Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Flappie » 24 feb 2009 10:43

The Engineer schreef:Jullie zien gaten in het onderzoek, die er inderdaad ook zijn, dat heb ik al toegegeven. Echter geloven jullie dat de niet refo's verantwoordelijk zijn voor de vernielingen in de refo dorpen? Een hele concrete vraag.


Tamerlan geeft het exact aan. Nogmaals, op basis van dit onderzoek valt geen zinnig woord te zeggen over welke groep het meest verantwoordelijk zou zijn. Het is geen kwestie van geloven, je kunt het gewoonweg niet vaststellen. Dat proberen hier al meerdere personen aan te geven in reatie op jou. Blij dat je in ieder geval zelf nu ook inziet dat er gaten in het onderzoek zitten.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor The Engineer » 24 feb 2009 16:41

Dat had ik gelijk al hoor. Ben blij dat jij dat ook nu inziet.

Nogmaals de vraag, aangezien jullie beiden deze ontwijken:

Echter geloven jullie dat de niet refo's verantwoordelijk zijn voor de vernielingen in de refo dorpen? Een hele concrete vraag.


Ik vraag niet naar de cijfers van het onderzoek, ik vraag naar jullie persoonlijk mening.

precies, maar sommige mensen lijken er een grote hobby er van te hebben gemaakt om alles wat negatief in het nieuws komt over refo's, nog groter te maken.


Welk woord begrijp je niet uit de volgende zin die ik al meerdere malen heb getypt: Ik zoek niets, ik kom het tegen zonder te zoeken.

En net zoals ik elder mijn vingers blauw type tegenover mensen die proberen moslims/Marokkanen/etnische minderheden/noem maar op door middel van allerlei dubieuze onderzoeken/gebrekkige statistische gegevens allerlei eigenschappen in de schoenen te schuiven die ze niet verdienen, doe ik dat ook hier.


Hmm, je bent hier nog te kort om dat te beoordelen. Maar mocht dat zo zijn dan ben je in ieder geval objectief.
Laatst gewijzigd door The Engineer op 24 feb 2009 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Tamerlan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 04 dec 2007 18:54
Locatie: Utrecht

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Tamerlan » 24 feb 2009 16:51

The Engineer schreef: Nogmaals de vraag, aangezien jullie beiden deze ontwijken:

Echter geloven jullie dat de niet refo's verantwoordelijk zijn voor de vernielingen in de refo dorpen? Een hele concrete vraag.


In mijn leven heb ik geleerd waar 'geloven' zonder geldige feitenonderbouwing toe kan leiden. En op basis van die verschrikkelijke voorbeelden dwing ik mezelf in het dagelijks leven niet slechts op basis van gevoel te oordelen als ik geen feiten heb. Het kan namelijk leiden tot stereotypisering, stigmatisering, hetzes etcetera. En nu denk jij natuurlijk dat ik dat als refo (wat ik strikt genomen niet ben; je zou eens moeten weten ;-)) zeg omdat ik geen zelfreflectie toe wil passen; dat zij zo. In werkelijkheid is het het omgekeerde: strenge zelfreflectie leidt ertoe geen standpunten in te nemen die je niet kunt onderbouwen. Daarom geloof ik oprecht dat refo's en niet-refo's gelijkelijk verantwoordelijk zijn, tot het tegendeel bewezen is ;-).

Mag ik jou een tegenvraag stellen: wat is jouw antwoord op je vraag?
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor The Engineer » 24 feb 2009 17:00

Mag ik jou een tegenvraag stellen: wat is jouw antwoord op je vraag?


Uiteraard mag dat, dat waardeer ik zelfs.

Ik geloof, vanuit de resultaten van het onderzoek alsmede de logica, dat aangenomen kan worden dat er in enkele streng christelijke gemeenten (Wijk en Aalburg bv.) refojongeren ver hun boekje te buiten zijn gegaan. Zoals ik reeds zei is het onlogisch dat in een dorp waar zoveel refo's wonen, de schade wordt aangericht door een minderheid van niet refo's. Deze minderheid zou dan zoveel schade aan moeten brengen voordat men een verdubbeling aan schade bereikt ten opzicht van het landelijk gemiddelde dat dit haast ondoenlijk is. Uiteraard is het mogelijk; het politieoptreden is volgens mij ook niet gemonitord.

Daarnaast: waarom is er in andere niet refodorpen dan niet zoveel schade?

Ik besef: dit zijn geen feiten, doch wel logische verklaringen.

Ik geloof dat in de refodorpen waar veel schade is, de refojongeren ook (hoofd)verantwoordelijk zijn.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Kitty » 24 feb 2009 17:47

jip_86 schreef:In Staphorst/Rouveen is anders niets noemenswaardigs gebeurd. Hoe verklaar je dat dan Engineer? Staphorst het synoniem voor reformatorisch nederland waar niets gebeurd?


Staphorst? Daar gebeurt doorgaans ook genoeg.

http://www.destentor.nl/regio/nwoverijssel/3651929/Vandalisme-Staphorst-loopt-spuigaten-uit.ece

„In een gemeente die het altijd over normen en waar­den heeft, mag de bevolking zich daar op dit punt ook wel eens naar gaan gedragen”, verzucht een boze wethouder Klaas Brand. „Plat­gezegd, mensen moeten met hun poten van andermans spullen af­blijven, of het nu van de gemeente is of van anderen. Uiteraard gaan we proberen het vandalisme op al­lerlei manieren te verhalen en ook uit te bannen. Ik ga opnieuw in ge­sprek met wijkraden en ook met de jongerenwerker. Voor hen is er zeker een rol weggelegd. Er moet een keer een keerpunt komen.” Staphorst is het toenemende van­dalisme meer dan zat. Burgers mogen zich wat wethouder Brand betreft op dit punt wel eens beter gaan gedragen.


Vast ook grotendeels niet-refo's?????
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor jip_86 » 24 feb 2009 20:38

Kitty schreef:
jip_86 schreef:In Staphorst/Rouveen is anders niets noemenswaardigs gebeurd. Hoe verklaar je dat dan Engineer? Staphorst het synoniem voor reformatorisch nederland waar niets gebeurd?


Staphorst? Daar gebeurt doorgaans ook genoeg.
Dat is grotendeels over vorig jaar. Afgelopen jaarwisseling is er door aanwezigheid van politie en vrijwilligers uit de gemeente praktisch niets vernield. Verder is het raar dat er aanrijdingen genoemd worden. Dat heeft niet zo veel met het onderwerp te maken. Overal zijn aanrijdingen.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Flappie » 24 feb 2009 21:01

The Engineer schreef:Dat had ik gelijk al hoor. Ben blij dat jij dat ook nu inziet.

Nogmaals de vraag, aangezien jullie beiden deze ontwijken:

Echter geloven jullie dat de niet refo's verantwoordelijk zijn voor de vernielingen in de refo dorpen? Een hele concrete vraag.


Ik vraag niet naar de cijfers van het onderzoek, ik vraag naar jullie persoonlijk mening.



Je gaf er tot nu toe nog weinig blijk van de gaten in het onderzoek te zien maar gebruikte het voornamelijk om je eigen vooroordeel te bevestigen. Daar is dit onderzoek dan ook bijzonder geschikt voor uitgevoerd.

Om antwoord te geven op je vraag, ik kan het niet zeggen. Ik kan het geloven of niet, het gaat om de feiten. En die zijn niet helder. Ik kan dus niet zeggen wie er verantwoordelijk zijn voor de vernielingen. Zoals zovaak zal de waarheid wel ergens in het midden liggen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
Dine
Luitenant
Luitenant
Berichten: 572
Lid geworden op: 31 mei 2007 17:47

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Dine » 24 feb 2009 21:22

Denkertje21 schreef:Nu zit het in een onderzoek, maar de feiten waren al lang helder.
Familie van mij woont in Moerkapelle en daar was/is het altijd donderen. En echt, al die gasten die opgepakt zijn, behoren tot de Ger.Gem, de HHK en de Ger.Bond. Dat is al jaren zo en zelfs de ME is er een keer aan te pas gekomen: breaking news in alle journaals...

Triest en vooral schandalig!


Ik kom ook uit Moerkapelle en wat je zegt is inderdaad waar.. voornamelijk christelijke jeugd doet het daar, al was het afgelopen jaar zo dat de meeste herrie getrapt werd door niet-christelijke jeugd. *was getuige* :wink: maar dat is zeker niet elke keer zo, het loopt erg door elkaar heen en christelijke jongeren zijn dan echt niet te herkennen.
In hoeverre de jongeren die herrie trappen zelf nog refo zijn, is natuurlijk de volgende vraag..
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Floefloe » 25 feb 2009 15:31

@ The Engineer,

Wat je in feite doet is een hypothese stellen. Op grond van het onderzoek van het RD concludeer je dat er meer schade is in gemeenten met een overwegend orthodox-christelijke signatuur. Op grond daarvan stel je de hypothese dat bewoners met een orthodox-christelijke signatuur dus ook betrokken moeten zijn geweest bij het vandalisme etc. Kort samengevat: veel schade in orthodox-christelijke dorpen, veel orthodox-christelijke personen daarbij betrokken.

Op zich geen onlogische hypothese op grond van dat onderzoek, daar heb je gelijk in. Waar het echter verkeerd gaat is dat je vervolgens concludeert dat dús jongeren met een orthodox-christelijke achtergrond betrokken zíjn bij het vandalisme. En daar ga je een stap te ver. Je trekt je hypothese door tot conclusie. Dat kan je niet doen voordat je onderzoek hebt gedaan. Ik vermoed dat de Politieacademie een vervolgonderzoek gaat doen op haar onderzoek uit 2007 jaar naar de problemen rond de jaarwisseling. Voordat je een vergaande conclusie als bovenstaande kan trekken zou ik dat onderzoek afwachten.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Gebruikersavatar
Joepie Meloen
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 jan 2008 10:56

Re: Meer schade tijdens oud en nieuw in de Bible belt

Berichtdoor Joepie Meloen » 04 mar 2009 22:21

De Biblebelt loopt ruwweg van de Veluwe naar Zeeland. Gemeenten in de buurt van de Biblebelt met niet uitzonderlijk veel reformatorische inwoners bleken ook een hoog kostenplaatje te hebben. Misschien zijn er wel totaal andere of ook andere factoren?
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten