Dat deze noodlanding op het water gelukt is is niet zo'n enorm bijzonder gebeuren als dat het lijkt:
3 minuten na de start kreeg de Airbus A320 (flight 1549) op een hoogte van ongeveer 900 meter een of meerdere bird-hits in de motoren, waardoor deze (zeer waarschijnlijk) uitvielen.
In een bebouwd gebied gelden voor verkeersvliegtuigen aparte regels met betrekking tot het opstijgen en landen. Bij het opstijgen is het zaak om zo snel mogelijk op een voorgeschreven vlieghoogte te komen. Deze minimale hoogte kan per land en vliegveld verschillen en de luchtverkeersleiding zal de piloot altijd een hoogte opgeven die hoger ligt dan die minimale hoogte.
Deze minimale vlieghoogte staat per vliegveld en stad in NOTAM's (NOtice To Airmen). De minimale vlieghoogte boven New York City kun je vinden onder de afkorting KZNY. Deze ligt op dit moment op 3000 ft (914 meter) boven zee-niveau.
Waarom dit hele verhaal zul je misschien denken....
Het bovenstaande gebruik ik om de dingen op de juiste manier te bekijken. Het vliegtuig zat op het moment van de bird-hits nog volop in de klim. Bij het klimmen wordt de invalshoek zo optimaal mogelijk gehouden om het toestel zo snel mogelijk te laten klimmen. Het behalen van een hoge(re) snelheid is iets dat pas een rol gaat spelen zodra het vliegtuig op het juiste flight level (FL) is aangekomen.
Het vliegtuig vloog dus op het moment van de bird-hits hooguit 400 km/u.
Toen de piloot de luchtverkeersleiding op de hoogte stelde van de probleem-situatie die was ontstaan werd hem door de luchtverkeersleiding aangeraden om naar Teterboro Airport in New Jersey te vliegen, dat ligt namelijk aan de andere kant van de Hudson.
De piloot zag daar echter geen mogelijkheid toe en besloot het toestel te ditchen in de Hudson.
Voor het landen op het water heeft elk toestel een ditching manual die door de fabrikant van het toestel is opgesteld. Daarin staat in ieder geval het volgende:
- Waarschuw de flight attendents zodat deze de passagiers kunnen instrueren,
- Zet de flaps en slats volledig uit,
- Breng de snelheid zover mogelijk omlaag,
- Laat de staart van het toestel als eerste het water raken en hou de neus omhoog, zodat het toestel nog verder vaart kan minderen.
De Airbus A320 heeft nog de volgende voordelen in dit soort situaties: Er is een speciale knop voor het ditchen die zorgt dat alle kleppen en gaten aan de onderkant van het toestel worden afgesloten om op die manier meer drijfvermogen te genereren.
Ook beschikt de Airbus A320 over het fly-by-wire systeem. Alle bewegingen van de stuurknuppel worden door een computer omgezet in beweging van de roeren waarbij rekening wordt gehouden met zijwind, invalshoek, snelheid en nog veel meer. Dit systeem zorgt er mede voor dat de A320 nauwelijks in een
overtrek-situatie o.i.d. terecht kan komen
Flight 1549 beschikte ook nog over de volgende voordelen; een lage snelheid op het moment van de bird-hit, een brandstoftank die voor slechts 1/3 gevuld was (waardoor het drijfvermogen van het toestel veel groter was), en een kalme rivier.
Een succesvolle ditch is helemaal niet zo uniek als dat de media ons willen doen geloven.
Hier nog een site waar ditching-mythes worden ontkracht