Daar moet ik diep in mijn hart om glimlachen. Het komt niet alleen in wat wij reformatorische kerken noemen voor, maar in alle protestantse kerken.
Ik heb zo vaak gevraagd wie nou belangrijker was, Paulus of Jezus.
Je hebt volstrekt gelijk dat Paulus een exegeet was en dat hij het ook wel eens niet helemaal goed kan hebben. Ze zijn ook nog gericht aan specifieke gemeenten of personen. Dat maakt dat ze daar toepasbaar waren, maar niet direct hoeven te zijn in onze tijd en in onze situatie.
Kitty schreef:Waarom zou God die wetten anders afgekondigd hebben? Ze zijn toch vrij dwingend opgelegd. En Jezus spreekt het nergens tegen.
Dat is niet waar. Ja, het wordt zo uitgelegd, want: "gij zult" en dat vertalen wij met: "als je dat niet doet dan zwaait er wat".
In feite zijn de Tien Geboden een staf om mee te gaan en niet om mee te slaan.
Ze zijn goed, omdat het betekent dat het leven leefbaar is.
Het "gij zult" moet je opvatten als: "als je van Mij houdt dan zul je dat toch niet doen..."
Dan kunnen de Tien Geboden - of zoals in veel kerken gezegd wordt: De Tien Woorden - een gids zijn, een hulp, een steun. Bevrijdend werken. (Ze beginnen niet voor niets met: "ik ben de Heer, die u uit het diensthuis geleid hebt".