Lont stapt uit ChristenUnie!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 19 jun 2008 14:29

Optimatus schreef:Je ziet het ook bij gelovigen die streng gelovig zijn opgevoed en dan vervolgens radicaal breken met alles wat daarmee te maken heeft en omgekeerd komt het ook voor: van atheïst worden sommigen diepgelovig.
Een 'goed' voorbeeld op dit forum: MarinusCopy :|

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jun 2008 14:42

Hoe bedoel je?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Boer Piet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 mar 2007 11:35
Locatie: Goch, DE

Berichtdoor Boer Piet » 19 jun 2008 15:45

Lont is in elk geval zeer radicaal, en wil de bijbelse richtlijnen in zake homofilie strak toepassen op elke vertegenwoordigen van de ChristenUnie.

Nu valt er nogal wat te zeggen over de bijbelse lijn wat betreft homofilie. Die discussie moet ergens anders maar aan worden gegaan. De Bijbel is veel duidelijker over echtscheiding. Niet alleen wordt er in de 10 geboden een subtiele hint gegeven, ook Jezus spreekt erover in het nieuwe testament. Hij zegt: wegens de onverzettelijkheid van u, stond Mozes het toe uw partner te verlaten. Wie echter de verlatene trouwt, pleegt overspel.

Nu wil het feit, dat er in de gemeente Barneveld een wethouder van de ChristenUnie is. Het droeve feit wil, dat hij is gescheiden van zijn vrouw. Blijkbaar heeft de man een hard hart, maar die zijn er meer. De man heeft echter een nieuwe vlam gevonden, en zij hopen binnenkort in het huwelijksbootje te stappen.

Wanneer de ChristenUnie een geloofwaardige christelijke partij wil zijn, moet zij niet fel reageren op 'exotische' zonden (vergeef me de term) als homosexualiteit, en gangbare zonden als overspel stilzwijgend accepteren. Dit geldt overigens niet alleen voor de CU, maar voor de hele christelijke wereld!
De meeste ideeën zijn niet nieuw, maar niemand kent de oude.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 19 jun 2008 15:50

Boer Piet schreef:Lont is in elk geval zeer radicaal, en wil de bijbelse richtlijnen in zake homofilie strak toepassen op elke vertegenwoordigen van de ChristenUnie.

Nu valt er nogal wat te zeggen over de bijbelse lijn wat betreft homofilie. Die discussie moet ergens anders maar aan worden gegaan.
Gebruik dan ook de term 'Bijbels' niet. Bijbels is natuurlijk een relatief begrip.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 19 jun 2008 16:12

Optimatus schreef:Jij snapt het (weer) niet, maar dan ook weer totaal niet.

Ach ja, dat schijnt wel vaker voor te komen.

Optimatus schreef:Mensen die een 180 graden draai maken, worden in hun nieuwe opvatting vaak even radicaal als zij in hun oude opvatting waren. Dit is geen wet van Meden en Perzen, maar wel bijna.

Je ziet het ook bij gelovigen die streng gelovig zijn opgevoed en dan vervolgens radicaal breken met alles wat daarmee te maken heeft en omgekeerd komt het ook voor: van atheïst worden sommigen diepgelovig.


Maar dat was niet wat jij suggereerde. En dat weet jij ook wel.

Optimatus schreef:De juiste uitdrukking is overigens Zum Kotzen.
Dank je.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1039
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:21
Locatie: Velp
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 19 jun 2008 16:12

goshen schreef:Een 'goed' voorbeeld op dit forum: MarinusCopy :|
MC valt, als je hem eenmaal een beetje kent, best mee hoor. Het is gewoon een beetje een relnicht. :wink:

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jun 2008 17:43

CaptainCaveman schreef:
Boer Piet schreef:Lont is in elk geval zeer radicaal, en wil de bijbelse richtlijnen in zake homofilie strak toepassen op elke vertegenwoordigen van de ChristenUnie.

Nu valt er nogal wat te zeggen over de bijbelse lijn wat betreft homofilie. Die discussie moet ergens anders maar aan worden gegaan.
Gebruik dan ook de term 'Bijbels' niet. Bijbels is natuurlijk een relatief begrip.


De Bijbel, dat is een verzameling van geschriften, van Genesis, Makabeeën tot Openbaring.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Boer Piet
Verkenner
Verkenner
Berichten: 92
Lid geworden op: 16 mar 2007 11:35
Locatie: Goch, DE

Berichtdoor Boer Piet » 20 jun 2008 09:08

Optimatus schreef:
CaptainCaveman schreef:
Boer Piet schreef:Lont is in elk geval zeer radicaal, en wil de bijbelse richtlijnen in zake homofilie strak toepassen op elke vertegenwoordigen van de ChristenUnie.

Nu valt er nogal wat te zeggen over de bijbelse lijn wat betreft homofilie. Die discussie moet ergens anders maar aan worden gegaan.
Gebruik dan ook de term 'Bijbels' niet. Bijbels is natuurlijk een relatief begrip.


De Bijbel, dat is een verzameling van geschriften, van Genesis, Makabeeën tot Openbaring.


Die uitleg is ook relatief Optimatus;)

In mijn reactie wil ik aangeven dat de (Kanonieke) Bijbel richtlijnen geeft mbt tot homosexualiteit, die vervolgens door bijv. mevrouw Lont streng worden toegepast.

Tegelijk zie ik dat richtlijnen mbt het huwelijk veel nochalanter worden toegepast, en dat verbaasd mij. Ik ben geen tegenstander van vrouwen, homo's of gescheiden mensen in de politiek, maar ik zie dat mevrouw Lont, en vele andere Nederlandse christenen een inconsequente mening hebben.
De meeste ideeën zijn niet nieuw, maar niemand kent de oude.

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 20 jun 2008 09:24

goshen schreef:Een 'goed' voorbeeld op dit forum: MarinusCopy :|



Ik denk dat ik gebroken heb met het christendom omdat het niet standhoud tegen jaren van rationeel nadenken. Niet vanwege mijn strenge opvoeding, zielige jeugd of homoseksualiteit. Natuurlijk hielp eea wel mee, maar uiteindlijk ben ik heiden geworden omdat ik niet anders kon. Meer een "Hier sta ik en kan niet anders!"-moment dan iets anders.

Overigens was dat omslagmoment vrij recent: om precies te zijn 26 juni 2007 zo rond het middaguur. Mijn geloof was al jaren dood, maar lag nog een half decenium aan de beademing zeg maar voor ik de stekker er uit trok. Tot die tijd zag ik geloof als "in wezen goed" trouwens.

Klinkt niet precies als iemand die met het geloof heeft gebroken om er tegen te kunnen trappen, nietwaar?

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 20 jun 2008 09:25

Machiavelli schreef:
goshen schreef:Een 'goed' voorbeeld op dit forum: MarinusCopy :|
MC valt, als je hem eenmaal een beetje kent, best mee hoor. Het is gewoon een beetje een relnicht. :wink:


Dat is dan ook wel weer waar. 8)

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 20 jun 2008 09:41

MarinusCopy schreef:Klinkt niet precies als iemand die met het geloof heeft gebroken om er tegen te kunnen trappen, nietwaar?
Kennelijk kun je je niet voorstellen dat het uiterst pijnlijk is om iedere keer weer je "atheïstische testymonie" hier te moeten lezen. Hetzelfde heb ik hier ook wel een gezegd hier tegen iemand met een Christelijke opvoeding die later moslima geworden was.

Zonder dat je het in de gaten hebt schop je wel degelijk tegen het geloof aan door iedere keer te benadrukken hoe belangrijk on-Bijbelse zaken voor jou zijn zoals homoseksualiteit, evolutie etc. (ik heb niet je hele refoweb doopceel gelicht). Je hebt zelf in je "Welkom" topic aangegeven dat je je geloof verloren bent maar nog steeds hecht aan de culturele kanten van het Christendom. Ik zou zeggen, houd je aan de voorwaarden van refoweb, lees vrolijk mee, doe je ding en hou je in als je denkt dat een mening die je hebt teveel contrasteert met Christelijke opvattingen. Een dergelijke houding wordt ook wel zelf-censuur genoemd. [|:)

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 20 jun 2008 09:54

Zullen we het Lontje maar weer eens aansteken?

MarinusCopy

Berichtdoor MarinusCopy » 20 jun 2008 10:08

goshen schreef:

Zonder dat je het in de gaten hebt schop je wel degelijk tegen het geloof aan door iedere keer te benadrukken hoe belangrijk on-Bijbelse zaken voor jou zijn zoals homoseksualiteit, evolutie etc. (ik heb niet je hele refoweb doopceel gelicht). Je hebt zelf in je "Welkom" topic aangegeven dat je je geloof verloren bent maar nog steeds hecht aan de culturele kanten van het Christendom. Ik zou zeggen, houd je aan de voorwaarden van refoweb, lees vrolijk mee, doe je ding en hou je in als je denkt dat een mening die je hebt teveel contrasteert met Christelijke opvattingen. Een dergelijke houding wordt ook wel zelf-censuur genoemd. [|:)


Dat is een heel mooi streven, maar dat soort dingen moet van twee kanten komen. Nog steeds word ik met grote regelmaat geconfronteerd met de (religieuze) veroordeling van homoseksualiteit, atheisme etc etc. Het is voor mij ook blaartrekkend als iemand over homoseksualiteit schrijft dat "die onzin in zijn familie niet voor komt" of dat "atheisme word gekenmerkt door een inferieur moraal"

Overigens moet je eens opletten: ik ageer alleen tegen dingen die mij aangaan. Zo vind ik bidden ook onzin, maar daar heb ik verder geen last van dus daar zul je me verder niet over horen.

Maar lang verhaal kort: als christenen zouden ophouden met oordelen dan zouden ze zelf ook een stuk minder veroordeeld worden.

Overigens probeer ik me aan de refoweb-regels te houden en als ik over de schreef ga is dat niet perse met opzet. Maar ik ga mijn mening niet aanpassen omdat het bepaalde reli's niet goed bevalt. Dan mogen zij eerst hun mening gaan aanpassen.

Eea is bijv de reden dat ik niet op: www.Boeddhisme.forum.nl schrijf oid.

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 20 jun 2008 18:49

... wat niet wegneemt dat we nu in dit topic weer on topic gaan.

Gaarne.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Gebruikersavatar
goshen
Luitenant
Luitenant
Berichten: 563
Lid geworden op: 18 jul 2007 10:20
Locatie: Westland

Berichtdoor goshen » 22 jun 2008 18:23

ChristenUnie betreurt 'Aantijgingen' Yvette Lont Het verweer van de CU komt op mij niet al te sterk over maar vorm gerust een eigen mening. Hoewel Lont mijn respect en sympathie heeft vind ik wel dat ze haar deelraadszetel moet inleveren.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten