. Punt. Uit. Meer weet ik niet. En ik kan dus ook niks meer zeggen. Want een mens, die wat teruggetrokken leeft, vertelt ook heus niks van zijn privéleven...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten