Hoe naïef kun je zijn.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: Hoe dom kun je zijn.....

Berichtdoor Harm-J » 07 mar 2009 10:58

Misschien geen christenen.. Ik zie het meer als een groep van mensen die gevoed wordt door massahysterie..
Het lijkt mij lastig als je daarin betrokken raakt om er overheen te kunnen kijken.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Hoe dom kun je zijn.....

Berichtdoor jip_86 » 08 mar 2009 00:35

Dit soort waanzinnigen zijn wel mede bepalend voor het beeld dat mensen bij het christendom hebben. Dat vind ik dan wel weer jammer.

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: Hoe dom kun je zijn.....

Berichtdoor Kitty » 08 mar 2009 00:51

Ik denk toch dat er weinig mensen zijn die bij zulke extremen zich een beeld vormen van het christendom. En die dat wel doen, zijn minstens zo kortzichtig en dom te noemen. Eigenlijk net zo dom en kortzichtig als mensen die bij zelf ontploffende moslims en andere extremen zich een beeld denken te kunnen vormen van de Islam.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: Hoe dom kun je zijn.....

Berichtdoor Harm-J » 08 mar 2009 11:56

jip_86 schreef:Dit soort waanzinnigen zijn wel mede bepalend voor het beeld dat mensen bij het christendom hebben. Dat vind ik dan wel weer jammer.


Kitty schreef:Ik denk toch dat er weinig mensen zijn die bij zulke extremen zich een beeld vormen van het christendom. En die dat wel doen, zijn minstens zo kortzichtig en dom te noemen. Eigenlijk net zo dom en kortzichtig als mensen die bij zelf ontploffende moslims en andere extremen zich een beeld denken te kunnen vormen van de Islam.


Wel aardig, ik moest na het lezen van de hier 2 boven geschreven quotes ineens aan de gayparade denken...

Wie het vatte kan die vatte het..!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: Hoe dom kun je zijn.....

Berichtdoor martien » 08 mar 2009 18:03

Niet alle "gays" zijn zo exhibitionistisch als de deelnemersaan de gayparade.

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Hoe dom kun je zijn.....

Berichtdoor haring » 08 mar 2009 18:08

Denkertje21 schreef:Dit zootje fanatici heeft NIETS maar dan ook NIETS met christendom te maken!


CGK<3 schreef:Precies, dit zijn geen christenen.


En wie bepaald dat?
*onderschrift verwijderd door moderator*

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Hoe dom kun je zijn.....

Berichtdoor jip_86 » 08 mar 2009 22:03

Het is maar net welke bril je naar het probleem kijkt ja. Volgens de wereld zijn dat net zo goed christenen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Hoe dom kun je zijn.....

Berichtdoor Boekenlezer » 11 mar 2009 18:49

Fred Phelps en zijn Westboro Baptist Church... ik heb er wel eens over gelezen, een behoorlijke tijd geleden. Het komt me bekend voor.
Het komt inderdaad nogal eenzijdig en sektarisch op mij over, wat ik ervan weet. En ook alsof hij een ernstig gemis aan inlevingsvermogen heeft. Alsof het een man is waar psychisch een flinke steek aan los zit, op wat voor manier dan ook.
Erg inspirerend is het natuurlijk ook niet, een boodschap die eenzijdig Gods haat belicht. Het doet ook geen recht aan de God van de Bijbel. Het is iets waar ik spontaan associaties met de islam en de taliban van krijg. Fred Phelps lijkt ook nogal van mening te zijn, dat hij precies weet hoe God doet en denkt. Het komt nogal simplistisch op mij over, zoals hij dat naar buiten brengt.
Maar wat ik eveneens extreem vind: mensen die met hun hand op de Bijbel beweren dat de homoseksuele leefwijze gewoon mag. Dat is eveneens onzin. En dat kom je hier op dit forum helaas ook volop tegen.

eml schreef:Ook homo's zijn een produkt van God toch?

Eh, niet in directe zin. Door de zondeval is de mens verworden, en is er van alles mis met hem, en dat komt bij de een op die manier naar buiten, en bij de ander op een andere manier.
Als het precies is zoals jij het stelt, kun je ook zeggen: kampbeulen, criminelen, verkrachters, psychopathen, geestelijke gehandicapten, en noem maar op, zijn een product van God. Er zit exact dezelfde logica achter als waarmee jij jouw zin stelt: je constateert het bestaan van een bepaald type mensen, en mensen zijn geschapen door God, en dús... Beaam je het dan nog, of schrik je dan plotseling terug? Dat laatste zou dan niet erg consequent zijn.

eml schreef:Laten we toch vooral helder blijven nadenken mensen. En wees daarin niet te lui, maar denk zelf.

Prima, daar ben ik groot voorstander van.

Denkertje21 schreef:Dit zootje fanatici heeft NIETS maar dan ook NIETS met christendom te maken!

CGK<3 schreef:Precies, dit zijn geen christenen.

Dat deze sekte niets met het christendom te maken heeft is níet waar. Fred Phelps is christelijk opgegroeid, en heeft de christelijke levensovertuiging altijd aangehangen voor zover ik kan bekijken. Dat hij daar nogal vreemd mee omgaat - en dat dat op zijn kinderen blijkbaar nogal beroerd uitwerkt - is een andere zaak. Er zijn altijd mensen geweest met vreemde manier van doen en vreemde opvattingen. Ik vermoed echter dat de meesten bij andere kringen waar weliswaar zeer vreemd met de christelijke leer omgegaan wordt, maar waar dat niet op een dergelijke in het oog springende en tegen de borst stuitende manier gebeurt, veel minder geneigd zal zijn dit soort dingen te roepen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hoe dom kun je zijn.....

Berichtdoor Mortlach » 11 mar 2009 21:21

Boekenlezer schreef:Fred Phelps en zijn Westboro Baptist Church... ik heb er wel eens over gelezen, een behoorlijke tijd geleden. Het komt me bekend voor.
Het komt inderdaad nogal eenzijdig en sektarisch op mij over, wat ik ervan weet. En ook alsof hij een ernstig gemis aan inlevingsvermogen heeft. Alsof het een man is waar psychisch een flinke steek aan los zit, op wat voor manier dan ook.
Erg inspirerend is het natuurlijk ook niet, een boodschap die eenzijdig Gods haat belicht. Het doet ook geen recht aan de God van de Bijbel.


Tja, als je maar selectief genoeg leest, dan krijg je dit soort praktijken.

Het is iets waar ik spontaan associaties met de islam en de taliban van krijg.


Als je maar selectief genoeg bent met je Koran, ja, dan krijg je iets soortgelijks. Gelukkig kun je zowel Koran als Bijbel ook in een ander licht lezen en dan valt het allemaal wel mee met Islam en Christendom.

Fred Phelps lijkt ook nogal van mening te zijn, dat hij precies weet hoe God doet en denkt.


Daar is hij, lijkt mij, niet echt de enige in...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Hoe dom kun je zijn.....

Berichtdoor Boekenlezer » 11 mar 2009 21:51

Mortlach schreef:
Boekenlezer schreef:Het is iets waar ik spontaan associaties met de islam en de taliban van krijg.

Als je maar selectief genoeg bent met je Koran, ja, dan krijg je iets soortgelijks. Gelukkig kun je zowel Koran als Bijbel ook in een ander licht lezen en dan valt het allemaal wel mee met Islam en Christendom.

Ik ken de Koran dan beduidend minder dan de Bijbel, maar als je het mij vraagt leert de Bijbel God toch nogal radicaal anders kennen dan de Koran.
Overigens is de Koran ook niet voldoende om de islam te begrijpen, zo heb ik eens vernomen. Daarvoor moet je je ook in de hadith verdiepen. De Koran viel dan nog wel mee, maar wat je in de hadith tegenkomt is andere koek.
In het christendom heb je zoiets als 'sola scriptura', maar dat moet je dus niet simpelweg op de islam gaan projecteren.

Fred Phelps lijkt ook nogal van mening te zijn, dat hij precies weet hoe God doet en denkt.


Daar is hij, lijkt mij, niet echt de enige in...

De Bijbel laat God wel zien in zijn handelen en spreken, en zo kunnen we wel iets van God kennen. En ook in het leven van de gelovige wordt God gekend. Dat is alleen natuurlijk nog wel wat anders dan God compleet kunnen narekenen.
Ik weet vanuit de Bijbel dat God de homoseksuele levenswijze afkeurt. Ik weet ook dat Hij best wel eens straffend kan ingrijpen, zie het bijbelboek Openbaring. Maar zo direct de verbintenis leggen tussen een land dat de homoseksuele levenswijze toestaat, en sneuvelende soldaten of een neergestort vliegtuig als Gods straffende hand specifiek voor díe overtredingen, dat vind ik nogal gewaagd. Ik weet zo niet waarom die dingen zo gebeuren. Helemaal te ver gaat het mij om plechtigheden te gaan verstoren zoals begrafenissen. Dat zie ik als een uitermate ontactisch simplisme.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
egbert
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 05 mei 2003 22:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Hoe dom kun je zijn.....

Berichtdoor egbert » 11 mar 2009 23:19

haring schreef:
Denkertje21 schreef:Dit zootje fanatici heeft NIETS maar dan ook NIETS met christendom te maken!


CGK<3 schreef:Precies, dit zijn geen christenen.


En wie bepaald dat?


Iedereen die, dat wat deze mensen leren en doen, afzet tegen wat Christus leerde en deed...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Hoe dom kun je zijn.....

Berichtdoor Optimatus » 11 mar 2009 23:37

Feitelijk zijn die Haddiets een vorm van cathechismus en zij zijn evenmin onomstreden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: Hoe dom kun je zijn.....

Berichtdoor Kitty » 12 mar 2009 01:35

De haddiets zijn de verhalen over het leven van Mohammed. En worden net zo belangrijk gevonden als de Koran. In de Haddiets kan men lezen hoe Mohammed in bepaalde situaties handelde.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten