Heeft iemand die christenboot nog voorbij zien varen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rafaell

Berichtdoor rafaell » 07 aug 2008 22:02

Dat zegt hij niet, die lading leg jij in zijn woorden. En als het wel shockerend bedoeld was dan is dat bij mij en het grootste gedeelte van de Nederlanders i.i.g. niet gelukt.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 08 aug 2008 07:19

Dat zei hij wel.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 08 aug 2008 10:05

Ja aan een welles/nietes spelletje ga ik natuurlijk niet meedoen, leer begrijpend lezen. Jij verbindt zelf aan die uitspraak de conclusie dat Gay Pride is om te shockeren, hij zegt het nergens letterlijk en het staat ook nergens letterlijk.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 08 aug 2008 11:01

Dat de meest shockerende boot het laatst komt, is dat een kwestie van "save the best for last"?
Bij de opening van de Olympische spelen komen de Chinezen ook niet voor niets als laatste binnen vanmiddag.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 08 aug 2008 11:25

Omdat men dat ergens anders doet hoeft het hier nog niet zo te zijn. Misschien doet men dat wel omdat de miljoen bezoekers graag extravagantie zien, maar daarmee is dat nog niet het doel, en zeker niet het hoofddoel, van de Gay Pride.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 08 aug 2008 19:50

Rafaëll schreef:

En als het wel shockerend bedoeld was dan is dat bij mij en het grootste gedeelte van de Nederlanders i.i.g. niet gelukt.


Gelukkig zijn deze mensen niet normgevend, helaas wel normbepalend.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

rafaell

Berichtdoor rafaell » 08 aug 2008 20:13

Ach gun het individu ook wat vrijheid. Je hoeft niet te gaan kijken als je geen zin hebt. Overigens ben ik in mijn verleden in heel wat grote clubs geweest en daar gaat het er niet meer of minder 'shockerend' aan toe, alleen dan op heterosexueel vlak (denk aan paaldanseressen et cetera). Voor het grootste deel der maatschappij is de Gay Pride echt niet schokkend, misschien wel voor een klein volksdeel maar de Gay Pride neemt echt niet de moeite om zo'n klein groepje speciaal te gaan shockeren.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 11 aug 2008 10:50

Dit commentaar lijkt me vrij fundamenteel in deze discussie:

Nederlands Dagblad schreef:Zou Jezus?
commentaar door Peter Bergwerff

Zou Jezus, als hij nu op aarde was, eerder op de Gay Pride rondlopen ,,dan dattie naar de EO Jongerendag zou gaan''? Voor een bekende presentator van een van de christelijke omroepen in ons land is dat geen vraag. Vorige week zondag schreef hij op zijn weblog dat Jezus' voorkeur naar de homomanifestatie zou uitgaan. Want: ,,Hij (be)zocht niet de kerk maar juist de 'wereld'... Toch?'' Daarom vindt hij het ,,een waanzinnige toekomstdroom als mijn omroep met de E en de O ooit ook een rondje mee vaart''. De presentator zelf had daar de dag ervoor al een voorschotje op genomen door plaats te nemen op een van de boten: ,,Eerste rang. Op de boot van vriendje D. Geweldig!'' Het is een opvallend geluid voor zo'n Bekende Christelijke Nederlander . Niet zozeer omdat hij zich de vraag stelt wat Jezus vandaag gedaan zou hebben. De Bijbel roept mensen op tot navolging van Christus. Met de vraag What Would Jesus Do? is dus op zichzelf niet zoveel mis. Maar er zit wel een gevaarlijk kantje aan, omdat mensen nu eenmaal graag autoriteiten koppelen aan hun persoonlijke voorkeuren. Christenen ook. Die hebben er altijd een handje van gehad hun Redder der wereld voor alle mogelijke actuele karretjes te spannen. Of - om in stijl te blijven - op hun bootjes te laten meevaren.

Met de kruisvlag hoog in top zijn oorlogen begonnen, rassen minderwaardig geacht, kinderen misbruikt, seksuele uitspattingen goedgepraat, kerkscheuringen gerechtvaardigd en noem maar op. Voor elke 'ketter', zo leert de volksmond terecht, is in de Bijbel wel een lettertje beschikbaar. Wie lang genoeg zoekt, vindt altijd wel een zin of passage om zijn (nieuwe) opvatting of ethische keuze mee te rechtvaardigen. Voorwaarde is dan wel dat men niet te moeilijk doet over de directe context en het geheel van de Bijbel. Dan blijken de zaken vaak toch net iets anders te liggen dan menig stichtelijk woordje suggereert.

Dat Jezus eerder de 'wereld' dan de 'kerk' bezocht, mag lekker dwars klinken, het is wel onzin. Jezus handelde te midden van het Joodse volk, de religieuze gemeenschap, de 'kerk' zo men wil, van die dagen. En over deelname aan manifestaties van de culturele elite van zijn tijd is in de evangeliën niets te lezen. Integendeel, Jezus zocht geen aansluiting bij de politieke of culturele macht, en zeker niet voor het oog van Jeruzalemse tv-camera's. Hij meed de publiciteit. Jezus zocht ménsen op, vaak juist buiten de centra van de macht. Leden van de religieuze elite net zo goed als gemarginaliseerden, zoals hoeren en tollenaars. Mensen in nood. En zijn antwoord was geen algemene betuiging van solidariteit met een onderdrukte bevolkingsgroep of zo, maar vol ontferming bewogen bood Hij concrete mensen in concrete situaties redding aan. ,,Bekeert u'', zei Hij dan. En dan zond Hij hen - vernieuwd en wel - weg, een nieuw leven in: ,,Ga heen, en zondig niet meer.''
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 aug 2008 11:41

Jezus zou er misschien wel heen gegaan zijn, maar dan wel om duidelijk te maken hoe de Vader en Hij er tegen over staan. Want Jezus nam geen blad voor Zijn mond
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Berichtdoor Omega » 15 aug 2008 20:09

,,Bekeert u'', zei Hij dan. En dan zond Hij hen - vernieuwd en wel - weg, een nieuw leven in: ,,Ga heen, en zondig niet meer.''


Ja, die oproep heb ik gemist vanaf de homochristenboot. Maar misschien waren ze bang om 'gekruisigd' te worden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

rafaell

Berichtdoor rafaell » 15 aug 2008 20:40

Ja Jezus hoefde natuurlijk niet specifiek naar Gay Pride omdat homosexualiteit niet zondig is. Daarnaast weet ik niet waarom ik de bezoekers van de Gay Pride onder culturele elite zou moeten scharen. Waardeloos commentaar en een walgelijke insinuatie met de link tussen kruistochten en Gay Pride (alhoewel ik me wel voor kan stellen dat het bij een aantal deelnemers flink getocht heeft rond hun kruis, maar dat zegt niets over homosexualiteit).

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 26 aug 2008 11:46

Nee, ik ga sowieso niet naar de gay-parade kijken. Ik ben blij dat ik niet eens er iets van heb gemerkt dat het blijkbaar al gehouden is. Ik gun mijn oog dergelijke onbeschaafde onzedelijkheden niet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten