Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 21 jul 2015 23:20

mohamed schreef:Kan ik me voorstellen, ik vind het ook vervelend als mensen impliceren dat ik dingen gezegd heb zonder even aan te wijzen wat ze precies bedoelen.


Wat was je punt dan met;

mohamed schreef:Zo'n foto is ook wel na te maken.


?

mohamed

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor mohamed » 22 jul 2015 09:51

Precies wat ik zeg, kan ook voor een game of film gemaakt worden.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 22 jul 2015 10:56

mohamed schreef:Precies wat ik zeg, kan ook voor een game of film gemaakt worden.


Behalve dat alle andere resultaten van deze missie vaststellen dat dit een echte foto is. Dus ik snap je opmerkingen eigenlijk niet zo.

mohamed

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor mohamed » 22 jul 2015 13:37

mohamed schreef:Precies wat ik zeg, kan ook voor een game of film gemaakt worden.

Lock&Stock schreef:Behalve dat alle andere resultaten van deze missie vaststellen dat dit een echte foto is. Dus ik snap je opmerkingen eigenlijk niet zo.

Prima toch. De hele relevantie van discussies an sich valt te bevragen.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 22 jul 2015 13:47

mohamed schreef:Prima toch. De hele relevantie van discussies an sich valt te bevragen.


Ik ben je echt even helemaal kwijt. Wat wilde je nou precies zeggen? Twijfel je aan de ruimtevaart? Of wilde je gewoon aangeven dat zo'n foto nagemaakt kan worden? In geval van het laatste, ga je dan in het vakantie topic dat ook bij alle foto's zeggen?

Ben oprecht in de war....

mohamed

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor mohamed » 22 jul 2015 17:49

Nee, want vakantiefoto's zijn stukken lastiger na te maken en daar is ook niemand bij gebaat.

Oprecht in de war? Door een foto die na te maken is? :shock:

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 22 jul 2015 18:34

mohamed schreef:Oprecht in de war? Door een foto die na te maken is? :shock:


Nee door jouw opmerking..

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 23 jul 2015 15:14

Ondertussen gaat het ruimtevaart nieuws natuurlijk gewoon door. En wat voor een nieuws!! Om 18 uur Nederlandse tijd vandaag gaan NASA en JPL een bekendmaking doen over een zeer belangrijke ontdekking die door de Kepler ruimtetelescoop zou zijn gemaakt. Kepler is speciaal ontworpen om exo-planeten te vinden en is daar extreem succesvol in geweest. Door oa Kepler weten we dat er hoogstwaarschijnlijk veel meer planeten dan sterren in ons universum zijn.

De geruchten gaan dat Kepler voor het eerst een tweede Aarde heeft gevonden en dat is heel erg groot nieuws. We moeten nog tot 18 uur wachten maar als dit gerucht klopt hebben we dus in relatief zeer korte tijd een planeet zoals onze aarde gevonden en dat leidt weer tot de verwachting dat planeten zoals de aarde (waar dus leven mogelijk is) niet zeldzaam zijn.

Wat ik zelf verwacht is dit;

- De planeet in kwestie is rotsachtig en ongeveer even groot als de aarde (dus ook ongeveer dezelfde zwaartekracht)
- Deze planeet draait om een ster die heel erg lijkt op onze eigen zon
- De afstand van de planeet tot deze ster zorgt ervoor dat de planeet ruim binnen de zg Goldilocks-zone valt. Binnen deze zone zijn de temperaturen mild en is vloeibaar water mogelijk.

Wellicht kunnen ze ook iets zeggen over de atmosfeer, maar ik moet nu niet te hard van stapel lopen :)

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor hettys » 23 jul 2015 20:13

Nu dus ook in het wetenschappelijke nieuws (Om half 7)

http://www.scientias.nl/aardachtige-exo ... er-draait/
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2015 15:34

Altijd leuk om over mensen te horen die zeker menen te weten dat je met een raket in een weekje naar die nieuwe planeet kunt vliegen... ](*,)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 12 aug 2015 12:05

Weer een prachtie selfie van Curiosity op Mars, de mooiste tot nu toe in mijn opinie:

Het lichtgekleurde materiaal op de voorgrond komt uit de boorgaten die door dezelfde arm als waarmee deze foto is gemaakt zijn geboord.

Grotere versie: https://farm1.staticflickr.com/283/20193679929_8fedc1b75a_k.jpg
Afbeelding

En voor de mensen die vergeten zijn hoe groot Curiosity stiekem is:

Afbeelding

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 18 sep 2015 10:31

New Horizons is al weer een tijdje voorbij Pluto echter komen nu pas de mooiste plaatjes binnen. Onderstaande foto is vlak na de dichtse nadering gemaakt, in het ochtendgloren op Pluto:

Afbeelding

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 29 sep 2015 20:30

En in een ruimtevaart nieuws topic mag dit natuurlijk niet ontbreken:

http://www.scientias.nl/stromend-zout-w ... t-op-mars/
"Er was voor zover we wisten maar één planeet in ons zonnestelsel waarop vloeibaar water stroomde: de aarde. Maar nu kunnen we daar Mars aan toevoegen."

Een enorm belangrijke ontdekking. Het was al bekend dat Mars heel vroeger veel op de Aarde leek. Er was veel water, zelfs een oceaan, de temperaturen waren mild en er was een vergelijkbare atmosfeer met de Aarde. Het is heel goed mogelijk dat je zoveel miljoenen jaren geleden als mens had kunnen rondlopen zonder een onhandig ruimtepak. Een goed dik pak en een simpel zuurstofmasker was heel waarschijnlijk genoeg geweest.

Echter begint Mars de laatste jaren, waarin we in hoog tempo meer leren over deze prachtige planeet, ook in het heden steeds meer op de Aarde te lijken. Er is een dunne atmosfeer, dat wisten we al. Maar in de laatste 10-20 jaar hebben we ook geleerd dat er seizoenen zijn, dunne wolken niet heel verschillend van Aardse sluier bewolking. er zijn "dust devils" (zie animatie onder gemaakt de rover Opportunity) , er zijn enorme delta gebieden waar zeker vroeger heel veel water stroomde in een samenstelling die heel erg lijkt op Aardse water (qua mineralen ed.), er is (veel) waterijs, er hangt methaan in de lucht (bron hiervan is nog niet bekend, spannend!), de geologie is heel Aards (zie afbeelding eerder in deze discussie) en nu is er ook nog vloeibaar water aan de oppervlakte. Bizar!

Afbeelding

En als afsluiter nog een wat oudere foto van de Mars Express sonde van ESA. Een plakkaat water ijs in een krater op Mars:

Afbeelding

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 22 dec 2015 09:36

YES!!!!! HET IS ZE GELUKT!!!

http://www.youtube.com/watch?v=1B6oiLNyKKI&sns=fb

Afbeelding

Dit gaat een revolutie opleveren in de ruimtevaart mensen. Stel je voor dat een Boeing na elke vlucht in zee wordt gegooid, hoe duur zouden dan de tickets zijn? Daarom is ruimtevaart zo duur. Een raket kost ongeveer hetzelfde als een gemiddeld verkeersvliegtuig en beland elke keer in zee.

Maar nu niet meer :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 22 dec 2015 17:35

Dat is best indrukwekkend, inderdaad!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten