Moet Andries Knevel opstappen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yours
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:32

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Yours » 23 feb 2009 22:21

Andries Knevel hoeft niet op te stappen. Hij heeft jarenlang een eerlijke en oprechte zoektocht gehouden die ertoe geleid heeft dat hij bepaalde conclusies heeft getrokken waardoor de aansluiting met de achterban gedeeltelijk verloren is gegaan.
Ik ben dan ook van mening dat de achterban Andries dient te bevragen hoe hij tot die conclusies is gekomen. Zodat iedereen al zoekend en zonder op voorhand in de eigen kokervisie te blijven hangen zelf bepaalde gevolgtrekkingen kan maken.
Wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.
Waarom zou dat niet voor een overheid gelden?

Denkertje21

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Denkertje21 » 24 feb 2009 12:56

Yours schreef:Andries Knevel hoeft niet op te stappen. Hij heeft jarenlang een eerlijke en oprechte zoektocht gehouden die ertoe geleid heeft dat hij bepaalde conclusies heeft getrokken waardoor de aansluiting met de achterban gedeeltelijk verloren is gegaan.



Maar waar leg je dan de grens? Stel dat hij "jarenlang een eerlijke en oprechte zoektocht" houdt die er toe leidt dat hij niet meer gelooft in de opstanding van Jezus Christus? Wat dan?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2009 14:32

Denkertje21 schreef:
Yours schreef:Andries Knevel hoeft niet op te stappen. Hij heeft jarenlang een eerlijke en oprechte zoektocht gehouden die ertoe geleid heeft dat hij bepaalde conclusies heeft getrokken waardoor de aansluiting met de achterban gedeeltelijk verloren is gegaan.



Maar waar leg je dan de grens? Stel dat hij "jarenlang een eerlijke en oprechte zoektocht" houdt die er toe leidt dat hij niet meer gelooft in de opstanding van Jezus Christus? Wat dan?


Dan verwacht ik dat ie zelf wel zal opstappen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

rafaell

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor rafaell » 24 feb 2009 15:06

Denkertje21 schreef:
Yours schreef:Andries Knevel hoeft niet op te stappen. Hij heeft jarenlang een eerlijke en oprechte zoektocht gehouden die ertoe geleid heeft dat hij bepaalde conclusies heeft getrokken waardoor de aansluiting met de achterban gedeeltelijk verloren is gegaan.



Maar waar leg je dan de grens? Stel dat hij "jarenlang een eerlijke en oprechte zoektocht" houdt die er toe leidt dat hij niet meer gelooft in de opstanding van Jezus Christus? Wat dan?


Dat zien we dan wel weer. Dat is helemaal niet aan de orde toch?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Jo'tje » 25 feb 2009 22:49

Denkertje21 schreef:
Yours schreef:Andries Knevel hoeft niet op te stappen. Hij heeft jarenlang een eerlijke en oprechte zoektocht gehouden die ertoe geleid heeft dat hij bepaalde conclusies heeft getrokken waardoor de aansluiting met de achterban gedeeltelijk verloren is gegaan.



Maar waar leg je dan de grens? Stel dat hij "jarenlang een eerlijke en oprechte zoektocht" houdt die er toe leidt dat hij niet meer gelooft in de opstanding van Jezus Christus? Wat dan?


Als je zegt dat de aarde niet plat is, wat volgt er dan nog?

Het gaat erom dat je met elkaar over die bevindingen nadenkt en niet bij voorbaat al roept dat zo'n man totaal op het verkeerde padje zit!
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2009 15:04

Daarnaast is het doel van de EO om het Evangelie te verkondigen. En dan is er een wezenlijk verschil tussen de schepping in 6 dagen en de opstanding van Jezus Christus. Met het een vervalt je missie en bestaat het evangelie niet meer. Met het ander wel. Het standpunt van Andries Knevel is zeker niet het standpunt van de hele EO, maar er is wel ruimte voor verscheidenheid als men het evangelie gelooft. Dat is altijd de kracht van de EO geweest.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Omega » 27 feb 2009 10:40

Daarnaast is het doel van de EO om het Evangelie te verkondigen. En dan is er een wezenlijk verschil tussen de schepping in 6 dagen en de opstanding van Jezus Christus.


Toch niet. Jezus Zelf spreekt over een schepping van zes dagen. Als Hij liegt en Andries gelijk heeft, dan is dit niet de Christus die ons kan verlossen van de (erf)zonde, aangezien Hij dan Zelf zondaar (leugenaar) is. Bovendien loop je met een Andriesvisie hopeloos vast bij de schepping van de mens, het Paradijs en de zondeval. Allemaal bijbelfabels?

Overigens hoop ik van harte dat Andries bij de EO blijft. Een extra reden voor bijbelgetrouwe christenen om deze omroep eindelijk vaarwel te zeggen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Sabra » 27 feb 2009 12:10

Omega schreef:
Toch niet. Jezus Zelf spreekt over een schepping van zes dagen. Als Hij liegt en Andries gelijk heeft, dan is dit niet de Christus die ons kan verlossen van de (erf)zonde, aangezien Hij dan Zelf zondaar (leugenaar) is. Bovendien loop je met een Andriesvisie hopeloos vast bij de schepping van de mens, het Paradijs en de zondeval. Allemaal bijbelfabels?


Tja, de woorden zijn Jezus ook maar in de mond gelegd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Mortlach » 27 feb 2009 12:16

Inderdaad, het is niet zoals Jezus een persoonlijke notulist had. En het verbatim opschrijven van een gesprek 70 jaar nadat het heeft plaatsgevonden... :-k
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Berichten: 591
Lid geworden op: 21 okt 2004 13:06
Contacteer:

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Rijnmond » 27 feb 2009 12:42

Als je het NT niet serieus neemt is het tamelijk onzinnig om te zeggen dat Jezus die woorden in zijn mond gelegd kreeg, omdat het hele idee van Zijn goddelijkheid en dat Hij onze Verlosser op de tocht komt te staan. En wat iemand (die niet onze Verlosser is) 2000/1900 geleden vond over de zesdaagse schepping boeit natuurlijk niemand.

studentjehhs
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 17 dec 2008 11:52

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor studentjehhs » 27 feb 2009 14:45

Omega schreef:
Daarnaast is het doel van de EO om het Evangelie te verkondigen. En dan is er een wezenlijk verschil tussen de schepping in 6 dagen en de opstanding van Jezus Christus.


Toch niet. Jezus Zelf spreekt over een schepping van zes dagen. Als Hij liegt en Andries gelijk heeft, dan is dit niet de Christus die ons kan verlossen van de (erf)zonde, aangezien Hij dan Zelf zondaar (leugenaar) is. Bovendien loop je met een Andriesvisie hopeloos vast bij de schepping van de mens, het Paradijs en de zondeval. Allemaal bijbelfabels?

Overigens hoop ik van harte dat Andries bij de EO blijft. Een extra reden voor bijbelgetrouwe christenen om deze omroep eindelijk vaarwel te zeggen.


Omega je moet de zaken ook niet simpeler voor gaan stellen dan het is. Jezus haalt de schepping van 6 dagen aan, maar ook hij zegt daarbij niet wat die 6 dagen precies inhouden. (m.a.w. = 6 dagen gelijk aan 6x24 uur?) Je komt immers ook danig in de problemen als je openbaringen alleen letterlijk gaat lezen en niet probeert te achterhalen wat er bedoelt wordt met de symboliek die daarin gebruikt wordt. Wat maakt nu dat je Genesis superletterlijk leest, maar datzelfde niet toepast op openbaringen?

Een tip: lees eens een boek van Willem Ouweneel. Hij gaat als theoloog en bioloog uit van de waarheid van Genesis. M.A.W. hij zegt: Genesis is de waarheid en niets dan de waarheid en daar moet je niets aan af doen. Dat is zeg maar een zelfde mening als die van jou! Toch?
Succes met lezen!

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Floefloe » 27 feb 2009 14:55

Ouweneel is inmiddels afgestapt van een absolute letterlijke uitleg (6x24 uur, 600 jaar geleden) van Genesis 1.

In mijn boek De schepping van God heb ik tien verschillende exegeses van Genesis 1 op een rijtje gezet. Ik ben het meest geporteerd van de kadertheorie van Nico Ridderbos (het kader waarin Genesis over God als Schepper bericht - de scheppingsweek - is niet meer dan een schema; het is vooral de boodschap die binnen dat kader gebracht wordt, die voor alle tijden en alle mensen van fundamenteel belang is). Ook zie ik veel in de typologische opvatting van Karl Barth (uitgaan van de geestelijke betekenis van de tekst). Er is alleen een schepping/evolutieprobleem als men uit de tien exegeses van Genesis 1 voor het litteralisme kiest. Mijn boek schildert de grote problemen die deze 'letterlijke' uitleg meebrengt: zij gaat voorbij aan het literaire genre, de literaire structuur en de theologische gerichtheid van Genesis 1 en aan de biologische en kosmologische onmogelijkheden van deze uitleg. Zodra wij kiezen voor waarschijnlijker exegeses van Genesis 1, is het hele schepping/evolutieprobleem van de baan.

(...)

Wat ben ik dan nu? Ik geloof dat er evolutie plaatsvindt. Ik geloof ook dat God de Schepper en Onderhouder van alle dingen is. Wat ik niet zeker weet, is of er een algemene evolutie heeft plaatsgevonden. Daarom noem ik mij een 'ontstaansagnost': iemand die niet zeker weet hoe het leven zich hier op aarde ontwikkeld heeft, en die zich bovendien afvraagt of we het in dit leven ooit zeker kúnnen weten. Maar de hoofdzaak blijft voor mij overeind en dáárin ben ik zeker géén agnost: ik geloof in Genesis 1. Ik geloof dat God de Schepper en Onderhouder van de wereld is. En ik geloof in een zekere mate van evolutie. De rest zal ik wel zien.


Bron
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

studentjehhs
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 17 dec 2008 11:52

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor studentjehhs » 27 feb 2009 15:07

Floefloe schreef:Ouweneel is inmiddels afgestapt van een absolute letterlijke uitleg (6x24 uur, 600 jaar geleden) van Genesis 1.

In mijn boek De schepping van God heb ik tien verschillende exegeses van Genesis 1 op een rijtje gezet. Ik ben het meest geporteerd van de kadertheorie van Nico Ridderbos (het kader waarin Genesis over God als Schepper bericht - de scheppingsweek - is niet meer dan een schema; het is vooral de boodschap die binnen dat kader gebracht wordt, die voor alle tijden en alle mensen van fundamenteel belang is). Ook zie ik veel in de typologische opvatting van Karl Barth (uitgaan van de geestelijke betekenis van de tekst). Er is alleen een schepping/evolutieprobleem als men uit de tien exegeses van Genesis 1 voor het litteralisme kiest. Mijn boek schildert de grote problemen die deze 'letterlijke' uitleg meebrengt: zij gaat voorbij aan het literaire genre, de literaire structuur en de theologische gerichtheid van Genesis 1 en aan de biologische en kosmologische onmogelijkheden van deze uitleg. Zodra wij kiezen voor waarschijnlijker exegeses van Genesis 1, is het hele schepping/evolutieprobleem van de baan.

(...)

Wat ben ik dan nu? Ik geloof dat er evolutie plaatsvindt. Ik geloof ook dat God de Schepper en Onderhouder van alle dingen is. Wat ik niet zeker weet, is of er een algemene evolutie heeft plaatsgevonden. Daarom noem ik mij een 'ontstaansagnost': iemand die niet zeker weet hoe het leven zich hier op aarde ontwikkeld heeft, en die zich bovendien afvraagt of we het in dit leven ooit zeker kúnnen weten. Maar de hoofdzaak blijft voor mij overeind en dáárin ben ik zeker géén agnost: ik geloof in Genesis 1. Ik geloof dat God de Schepper en Onderhouder van de wereld is. En ik geloof in een zekere mate van evolutie. De rest zal ik wel zien.


Bron


Dat weet ik, klopt! Wat is je punt?

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Floefloe » 27 feb 2009 15:42

Ah sorry, ik zie dat ik je vorige posting in de snelheid verkeerd geïnterpreteerd heb :wink:
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

studentjehhs
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 17 dec 2008 11:52

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor studentjehhs » 27 feb 2009 15:51

Floefloe schreef:Ah sorry, ik zie dat ik je vorige posting in de snelheid verkeerd geïnterpreteerd heb :wink:


Geen probleem, dat overkomt mij ook weleens.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 76 gasten