Lont stapt uit ChristenUnie!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Berichtdoor FrankB » 20 nov 2007 15:10

Het probleem van mw. Lont en dat van alle orthodoxe christenen die haar mening onderschrijven is dat zij de bijbel naar de letter lezen en voorbij gaan aan de inhoud van de bijbel. Zij noemen zich christen en denken dat te zijn omdat zij uit hun bijbel kunnen citeren, omdat zij regelmatig naar de kerk gaan en elke avond bidden.

Jezus accepteeerde iedereen en stuurde niemand weg. Jezus praktiseerde naastenliefde. Iets wat mw. Lont en haar "volgelingen" alleen als woord kennen maar inhoudelijk niet begrepen hebben. Jezus werd echter ook niet gehinderd door een bijbel of religieuze dogma's die hem de wet voorschreven.

Mw. Lont moet maar eens gaan nadenken wat het werkelijk betekent om een volgeling van Jezus te zijn.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 20 nov 2007 16:04

FrankB schreef:Het probleem van mw. Lont en dat van alle orthodoxe christenen die haar mening onderschrijven is dat zij de bijbel naar de letter lezen en voorbij gaan aan de inhoud van de bijbel. Zij noemen zich christen en denken dat te zijn omdat zij uit hun bijbel kunnen citeren, omdat zij regelmatig naar de kerk gaan en elke avond bidden.

Jezus accepteeerde iedereen en stuurde niemand weg. Jezus praktiseerde naastenliefde. Iets wat mw. Lont en haar "volgelingen" alleen als woord kennen maar inhoudelijk niet begrepen hebben. Jezus werd echter ook niet gehinderd door een bijbel of religieuze dogma's die hem de wet voorschreven.

Mw. Lont moet maar eens gaan nadenken wat het werkelijk betekent om een volgeling van Jezus te zijn.


Heb jij enig idee wat mevrouw Lont in Amsterdam allemaal doet aan projecten voor verslaafden zorg en hulp aan prostituees e.d.?
Het is nonsens om te zeggen dat zij naastenliefde alleen als woord kent. Ik vermoed dat ze meer doet dan jij op het gebied van naastenliefde in praktijk brengen. Ik weet zeker dat ze meer doet dan de meeste Christenen (ook liberaal verlichte Christenen) op dit gebied.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 20 nov 2007 16:14

Optimatus schreef:Hoe bedoel je "christelijke argumenten"?

de CU noemt zich Christelijk, je mag dus verwachten dat ze christelijke argumenten hebben voor hun standpunten.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 20 nov 2007 17:13

rafaell schreef:Ik heb de vorige keer CU gestemd en heb geen enkel probleem met mensen van hetzelfde geslacht die de liefde met elkaar bedrijven. Dat Zahra vindt dat je dan geen christen bent zegt meer wat over Zahras beeld van het christendom dan over mijn wel of geen christen zijn. Het christendom bestaat niet enkel uit het orthodoxe deel.

Rafaël kan misschien er wat over zeggen?

Waarom hoeft een Christelijke partij zich niets aan te trekken van het feit, dat God gruwt van het bedrijven van de liefde door mensen van hetzelfde geslacht?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 nov 2007 17:38

parsifal schreef: Heb jij enig idee wat mevrouw Lont in Amsterdam allemaal doet aan projecten voor verslaafden zorg en hulp aan prostituees e.d.?


Gewéldig! Moet ze vooral ook blijven doen. Het wordt echter moeizamer als ze zich met rechtlijnige kreten gaat bemoeien met iets waar ze kennelijk minder verstand van heeft

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 nov 2007 17:41

DesertRose schreef: Waarom hoeft een Christelijke partij zich niets aan te trekken van het feit, dat God gruwt van het bedrijven van de liefde door mensen van hetzelfde geslacht?


Daar gáán we weer! Weer iemand die op de stoel van God gaat zitten. 't Wordt vol daar!
Ooordeel voor jezelf, dan doe ik dat ook en laat hét oordeel aan God over!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 nov 2007 18:05

Laten we die discussie houden in het topic homofilie en hier het houden over: in hoeverre mag de christenunie dit mee laten wegen in het aannemen van het personeel
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 20 nov 2007 18:24

In hoeverre mag de christenunie dit mee laten wegen in het aannemen van het personeel

Wat mij betreft heel ver, want dit raakt de identiteit van de CU.

@ Denkertje:
Door het praktiseren van homoseksualiteit goed te keuren, zit jij evengoed op Gods rechterstoel! Wordt idd vol daar 8)

Neemt niet weg dat wetten gehandhaafd moeten worden. Zou wat zijn als we elke dief zouden vrijspreken uit angst dat we dan mogelijk op de Rechtersstoel van God gaan zitten...

Overigens ben ik orthodox genoeg om óók te vinden dat christenen die scheiden of naar de hoeren gaan, gewoon geweerd moeten worden uit bestuurlijke functies. Ténzij ze schuld bekennen. Dan is het namelijk tijd voor vergeving...

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Berichtdoor FrankB » 20 nov 2007 20:22

Zolang mw. Lont discrimmineert past zij geen naastenliefde toe. Haar hulp aan weet ik het wat doet dan niet ter zake. Triest dat godsdienstvrijheid door dit doort lieden misbruikt wordt om discrimminatie toe te passen.

Een moeder Teresa zal mw. Lont nooit worden...

Gebruikersavatar
Russell
Mineur
Mineur
Berichten: 232
Lid geworden op: 28 sep 2007 12:51

Berichtdoor Russell » 20 nov 2007 20:29

Alsof Moeder Teresa zo geweldig was..
"Weinig wetenschap verwijdert van God, veel wetenschap brengt tot Hem terug." (Francis Bacon)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 nov 2007 23:49

Bevlogen schreef:
In hoeverre mag de christenunie dit mee laten wegen in het aannemen van het personeel

Wat mij betreft heel ver, want dit raakt de identiteit van de CU.


Dan zijn we het daar in ieder geval over eens. De Partij voor de Dieren zal ook geen nertsenfokker aannemen. Ik denk dat een partij of elke andere identiteitsgebonden organisatie daar duidelijk satndpunten over mag innemen. Is dat discrimineren? Nee. Da's selecteren.

Maar anderzijds verwacht ik van de ChristenUnie wel een duidelijkl standpunt en ik hoop dat zij hun visie op de bijbel en de richtlijnen van God zullen zien zoals God ze bedoeld heeft. Ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd. Echt, je moet in dit verband toch Romeinen 14 eens lezen en neem daar nou echt even de tijd voor!

Bevlogen schreef: @ Denkertje:
Door het praktiseren van homoseksualiteit goed te keuren, zit jij evengoed op Gods rechterstoel! Wordt idd vol daar 8)

Nee, ik denk dat het grote verschil is dat ik niet oordeel over andereen die een ander standpunt in dezen hebben dan ik heb. Ik zou niet graag zeggen dat anderen die in Gods Woord geen ruimte zien om een gelijkgeslachtelijke relatie ten volle te beleven, er naast zitten. Evenmin wil ik dat zeggen van anderen, die vaak na een moeizame strijd van God wel die ruimte hebben gekregen. dat is het grote verschil!

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 21 nov 2007 11:50

FrankB schreef:Zolang mw. Lont discrimmineert past zij geen naastenliefde toe. Haar hulp aan weet ik het wat doet dan niet ter zake. Triest dat godsdienstvrijheid door dit doort lieden misbruikt wordt om discrimminatie toe te passen.

Een moeder Teresa zal mw. Lont nooit worden...

Wat mij betreft discrimineert ze in dit geval niet.

Dan zijn we het daar in ieder geval over eens. De Partij voor de Dieren zal ook geen nertsenfokker aannemen. Ik denk dat een partij of elke andere identiteitsgebonden organisatie daar duidelijk satndpunten over mag innemen. Is dat discrimineren? Nee. Da's selecteren.

Hé, dat argument wilde ik zelf gebruiken! 8)

Maar anderzijds verwacht ik van de ChristenUnie wel een duidelijk standpunt

Me2.

en ik hoop dat zij hun visie op de bijbel en de richtlijnen van God zullen zien zoals God ze bedoeld heeft.

En daar scheiden de wegen vaak. Kiest de CU voor het ene standpunt, dan verliezen ze een deel van de kiezers. Kiezen ze voor het andere standpunt, dan gebeurd hetzelfde. Dat is de ellende die deze discussie met zich meebrengt. De een zal op grond van de Bijbel wel de homoseksuele relatie goedkeuren, de ander op grond van dezelfde Bijbel niet.

Ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd. Echt, je moet in dit verband toch Romeinen 14 eens lezen en neem daar nou echt even de tijd voor!

Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar ik denk niet dat je Rom. 14 zomaar klakkeloos op deze situatie kunt toepassen. Paulus zegt namelijk ook vaak genoeg dat je moet uitkijken voor hoererij en losbandigheid. Als ik de redenering van jou even doortrek, zou ik ook niet meer hoeven waarschuwen voor hoererij en losbandigheid als mensen vinden dat dat gewoon moet kunnen en er met hun gemoed ten volle van verzekerd zijn dat God wel bij hen is. Zo gemakkelijk is dat niet.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 21 nov 2007 12:38

Bevlogen schreef:
Ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd. Echt, je moet in dit verband toch Romeinen 14 eens lezen en neem daar nou echt even de tijd voor!

Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar ik denk niet dat je Rom. 14 zomaar klakkeloos op deze situatie kunt toepassen. Paulus zegt namelijk ook vaak genoeg dat je moet uitkijken voor hoererij en losbandigheid.


In alle liefde: ik denk dat je je niet realiseert hoe veel pijn je mij en veel andere homo's met deze, veel te snelle kreet doet. Ik héb het niet over 'hoererij en losbandigheid'.
Maar ik heb het over mijn geaardheid die God in Zijn wijsheid mij heeft toebedacht. Zodra ik dit ga uitleven in 'hoererij en losbandigheid' dan zit je goed met je woorden.

Maar mijn natuur is niet anders. Mijn geri8chtheid is op mannen en dat probeer ik zo zuiver mogelijk te houden. En dan respecteer iik ook mensen die samen met God tot de keuze en het inzicht zijn gekomen dat een relatie er wel in zit.

FrankB
Sergeant
Sergeant
Berichten: 443
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:19

Berichtdoor FrankB » 21 nov 2007 12:49

Quote:
en ik hoop dat zij hun visie op de bijbel en de richtlijnen van God zullen zien zoals God ze bedoeld heeft.

Hou toch eens op met deze onzin. De bijbel is door mensen samengesteld uit door mensen geschreven teksten. Er zit geen enkele door God geschreven tekst bij. De teksten beschrijven het leven en gedachtengoed uit lang vervlogen tijden. Omdat men 2.500 jaar geleden op een bepaalde manier tegen homofilie aankeek hoef ik die zienswijze nu niet te onderschrijven. Ook niet omdat het in een bijbel staat. Een boek dat pas rond, ik meen, het jaar 350 zijn huidige vorm kreeg.

Wat de opmerking over moeder Teresa aangaat, moeder Teresa heeft niemand geweigerd en zich heel wat harder ingespannen om goed te doen en mensen te helpen dan mw. Lont met haar beperkte zgn. christelijke kijk op de mensheid ooit zal kunnen.

Als jullie geloven dat God de mens heeft geschapen, waarom kunnen jullie niet geloven dat God ook homo's (man/vrouw) heeft geschapen? Jezus heeft zich bij mijn weten nooit tegen homo's uitgesproken. Hij leerde ons je naaste lief te hebben en te respecteren. Allemaal goed en wel maar niet als het op homo's aankomt? Dan telt ineens het geschrift uit een ander deel van de bijbel zwaarder dan het woord van de zoon van God zelf?

Gebruikersavatar
Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1281
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:14
Locatie: Amersfoort-Centrum
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 21 nov 2007 13:23

Als de CU doorgaat met dit soort kontdraaierij zijn ze mijn stem kwijt.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten