Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Katlheen » 16 apr 2015 18:58

Donders, heb je die sigaar op die boot weten te manoeuvreren, gaat het alsnog fout doordat ie omvalt. Hmmm, een soort van "kooi" maken, zodat ie op zich wel wat kan omvallen, maar niet helemaal gestrekt gaat? Met wat speling erin om een zachte landing te maken? Dus, touchdown, alles in een klap uitzetten en dan rustig opzij laten zakken tegen een soort van boksring touwen? (je ziet, ik denk graag mee voor een oplossing :P )
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 16 apr 2015 19:09

Katlheen schreef:(je ziet, ik denk graag mee voor een oplossing :P )


Haha je kan Elon Musk een berichtje sturen via Twitter, wie weet ::))

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 01 mei 2015 21:46

Interessant nieuws met mogelijk enorme gevolgen voor de toekomst.

http://www.escapistmagazine.com/news/vi ... n-A-Vacuum

NASA heeft een warp motor gebouwd! Een motor die ex nihilo stuwkracht genereert - iets wat helemaal niet zou moeten kunnen!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 06 mei 2015 12:27

Over een kleine 1,5 uur gaat SpaceX de eerste echte test doen met hun nieuwe bemande capsule; de Dragon 2. Deze eerste test is de zg. Pad Abort Test waarbij de werking van het ontsnappingssysteem het belangrijkste onderdeel is. In het geval van een groot probleem met de raket moet het mogelijk zijn om de capsule met astronauten in enkele seconden ver van de exploderende raket te krijgen. SpaceX doet veel dingen op een andere manier dan de gevestigde orde, ook op dit onderdeel heeft de oplossing meer weg van science fiction dan andere ontwerpen. In plaats van een ontsnappingstoren met vaste brandstof raketten die bij een probleem de capsule wegtrekt maar verder nergens voor gebruikt worden (en ook worden afgestoten en weggegooid na de lancering) heeft de Dragon V2 8 super sterke vloeibare brandstof raketten in de buitenwand gebouwd. Deze gaan gebruikt worden om uiteindelijk heel precies te landen zonder parachutes, om manoeuvres uit te voeren in de ruimte en dus ook om te ontsnappen wanneer alles mis gaat.

De test wordt om 15 uur onze tijd live uitgezonden op NASA TV (http://www.ustream.tv/NASAHDTV).

Momenteel staat de Dragon 2 klaar voor de test:

Afbeelding

En gisteren werden alvast de motoren getest;

Afbeelding

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 06 mei 2015 12:34

Ow en om aan te geven HOE anders SpaceX dingen doet dan de gevestigde orde nog een paar foto's van de binnenkant van de uiteindelijke capsule.

Afbeelding

Afbeelding

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 06 mei 2015 14:24

De test was grotendeels succesvol, de capsule ging iets langzamer dan verwacht; https://youtu.be/OpH684lNUB8?t=15m48s

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor bassie76 » 10 mei 2015 16:15

De New Horizons komt steeds dichter bij Pluto. De sonde die al sinds 19 januari 2006 onderweg is zal op 14 juli langs deze dwergplaneet en haar manen vliegen. Na de fly-by zal de sonde dieper de Kuipergordel ingaan, op zoek naar nog meer interessante objecten.
http://www.nasa.gov/mission_pages/newho ... index.html

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor StillAwake » 02 jun 2015 12:44

bassie76 schreef:De New Horizons komt steeds dichter bij Pluto. De sonde die al sinds 19 januari 2006 onderweg is zal op 14 juli langs deze dwergplaneet en haar manen vliegen. Na de fly-by zal de sonde dieper de Kuipergordel ingaan, op zoek naar nog meer interessante objecten.
http://www.nasa.gov/mission_pages/newho ... index.html

Ze gaan er nu vanuit dat hij géén objecten tegenkomt voordat hij Pluto bereikt.
Gezien de snelheid en de tijd die nodig is een signaal daarheen te sturen moet je een object een paar duizend kilometer van te voren in de peiling hebben om te kunnen ontwijken....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor elbert » 17 jun 2015 14:21

Afbeelding
Afbeelding
Pluto en Charon komen rap dichterbij voor New Horizons...
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor bassie76 » 08 jul 2015 19:45

Even leek het erop dat NASA het contact met de New Horizonssonde kwijt was geraakt toen de computer van het ruimtevaartuig in 'safe mode' sprong. En dat vlak voor de scheervlucht langs Pluto en haar manen! Na onderzoek bleek er een fout in de opdrachtenreeks te zitten die New Horizons afwerkte ter voorbereiding van haar ontmoeting met de dwergplaneet. Gelukkig zijn de problemen opgelost en is het nu weer wachten op nieuwe foto's van Pluto zoals deze hieronder die de NASA vandaag vrijgaf.
Afbeelding

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor elbert » 11 jul 2015 13:37

Pluto vind ik tot nog toe heel erg op Triton (een maan van Neptunus) lijken:
Afbeelding
En dit is Pluto:
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor bassie76 » 11 jul 2015 15:18

elbert schreef:Pluto vind ik tot nog toe heel erg op Triton (een maan van Neptunus) lijken

Triton is waarschijnlijk ook een object uit de Kuipergordel, net als Pluto, maar ooit ingevangen door Neptunus. Dat zou de overeenkomsten kunnen verklaren. Opvallend is dan wel weer dat de grootste maan van Pluto, Charon, niets gemeen lijkt te hebben met zijn begeleider....... Voer voor de planeetonderzoekers onder ons.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor elbert » 14 jul 2015 13:18

Vandaag komt New Horizons het dichtst bij Pluto. Morgen zijn de beste foto's te verwachten.
Tot dan toe moeten we het hiermee doen:
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor pindas83 » 14 jul 2015 14:35

elbert schreef:Vandaag komt New Horizons het dichtst bij Pluto. Morgen zijn de beste foto's te verwachten.
Tot dan toe moeten we het hiermee doen:
Afbeelding








Ik heb net weer een nieuwe foto binnen gekregen Elbert, het is nu duidelijk te zien dat het echt om Pluto gaat:

Afbeelding

Gilgamesh
Mineur
Mineur
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jun 2015 22:31

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Gilgamesh » 14 jul 2015 17:29

Ik kan niet wachten!


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten