Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor The Engineer » 23 feb 2009 08:46

Probleem is dat je gelijk KUNT hebben, alleen dat valt niet uit de cijfers op te maken. Je stelt dat het onlogisch is dat de schade door niet-refo's is aangericht, op grond van de statistiek kun je dat stellen. Maar uit dit onderzoek valt niet op te maken door welke groep de schade is aangericht. Er wonen niet enkel refo's in een zogenaamd 'refo-dorp'.


Jij weet ook wel dat ik gelijk heb, en dat de conclusies uit dit onderzoek kloppen, ook al zijn ze niet 100% correct. En dat is struisvogelpolitiek. Iedereen weet dat het zo is, maar men probeert de gaten in het onderzoek te overbelichten zodat het onderzoek in een kwaad daglicht wordt gesteld. Met als gevolg dat hier gewoon geen aandacht wordt gegeven, en niet alleen hier op RW.

Het heeft niks met struisvogelpolitiek te maken, dat mag in jouw ogen zo zijn, het gaat om een zuivere discussie.


Ik durf te wedden dat als het over moslims ging in plaats van refo's, jullie net als ik nu over dit artikel zouden praten.

Of kun jij nu al met stelligheid beweren dat juist het reformatorische smaldeel de vernielingen enkel en alleen aanricht?


Als je goed hebt gelezen dan heb ik dat niet beweerd. Ik heb het alleen logisch beredeneerd, en ik durf met stelligheid te zeggen dat in de overwegend reformatorische dorpen de refo's ook de grootste boosdoener zijn in verhouding. Ik kan het alleen niet sterker bewijzen dan met dit onderzoek.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Gerdien B. » 23 feb 2009 09:15

Afgelopen oud en nieuw was ik in een dorp waar de helft refo is onderhand. Daar liep het ook behoorlijk uit de hand, maar wel door de niet refo's is de schade aangericht.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor The Engineer » 23 feb 2009 09:31

Dat is één voorbeeld. En welke gemeente was dat?
"Being second is to be the first of the ones who lose."

rafaell

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor rafaell » 23 feb 2009 17:17

Weet je Engineer, schrijf je eens in aan een fatsoenlijke universiteit, leer daar wetenschappelijk verantwoord statistisch onderzoek doen en dan praten we verder. Ik ben hier niet om college te geven of mijn energie te verspillen.

Gebruikersavatar
Tamerlan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 04 dec 2007 18:54
Locatie: Utrecht

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Tamerlan » 23 feb 2009 17:40

The Engineer schreef:Ik durf te wedden dat als het over moslims ging in plaats van refo's, jullie net als ik nu over dit artikel zouden praten.


Als het over moslims ging zou ik roepen dat je niet kon bewijzen dat de moslims de vernielingen hebben aangebracht en dus roep ik hier hetzelfde over de refo's. Het komt niet uit het onderzoek naar voren.

The Engineer schreef:Ik heb het alleen logisch beredeneerd, en ik durf met stelligheid te zeggen dat in de overwegend reformatorische dorpen de refo's ook de grootste boosdoener zijn in verhouding. Ik kan het alleen niet sterker bewijzen dan met dit onderzoek.


Alleen je logica deugt niet. Zoals rafaell al zei: de verklarende variabelen zijn niet aanwezig. Ik kan me namelijk persoonlijk voorstellen dat als ik als seculiere puber in Putten zou wonen, ik daar heel vandalistisch van zou worden op Oudjaarsavond ;-). En voila, zo is het grotere geweld in refo-gemeenten ook verklaard. Maar nogmaals: uit dit onderzoek wordt mij dat niet duidelijk...
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor The Engineer » 23 feb 2009 19:29

Weet je Engineer, schrijf je eens in aan een fatsoenlijke universiteit, leer daar wetenschappelijk verantwoord statistisch onderzoek doen en dan praten we verder. Ik ben hier niet om college te geven of mijn energie te verspillen.


Je verspilt je energie door de feiten te ontkennen. Het is onlogisch. Of snap je niet wat logica is?

Alleen je logica deugt niet. Zoals rafaell al zei: de verklarende variabelen zijn niet aanwezig. Ik kan me namelijk persoonlijk voorstellen dat als ik als seculiere puber in Putten zou wonen, ik daar heel vandalistisch van zou worden op Oudjaarsavond . En voila, zo is het grotere geweld in refo-gemeenten ook verklaard. Maar nogmaals: uit dit onderzoek wordt mij dat niet duidelijk...
The Engineer schreef:Ik durf te wedden dat als het over moslims ging in plaats van refo's, jullie net als ik nu over dit artikel zouden praten.


Als het over moslims ging zou ik roepen dat je niet kon bewijzen dat de moslims de vernielingen hebben aangebracht en dus roep ik hier hetzelfde over de refo's. Het komt niet uit het onderzoek naar voren.

The Engineer schreef:Ik heb het alleen logisch beredeneerd, en ik durf met stelligheid te zeggen dat in de overwegend reformatorische dorpen de refo's ook de grootste boosdoener zijn in verhouding. Ik kan het alleen niet sterker bewijzen dan met dit onderzoek.


Alleen je logica deugt niet. Zoals rafaell al zei: de verklarende variabelen zijn niet aanwezig. Ik kan me namelijk persoonlijk voorstellen dat als ik als seculiere puber in Putten zou wonen, ik daar heel vandalistisch van zou worden op Oudjaarsavond ;-). En voila, zo is het grotere geweld in refo-gemeenten ook verklaard. Maar nogmaals: uit dit onderzoek wordt mij dat niet duidelijk...


Nee deugt mijn logica niet? Nee het is echt heel logisch dat de niet refo's in refo dorpen welke dus in de minderheid zijn dubbel zoveel schade aanrichten. Omdat zij dus in de minderheid zijn zou de verdubbeling in schade dus ook nog vermenigvuldigt moeten worden met een x getal. Stel je dus voor dat in een dorp 50% refo is. Dan zou de niet refo jeugd 4 keer zoveel schade aan moeten richten wil uit de statistieken naar voren komen dat de refo dorpen dubbel zoveel schade hebben. En dat dan alleen in de refo dorpen, want in de niet refo gemeenten is er de helft minder schade.

Eigenlijk zou het dan zo moeten zijn dat er in die niet refo dorpen dan juist enorm veel refo's moeten wonen. Anders klopt jullie verklaring niet.

Enfin. De feiten liggen er gewoon, men wil ze niet zien. Prima, geeft helemaal niks, als je vanavond maar weer lekker kan slapen, en vooral niet nadenken.

Jammer dat refo's zo weinig zelfreflectie toepassen.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Tamerlan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 04 dec 2007 18:54
Locatie: Utrecht

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Tamerlan » 23 feb 2009 19:47

The Engineer schreef:Nee deugt mijn logica niet? Nee het is echt heel logisch dat de niet refo's in refo dorpen welke dus in de minderheid zijn dubbel zoveel schade aanrichten. Omdat zij dus in de minderheid zijn zou de verdubbeling in schade dus ook nog vermenigvuldigt moeten worden met een x getal. Stel je dus voor dat in een dorp 50% refo is. Dan zou de niet refo jeugd 4 keer zoveel schade aan moeten richten wil uit de statistieken naar voren komen dat de refo dorpen dubbel zoveel schade hebben. En dat dan alleen in de refo dorpen, want in de niet refo gemeenten is er de helft minder schade.

Eigenlijk zou het dan zo moeten zijn dat er in die niet refo dorpen dan juist enorm veel refo's moeten wonen. Anders klopt jullie verklaring niet.

Enfin. De feiten liggen er gewoon, men wil ze niet zien. Prima, geeft helemaal niks, als je vanavond maar weer lekker kan slapen, en vooral niet nadenken.

Jammer dat refo's zo weinig zelfreflectie toepassen.


Beste Engineer, je leest echt niet goed. K heb niet gezegd dat niet-refo's verantwoordelijk zijn voor de vernielingen! Het enige wat ik heb gezegd en daar kun jij op basis van onderliggend stuk niets tegenin brengen is dat niet bewezen kan worden dat refo's verantwoordelijk zijn voor de grotere vernielingen.

En net zoals ik elder mijn vingers blauw type tegenover mensen die proberen moslims/Marokkanen/etnische minderheden/noem maar op door middel van allerlei dubieuze onderzoeken/gebrekkige statistische gegevens allerlei eigenschappen in de schoenen te schuiven die ze niet verdienen, doe ik dat ook hier.

Tenslotte wil ik nog wel even kwijt, dat ik wel benieuwd ben naar verder onderzoek, omdat de uitkomsten van dit onderzoek wel suggereren dat er iets aan de hand is in de Bible belt. En ik heb daar ook wel mijn theorieen over, maar zolang er geen feiten zijn, blijven theorieen slechts theorieen...

Tot slot: Engineer, het is de eerste keer dat wij elkaar op een forum tegenkomen. Zijn die zure slotzinnetjes nu al nodig? We kennen elkaar geeneens!
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor jip_86 » 23 feb 2009 20:14

In Staphorst/Rouveen is anders niets noemenswaardigs gebeurd. Hoe verklaar je dat dan Engineer? Staphorst het synoniem voor reformatorisch nederland waar niets gebeurd?

rafaell

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor rafaell » 23 feb 2009 20:17

Zucht Engineer, ik ga niet eens in op dat stuitende gebrek aan logica totdat jij de handschoen opgeraapt hebt en de vernielingen in Friesland verklaart met 'percentage refojongeren' als verklarende variabele. Verder ben ik trouwens geen refo dus je opmerking over de zelfreflectie gaat niet op.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Flappie » 23 feb 2009 20:23

The Engineer schreef:Enfin. De feiten liggen er gewoon, men wil ze niet zien. Prima, geeft helemaal niks, als je vanavond maar weer lekker kan slapen, en vooral niet nadenken.

Jammer dat refo's zo weinig zelfreflectie toepassen.


Wat wil je dan nog bediscussieren dan? Blijkbaar heb je dat niet nodig, je hebt je conclusie al getrokken.

Vanwaar trouwens de laatste opmerking? Zover ik de personen ken die hier op jou reageren staan ze niet echt belend als behorende tot de 'refo's'.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor The Engineer » 24 feb 2009 08:43

jip_86 schreef:In Staphorst/Rouveen is anders niets noemenswaardigs gebeurd. Hoe verklaar je dat dan Engineer? Staphorst het synoniem voor reformatorisch nederland waar niets gebeurd?


Nou nee. Nooit van Ouddorp, Urk en Tholen gehoord? Dus dat ga ik niet verklaren.

ik ga niet eens in op dat stuitende gebrek aan logica


Gebrek aan logica? Lees je mijn posts wel?

Nee deugt mijn logica niet? Nee het is echt heel logisch dat de niet refo's in refo dorpen welke dus in de minderheid zijn dubbel zoveel schade aanrichten. Omdat zij dus in de minderheid zijn zou de verdubbeling in schade dus ook nog vermenigvuldigt moeten worden met een x getal. Stel je dus voor dat in een dorp 50% refo is. Dan zou de niet refo jeugd 4 keer zoveel schade aan moeten richten wil uit de statistieken naar voren komen dat de refo dorpen dubbel zoveel schade hebben. En dat dan alleen in de refo dorpen, want in de niet refo gemeenten is er de helft minder schade.


Je kan niemand vertellen dat dit niet logisch is. Misschien is het wat anders wat niet goed is in jouw ogen, maar dat het logisch is staat vast.

Het onderzoek basseert zich op stemgedrag, dus CU en SGP stemmers. In Friesland zijn dus twee gemeenten waar relatief veel CU en/of SGP wordt gestemd. Daarmee is het niet per sé reformatorisch. Wel christelijk en dan in de vorm van Vrijgemaakt gereformeerd, zie wiki. Dorpen als Staphorst, Urk en Tholen zijn dat wel. Net als Wijk en Aalburg die tot de gemeenten behoort waar het meeste schade is aangericht.

Anyway, we komen er zo toch niet uit dus zal ik het anders voorstellen.

Jullie zien gaten in het onderzoek, die er inderdaad ook zijn, dat heb ik al toegegeven. Echter geloven jullie dat de niet refo's verantwoordelijk zijn voor de vernielingen in de refo dorpen? Een hele concrete vraag.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Evelien » 24 feb 2009 08:55

Volgens mij heeft deze discussie echt totaal geen waardevolle inhoud.

Als ik dit zo lees lijkt het wel of men aan het generaliseren is.

Dat je negatieve ervaringen heb met een bepaalde groep refo's wil nog niet zeggen dat je die allemaal over 1 kamp moet scheren.

Aantal jaren geleden ben ik op straat aangevallen door een paar turken. Ik ga nu toch ook niet alle artikelen uit de krant plukken om zo allen turken te gaan generaliseren? en over 1 kamp scheren?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Gerdien B. » 24 feb 2009 09:39

precies, maar sommige mensen lijken er een grote hobby er van te hebben gemaakt om alles wat negatief in het nieuws komt over refo's, nog groter te maken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Evelien » 24 feb 2009 09:43

Persoonlijk vindt ik dat je als Christen zijnde niet zo'n houding mag hebben.

Gebruikersavatar
Tamerlan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 04 dec 2007 18:54
Locatie: Utrecht

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Tamerlan » 24 feb 2009 09:46

The Engineer schreef:Jullie zien gaten in het onderzoek, die er inderdaad ook zijn, dat heb ik al toegegeven. Echter geloven jullie dat de niet refo's verantwoordelijk zijn voor de vernielingen in de refo dorpen? Een hele concrete vraag.


Een deel van de vernielingen zal zijn aangericht door niet-refo's, een ander deel door refo's. De precieze verdeling van en motivering voor het vandalisme zal door nader onderzoek duidelijk moeten worden. Tot die tijd heeft het geen enkele zin om te speculeren over de aard van het probleem. Want net zoals bij andere minderheden ligt het gevaar op de loer om vanuit een vooroordeel een oordeel te vellen.
Barmhartigheid wil ik, geen offers.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten