Moet er nu een christenboot meevaren op Gay Pride?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 04 mei 2008 00:18

waarnemer schreef:Houdt toch op, ik vind dat buiten de werkelijkheid. Wat willen jullie nu precies? Je denkt toch niet dat de organisatie het goed vind dat bijvoorbeeld het Urker mannenkoor al Psalmen zingend daar in de stoet meevaart? Kom weer eens met beide benen op de grond.


Alsof je mensen bereikt met het Urker Mannenkoor! Als je mensen wilt bereiken, moet je wel hún taal spreken. En dan blijft de boodschap het zelfde. Ik kan het niet verantwoorden om NIETS gedaan te hebben omdat de mensen daar te zondig waren! Alleen preken voor eigen parochie is zo makkelijk!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 mei 2008 07:51

MrSokkie schreef:En ik kan niet geloven dat er een God is die wil dat mensen alleen blijven terwijl dat niet hoeft.

Juist, daarom kan ik nog steeds niet meegaan met mensen die homoseksuele relaties 'verbieden'. Het is misschien niet de ideale situatie, maar je kunt mensen niet dwingen om hun hele leven single te blijven.

Moeilijk hebben... nogal een eufemisme vind ik, maar goed. Daar komt natuurlijk nog bij dat je als lesbienne ook gewoon verliefd zou worden, en zeg dan nog maar eens nee.

Maar hier ben ik het niet mee eens. Je kunt wel 'nee' zeggen tegen een relatie terwijl je wel verliefd bent. Ik heb dat zelf ook gedaan en het is echt ontzettend moeilijk, maar in sommige situaties is dit de weg die je moet gaan. In een huwelijk is het essentieel dat je het over bepaalde basisprincipes met elkaar eens bent en als je daar niet uitkomt, dan kan je beter niet trouwen, hoe verliefd je ook bent in het begin. Verliefdheid gaat over en dan blijft die gemeenschappelijke basis over, die moet dus sterk zijn.

maar is dit niet een beetje off topique-smile ??

Zareb
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 27 jun 2004 10:26

Berichtdoor Zareb » 04 mei 2008 10:56

Harm-J schreef:Eens, men verkijkt zich veel te veel op de Canalparade zelf. De Amsterdam Pride (Gaypride) behelst meer, veel meer dan alleen de Canal Parade. Het is jammer dat de focus erg op de Canal parade schijnt te liggen, zowel voor de deelnemers zelf, als mede wat de media er uitlicht. Men schijnt vaak ook te vergeten het zelfs een meerdaags evenement is!

Inderdaad is het een meerdaags evenement met allerlei andere, soms interessante onderdelen, waarvan de bootjes maar een paar uur vullen. De relevantie om nu juist als christelijke homo-organisaties in dat onderdeel te willen participeren ontgaat me. Als er al een inbreng van christelijke organisaties moet zijn, laat dat dan op de informatiemarkt zijn. Daar is tenminste tijd en ruimte voor een persoonlijk gesprek.

Nog afgezien van het feit dat Amsterdam Pride, per definitie een commercieel gebeuren is, dat ontstaan is uit de GayGames. Nu men zelfs ook een roze kerkdienst wil organiseren ontstaat m.i. een ongezonde concurrentie met Roze Zaterdag, dit jaar in Tiel. Deze dag heeft heel wat betere papieren om de combinatie christen en homo naar voren te brengen.
Het zou het beeld doen kunnen opwerpen/doen uitschijnen dat de groep van christenen op het bootje (dat eventueel mee zou varen) instemmen met de (negatieve)beeldvorming die er al over de Canalparade bestaat!

Ik denk dat je hier een punt hebt.
Hoewel, laten we niet vergeten dat de CanalParade in eerste instantie niet bedoeld is om een maatschappelijke boodschap uit te dragen (al gebeurd dit soms wel) maar gewoon een feestje is. Net zoals de al genoemde LoveParade, Carnaval, de Zwarte Cross en noem nog maar tal van festivals op, waar ook het nodige negatieve over te vinden is. Maar daar hoor je weinig over.
Dat de media moeite doet om juist alleen de excessen te laten zien doet niets af aan het feit dat het die zaterdag in Amsterdam gewoon hartstikke gezellig is.
Dan heb ik nog niets eens over de verschillende christelijke homo(sites) organisaties onderling, die elkaar soms het licht in de ogen niet gunnen. Hoewil men dan iets organiseren?

Inderdaad, dan krijg je dus verschillende christenbootjes achter elkaar. Op de boot van CHJC mag dan wel een T-shirt uit, bij ContrariO houden ze het bij een spannend hemdje, de Regenboogboot verschijnt natuurlijk met regenboogshirtjes, de RefoAnders boot, iets van zwart leer, terwijl Onze Weg en Different achteruit varen om niet in de verleiding te komen. Word alleen de volgorde nog effe moeilijk want RA en Regenboog kunnen natuurlijk niet direct achter elkaar.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 mei 2008 10:57

Lalage schreef:
MrSokkie schreef:En ik kan niet geloven dat er een God is die wil dat mensen alleen blijven terwijl dat niet hoeft.

Juist, daarom kan ik nog steeds niet meegaan met mensen die homoseksuele relaties 'verbieden'. Het is misschien niet de ideale situatie, maar je kunt mensen niet dwingen om hun hele leven single te blijven.


Ideale situatie voor wie??

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 04 mei 2008 20:01

@ mr Sokkie: een huwelijk is voor mij door God bepaald en niet door traditie en cultuur.
Als ik lesbisch zou zijn, zou ik verliefd kunnen worden ja. En dat zou ik heel moeilijk vinden.
Maar boven mijn eigen verlangen (een relatie aangaan), gaat het verlangen om Gods wil te doen (geen homosexuele relatie aangaan), omdat God bij mij op de eerste plaats komt en ik ervan overtuigd ben dat Hij mij ook dan zal helpen in moeilijke tijden.
Vanuit dat oogpunt kan ik een homofiele relatie niet aangaan en die dus ook niet goedkeuren.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 05 mei 2008 09:19

Beste mensen,

In dit topic gaat het niet om de discussie over homoseksualiteit. Daarvoor moet je elders zijn.

De vraag is hier of christenen aanwezig moeten zijn met een boot op de Gaypride om te evangeliseren. Om op het onderwerp in te gaan:

Meedoen lijkt me niet verstandig omdat je dan onderdeel wordt van het geheel en het mede financieel in stand houdt. De vergelijking van Jezus die hoeren en tollenaars bezocht gaat dan ook volledig mank. Opzoeken is volstrekt anders dan meedoen.
Ik zie ook niet in hoe je vanaf een boot het evangelie kan brengen. Een betere optie lijkt me om daar aanwezig te zijn tussen de menigte en bijvoorbeeld te flyeren, zoals bijvoorbeeld ook bij discotheken wordt gedaan.

Ik vraag me verder af of meevaren de zaak van homo's binnen de kerken nu zo'n goed doet. Er is net een voorzichtige discussie gaande over homofilie door o.a. stichting RefoAnders en meevaren lijkt me het effect van de olifant door de porceleinkast hebben.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 05 mei 2008 13:11

henkie schreef:Ik vraag me verder af of meevaren de zaak van homo's binnen de kerken nu zo'n goed doet. Er is net een voorzichtige discussie gaande over homofilie door o.a. stichting RefoAnders en meevaren lijkt me het effect van de olifant door de porceleinkast hebben.


Daar zit wat in en is een overweging waard.
Maar aan de andere kant moeten we ook niet alles willen doen om brave kerkmensen te sparen.

Mattheus 10: 34 "Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard".

Soms moeten mensen ook worden wakkergeschud!

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Berichtdoor Michael » 05 mei 2008 14:00

Denkertje21 schreef:Maar zoals Majoor Bosshardt de wallen op ging, moeten wij dan niet een goede en zuivere manier vinden om uit te dragen dat God ook een God van homo's is?


Amen. En ik durf te voorspellen dat als je de homo's accepterend behandeld in plaats van stigmatizerend dat je een goed resultaat kunt hebben. Ik denk dat er een boel aan toe zijn om de wond met het christendom te herstellen. Iets wat ze op dit moment niet echt vaak mogelijk gemaak wordt.

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 05 mei 2008 15:54

Kunnen er niet een aantal mensen heen gaan en voor refonieuws een eerlijk en open verslag maken om te laten zien dat er nog meer is als alleen de canal parade?
Ik ben zelf helemaal niet van het homoverheerlijken hier, maar blijkbaar speelt er nog veel meer dan alleen de boottocht waar ik eerlijk gezegd nu voor het eerst pas wat van hoor en dus gelijk een geheel verkeerd oordeel oplevert.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 05 mei 2008 15:55

Denkertje21 schreef:
Lalage schreef:Het maakt nogal uit wat je precies gaat doen. Zoals hierboven gezegd: de gay pride straalt toch het idee van vrije seks uit? Als je dan met zo'n boot suggereert dat jullie dat ook doen... dat lijkt me niet de bedoeling. Dus je moet goed bedenken hoe je je boodschap het beste kunt overbrengen op die plek.


Heel terechte opmerking. Maar ik denk dat het mogelijk moet zijn om te laten zien dat God niet de groet Boeman is voor homo's. Helaas hebben veel christenen er een potje van gemaakt en het zal straks super moeilijk zijn, vooral omdat door het kiezen van het thema 'religie' de tegenstellingen flink aangewakkerd worden.

Maar zoals Majoor Bosshardt de wallen op ging, moeten wij dan niet een goede en zuivere manier vinden om uit te dragen dat God ook een God van homo's is?
De wallen draagt in principe ook vrije sex uit en Gay Pride dus ook. Sex maar raak zolang je denkt dat de ware het is of gewoon een one night stand.
Maar ging Majoor Bosshardt niet gewoon naar de wallen om mensen te bekeren? Je gaat er toch niet voor om de vrije sex ook te promoten?? Jezus ging om met hoeren en tollenaars maar promoten hun beroep toch ook niet ??
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Riska

Berichtdoor Riska » 05 mei 2008 16:10

Kwebbel schreef:Maar ging Majoor Bosshardt niet gewoon naar de wallen om mensen te bekeren? Je gaat er toch niet voor om de vrije sex ook te promoten?? Jezus ging om met hoeren en tollenaars maar promoten hun beroep toch ook niet ??

Meer nog, de Majoor probeerde mensen uit de prostitutie te krijgen en steunde ze aan alle kanten om hun weg te vinden in de maatschappij.

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Berichtdoor Michael » 05 mei 2008 16:45

jip_86 schreef:Kunnen er niet een aantal mensen heen gaan en voor refonieuws een eerlijk en open verslag maken om te laten zien dat er nog meer is als alleen de canal parade?
Ik ben zelf helemaal niet van het homoverheerlijken hier, maar blijkbaar speelt er nog veel meer dan alleen de boottocht waar ik eerlijk gezegd nu voor het eerst pas wat van hoor en dus gelijk een geheel verkeerd oordeel oplevert.

Zeer zeker, ik ken homo's die zich kapot ergeren aan de gay pride beweging. Die zouden veel liever een veel conservatievere manier van met elkaar om te gaan zien. Vooral omdat die anderhalve keer dat ze iemand ontmoeten waarmee het lijkt te klikken blijken die personen plots zulke rare verwachtingen hebben dat ze meteen al weer afknappen.

We zien een parade boot met wilde mannen en denken dat elke homo zo is. Maar zo is het stiekum toch weer niet.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 05 mei 2008 16:55

kwebbel schreef: De wallen draagt in principe ook vrije sex uit en Gay Pride dus ook. Sex maar raak zolang je denkt dat de ware het is of gewoon een one night stand.


Ik denk toch dat jij misschien jouw denkbeeld wat zal moeten bijstellen kwebbel? Hoe jij de zaken nu omschrijft, is mijn ogen precies hoe de media de canalparade uitlicht. Het is juist ook die canalparade die er door sommige kranten/kerken etc wordt uitgelicht om te stellen hoe slecht die gehele Gaypride wel niet is.

De Gaypride staat voor meer dan alleen de canalparade. De canalparade is niet meer dan een 'klein' onderdeel van een meerdaags evenement. De canalparade duurt wel getelt van start tot eind niet langer dan een 3 tot 4 tal uur.

De Gayparade staat niet voor vrije seks, het staat voor trots mogen op en kunnen zijn van wie je bent. Het staat en heeft niets van doen met het hebben van vrije seks. Als men er zich zelf eens in zou verdiepen dan zou men (hopelijk) tot de conclusie komen dat er op veel meer verschillenden tereinen aan de weg getimmerd wordt.

Men moet vooral niet vergeten dat juist door dat bij het onderwerp Gaypride/homo altijd gelijk of althans vaak er een assiocatie wordt gelegd met seks, men vergeet dat er "ook" mensen zijn uit die grote groep van mensen die kiest voor een celibatair leven of samenleven in een monogame relatie/huwelijk met één partner.

Ter info nog een artikel in het ND er over: Religie thema bij Gay Pride Amsterdam
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 jun 2008 21:51

Er gaat dus toch een christelijke boot meevaren op de Canal Parade volgens dit artikelin het RD van vandaag.

Ik heb er gemengde gevoelens bij, maar denk toch dat het goed kán uitwerken!

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 26 jun 2008 01:36

Homofilie is tegen de richtlijn die God gegeven heeft, en daardoor zonde.
Zolang de Gaypride het homo-zijn respecteerd, hoort een christen daar niet aan mee te doen.
Een christen hoort een homo bij hem thuis uit te nodigen en met hem te eten, of andersom. Maar de gaypride mag wat mij betreft met een gesel Nederland uitgejaagd worden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten