Moet er nu een christenboot meevaren op Gay Pride?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 mei 2008 09:08

em_ma schreef:Goed en liefdevol naar je medemens zijn is heel mooi, maar dat is toch een algemene leefregel, waar onderscheid je je dan in als christen zijnde?
Er is toch Iemand die jou leven bepaald?


Het is "als christen" of "christen zijnde". Als christen zijnde is een verkeerde samentrekking die steeds meer mensen lijken te maken. Goed, tot zover de taalpolitie.

Ik ben geen christen en de enige die mijn leven over het algemeen bepaalt ben ik zelf.

Als Jezus zich onder hen begaf, is Hij het er daar nog niet mee eens.
Dat was in de Bijbel ook niet altijd zo.
Maar noem nou eens iets tijdens de Gay Pride waar Jezus amen op kan zeggen, want dat mis ik in je antwoord??


Op het feit dat er mensen samen zijn en onschuldig feest vieren. Op het feit dat mensen opkomen voor hun bestaansrecht en ze zich niet meer erstoppen vanwege hun seksuele voorkeur. Op het feit dat mensen niet gebukt gaan onder valse schaamte voor hun lichaam. Op de vrijheid, gelijkheid en broederschap. Genoeg dingen om amen op te zeggen lijkt mij.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 mei 2008 09:12

goshen schreef:
em_ma schreef:Maar noem nou eens iets tijdens de Gay Pride waar Jezus amen op kan zeggen, want dat mis ik in je antwoord??
Waar iedereen trots op kan zijn is de 'acceptatie' van AIDS-patiënten. Het hadden de melaatsen van onze tijd kunnen zijn, maar kunnen toch deel uitmaken van de samenleving. Daar mogen we dankbaar voor zijn.


sterker nog, dat zijn het jaren geweest. Hoe lang heeft het geduurd voor tot de gemiddelde mens doordrong dat aids geen homo-ziekte is en dat je het niet kon krijgen van een zoen of een knuffel. Daar is door heel veel mensen heel hard aan gewerkt om het zo ver te krijgen. Waaom staat acceptatie trouwens tussen aanhalingstekens?

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 02 mei 2008 09:48

MrSokkie schreef:sterker nog, dat zijn het jaren geweest. Hoe lang heeft het geduurd voor tot de gemiddelde mens doordrong dat aids geen homo-ziekte is en dat je het niet kon krijgen van een zoen of een knuffel. Daar is door heel veel mensen heel hard aan gewerkt om het zo ver te krijgen. Waaom staat acceptatie trouwens tussen aanhalingstekens?
Wie zegt dat AIDS geen homoziekte is? Bij bloedbank Sanquin mag je zelfs geen bloed geven als je homo bent omdat het risico op AIDS te groot is. Uiteraard is het virus zelf niet discriminerend en treft het ook anderen die niet monogaam leven. Ik heb wel de indruk dat AIDS met name in landen met een hoge graad van Joods-Christelijk cultuur wordt 'geaccepteerd'. In andere landen heb je het minder goed als je besmet bent met deze verschrikkelijke ziekte, vooral verschrikkelijk als je zelf moet opdraaien voor de kosten van AIDS-remmers. Geaccepteerd heb ik binnen quotes gezet omdat dit woord niet volledig de lading dekt van wat ik ermee bedoel. Omdat het zo vroeg is ben ik nog niet in staat een ander woord te verzinnen. :mrgreen:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 02 mei 2008 10:26

goshen schreef:Wie zegt dat AIDS geen homoziekte is?


ik moet het natuurfenomeen nog tegenkomen dat onderscheid weet te maken op basis van geaardheid...

Bij bloedbank Sanquin mag je zelfs geen bloed geven als je homo bent omdat het risico op AIDS te groot is. Uiteraard is het virus zelf niet discriminerend en treft het ook anderen die niet monogaam leven.


Precies. Dát zou het criterium moeten zijn! Monogaam of niet, en niet hetero of homo.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 02 mei 2008 10:32

MrSokkie schreef:
goshen schreef:Wie zegt dat AIDS geen homoziekte is?


ik moet het natuurfenomeen nog tegenkomen dat onderscheid weet te maken op basis van geaardheid...

Bij bloedbank Sanquin mag je zelfs geen bloed geven als je homo bent omdat het risico op AIDS te groot is. Uiteraard is het virus zelf niet discriminerend en treft het ook anderen die niet monogaam leven.


Precies. Dát zou het criterium moeten zijn! Monogaam of niet, en niet hetero of homo.


HIV spreidt wel degelijk veel sterker binnen de homoseksuele gemeenschap. Niet alleen doordat daar meer promiscue mensen rondlopen, maar ook door de hogere kans per contact op transmissie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 02 mei 2008 23:09

em_ma schreef: Waar zou Jezus van kunnen genieten op de Gay Pride?


Van oprechte mensen die Zijn Naam willen uitdragen!!! Ook op Gay Peide

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 02 mei 2008 23:29

Denkertje21 schreef:
em_ma schreef: Waar zou Jezus van kunnen genieten op de Gay Pride?


Van oprechte mensen die Zijn Naam willen uitdragen!!! Ook op Gay Peide


Helemaal mee eens!
Ik doelde meer op de bezoekers van de Gay Pride, maar ik vind je antwoord heel mooi!! :wink:
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

waarnemer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 509
Lid geworden op: 16 sep 2002 12:04
Locatie: Veluwe

Berichtdoor waarnemer » 03 mei 2008 07:50

em_ma schreef:
Denkertje21 schreef:
em_ma schreef: Waar zou Jezus van kunnen genieten op de Gay Pride?


Van oprechte mensen die Zijn Naam willen uitdragen!!! Ook op Gay Peide


Helemaal mee eens!
Ik doelde meer op de bezoekers van de Gay Pride, maar ik vind je antwoord heel mooi!! :wink:


Houdt toch op, ik vind dat buiten de werkelijkheid. Wat willen jullie nu precies? Je denkt toch niet dat de organisatie het goed vind dat bijvoorbeeld het Urker mannenkoor al Psalmen zingend daar in de stoet meevaart? Kom weer eens met beide benen op de grond.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 03 mei 2008 08:21

@ Waarnemer: ik bedoel de mensen die er zouden gaan evangeliseren. Dat is toch positief? Dat zou Jezus ook gedaan hebben. Zonder dat Hij het er mee eens is, dat is heel wat anders.
En dan zou ik er niet tussen gaan varen, zie mn eerdere post, maar er zijn ook nog andere manieren om je stem daar te laten horen.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 03 mei 2008 09:23

Denkertje21 schreef:
em_ma schreef: Waar zou Jezus van kunnen genieten op de Gay Pride?


Van oprechte mensen die Zijn Naam willen uitdragen!!! Ook op Gay Peide
Beetje jammer om de discussie deze kant op te laten gaan. Je (jullie heb ik begrepen omdat er 2 mensen zitten achter deze naam) weet heel goed dat het moeilijk is in het verweer te gaan tegen deze opmerking. Dat is wat mij betreft het doortrapte van het plaatsen ervan. Het enige antwoord dat ik, met mijn strijdbare aard, kan geven op je opmerking is dan ook dat zolang er een Christelijk deel is in deze samenleving er verzet zal zijn tegen zo'n evenement waar de duivel vrij spel heeft.
Verder ben ik van mening dat de titel van dit topic verkeerd is. Je doel is helemaal niet om te discussieren of het wel verstandig is om de gay pride te bezoeken (wat het doel daar ook van mogen zijn), het doel is om een punt van acceptatie van dit walgelijke evenement bij de refowebbers te bereiken. Helaas lijk je je doel nog te bereiken ook als ik zo rondlees. Ik heb het idee hier te maken te hebben met homoseksuele 'zendelingen' op een reformatorisch forum. Zijn jullie ook zo ijverig op de homo-forums?

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 03 mei 2008 09:45

@Denkertje: Mooi antwoord op de vraag van Em_ma.Toen ik de topic-titel las had ik eerst wat gemengde gevoelens daarbij maar ik denk dat het zeker het proberen waard is (als je het serieus wil gaan doen). Ik denk wel dat je erg sterk in je schoenen moet staan, ik vond de beelden die ik ervan heb gezien best schokkend (dat is niet echt het goede woord maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen :wink: ). Het kwam bij mij over dat het puur om de lust ging. Het was zo op het lichamelijke gericht.
Juist dan is het mooi om te vertellen dat Jezus helemaal niet naar de buitenkant kijkt, maar in je hart.

Veel succes.

Gebruikersavatar
scape
Kapitein
Kapitein
Berichten: 808
Lid geworden op: 28 jul 2004 21:34
Locatie: A'dam
Contacteer:

Berichtdoor scape » 03 mei 2008 09:51

goshen schreef:Ik heb het idee hier te maken te hebben met homoseksuele 'zendelingen' op een reformatorisch forum. Zijn jullie ook zo ijverig op de homo-forums?


:roll: . . . Persoonlijk zal ik echt niet van je vragen om mij relatie 100% te accepteren. Maar ik denk wel dat je nu een stap te ver gaat. Los van boten op het betreffende evenement vraag ik mij het volgende af:

Zie je een noodzaak in om als christen actief te zijn in relatie tot de groep homoseksuelen in deze maatschappij?

Zo ja. Wat zou dan een betere optie zijn dan een boot op de gaypride? geef dan eens wat meer constructieve missionaire inhoud.

Zo nee. Misschien kan je je eerst verdiepen in wat het begrip navolging / missionair christenzijn voor jou persoonlijk inhoud. En dan ook bedenken hoe dat voor jou er uit ziet als je in een context als Amsterdam zou wonen?


Persoonlijk zou ik eerder pleiten voor het beginnen van een bijelstudiekring in een homokroeg dan een bootje huren.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 03 mei 2008 12:08

Als er christenen actief zouden zijn in evangelisatie tijdens de Gay Pride, wat zouden zij dan uit moeten dragen?
Ik bedoel we praten in dit topic wel over hun aanwezigheid, maar wat zou precies de stellingname tov. de Gay Pride en homosexualiteit zijn?
Als ik daar zou zijn en aan mij zou worden gevraagd hoe God er tegen aan zou kijken, dan kan ik niet anders zeggen dan dat God walgt van deze manier van uitkomen voor je homosexualiteit.
Het doet God ontzettend veel verdriet al dat hedonisme en het initiatief tot zo n dag uberhaupt.
En dat meen ik uit de grond van mn hart en neem daar niets van terug.
God houdt van ons mensen en heeft onze redding op het oog en roept op tot bekering van die leefstijl en dat moet mijns inziens ook verkondigd worden op zo n dag. Het hoeft niet alleen zoetsappig, mensen moeten op hun zonden gewezen worden om zo tot Jezus te vluchten.
Dan kunnen we als christenen toch niet veel anders dan de Gay Pride afkeuren, maar hun als mens op Jezus te wijzen en hen op te roepen zich te bekeren van hun huidige leven?

Vraag: wat zou jij (iedereen in dit topic) persoonlijk tegen hen willen zeggen?
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 03 mei 2008 12:17

scape schreef:Persoonlijk zou ik eerder pleiten voor het beginnen van een bijelstudiekring in een homokroeg dan een bootje huren.


Eens, men verkijkt zich veel te veel op de Canalparade zelf. De Amsterdam Pride (Gaypride) behelst meer, veel meer dan alleen de Canal Parade. Het is jammer dat de focus erg op de Canal parade schijnt te liggen, zowel voor de deelnemers zelf, als mede wat de media er uitlicht. Men schijnt vaak ook te vergeten het zelfs een meerdaags evenement is!

Men zou er beter aan doen, (zoals Scape al een invulling/voorzet geeft) om (als met iets zou willen doen) Om iets te doen in de vorm van evangelisatie/bijbel studie b.v. op het terrein wat valt onder/op van de pride.

Ik vraag mij zelf ook af wat men nu denkt te bereiken of te tonen door met een bootje mee te varen in de Canal Parade? Mensen bereik je m.i. door te pogen met ze in gesprek te gaan. Niet door domweg met een bootje door de gracht te varen, leuk voor een foto in de media, daarna verstomt het meestal snel weer. M.i. loopt men juist sneller de kans door mee te aan de Canal parade, dat er een verkeerde associatie gelegd kan worden door de mensen en de media.
Het zou het beeld doen kunnen opwerpen/doen uitschijnen dat de groep van christenen op het bootje (dat eventueel mee zou varen) instemmen met de (negatieve)beeldvorming die er al over de Canalparade bestaat!

Dan heb ik nog niets eens over de verschillende christelijke homo(sites) organisaties onderling, die elkaar soms het licht in de ogen niet gunnen. Hoewil men dan iets organiseren?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 03 mei 2008 12:46

em_ma schreef:Als ik daar zou zijn en aan mij zou worden gevraagd hoe God er tegen aan zou kijken, dan kan ik niet anders zeggen dan dat God walgt van deze manier van uitkomen voor je homosexualiteit.
Het doet God ontzettend veel verdriet al dat hedonisme en het initiatief tot zo n dag uberhaupt.
En dat meen ik uit de grond van mn hart en neem daar niets van terug.


Ik zou maar beginnen om die woorden terug te nemen. Dit omdat jij nu net als zoveel kerken er verschillen in geloofsbeleving zijn, alle mensen met een andere geaardheid op één hoop gooit.

Er zijn mensen met een andere geaardheid die bv kiezen voor een celibatair leven, er zijn mensen met een andere geaardheid die geloven en er van oprecht overtuigt zijn dat hun seksulateits beleving met iemand van het zelfde geslacht door God niet als walgelijk wordt gezien. Er zijn ook mensen met een andere geaardheid die er op los leven. Ook die mensen hebben recht op redding, het zijn ook die mensen die God graag zou binnen halen in zijn koninkrijk. Door die mensen bijvoorbaat te bestempelen als walgelijk, doet mij de tekst uitlezen als zijnde: 'die mensen zijn in jouw ogen al verworpen', daar hoeft niet meer mee gesproken te worden. (lees: geevangeliseerd)
Hoe kun je ooit met iemand in gesprek raken als jij iemand bijvoorbaat al als walgelijk bestemeld in Gods ogen, zonder dat jij met hem of haar gesproken hebt? Is dat de manier om met een broeder of zuster om te gaan?

Is het niet God die mensen de opdracht gaf en nog steeds geeft om het evangelie te verkondigen??

em_ma schreef:God houdt van ons mensen en heeft onze redding op het oog en roept op tot bekering van die leefstijl en dat moet mijns inziens ook verkondigd worden op zo n dag. Het hoeft niet alleen zoetsappig, mensen moeten op hun zonden gewezen worden om zo tot Jezus te vluchten.
Dan kunnen we als christenen toch niet veel anders dan de Gay Pride afkeuren, maar hun als mens op Jezus te wijzen en hen op te roepen zich te bekeren van hun huidige leven?


Jij probeert nu jouw geloofsinvulling over iemand anders heen te leggen, er blijkt m.i. geen ruimte in jouw denken te zijn voor anders denkenden. De bijbel is niet zo eenduidig als men anderen soms wil doen geloven. Als dit wel zo zou zijn, was er ook maar één kerk met één uitleg van de bijbel!

em_ma schreef:Vraag: wat zou jij (iedereen in dit topic) persoonlijk tegen hen willen zeggen?


Probeer eens met mensen in gesprek te gaan, vraag hun bijvoorbeeld eens hoe zij hun persoonlijke relatie te God zien, danwel beleven. Dat lijkt mij een beter uitgangspunt dan iemand bij voorbaat al bestempelen als walgelijk levend in Gods ogen!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten

cron