(G)een Arafatsjaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

(G)een Arafatsjaal

Berichtdoor jans1 » 01 okt 2008 17:31

(G)een Arafatsjaal
De mode is grillig en speelt in op sentimenten die de verkoop van een bepaald kledingstuk moeten bevorderen. Veel jongeren laten zich -meestal onbewust- meevoeren door wat de massa mooi vindt, of wat indruk lijkt te maken op de omgeving. Ik denk dat daardoor de zogenaamde Arafatsjaal opeens ook onder onze jongeren ”in” is. Moeten we dat maar over zijn kant laten gaan en denken dat het om een onschuldige hype gaat, of moeten we hier waarschuwend, zo niet verbiedend, tegen optreden?

Trouwens jullie, jongelui, zijn oud genoeg om even na te denken over de kleding die je wilt dragen. Veel jongeren willen erbij lopen zoals hun idolen gekleed gaan. Daardoor laten ze iets zien van de idealen die ze koesteren. Ik vraag me af of je wel weet wat die geblokte ’theedoeken’ die als sjaals verhandeld worden voor achtergrond hebben. Laat ik iets over de Arafatsjaal ”uit de doeken doen”. Yasser Arafat was tot zijn dood in 2004 de leider van de PLO (Palestine Liberation Organisation). Hij gaf leiding aan een strijd die gepaard ging met vliegtuigkapingen, terreurdaden en zelfmoordaanslagen. Volgens het handvest van de PLO is hun doel: de vernietiging van de staat Israël.

Arafat was geen modieus figuur, maar wat aan hem opviel, was dat hij altijd een typisch Palestijnse sjaal droeg, een geblokte doek, meestal in zwart-wit, maar ook wel in rood-wit of in andere kleuren. Hij droeg hem ook wel als een soort tulband. Aanvankelijk was hij zeker niet voor vrouwen bedoeld, maar toen vliegtuigkaapster Leila Khaled in 1969 hem over haar hoofd droeg, veranderde dit. Sympathisanten over heel de wereld toonden hun solidariteit met de PLO door zo’n Palestijnse sjaal in dat typische, verwrongen theedoekpatroon te dragen. Deze Arafathoofddoek, die ooit hét symbool was van de Palestijnse strijd, was zo in de jaren tachtig korte tijd populair onder punkers, krakers en andere opportunisten, die zich aangesproken voelden door de Palestijnse strijd. Daarna raakte hij een beetje in de vergetelheid.

Nu opeens is hij door modeontwerpers gemaakt tot een populaire sjaal voor om de nek. Hij is weer terug van weggeweest, nu met de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen er mee gaan lopen. Hij is overal verkrijgbaar, voor een paar euro in het goedkoopste vaatdoekkatoen, maar ook voor 198 euro in zijde en met modieuze kwastjes, zo heb ik ergens gelezen. Hij is zelfs ook al vermaakt tot potsierlijke jurkjes. Meestal wordt Hij evenwel gedragen als sjaal.

Wil jij met zo’n symbool van de PLO-activisten je sympathie voor de terroristische strijd van de Palestijnen uitdragen door zo’n sjaal om je nek te knopen? Of doe je het in onnozelheid? Wellicht is het laatste het geval. Maar mag ik je dan wakker schudden? Misschien wil je er alleen maar eigenwijs en hip bijlopen. Ongewild draag je toch het symbool van een terrorist. Je wilt toch ook niet met een hakenkruis lopen? Het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI) ziet de sjaal als „het symbool van de Holocaust, gewikkeld in het symbool van de Palestijnse strijd.”

Genoeg over de sjaal. Ik kom even terug op het verlangen om erbij te lopen zoals je idolen zich kleden. Wie zijn toch je idolen? Wereldse mensen, die in de zonde leven? Of verlang je ernaar God te dienen in je jonge leven? Doe dan niet zo dwaas door mee te doen met allerlei modegrillen. Vroeger zei men wel: „Doe gewoon, dan doe je nog gek genoeg.” Ik zou eraan toe willen voegen: Laat je versiering zijn „in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedige en stille geest, die kostelijk is voor God” (1 Petr. 3:4).

Ds. C. J. Meeuse, Goes
Bron: Reformatorisch Dagblad 01-10-2008


Wat vinden jullie hier van?
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: (G)een Arafatsjaal

Berichtdoor Spons » 01 okt 2008 17:51

jans1 schreef:(G)een Arafatsjaal
De mode is grillig en speelt in op sentimenten die de verkoop van een bepaald kledingstuk moeten bevorderen. Veel jongeren laten zich -meestal onbewust- meevoeren door wat de massa mooi vindt, of wat indruk lijkt te maken op de omgeving.

Doet men in de refomatorische gemeenschap op hun eigen manier daar niet net zo hard aan mee....

Ik denk dat daardoor de zogenaamde Arafatsjaal opeens ook onder onze jongeren ”in” is. Moeten we dat maar over zijn kant laten gaan en denken dat het om een onschuldige hype gaat, of moeten we hier waarschuwend, zo niet verbiedend, tegen optreden?

als ik zo eens om me heen kijk in de winkels zie ik meer paars, blauw, spijkerstof en zwart , en geen zogenaamde arafat sjaaltjes....

Trouwens jullie, jongelui, zijn oud genoeg om even na te denken over de kleding die je wilt dragen. Veel jongeren willen erbij lopen zoals hun idolen gekleed gaan. Daardoor laten ze iets zien van de idealen die ze koesteren. Ik vraag me af of je wel weet wat die geblokte ’theedoeken’ die als sjaals verhandeld worden voor achtergrond hebben.

Klinkt erg respectvol... geblokte theedoek die als....

Laat ik iets over de Arafatsjaal ”uit de doeken doen”. Yasser Arafat was tot zijn dood in 2004 de leider van de PLO (Palestine Liberation Organisation). Hij gaf leiding aan een strijd die gepaard ging met vliegtuigkapingen, terreurdaden en zelfmoordaanslagen. Volgens het handvest van de PLO is hun doel: de vernietiging van de staat Israël.

en wat wordt hier weer kortzichtig door de bocht gegaan, ik keur het verleden van de plo absoluut niet goed, maar deze dominee zou eigenlijk met eigen ogen moeten zien hoe het er aan toe gaat in Israel... met hun overmacht om kampen plat te bombarderen, tanks en ander groot geschut waarmee men grof geweld heeft uitgeoefend waarbij zat onschuldige burgers zijn omgekomen .. maar oh wacht dat stoppen we wel even onder de preekstoel....

zal ik het dan maar niet hebben over de muur die men aan het opbouwen is ,, terwijl die in de vorige eeuw is afgebroken bij het ijzeren gordijn.




Arafat was geen modieus figuur, maar wat aan hem opviel, was dat hij altijd een typisch Palestijnse sjaal droeg, een geblokte doek, meestal in zwart-wit, maar ook wel in rood-wit of in andere kleuren. Hij droeg hem ook wel als een soort tulband.

De keffiyeh (Ar.:ßæÝíÉ) of shmagh (Ar.:ÔãÇÛ) is een traditioneel hoofddeksel dat voornamelijk door mannen in Arabische landen en landen met een droog klimaat gedragen wordt om hen te beschermen tegen kou[1], zon, stof en zand. Al eeuwenlang gebruiken de bedoeïenen de keffiyeh in verschillende variaties om hun rijkdom te tonen.[2]


Man met keffiyeh, vrouw met hoofddoekVan origine is de keffiyeh gemaakt van katoen of wol of een mix daarvan met daarop zwarte of rode spinnenwebachtige figuren geborduurd. Als hij op het hoofd gedragen wordt, wordt hij soms met een band samengehouden, de zogenoemde agaal.[2] Deze agaal diende in vroeger tijden om dromedarissen mee te drijven en is meestal zwart van kleur. De agaal wordt doorgaans alleen door Arabieren gedragen. Zo zal men bijv. een Omaniet geen agaal zien dragen.

De verschillende kleuren kunnen vaak geassocieerd worden met een bepaalde streek. Zo wordt de zwart-witte combinatie in de Levant gedragen, de rood-witte met name in Jordanië, de blauw-witte in de Verenigde Arabische Emiraten en een veelkleurige wordt in verband gebracht met Oman. In de verschillende golfstaten bestaat een voorkeur om een witte keffiyeh zonder borduursels te dragen[2]. In de westerse wereld zijn onder invloed van de groeiende populariteit van de keffiyeh verschillende bizarre printen en bonte kleuren ontstaan[2]. In West-Europa heeft de sjaal diverse betekenissen. Naast teken van steun voor de Palestijnen, droegen tot de milleniumwisseling vooral alternatieve jeugdculturen het als een accessoire, omdat ze het mooi of warm vonden; vanaf 2001 is er een kruisbestuiving tussen de Arabische en populaire cultuur, waardoor in 2007 en 2008 ook modebewuste beroemdheden deze gingen dragen PLO-leider Yasser Arafat droeg vanaf de herleving van de Palestijnse nationale beweging in de jaren 60 van de 20e eeuw altijd een keffiyeh en wilde zichzelf zodoende presenteren als de belichaming van de Palestijnse strijd.[1] Met hem werd de keffiyeh het symbool van het Palestijnse conflict. Vliegtuigkaapster Leila Khaled was in 1969 de eerste vrouw die de keffiyeh publiekelijk gedrapeerd over haar schouders droeg.[2] De sjaal staat door deze associatie met het Palestijns conflict informeel bekend als "Arafat-sjaal" of "PLO-sjaal".[
1].



Aanvankelijk was hij zeker niet voor vrouwen bedoeld, maar toen vliegtuigkaapster Leila Khaled in 1969 hem over haar hoofd droeg, veranderde dit. Sympathisanten over heel de wereld toonden hun solidariteit met de PLO door zo’n Palestijnse sjaal in dat typische, verwrongen theedoekpatroon te dragen. Deze Arafathoofddoek, die ooit hét symbool was van de Palestijnse strijd, was zo in de jaren tachtig korte tijd populair onder punkers, krakers en andere opportunisten, die zich aangesproken voelden door de Palestijnse strijd. Daarna raakte hij een beetje in de vergetelheid.

Nu opeens is hij door modeontwerpers gemaakt tot een populaire sjaal voor om de nek. Hij is weer terug van weggeweest, nu met de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen er mee gaan lopen. Hij is overal verkrijgbaar, voor een paar euro in het goedkoopste vaatdoekkatoen, maar ook voor 198 euro in zijde en met modieuze kwastjes, zo heb ik ergens gelezen. Hij is zelfs ook al vermaakt tot potsierlijke jurkjes. Meestal wordt Hij evenwel gedragen als sjaal.

Wil jij met zo’n symbool van de PLO-activisten je sympathie voor de terroristische strijd van de Palestijnen uitdragen door zo’n sjaal om je nek te knopen?


Dus als ik nu zo,n mode geval ga dragen symphatiseer ik meteen maar met de palastijnen volgens deze dominee ...
Of doe je het in onnozelheid? Wellicht is het laatste het geval. Maar mag ik je dan wakker schudden? Misschien wil je er alleen maar eigenwijs en hip bijlopen. Ongewild draag je toch het symbool van een terrorist. Je wilt toch ook niet met een hakenkruis lopen? Het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI) ziet de sjaal als „het symbool van de Holocaust, gewikkeld in het symbool van de Palestijnse strijd.”

Genoeg over de sjaal. Ik kom even terug op het verlangen om erbij te lopen zoals je idolen zich kleden. Wie zijn toch je idolen? Wereldse mensen, die in de zonde leven? Of verlang je ernaar God te dienen in je jonge leven? Doe dan niet zo dwaas door mee te doen met allerlei modegrillen. Vroeger zei men wel: „Doe gewoon, dan doe je nog gek genoeg.” Ik zou eraan toe willen voegen: Laat je versiering zijn „in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedige en stille geest, die kostelijk is voor God” (1 Petr. 3:4).

ach zullen we het maar niet hebben over de zondagsgangers die elkaar de ogen uit willen prikken met hun mooie hoeden en rokken die ze bij bv college style hebben gekocht... hoe refomatorisch werelds is dat wel niet ...

De kwestie van de palestijnen en israel ligt iets ingewikkelder in elkaar dan men het hier doet voorkomen en belicht dan twee kanten van het verhaal en schilder niet alleen de palestijnen af als boef ... want waar rook is , is vuur.


Ds. C. J. Meeuse, Goes
Bron: Reformatorisch Dagblad 01-10-2008


Wat vinden jullie hier van?

Gebruikersavatar
Tijn
Luitenant
Luitenant
Berichten: 566
Lid geworden op: 26 jun 2004 10:51
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 01 okt 2008 17:56

Ik heb wel zo'n sjaal en draag m al ruim 5 jaar in de winter als sjaal op de fiets, verder heb ik er op het flevofestival met vrienden mee op mn hoofd rondgelopen (3 jaar achter elkaar), zodat we elkaar in de massa goed konden herkennen.

Aan de ene kant kan ik het wel begrijpen dat je niet geassocieerd moet worden met terroristen, maar zo'n associatie komt heus niet alleen door het dragen van een dergelijke sjaal...
Laat je leiden door Hem!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 01 okt 2008 18:19

Die beste dominee legt verkeerde associaties, hij brengt begrippen bij elkaar die er niet zijn. Simpel geschreven: 'als een vrouw in (Nederlandse)klederdracht een terroristische aanslag zou plegen', zou dan de gehele (Nederlandse)klederdracht niet meer gedragen mogen/kunnen worden?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 01 okt 2008 18:48

Dus omdat iemand bepaald heeft dat het mode is, sympathiseer je ineens met de PLO, is Jassar Arafat ineens je idool :?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 okt 2008 18:52

Wij hebben ook van die sjaals, gewoon omdat ze er leuk uitzien en de stof voelt fijn aan. Dat heeft niets met mode of Arafat te maken.

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Berichtdoor jans1 » 01 okt 2008 19:43

M'n moeder zei: je moet er maar snel een kopen, omdoen naar de cath en als ie er dan wat van zegt.. flink tegen hem uitvaren!! 8)
Dus morgen ga ik maar eens even winkelen..
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 01 okt 2008 20:03

haha :mrgreen:

Overigens vind ik het wel bijzonder hoe stinkende best die ds. Meeuse doet om zoveel mogelijk jongeren de kerk uit te jagen. Met zo'n belerend toontje in het artikel kom je nergens. Dat stoot alleen maar af.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Berichtdoor Spons » 01 okt 2008 20:16

jans1 schreef:M'n moeder zei: je moet er maar snel een kopen, omdoen naar de cath en als ie er dan wat van zegt.. flink tegen hem uitvaren!! 8)
Dus morgen ga ik maar eens even winkelen..


geef je moeder een dikke kus van mij , ik hou van haar :wink:

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 01 okt 2008 20:27

Oeh dan ben ik tijden erg zondig bezig geweest :shock: Toen ik nog op mn scootertje nar school ging, had ik mid-winter een ski-broek, björnson-jas en zo'n sjaal om...Heerlijk warm joh 8)

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 okt 2008 00:26

Het Centrum Informatie en Documentatie Israel (CIDI) ziet de sjaal als „het symbool van de Holocaust, gewikkeld in het symbool van de Palestijnse strijd"
Dat Centrum gaat dan ook wel erg ver...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 02 okt 2008 11:28

Tja, ik begrijp wel een klein beetje wat die dominee bedoeld eerlijk gezegd. De sjaal is door Arafat in eerste instantie verworden tot een symbool van de vrijheidsstrijd van de Palestijnen. En zoals hij zegt, in de jaren '80 (en later ook trouwens) werd de sjaal gedragen door punkers en andere mensen die zich op die manier nadrukkelijk wilden manifesteren als voorstanders van de Palestijnse zaak. Dus in die zin is de sjaal een symbool (geweest) van de Palestijnse zaak.

Waar hij denk ik de plank misslaat is de reden waarom het ding nu gedragen wordt. De sjaal is 'gekaapt' door mode-ontwerpers, omdat 'tie blijkbaar past bij de huidige mode. De sjaal is niet meer in eerste instantie bedoeld als object om je verbondenheid met de Palestijnse zaak uit te drukken, maar puur als iets dat mooi en modieus is. Ik denk niet dat veel er ontwerpers zijn die bewust voor deze sjaal gekozen hebben omdat 'tie voor de Palestijnse zaak staat.

De vraag is dan met welke reden je die sjaal draagt. Omdat 'tie staat voor de Palestijnse zaak, en omdat jij daarmee sympathiseert? Omdat de mode nu zo is? Of omdat je het gewoon een warme sjaal vind? De sjaal is niet langer exclusief verbonden met de Palestijnse zaak, maar kan er nog mee geassocieerd worden. Je zal zelf de afweging moeten maken of je vind dat de sjaal teveel 'besmet' is door het verleden, of dat je het gewoon als een neutraal mode object ziet.

Persoonlijk zou ik niet zo snel zo'n sjaal dragen. Ten eerste omdat het totaal mijn kledingstijl niet is. Maar ten tweede omdat ik de sjaal te veel associeer met de Palestijnse zaak en ik daar zelf absoluut niet mee geassocieerd wil worden.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Gebruikersavatar
Invincible
Luitenant
Luitenant
Berichten: 611
Lid geworden op: 07 nov 2002 12:34
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Berichtdoor Invincible » 02 okt 2008 12:05

Floefloe schreef:De sjaal is 'gekaapt' door mode-ontwerpers, omdat 'tie blijkbaar past bij de huidige mode.

'blijkbaar' is een beetje te vaag en mi naief. mode heeft alles te maken met tijdgeest. alles wat men mooi vind hangt nauw samen met de sociale stemmingen.
speelt oorlog een belangrijke rol in de geest van mensen? dan worden oorlogskleurtjes in. wordt men meer milieubewust dan worden het bv recyclematerialen.
(goede) fashion is niets anders dan de tijdsgeest van een bepaalde doelgroep aanvoelen, en deze vertalen naar zichtbaar materiaal.

omgekeerd: kleding in de winkel heeft een sociale filosofie achter zich zitten


Daarbij denk ik niet dat de huidige jeugd (doelgroep sjaaltje) echt genoeg weet van de geschiedenis om hier een uitgesproken mening over te hebben. ik ben 26 en weet ook niet meer van arafat dan dat ie vroeger wel eens op tv was.. geen idee wat die dude eigenlijk heeft uitgespookt, was ik toen veel te jong voor
..

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 okt 2008 12:23

Ik wist eigenlijk helemaal niet dat die dingen in de mode waren, sinds wanneer is dat zo? Wij hebben die sjaals al jaren ;)

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 02 okt 2008 13:14

@ Invincible, je hebt gelijk dat mode natuurlijk meer is dan de gril van de ontwerper, maar wat ik probeerde te zeggen is dat een symbool soms een andere betekenis krijgt, net als bv Che Guevara op shirts. Het hangt er dan vanaf met wat voor intentie jij dat shirt of die sjaal draagt.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten