Toch stappen tegen Hendrikse

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Flappie » 21 apr 2009 09:48

jip_86 schreef:Gaat dit niet meer over het verhaal dat de koers van Hendrikse niet meer bij zijn gemeente past? Ik denk dat het niet zo zeer gaat over de koers van de PKN zelf.


Nee, maar ik geef alleen aan dat ik het wel een signaal vind dat de PKN blijkbaar, misschien, wat orthodoxer wordt in zijn geheel.

Riska schreef:Maar de invloeden van orthodoxe en evangelische stromingen worden sterker. Het is zeer de vraag of dat eventueel een kerkverlating tegen zal houden. Want er zijn genoeg mensen die ook grote problemen hebben met de evangelische invloeden. Ik dus bv.


Ik vind het niet zo slecht dat die invloeder sterker worden, beter dan de vaagheid van vrijzinnigere stromingen die de hervormde kerk, en ook de gereformeerde kerk, beheerst hebben. De kerkverlating zal het niet tegenhouden, maar ik vraag me af in hoeverre je dat tegen kunt houden. Het sterker worden van orthodoxe en evangelische stromingen zal ook te maken hebben met dat die achterban trouwer is en minder snel leegloopt. De vage vrijzinnigere stromingen kalven sneller af, waar Ds. Hendrikse, naar mijn mening, een exponent van is.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor The Engineer » 22 mei 2009 11:48

Nou, dat is toch altijd al zo, dat wanneer je bijvoorbeeld als predikant het verzoenend werk van Christus loochent, dat je geen strobreed in de weg wordt gelegd, en dat je gewoon door mag gaan?


Ach ja, dat zeggen de vrijgemaakten in ons dorp ook. "Bij die lichte kan alles!" Maar bij hun kan niks maar doen ze alles. Tamelijk hypocriet.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Riska

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Riska » 23 jun 2009 12:29

Dagblad Trouw schreef: Onderzoek atheïstische predikant Hendrikse begint

ZIERIKZEE (ANP) - De 'atheïstische' predikant Klaas Hendrikse krijgt dinsdagavond bezoek van een kerkelijke onderzoekscommissie. Die gaat de dominee en zijn kerkenraad van de gemeente Middelburg horen over zijn boek Geloven in een God die niet bestaat. Het boek zorgde voor opschudding onder leden van de Protestantse Kerk (PKN). Dat heeft een woordvoerder van de PKN maandag bevestigd.

In het boek uit 2007 twijfelt dominee Hendrikse openlijk aan het bestaan van God.

De kerkelijke commissie gaat onder meer onderzoeken of dominee Hendrikse de christelijke geloofsleer aantast met de uitlatingen in zijn boek. Zo zegt Hendrikse: ,,Dat wat in kerken 'God' wordt genoemd, is een historisch misverstand: die God heeft nooit bestaan! Zonder mensen is God nergens.'' Onder meer die passage wordt dinsdag besproken door de commissie.

Volgens de PKN is er met de verhoring nog geen sprake van een kerkelijke procedure tegen Hendrikse. ,,Men beslist pas na het gesprek van dinsdagavond of er een kerkelijke procedure komt.''


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten