Toch stappen tegen Hendrikse

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Riska » 17 apr 2009 15:17

Trouw schreef: Klaas Hendrikse voor kerkelijke rechtbank

MIDDELBURG (ANP) - De atheïstische predikant Klaas Hendrikse moet toch voor de kerkelijke rechtbank verschijnen. De hervormde classis in Zierikzee start een procedure tegen de predikant om te kijken of hij de geloofsleer aantast met zijn uitlatingen in zijn boek 'Geloven in een God die niet bestaat'.

Veel protestantse gemeenten reageerden geschokt op het werk uit 2007, waarin Hendrikse schrijft dat hij twijfelt aan het bestaan van God.

De dominee reageert verward. ,,Ik heb een soort morning-aftergevoel. Ik weet niet hoe ik er morgen over denk maar vandaag denk ik: het gaat heel veel energie kosten. Voor mij is het heel onverwacht.'' Toch vreest Hendrikse de uitkomst van de kerkelijke procedure niet. ,,Ik krijg veel steun van mijn gemeenteleden maar de optie dat ik uit de kerk wordt gezet, ligt nu wel weer open.''

Goede verkoop

Hendrikse is predikant in Zierikzee en Middelburg. Zijn boek ging duizenden malen over de toonbank. Hij schrijft dat hij niet in het bestaan van God gelooft, maar wel in God zelf.

De dominee betreurt het dat er weinig ruimte lijkt te zijn voor vrijzinnige geluiden binnen de Protestantse Kerk Nederland (PKN). De classis in Zierikzee wilde niet reageren op de kwestie.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Boekenlezer » 17 apr 2009 19:19

Ik heb dit vandaag ook vernomen.
Tja, ik kan me dit wel goed voorstellen. Hij zal het zelf niet zo prettig vinden, maar zijn ideeën liegen er ook bepaald niet om! Zoiets past niet in de kerk, is mijn overtuiging. Dat heb je nu eenmaal altijd in de kerk, dat er mensen te ver gaan.
Maar het is de vraag wat dit gaat opleveren, want in de PKN kan er èrg veel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Riska

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Riska » 17 apr 2009 19:40

Heb je kennis genomen dan van wat Hendrikse geschreven heeft? Oftewel: weet jij de ins en outs? En hoezo, bij de PKN kan veel?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Boekenlezer » 17 apr 2009 20:15

Zijn boeken heb ik nooit ingekeken. Maar via de pers heb ik wel vernomen waarover het gaat.
En waarom er in de PKN veel kan? Nou, dat is toch altijd al zo, dat wanneer je bijvoorbeeld als predikant het verzoenend werk van Christus loochent, dat je geen strobreed in de weg wordt gelegd, en dat je gewoon door mag gaan? In ieder geval vanuit de officiële kerkelijke organen, zoals bijvoorbeeld de synode. Zo was dat in de Nederlandse Hervormde Kerk, maar ook in de Gereformeerde Kerken in Nederland. Figuren als Kuitert en Wiersinga konden gewoon hun gang gaan. Dus wat kun je dan eigenlijk beginnen tegen iemand als ds. K. Hendrikse?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Lalage » 18 apr 2009 09:26

Ik hoop dat die mensen die hem gaan beoordelen zijn boek wel goed gaan lezen. De titel is nogal provocerend, maar de inhoud schijnt iets genuanceerder te liggen... al moet ik toegeven dat ik het ook niet heb gelezen. Op de website van de bibliotheek van Amersfoort staat dit:
Hendrikse, predikant binnen de Protestantse Kerk in Nederland, geeft zijn kijk op kerk en geloof. Hij wil van het oude godsbeeld af, maar nadrukkelijk niet van het gesprek over God. God als Almachtig Opperwezen heeft de auteur achter zich gelaten. Het gezag van de bijbel is beperkt; zekerheden ontlenen we er niet aan. We moeten trouwens helemaal geen antwoorden zoeken, maar eerst helder de vragen stellen. God is voor de auteur een realiteit in die zin dat je over hem kunt spreken als degene die met je meegaat op je levensweg. Daarom is de zelftypering van Hendrikse als atheïst onjuist. Hij deelt met atheïsten de opvatting dat God in onze werkelijkheid niet bestaat, maar veel binnenkerkelijke christenen zijn dit met hem eens. Hij gaat in debat met atheïsten als Philipse en Dawkins en positioneert zich zo als niet-atheïst. Over bidden en zijn predikantschap schrijft hij overtuigend, persoonlijk en integer. Zijn visie op de kerk als falende instelling is helder en heeft overtuigingskracht. Zijn beeld van wat de kerk zou kunnen zijn met het eetcafé als metafoor is boeiend. Dit boek zou in elke kerkgemeente in kringverband gelezen moeten worden. Met voetnoten en een voorwoord door H.M. Kuitert. - Wim Kleisen

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Flappie » 18 apr 2009 09:36

We zullen zien wat er uit de kerkelijke procedure komt dan, als het allemaal genuanceerder ligt dan het beeld is zal dat wel uitkomen. Van zinnen als 'God bestaat niet in onze werkelijkheid' of 'niet in het bestaan van God geloven, maar wel in God zelf' heb ik niet zoveel op, dat is de typerende vaagheid.

Ik vind het goed dat er een actie tegen deze domine genomen wordt, dat was ook wel nodig vanwege de rumoer (op alleen al het beeld dat er van het geschrevene is). Dit toont dus ook wel dat niet alles in de PKN kan.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Optimatus » 19 apr 2009 21:35

Ik denk dat een predikant op z'n minst in de Drieënig God, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest moet geloven en Nicæa, Apostolicum en Athanasius dient te onderschrijven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2009 06:25

@Optimatus: dat ligt er wel aan wat je precies bedoelt met de drie-eenheid. Ik ben er nog steeds niet uit.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Flappie » 20 apr 2009 11:39

Dat mag, maar in het geval van een ambt als predikant in een 'reformatorisch' kerkgenootschap lijkt mij dat je dat toch op z'n minst moet onderschrijven.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
windekind
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 21 nov 2003 14:27
Locatie: Utrecht

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor windekind » 20 apr 2009 13:44

Ik heb het boek toevallig vorige week gelezen, Hendrikse bepleit een soort religieus/ritueel atheïsme.
Nog los van de vraag of dat aanvaardbaar is in de kerk (los van kerkelijke structuren), begrijp ik niet dat er nu zoveel ophef komt terwijl Kuitert cs al jaren dergelijke dingen roepen. Eerder was de PKN (i.e. enkele vertegenwoordigers) er trots op dat theologen van allerlei pluimage samen in een kerk verbonden waren, dus ik begrijp niet zo goed wat het probleem nu is.
Ik begrijp wel dat er ophef over is bij individuele gelovigen, ik vond zijn boek zelf ook schokkend, maar ik begrijp niet waarom het voor de PKN onaanvaardbaar zou zijn.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Riska

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Riska » 20 apr 2009 13:53

Windekind schreef:Ik begrijp wel dat er ophef over is bij individuele gelovigen, ik vond zijn boek zelf ook schokkend, maar ik begrijp niet waarom het voor de PKN onaanvaardbaar zou zijn.

.......
Laatst gewijzigd door Riska op 20 apr 2009 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Lalage » 20 apr 2009 17:27

Ik ga het boek woensdag lenen.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Flappie » 20 apr 2009 18:14

windekind schreef: Eerder was de PKN (i.e. enkele vertegenwoordigers) er trots op dat theologen van allerlei pluimage samen in een kerk verbonden waren, dus ik begrijp niet zo goed wat het probleem nu is.
Ik begrijp wel dat er ophef over is bij individuele gelovigen, ik vond zijn boek zelf ook schokkend, maar ik begrijp niet waarom het voor de PKN onaanvaardbaar zou zijn.


Je kunt het dus ook niet zo algemeen zeggen dat 'de' PKN en zijn voorgangers trots waren dat theologen van allerlei pluimage in 1 kerk verbonden waren. Ik neem aan dat je er weet dat een grote minderheid van de voormalige hervormde kerk, en nu dus ook de PKN, er niet zo blij mee was. Blijkbaar word de PKN als geheel wat orthodoxer, gezien het feit ze nu wel stappen wil ondernemen. Ik begrijp wel dat er nu stappen ondernomen worden, of het uiteindelijk onaanvaardbaar is moet nog maar blijken.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor jip_86 » 20 apr 2009 18:49

Gaat dit niet meer over het verhaal dat de koers van Hendrikse niet meer bij zijn gemeente past? Ik denk dat het niet zo zeer gaat over de koers van de PKN zelf.

Riska

Re: Toch stappen tegen Hendrikse

Berichtdoor Riska » 20 apr 2009 19:13

Precies Jip. En dan: het moet nog blijken of de zaak bij de synode uitkomt. De classis Zierikzee wil nu eerst praten met de kerkenraad van de kerk van Ds. Hendrikse. En als de uitkomst daarvan reden is gaat het een stap verder naar een 'meerdere' vergadering. En voordat dan de hele weg bewandeld is...
Flappie schreef:Ik neem aan dat je er weet dat een grote minderheid van de voormalige hervormde kerk, en nu dus ook de PKN, er niet zo blij mee was.

De PKN is een verzameling kerken van Hervormde, Gereformeerde en Lutherse snit en iedere gemeente mag zelf van allerlei dingen invullen. Je kunt dus uiteindelijk niet echt van DE PKN spreken. Maar de invloeden van orthodoxe en evangelische stromingen worden sterker. Het is zeer de vraag of dat eventueel een kerkverlating tegen zal houden. Want er zijn genoeg mensen die ook grote problemen hebben met de evangelische invloeden. Ik dus bv. :wink:
En wat Hendrikse betreft: Zierikzee had gelijk moeten reageren, niet nu, als mosterd na de maaltijd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten