Verbod op godslastering mogelijk toch geschrapt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Berichtdoor haring » 01 nov 2008 16:31

kwebbel schreef:Vind je dat terecht? Ik voel mij altijd heel naar als mensen God afschilderen op tv, en Hem bespottelijk maken! Maar dat ben ik.


Vrijheid van meningsuiting. Zo lang je maar niet tot geweld of haat aanzet vind ik dat het wel moet kunnen. En trouwens, ik voel me ook wel eens beledigd. Voorbeeld, ongelovige hebben geen moraal. Ik kan we er wel over opwinden maar het helpt helemaal niks.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Berichtdoor Mortlach » 01 nov 2008 17:08

Ach, je moet je maar bedenken wanneer iemand God belachelijk maakt, dat dat alleen wat zegt over hém, en over jou (jouw reactie en gevoel); het zegt niks over God.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Berichtdoor Mortlach » 01 nov 2008 17:12

Gerdien B. schreef:
Geen enkel geloof zou door het slijk gehaald mogen worden. Alleen al uit respect voor elkaar zouden de mensen het moeten laten. Het is al erg dat deze wet er moet zijn, maar ben blij dat die er is.


Dat vind ik niet. Het mág van mij, maar ik betreur het wel elke keer dat iemand het nodig vind om te doen. Inderdaad, uit respect voor elkaar zou je het niet moeten doen, maar niet iedereen is even respectvol en dat kan je niet afdwingen. Het is niet zo dat een verbod ervoor zorgt dat iedereen ineens het christelijke geloof gaat respecteren.

Gebruikersavatar
Datheen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mei 2008 19:23

Berichtdoor Datheen » 03 nov 2008 23:23

Nederland, Nederland. Wat moet er van worden. Als God komt met Zijn oordelen en die uit begint te storten op dit land, werkt het geen terugkeer naar de God der vaderen uit, maar verlaat de Heere meer en meer. Rekent af met God en godsdienst. Het is straks niet meer verboden om God en Zijn dienst te lasteren. Alleen de groep mensen die een godsdienst belijdt kun je kwetsen volgens de wetgever, als je aan hun heiligdommen zit. Dus als je God lastert, dan laster je volgens de wet God niet, maar alleen een groep mensen die daar aanstoot aan neemt. Maar God is geen ledig Aanschouwer, en Hij zal er zeker op terugkomen, hoe ons land met Hem afrekent. Of het nu wel of geen gebruikt artikel was (de bond tegen het vloeken beriep zich er regelmatig op), het is een zeer tekenende zaak, hoe men steeds meer en meer seculariseren wil.

Hier volgt het artikel wat er geschrapt wordt:

Wetboek schreef:Artikel 147
Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft:

hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, door smalende godslasteringen op voor godsdienstige gevoelens krenkende wijze uitlaat;
hij die een bedienaar van de godsdienst in de geoorloofde waarneming van zijn bediening bespot;
hij die voorwerpen aan een eredienst gewijd, waar en wanneer de uitoefening van die dienst geoorloofd is, beschimpt.
Artikel 147a
Hij die een geschrift of afbeelding waarin uitlatingen voorkomen die, als smalende godslasteringen, voor godsdienstige gevoelens krenkend zijn, verspreidt, openlijk tentoonstelt of aanslaat of, om verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen te worden, in voorraad heeft, wordt, indien hij weet of ernstige reden heeft om te vermoeden dat in het geschrift of de afbeelding zodanige uitlatingen voorkomen, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.
Met dezelfde straf wordt gestraft hij die, met gelijke wetenschap of een gelijke reden tot vermoeden, de inhoud van een zodanig geschrift openlijk ten gehore brengt.
Indien de schuldige een van de misdrijven omschreven in dit artikel in zijn beroep begaat en er, tijdens het plegen van het misdrijf, nog geen twee jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens een van deze misdrijven onherroepelijk is geworden, kan hij van de uitoefening van dat beroep worden ontzet.


Ik zet het hier neer, want de afgelopen week voelde ik de toorn die op ons land drukte hier om, en om het afwijken van Hem. Het is zo'n wonder dat we er nog mogen zijn. En toen zongen we gisteren in de kerk, en werd ik er bij bepaald dat Hij het ook opneemt voor Zijn zaak, toen we Psalm 68 vers 11 zongen, die zo'n treffende gelijkenis heeft met dit artikel en de omliggende gebeurtenissen, zoals voornamelijk in de vetgedrukte regels te zien is:

Gewis, hoe hoog de nood mag gaan,
God zal Zijns vijands kop verslaan;
Dien haargen schedel vellen;
Die trots, wat heilig is, onteert,
En, daar hij schuld met schuld vermeert
Zich tegen Hem durft stellen.

De HEER' heeft Zelf ons toegezeid :
"'k Zal u door macht en wijs beleid,
Uit Bazan weer doen komen;
U zullen, als op Mozes, bee,
Wanneer uw pad loopt door de zee,
Geen golven overstromen."

De Heere mocht ons arme en diep weggezonken Nederland nog willen gedenken, en laten wij van de aanstaande Dankdag ook een bede en boete-dag maken.

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 03 nov 2008 23:54

Inderdaad!

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 03 nov 2008 23:55

Inderdaad, 't is allemaal wah! Waar gaat dit henen?

*doet ook maar weemoedig het hoofd schudden*

Timioto

Berichtdoor Timioto » 11 nov 2008 17:42

[quote="Datheen"]Nederland, Nederland. Wat moet er van worden. Als God komt met Zijn oordelen en die uit begint te storten op dit land, werkt het geen terugkeer naar de God der vaderen uit, maar verlaat de Heere meer en meer. Rekent af met God en godsdienst. Het is straks niet meer verboden om God en Zijn dienst te lasteren. Alleen de groep mensen die een godsdienst belijdt kun je kwetsen volgens de wetgever, als je aan hun heiligdommen zit. Dus als je God lastert, dan laster je volgens de wet God niet, maar alleen een groep mensen die daar aanstoot aan neemt. Maar God is geen ledig Aanschouwer, en Hij zal er zeker op terugkomen, hoe ons land met Hem afrekent. Of het nu wel of geen gebruikt artikel was (de bond tegen het vloeken beriep zich er regelmatig op), [b]het is een zeer tekenende zaak, hoe men steeds meer en meer seculariseren wil[/b].

Hier volgt het artikel wat er geschrapt wordt:

[quote="Wetboek"]Artikel 147
Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft:

hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, door smalende godslasteringen op voor godsdienstige gevoelens krenkende wijze uitlaat;
hij die een bedienaar van de godsdienst in de geoorloofde waarneming van zijn bediening bespot;
hij die voorwerpen aan een eredienst gewijd, waar en wanneer de uitoefening van die dienst geoorloofd is, beschimpt.
Artikel 147a
Hij die een geschrift of afbeelding waarin uitlatingen voorkomen die, als smalende godslasteringen, voor godsdienstige gevoelens krenkend zijn, verspreidt, openlijk tentoonstelt of aanslaat of, om verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen te worden, in voorraad heeft, wordt, indien hij weet of ernstige reden heeft om te vermoeden dat in het geschrift of de afbeelding zodanige uitlatingen voorkomen, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.
Met dezelfde straf wordt gestraft hij die, met gelijke wetenschap of een gelijke reden tot vermoeden, de inhoud van een zodanig geschrift openlijk ten gehore brengt.
Indien de schuldige een van de misdrijven omschreven in dit artikel in zijn beroep begaat en er, tijdens het plegen van het misdrijf, nog geen twee jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens een van deze misdrijven onherroepelijk is geworden, kan hij van de uitoefening van dat beroep worden ontzet.[/quote]

Ik zet het hier neer, want de afgelopen week voelde ik de toorn die op ons land drukte hier om, en om het afwijken van Hem. Het is zo'n wonder dat we er nog mogen zijn. En toen zongen we gisteren in de kerk, en werd ik er bij bepaald dat Hij het ook opneemt voor Zijn zaak, toen we Psalm 68 vers 11 zongen, die zo'n treffende gelijkenis heeft met dit artikel en de omliggende gebeurtenissen, zoals voornamelijk in de vetgedrukte regels te zien is:

Gewis, hoe hoog de nood mag gaan,
God zal Zijns vijands kop verslaan;
Dien haargen schedel vellen;
[b]Die trots, wat heilig is, onteert,
En, daar hij schuld met schuld vermeert
Zich tegen Hem durft stellen. [/b]
De HEER' heeft Zelf ons toegezeid :
"'k Zal u door macht en wijs beleid,
Uit Bazan weer doen komen;
U zullen, als op Mozes, bee,
Wanneer uw pad loopt door de zee,
Geen golven overstromen."

De Heere mocht ons arme en diep weggezonken Nederland nog willen gedenken, en laten wij van de aanstaande Dankdag ook een bede en boete-dag maken.[/quote]

[b]Lang leve de secularisatie[/b]!

Gebruikersavatar
Frost
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 sep 2002 19:58

Berichtdoor Frost » 12 nov 2008 00:22

Datheen schreef:En toen zongen we gisteren in de kerk, en werd ik er bij bepaald dat Hij het ook opneemt voor Zijn zaak, toen we Psalm 68 vers 11 zongen, die zo'n treffende gelijkenis heeft met dit artikel en de omliggende gebeurtenissen, zoals voornamelijk in de vetgedrukte regels te zien is:

Gewis, hoe hoog de nood mag gaan,
God zal Zijns vijands kop verslaan;
Dien haargen schedel vellen;
Die trots, wat heilig is, onteert,
En, daar hij schuld met schuld vermeert
Zich tegen Hem durft stellen.


Belediging = fout.
Grof geweld als reaktie op belediging = een loflied waard.

Interessante moraal.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Gebruikersavatar
Datheen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mei 2008 19:23

Berichtdoor Datheen » 12 nov 2008 06:01

Heeft men hier niet een weinig verstand van God en goddelijke zaken?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 12 nov 2008 08:10

Datheen schreef:Heeft men hier niet een weinig verstand van God en goddelijke zaken?

Sommigen halen liever de schouders op over Goliath, dan dat men met David heilig verontwaardigd is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 12 nov 2008 09:52

Mortlach schreef:Ach, je moet je maar bedenken wanneer iemand God belachelijk maakt, dat dat alleen wat zegt over hém, en over jou (jouw reactie en gevoel); het zegt niks over God.
gedeeltelijk mee eens. Stel: een atheist komt op jouw af en begint te schelden over God. (bedenk zelf maar wat hij tegen jou zou kunnen zeggen).

Ten eerste: de atheist beledigd God, hij scheldt God uit.
Ten tweede: de atheist beledigd mij, omdat hij weet dat ik in God gelooft, en dat probeert hij onderuit te halen.

Dus in feite beledigd de atheist ons allebei! Het zegt idd meer over de atheist maar het idee DAT hij het doet omdat hij weet dat ik in God gelooft, in die tijd kan hij z'n kostbare tijd beter benutten.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Frost
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 sep 2002 19:58

Berichtdoor Frost » 13 nov 2008 00:31

Aan de andere kant, de atheist gelooft niet in God en kan dus per definitie onmogelijk de intentie hebben om God te beledigen. Er valt te twisten over de vraag of er sprake kan zijn van belediging als er geen intentie tot belediging was.
(In de door jou geschetste situatie is er alleen de intentie om de gelovige te beledigen)
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

Gebruikersavatar
Datheen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mei 2008 19:23

Berichtdoor Datheen » 13 nov 2008 06:04

elbert schreef:
Datheen schreef:Heeft men hier niet een weinig verstand van God en goddelijke zaken?

Sommigen halen liever de schouders op over Goliath, dan dat men met David heilig verontwaardigd is.

Het kwam eerder op mij over dat hier Goliath zelf, of een andere Filistijn aan het woord was.

Gebruikersavatar
Frost
Mineur
Mineur
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 sep 2002 19:58

Berichtdoor Frost » 14 nov 2008 02:12

Datheen schreef:
elbert schreef:
Datheen schreef:Heeft men hier niet een weinig verstand van God en goddelijke zaken?

Sommigen halen liever de schouders op over Goliath, dan dat men met David heilig verontwaardigd is.

Het kwam eerder op mij over dat hier Goliath zelf, of een andere Filistijn aan het woord was.

Want een rechtgeaarde David zou nooit een punt maken van het bejubelen van fysiek geweld, maar slechts van verbaal geweld?

Filistijnen buigen het hoofd voor Baäl, en gaan daardoor al evenzeer gebukt onder al dan niet heilige verontwaardiging.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

Gebruikersavatar
Datheen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mei 2008 19:23

Berichtdoor Datheen » 14 nov 2008 18:11

Frost schreef:
Datheen schreef:
elbert schreef:
Datheen schreef:Heeft men hier niet een weinig verstand van God en goddelijke zaken?

Sommigen halen liever de schouders op over Goliath, dan dat men met David heilig verontwaardigd is.

Het kwam eerder op mij over dat hier Goliath zelf, of een andere Filistijn aan het woord was.

Want een rechtgeaarde David zou nooit een punt maken van het bejubelen van fysiek geweld, maar slechts van verbaal geweld?

Filistijnen buigen het hoofd voor Baäl, en gaan daardoor al evenzeer gebukt onder al dan niet heilige verontwaardiging.

David kwam op voor Gods eer. De Filistijnen bogen voor een dode afgod, maar David voor de levende God der goden Die het waard is om gediend te worden.

Dat zou u (op een reformatorisch forum) toch wel moeten kunnen weten?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 42 gasten