Moet er nu een christenboot meevaren op Gay Pride?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 mei 2008 12:58

em_ma schreef:Als ik daar zou zijn en aan mij zou worden gevraagd hoe God er tegen aan zou kijken, dan kan ik niet anders zeggen dan dat God walgt van deze manier van uitkomen voor je homosexualiteit.
Het doet God ontzettend veel verdriet al dat hedonisme en het initiatief tot zo n dag uberhaupt.


Walging is een menseljke emotie, net zoals verdriet trouwens. Mensen walgen ergens van en projecteren die walging vervolgens op God om het te rechtvaardigen.

En dat meen ik uit de grond van mn hart en neem daar niets van terug.
God houdt van ons mensen en heeft onze redding op het oog en roept op tot bekering van die leefstijl en dat moet mijns inziens ook verkondigd worden op zo n dag. Het hoeft niet alleen zoetsappig, mensen moeten op hun zonden gewezen worden om zo tot Jezus te vluchten.


En jij denkt dat je zo mensen naar christus toe trekt??? Ik denk dat je met zo'n houding mensen alleen maar weg jaagt.

Kijk, het mooiste wat je kunt doen als christen en als mens is naar dat feestje gaan en naar de mensen daar luisteren. Dat hoeft niet georganiseerd, dat kan iedereen voor zich doen. Maar luister nu eens naar die mensen, naar hun ervaringen. Probeer je te verplaatsen in hen. Ik denk dat de gemiddelde homo je nog heel wat zal kunnen vertellen over walging en verdriet. Vraag zonder te oordelen waarom zij met zo'n botenparade meedoen. En misschien, als je voldoende geluisterd hebt, kun je zelf wat over jouw ervaring met Christus vertellen, en pas dan zal die ander ook luisteren. En komt het er niet van, heb je alleen kunnen luisteren en niet kunnen vertellen, wees dan toch dankbaar. Dankbaar omdat jullie toch alletwee iets positiefs uit de ontmoeting hebben kunnen halen.


Dan kunnen we als christenen toch niet veel anders dan de Gay Pride afkeuren, maar hun als mens op Jezus te wijzen en hen op te roepen zich te bekeren van hun huidige leven?


Je kunt wel gaan roepen, maar mensen zullen niet of nauwelijks naar je luisteren.

Vraag: wat zou jij (iedereen in dit topic) persoonlijk tegen hen willen zeggen?


Ik zou vragen: waarom is het voor jou belangrijk dat de Gay Pride er is?

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 03 mei 2008 13:05

Voor alle duidelijkheid en ik word er moe van dat ik dat steeds weer moet zeggen: ik ben het totaal niet eens met het praktiseren van homofilie, omdat ik geloof dat God het niet wil. En ik kan hier geen vrijheden in zien, in de zin van dat je als christenen hier verschillend over kan denken: over het wel of niet aangaan van een relatie etc.
En ok, ik zou het woord walging niet noemen, dat had ik anders uit moeten drukken.
Maar nogmaals: ik vind homo 's niet walgelijk! Niet als persoon, maar wel als zij het zo in de praktijk brengen.
Voor God is iedereen een zondaar, of je nou homo of hetero bent en zo zie ik het ook! Dus ik ben en voel mij, als hetero, geen haar beter.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mei 2008 13:10

Volgens mij hoort deze discussie in een ander topic thuis... het heeft in wezen niets met de Gay Pride te maken.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mei 2008 13:12

Ik las vanmorgen het volgende:
Religie is het thema van de jaarlijkse homomanifestatie Gay Pride in Amsterdam. Dit maakte Gay Business Amsterdam (GBA), een van de organisatoren van het evenement, vrijdag bekend.

Het motto van de Gay Pride, die van 28 juli tot en met 3 augustus wordt gehouden, is ”Geloof, hoop en liefde”.

Volgens GBA bestaat er in het christendom en de islam vaak een gespannen relatie met homoseksualiteit. „De afgelopen dagen hebben moslimjongeren in Amsterdam opnieuw homo’s belaagd. Het afgelopen jaar botsten christenen en homoseksuelen regelmatig over onder andere trouwambtenaren die weigeren homoseksuelen te trouwen, homoseksuele predikanten en deelname van homoseksuelen aan het avondmaal”, zegt woordvoerder Siep de Haan.

Met het evenement wil de organisatie homoseksualiteit bespreekbaar maken in religieuze kring. „Veel islamitische en strengchristelijke scholen geven geen voorlichting over dit thema. Wij vinden het belangrijk dat religieuze jongeren begrip krijgen voor homo’s. Daarom zijn we bij de organisatie van Gay Pride nadrukkelijk op zoek naar wat ons bindt en niet naar wat ons scheidt”, aldus De Haan.

Op het programma staan onder andere een lezing over homoseksualiteit en religie in de literatuur, een „evangelische roze kerkviering” bij een oecumenische geloofsgemeenschap, een joodse dienst in een synagoge en een bezoek aan een moskee. Ook treden gospelkoren op. Organisaties voor christenhomo’s hebben de mogelijkheid zich te presenteren op een informatiemarkt op het Rembrandtplein.

De organisatoren van Gay Pride roepen religieuze organisaties ertoe op deel te nemen aan de grachtenparade op zaterdag 2 augustus. De Haan: „Zo veel mogelijk bezoekers moeten in aanraking worden gebracht met het thema religie, zodat wederzijds begrip wordt bevorderd.”

Op dit moment heeft GBA nog geen aanmeldingen van christelijke organisaties. RefoAnders, een belangenorganisatie voor christenhomo’s, beraadt zich nog op een reactie, liet woordvoerder Johan Quist vrijdag weten. Vorig jaar zag de organisatie op het laatste moment af van deelname aan de homovaartocht, vanwege negatieve reacties uit de eigen achterban en uit de homoscene.

Directeur Henk van Rhee van de stichting Tot Heil des Volks riep er vorig jaar al toe op om met een eigen bootje mee te varen op de Gay Pride. Of de stichting dit jaar deelneemt aan de parade is niet bekend. Van Rhee was vrijdagavond niet bereikbaar voor commentaar.

Minister Plasterk van homo-emancipatie vaart dit jaar voor de tweede keer mee tijdens de grachtenparade.

Bron: RD

Ik nam de tekst over van de IKON-website...

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 03 mei 2008 13:14

em_ma schreef:Maar nogmaals: ik vind homo 's niet walgelijk! Niet als persoon, maar wel als zij het zo in de praktijk brengen.

Walgelijk volgens de Dikke van Dalen: "heftige fysieke afkeer, morele weerzin verwekkend

Em_ma, je kunt het ook anders omschrijven. Je zou bv ook kunnen schrijven"dat jij je niet kunt vereenzelfigen met iemands levenswijze, dit in het kader van zoals jij denkt dat een bepaalde levenswijze in het licht van de bijbel omschreven wordt. Dit is een geheel andere manier om iemand aan te spreken, dan te schrijven: "ik vind homo 's niet walgelijk! Niet als persoon, maar wel als zij het zo in de praktijk brengen.


em_ma schreef:Voor God is iedereen een zondaar, of je nou homo of hetero bent en zo zie ik het ook! Dus ik ben en voel mij, als hetero, geen haar beter.

Deze uitspraak siert jou dan weer wel!


Nu weer terug naar de Canal parade?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 mei 2008 13:14

em_ma schreef:Voor alle duidelijkheid en ik word er moe van dat ik dat steeds weer moet zeggen: ik ben het totaal niet eens met het praktiseren van homofilie, omdat ik geloof dat God het niet wil. En ik kan hier geen vrijheden in zien, in de zin van dat je als christenen hier verschillend over kan denken: over het wel of niet aangaan van een relatie etc.


Goed, dat kan en dat mag je vinden. De praktijk is echter dat er mensen, christenen, zijn die er anders over denken en ook met die mensen zul je de dialoog gaande moeten houden. Ik weet niet of de houding die je aan hebt genomen daar erg gunstig voor is.

En ok, ik zou het woord walging niet noemen, dat had ik anders uit moeten drukken.


Dan zijn we er met zijn allen in ieder geval iets mee opgeschoten.

Maar nogmaals: ik vind homo 's niet walgelijk! Niet als persoon, maar wel als zij het zo in de praktijk brengen.
Voor God is iedereen een zondaar, of je nou homo of hetero bent en zo zie ik het ook! Dus ik ben en voel mij, als hetero, geen haar beter.


Je mag wel homo zijn, als je maar hetero doet? in wat voor spagaat probeer je homo's zo te dwingen? Het ontkennen van zo'n bepalend deel van je persoonlijkheid kan toch niet goed zijn? Denk je dan dat God dát wil? Een beetje als linkshandigen die vroeger gedwongen werden alles rechts te doen, maar dan vele malen erger.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 03 mei 2008 18:18

@ HJ: dat is wel een hele nette volzin, zoals jij dit typt. :wink:
Maar ik begrijp wel waar je op doelt.
Ik zou anders kunnen omschrijven wat ik vind van het praktiseren van homofilie, maar ik kan mijn mening er niet over veranderen. Ik kan en wil dat niet goed gaan praten om hun te paaien.

@ Mr Sokkie: je doet net of er geen leven is als je homo bent, maar het niet zou praktiseren. Dat is nou ook niet waar. Hiermee wil ik dit absoluut niet bagatalliseren, want ik zou het er heel moeilijk mee hebben.
Maar dan zou je ook de vraag kunnen stellen: waarom wordt iemand gehandicapt geboren of met een bepaalde ziekte die ervoor zorgt dat je leven erdoor getekend is? Maar goed, dat hoort hier eigenlijk niet thuis in dit topic.
Hebben wij als mens niet allemaal, sommige veel en anderen weinig, bepaalde dingen (ziekten/angsten/handicaps) die ons leven stempelen?
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 03 mei 2008 20:13

em_ma schreef:Ik zou anders kunnen omschrijven wat ik vind van het praktiseren van homofilie, maar ik kan mijn mening er niet over veranderen. Ik kan en wil dat niet goed gaan praten om hun te paaien.


Het staat jou geheel vrij om jouw mening er over te hebben, dat zal een ieder moeten respecteren. Dit geldt net zo goed voor jou als het gaat om iemand anders die jouw mening niet deelt, dat jij hem/haar ook zal moeten respecteren in zijn/haar mening.

Het zwaartepunt ligt daarom meer in de vraag van, kan jij een ander ook (nog) lief hebben als hij/zij een andere mening is toegedaan als jou? Misschien kan ik het beter omschrijven als zijnde: 'zou jij met een zulk persoon door één en dezelfde kerkdeur naar binnen kunnen gaan'?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 03 mei 2008 20:36

Harm-J schreef:
em_ma schreef:Ik zou anders kunnen omschrijven wat ik vind van het praktiseren van homofilie, maar ik kan mijn mening er niet over veranderen. Ik kan en wil dat niet goed gaan praten om hun te paaien.


Het staat jou geheel vrij om jouw mening er over te hebben, dat zal een ieder moeten respecteren. Dit geldt net zo goed voor jou als het gaat om iemand anders die jouw mening niet deelt, dat jij hem/haar ook zal moeten respecteren in zijn/haar mening.

Het zwaartepunt ligt daarom meer in de vraag van, kan jij een ander ook (nog) lief hebben als hij/zij een andere mening is toegedaan als jou? Misschien kan ik het beter omschrijven als zijnde: 'zou jij met een zulk persoon door één en dezelfde kerkdeur naar binnen kunnen gaan'?


Als ik mijn mening hier verkondig betekend dat niet dat ik andere meningen niet respecteer!
En ja ik kan diegene zeker liefhebben, ik heb een zeer diverse vriendenkring waar ook atheisten inzitten en dat zijn heel goede vrienden, dusse denk het wel.
Liefhebben staat voor mij los van het eens zijn met iemands mening.

Een gemeente die 100% staat voor waar je persoonlijk ook voor staat, die zul je nooit vinden. Dus ''concessies'' die zul je moeten doen. Het ligt er bij mij wel aan op welk punt, maar dat is logisch lijkt mij.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Riska

Berichtdoor Riska » 03 mei 2008 20:41

Die discussie hoort in een ander topic thuis! zie: Relaties/homofilie!

Het gaat in dit topic om de vraag of er een boot van christenen moet meegaan of niet!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 mei 2008 20:42

em_ma schreef:@ Mr Sokkie: je doet net of er geen leven is als je homo bent, maar het niet zou praktiseren. Dat is nou ook niet waar. Hiermee wil ik dit absoluut niet bagatalliseren, want ik zou het er heel moeilijk mee hebben.


Wat probeer je dan te bereiken met deze opmerking?

Ik stoor mij zo aan de term praktiseren... Homo is wat je bent, niet wat je doet. Zou jij een leven van liefde, intimiteit en relaties op kunnen geven omdat sommige mensen zeggen dat dat nou eenmaal moet? Ik niet, en ik vind het dan ook niet eerlijk als ik dit wel van anderen zou verwachten.

Maar dan zou je ook de vraag kunnen stellen: waarom wordt iemand gehandicapt geboren of met een bepaalde ziekte die ervoor zorgt dat je leven erdoor getekend is? Maar goed, dat hoort hier eigenlijk niet thuis in dit topic.


Daar kunnen we idd in een ander topic over doorgaan.

Hebben wij als mens niet allemaal, sommige veel en anderen weinig, bepaalde dingen (ziekten/angsten/handicaps) die ons leven stempelen?


Precies, en bij geen van die dingen wordt er gezegd dat je het niet mag laten zien, alleen bij homoseksualiteit. Waarom is dat? Waarom wordt er tegen een vrouw met maar 1 been niet gezegd dat ze zich vooral 2-benig moet gedragen maar tegen een homo wel dat hij zich hetero moet gedragen?

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 03 mei 2008 20:54

@ Mr Sokkie:
Persoonlijk geloof ik dat God niet wil dat homosexuelen een relatie aangaan met elkaar. Het huwelijk zie ik echt als iets tussen man en vrouw. Daarmee zeg ik niet dat je als homo je als een hetero moet gedragen, je kan je geaardheid niet wegdrukken.
En ja, als ik lesbisch zou zijn zou ik het moeilijk hebben met het feit dat ik geen relatie aan zou kunnen gaan met een vrouw, omdat ik ook zou verlangen naar een relatie.
Maar... iemand die zn leven lang vrijgezel blijft en dit niet wil, die mist toch ook een leven lang een relatie vol liefde en intimiteit?
En dat is wat ik bedoel dat niet alleen homo 's relaties moeten missen, maar ook zoveel andere mensen!
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 mei 2008 22:33

em_ma schreef:@ Mr Sokkie:
Persoonlijk geloof ik dat God niet wil dat homosexuelen een relatie aangaan met elkaar. Het huwelijk zie ik echt als iets tussen man en vrouw.


En ik kan niet geloven dat er een God is die wil dat mensen alleen blijven terwijl dat niet hoeft. Huwelijk als man-vrouw verbinding is traditie en cultureel bepaald. Er is een hele hoop traditie die we hebben losgelaten, waarom dit beperkte idee van het huwelijk dan niet?

Daarmee zeg ik niet dat je als homo je als een hetero moet gedragen, je kan je geaardheid niet wegdrukken.


Ik ben blij dat we dat met elkaar eens zijn.

En ja, als ik lesbisch zou zijn zou ik het moeilijk hebben met het feit dat ik geen relatie aan zou kunnen gaan met een vrouw, omdat ik ook zou verlangen naar een relatie.


Moeilijk hebben... nogal een eufemisme vind ik, maar goed. Daar komt natuurlijk nog bij dat je als lesbienne ook gewoon verliefd zou worden, en zeg dan nog maar eens nee.

Maar... iemand die zn leven lang vrijgezel blijft en dit niet wil, die mist toch ook een leven lang een relatie vol liefde en intimiteit?
En dat is wat ik bedoel dat niet alleen homo 's relaties moeten missen, maar ook zoveel andere mensen!


Ik ben op dit moment ook alleen, en dat is niet leuk. Voor mij is het vinden van de juiste partner ook niet vanzelfsprekend. Maar wat ik wel heb, en wat homo's wordt ontzegd is hoop, hoop dat ik wel iemand tegen zal komen om mijn leven mee te delen. Misschien niet dit jaar maar dan misschien volgend. Het feit dat er mensen zijn die tegen hun zin relatieloos blijven is sneu maar geen argument om homo's hun kans op geluk te ontzeggen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 04 mei 2008 00:10

goshen schreef:
Denkertje21 schreef:
em_ma schreef: Waar zou Jezus van kunnen genieten op de Gay Pride?


Van oprechte mensen die Zijn Naam willen uitdragen!!! Ook op Gay Peide
Beetje jammer om de discussie deze kant op te laten gaan. Je (jullie heb ik begrepen omdat er 2 mensen zitten achter deze naam) weet heel goed dat het moeilijk is in het verweer te gaan tegen deze opmerking. Dat is wat mij betreft het doortrapte van het plaatsen ervan. Het enige antwoord dat ik, met mijn strijdbare aard, kan geven op je opmerking is dan ook dat zolang er een Christelijk deel is in deze samenleving er verzet zal zijn tegen zo'n evenement waar de duivel vrij spel heeft.
Verder ben ik van mening dat de titel van dit topic verkeerd is. Je doel is helemaal niet om te discussieren of het wel verstandig is om de gay pride te bezoeken (wat het doel daar ook van mogen zijn), het doel is om een punt van acceptatie van dit walgelijke evenement bij de refowebbers te bereiken. Helaas lijk je je doel nog te bereiken ook als ik zo rondlees. Ik heb het idee hier te maken te hebben met homoseksuele 'zendelingen' op een reformatorisch forum. Zijn jullie ook zo ijverig op de homo-forums?


Een misselijk makende reactie vol insinuaties! Mijn enige doel van het plaatsen van dit topic was het horen van jullie mening en het met open visier losmaken van een discussie of wij als christenen, homo of hetero, mógen wegblijven nu we de kans hebben om iets te klaten zien vand e liefde van God die alle andere liefde te boven gaat.

En, mijn beste Goshen, ik zit niet te wachten op "acceptatie van reforwebbers". De enige acceptatie die ik wil, is die van mijn God en zaligmaker. Ik vind het jmmer dat je met deze laster begint.

Je zegt het idee te hebben te maken te hebben met homoseksuele 'zendelingen' op een reformatorisch forum. Ik ben voluit reformatorisch en ook nog homo. En je laatste vraag of ik ook zo actief ben op homoforums: nou en of!! Waar ik maar kan laat ik het geluid van het Evangelie horen en vooral op homofora omdat daar juist de afkeer van liefdeloze christenen zo groot is geworden.

Met deze Gay Pride, hoe verwerpleijk dan ook, hebben we een kans om die verderfelijke wereld, zoals je dat noemt, te laten zien dat God er IS en niet alleenh voor hetero's!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 04 mei 2008 00:14

em_ma schreef: Maar noem nou eens iets tijdens de Gay Pride waar Jezus amen op kan zeggen, want dat mis ik in je antwoord??


Ik denk dat God van mij verwacht dat ik ook daar op die Gay Pride getuig van zijn liefde voor het verlorene. Juist nu men als thema 'religie' heeft gekozen, kan ik me er nauwelijks meer aan onttrekken. Ik zou dat voelen als het negeren, verloochenen van Zijn Naam.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten