In het hart getroffen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Riska » 07 mei 2009 21:23

NOS-Journaal,artikelen schreef:De ouders van Karst Tates hebben geen idee wat hun zoon bezielde toen hij op Koninginnedag zes mensen doodde door dwars door de hekken te rijden. "Het enige echte verhaal kennen wij ook niet", zeggen de ouders tegen het ANP.

Op 29 april belde hij net als ieder jaar om zijn moeder te feliciteren met haar verjaardag. "Ik heb er geen boodschap in gehoord", zegt de moeder. Voor zover de ouders weten, had hun zoon geen afkeer van de koningin of haar familie.

Rommelmarkt
De familie was op de rommelmarkt toen ze hoorde van de aanslag in Apeldoorn, maar pas later in de middag drong het besef door dat de aanslag gepleegd was door hun zoon. De broer van Karst belde en zei: "Pa, het lijkt erop alsof Karst degene was die die aanslag heeft gepleegd."

De schokgolf van het drama sloeg op volle kracht in bij zijn ouders en zijn broers en zussen. "Het is onbegrijpelijk en verbijsterend. We zijn perplex."



De familie heeft ervoor gekozen om één keer hun verhaal in de publiciteit te brengen. "Iedereen heeft het recht om iets te weten van ons", zegt de vader. "We zijn geweldig getroffen en ontdaan, dat willen we uitdragen, want we waren ons meteen bewust van het verschrikkelijke leed voor de andere slachtoffers."

De ouders hebben hun zoon niet meer gesproken na de aanslag, wel zijn ze nog bij hem geweest in het ziekenhuis. "We zaten bij onze zoon in het ziekenhuis en bedachten ons dat overal in het land mensen in ziekenhuizen zaten, die allemaal hetzelfde hadden. En dat heeft onze zoon gedaan", vertelt de vader van Karst.

"We willen graag ons verhaal vertellen, maar het enige echte verhaal dat weten wij ook niet. We kunnen er niet omheen dat onze zoon dit heeft gedaan, maar we hebben het nooit geweten," verzucht de vader. "Hij moet op dat moment gek zijn geweest", concludeert de vader. "Dit was niet de Karst die wij kennen."

Lief
Ze beschrijven hun zoon als lief en attent. Hij had geen vrienden of relaties, maar met de familie was een innig contact. Karst had meerdere moeilijke periodes in zijn leven overwonnen.

Hij haalde de Havo maar net en ging naar de hotelschool, daar haakte hij al gauw af en ging in militaire dienst. Daarna volgden vele baantjes en ging het steeds slechter met Karst. Hij kreeg schulden, raakte zijn huis kwijt en zwierf een paar maanden rond met een tentje.

Aan die periode kwam een einde toen hij een zolderkamer betrok en een baantje bij een benzinepomp vond. Hij loste al zijn schulden af en werkte een aantal jaren in een fabriek in Apeldoorn. In de herfst van 2008 ging het opnieuw fout, hij vond dat hij onrechtvaardig behandeld werd op zijn werk en bleef weg. Karst raakte weer in een dip. Begin maart klom hij uit het dal en de laatste maand ging het goed.

"Hij was weer vrolijk en kwam weer op verjaardagsfeesten", vertelt zijn moeder. Karst vertelde haar dat hij uitzag naar haar verjaardagsfeestje van zondag 3 mei. De familie wist toen nog niet dat hij zijn per 1 mei zijn huur had opgezegd.

Het telefoongesprek op haar verjaardag spookt nog altijd door het hoofd van de moeder: "Het was een heel goed telefoongesprek. Het was de laatste keer dat ik zijn stem heb gehoord en ik heb het niet gehoord, ik heb het niet gemerkt."

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Spons » 08 mei 2009 18:29

Ik ga zo de herdenking bekijken en volgen, ..

Merk bij mezelf dat het er best wel ingehakt heeft , om het zo maar te zeggen ..

Riska

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Riska » 08 mei 2009 18:45

Pieter van Vollenhoven gezien gisteren? Dan merk je inderdaad goed, wat voor impact het heeft gehad. Ik denk dat we allemaal wel wat meegekregen hebben. Ik in ieder geval wel, al kijkend Koninginnedag naar de tv...

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor NdW » 09 mei 2009 08:39

De aanslag op Koninginnedag heeft een achtste leven geëist. Het gaat om een 46-jarige vrouw uit Moergestel in Noord-Brabant. Ze is in het ziekenhuis overleden aan haar verwondingen.

Haar dochter van veertien lag ook gewond in het ziekenhuis, maar zij mocht gisteren naar huis, evenals een meisje van negen.

Bron: NOS

Maaike

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Maaike » 09 mei 2009 13:55

JAmmer, ontzéttend jammer dat er gister met de herdenkingsdienst maar 6 kaarsen branden. De dader hoeven we dus maar niet te herdenken??

En natuurlijk begrijp ik dat het pijnlijk kan zijn als je daar 7 kaarsen ziet branden, maar ik vind het ronduit raar dat ze dat niet hebben gedaan. De familie van Karst T. heeft net zo goed ontzettend veel verdriet.

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor NdW » 09 mei 2009 15:10

Maaike schreef:JAmmer, ontzéttend jammer dat er gister met de herdenkingsdienst maar 6 kaarsen branden. De dader hoeven we dus maar niet te herdenken??

En natuurlijk begrijp ik dat het pijnlijk kan zijn als je daar 7 kaarsen ziet branden, maar ik vind het ronduit raar dat ze dat niet hebben gedaan. De familie van Karst T. heeft net zo goed ontzettend veel verdriet.


Mee eens. Het is een gevoelige kwestie. Ik denk dat men daarom dit zo heeft gedaan. Het was ter herdenking van de 'slachtoffers'. Hij is een slachtoffer van zichzelf, (als je dat zo kunt zeggen) maar tegelijk ook dader.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Gerdien B. » 09 mei 2009 18:08

Dat was het eerste wat ik ook dacht!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Riska » 09 mei 2009 21:08

Vandaag had ik bezoek van een grote groep mensen en wij hebben het er ook over gehad. Want de ouders moeten wel in gebeden worden genoemd en ze mogen niet worden vergeten.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor LeChat » 11 mei 2009 07:06

NdW schreef:De aanslag op Koninginnedag heeft een achtste leven geëist. Het gaat om een 46-jarige vrouw uit Moergestel in Noord-Brabant. Ze is in het ziekenhuis overleden aan haar verwondingen.

Haar dochter van veertien lag ook gewond in het ziekenhuis, maar zij mocht gisteren naar huis, evenals een meisje van negen.

Bron: NOS

Erg hoor. Ik zag rondom de herdenkingsdienst vrijdag een filmpje van een beroepsfotograaf die vertelde dat hij een vrouw gereanimeerd had, samen met een politieagent. Ze waren wel 1,5 uur bezig geweest voordat de vrouw kon worden afgevoerd. Hij was er nog heel emotioneel van (begrijpelijk) en vertelde dat zij de enige was die nu nog zwaargewond in het ziekenhuis lag. Ik denk dus dat dat deze vrouw is geweest... Heftig hoor.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Riska

Re: In het hart getroffen

Berichtdoor Riska » 11 mei 2009 08:13

Haar 14-jarige dochter lag ook in het ziekenhuis en mocht zaterdag weer naar huis...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten

cron