Moet er nu een christenboot meevaren op Gay Pride?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Moet er nu een christenboot meevaren op Gay Pride?

Berichtdoor Denkertje21 » 29 apr 2008 22:10

En dan komt vandaag het berichtdat het thema van Gay Pride 2008 religie is. Is dit niet een uitgelezen manier om als christenen te laten zien dat we er zijn als homo's en dat ons geloof in God de enige weg is?

Jezus begaf zich ook op de meest onmogelijke plaatsen om het Evangelie uit te dragen. Ligt er hier voor christenhomo's een taak? Je loopt het risico om uitjouwd te worden, maar toch...

Laat maar horen hoe jij er over denkt. Ik vind dit een serieuze optie, dus het lijkt me ook goed on in je reactie hier serieus en onderbouwd mee om te gaan...

Gebruikersavatar
Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1281
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:14
Locatie: Amersfoort-Centrum
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 29 apr 2008 22:23

Ik zie een parallel met een persoonlijk verhaal. Één van de eerste keren dat ik heel duidelijk Gods Werk in mijn leven zag was op zaterdagnacht rond een uur of half 2 in een discotheek waar 2 ouderlingen van de Hervormde Kerk die mij aanspraken. Ik ben midden in de discotheek met ze in discussie gegaan, heb de tent verlaten en ben er nooit meer geweest.

Die 2 ouderlingen verwacht je niet zo heel snel in een discotheek. Toch waren ze er. Hun bezoek had (achteraf gezien) flinke waarde.

Nu ben ik het absoluut niet eens met het concept van de Gay Pride en er aan meedoen vind ik een zo mogelijk nog hogere drempel. Maar christenhomo's en lesbiennes zouden daar wél kunnen uitdragen dat er ook iets heel anders is dan een leven waarin vrije sex in de top-3 staat (ik zie de Gay Pride nog altijd als een vulgaire parade waarin de suggestie wordt opgewekt dat men het met iedereen kan doen). Maar of het verstandig is, ik weet het niet. Hoon en spot zal je ten deel vallen, maar dat is in de Bijbel al voorzegd.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

jmpauw
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 dec 2005 11:48
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 29 apr 2008 22:26

Aanwezig zijn onder de mensen die de Gay Pride bezoeken, met als doel om onder hen een getuige van Christus te zijn, is alleen maar aan te bevelen.
Maar dat is wat anders dan met een boot deel te nemen aan een dergelijke parade, waar een hoop sensatie aan te pas komt.

Met andere woorden: de mensen die overwegen om in zo'n christenboot mee te varen, bereiken wellicht meer als zij zich actief onder de bezoekers begeven om met hen over wezenlijke zaken te praten.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 apr 2008 22:47

Even voor de duidelijkheid: ik ben het óók niet eens met het concept van een Gay Pride. MRaar daar zijn wel een kwartmiljoen mensen die voor de eeuwigheid geschapen zijn...

Zou God een boot als de onze niet kunnen gebruiken om misschien alleen maar wakker te schudden?

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 30 apr 2008 06:43

Denkertje21 schreef:Even voor de duidelijkheid: ik ben het óók niet eens met het concept van een Gay Pride. MRaar daar zijn wel een kwartmiljoen mensen die voor de eeuwigheid geschapen zijn...

Zou God een boot als de onze niet kunnen gebruiken om misschien alleen maar wakker te schudden?


Ik denk niet dat dit de weg is. Je kunt tientallen gelegenheden noemen waar duizenden mensen zijn. Maar waar de uitspattingen zo duidelijk zijn hebben wij zeker geen taak om te evangeliseren. Je moet tijd en plaats weten te onderscheiden.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 apr 2008 07:20

Het maakt nogal uit wat je precies gaat doen. Zoals hierboven gezegd: de gay pride straalt toch het idee van vrije seks uit? Als je dan met zo'n boot suggereert dat jullie dat ook doen... dat lijkt me niet de bedoeling. Dus je moet goed bedenken hoe je je boodschap het beste kunt overbrengen op die plek.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 apr 2008 08:00

Lalage schreef:Het maakt nogal uit wat je precies gaat doen. Zoals hierboven gezegd: de gay pride straalt toch het idee van vrije seks uit? Als je dan met zo'n boot suggereert dat jullie dat ook doen... dat lijkt me niet de bedoeling. Dus je moet goed bedenken hoe je je boodschap het beste kunt overbrengen op die plek.


Heel terechte opmerking. Maar ik denk dat het mogelijk moet zijn om te laten zien dat God niet de groet Boeman is voor homo's. Helaas hebben veel christenen er een potje van gemaakt en het zal straks super moeilijk zijn, vooral omdat door het kiezen van het thema 'religie' de tegenstellingen flink aangewakkerd worden.

Maar zoals Majoor Bosshardt de wallen op ging, moeten wij dan niet een goede en zuivere manier vinden om uit te dragen dat God ook een God van homo's is?

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 30 apr 2008 11:27

waarnemer schreef:Ik denk niet dat dit de weg is. Je kunt tientallen gelegenheden noemen waar duizenden mensen zijn. Maar waar de uitspattingen zo duidelijk zijn hebben wij zeker geen taak om te evangeliseren. Je moet tijd en plaats weten te onderscheiden.


Dat lijkt me te kort door de bocht. Je moet natuurlijk wel het doel in de gaten houden, op de Gay Pride vind je dan toch de mensen die je aan wilt spreken?
Inderdaad, duidelijk laten merken welke boodschap je over wilt brengen, met welk doel je daar bent. De mensen van stichting Naar House of wat dan ook (ik ben niet zo op de hoogte met al die organisaties) staan daar toch ook?

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 30 apr 2008 17:23

waarnemer schreef:
Denkertje21 schreef:Even voor de duidelijkheid: ik ben het óók niet eens met het concept van een Gay Pride. MRaar daar zijn wel een kwartmiljoen mensen die voor de eeuwigheid geschapen zijn...

Zou God een boot als de onze niet kunnen gebruiken om misschien alleen maar wakker te schudden?


Ik denk niet dat dit de weg is. Je kunt tientallen gelegenheden noemen waar duizenden mensen zijn. Maar waar de uitspattingen zo duidelijk zijn hebben wij zeker geen taak om te evangeliseren. Je moet tijd en plaats weten te onderscheiden.


Waarom heb je daar geen taak om te evangeliseren? Lijkt me juist errug nuttig en goed!

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 30 apr 2008 17:48

Denkertje21 schreef: Zou God een boot als de onze niet kunnen gebruiken om misschien alleen maar wakker te schudden?


Waarvoor zou God ze wakker moeten schudden met die boot?

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 apr 2008 18:10

Daar gaan evangeliseren is denk ik een goed iets.
De vraag is of dat kan door mee te varen, je zit dan namelijk op je eigen boot, en hebt denk ik vrij weinig mondeling contact met de toeschouwers.
Nu maakt dat weinig uit als je alleen maar vulgaire houdingen en gebaren wilt uitbeelden zoals velen daar, maar voor het uitbrengen van het evangelie is op die manier weinig plaats vrees ik.

Jezus ging inderdaad naar de hoeren en tollenaars, maar Hij deed niet mee met hen, Hij sprak en at met hen.
In dat licht vraag ik me af of je dan moet mee varen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Lovely
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 30 nov 2007 17:27

Berichtdoor Lovely » 30 apr 2008 18:11

Wullimpie schreef:Daar gaan evangeliseren is denk ik een goed iets.
De vraag is of dat kan door mee te varen, je zit dan namelijk op je eigen boot, en hebt denk ik vrij weinig mondeling contact met de toeschouwers.
Nu maakt dat weinig uit als je alleen maar vulgaire houdingen en gebaren wilt uitbeelden zoals velen daar, maar voor het uitbrengen van het evangelie is op die manier weinig plaats vrees ik.

Jezus ging inderdaad naar de hoeren en tollenaars, maar Hij deed niet mee met hen, Hij sprak en at met hen.
In dat licht vraag ik me af of je dan moet mee varen.


Ik sluit me bij Wullimpie aan.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 apr 2008 22:39

Weet je: ik begin steeds meer de drang te krijgen om dit te doen. We hoeven alleen maar te zaaien. God geeft de groei en zorgt voor de oogst.

Zoals je weet hebben homo's de regenboog toegeëigend als hun symbool.
Ik zie het al voor me: De grote boot met de slogan: God was de eerste met de Regenboog...

Ik was vandaag even in Amsterdam en Koninginnedag in Amsterdam is bij uitstek iets voor homo's. Als ik dat dan allemaal bij elkaar zie, dan kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om ze niet in hun eigen 'taal' te benaderen en te laten zien dat God ook een 'zwak' voor homo's heeft!
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 30 apr 2008 22:41, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1281
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:14
Locatie: Amersfoort-Centrum
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 30 apr 2008 22:39

Ik neem aan dat er niet de gansche dag gevaren wordt?!?
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Re: Moet er nu een christenboot meevaren op Gay Pride?

Berichtdoor scape » 01 mei 2008 08:59

Denkertje21 schreef:En dan komt vandaag het berichtdat het thema van Gay Pride 2008 religie is. Is dit niet een uitgelezen manier om als christenen te laten zien dat we er zijn als homo's en dat ons geloof in God de enige weg is?

Jezus begaf zich ook op de meest onmogelijke plaatsen om het Evangelie uit te dragen. Ligt er hier voor christenhomo's een taak? Je loopt het risico om uitjouwd te worden, maar toch...



Ik blijf erbij dat meedoen alleen zin heeft als je met een netwerk van roze broeders & zusters structureel in de scene aanwezig bent.
Dus als de boot een eenmalige jaarlijkse actie is vindt ik het onzin.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten