Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor de passant » 17 jul 2015 10:59

Mortlach schreef:Ja, de originelen zullen ongetwijfeld terabytes groot zijn en dat verzenden duurt wel even over die afstand. :-)

New Horizons heeft 2 solid state disks van elk 8 gigabyte, dus meer dan dat wordt het niet , trouwens de download snelheid schijnt iets te liggen in de orde van 1kb per seconde , dus je kan je wel voorstellen dat de echte mooie plaatjes de komende week binnen komen.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 17 jul 2015 11:36

Hier nog een prachtige 360 graden animatie van de bergketen op Pluto; http://i.imgur.com/ZiRD56E.gifv

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 17 jul 2015 14:36

En in een heel ander deel van ons zonnestelsel heeft Curiosity weer een prachtige foto gemaakt tijdens een wat stoffige dag aan de voet van Mount Sharp;

GROTE VERSIE: https://i.imgur.com/43Ip0Ww.jpg

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2015 14:53

de passant schreef:New Horizons heeft 2 solid state disks van elk 8 gigabyte, dus meer dan dat wordt het niet , trouwens de download snelheid schijnt iets te liggen in de orde van 1kb per seconde , dus je kan je wel voorstellen dat de echte mooie plaatjes de komende week binnen komen.


Poe, ze kunnen er beter een iPhone aan vast tapen de volgende keer :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 17 jul 2015 15:09

Mortlach schreef:Poe, ze kunnen er beter een iPhone aan vast tapen de volgende keer :-)


Helaas was de iPhone nog niet uit toen New Horizons werd gelanceerd ;)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2015 15:39

Lock&Stock schreef:Helaas was de iPhone nog niet uit toen New Horizons werd gelanceerd ;)


Dat begreep ik al ja. Het is altijd wel grappig bij dit soort zaken om te zien hoe snel techniek veroudert.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 17 jul 2015 15:51

Mortlach schreef:Dat begreep ik al ja. Het is altijd wel grappig bij dit soort zaken om te zien hoe snel techniek veroudert.


Zeker, ook heel bijzonder dat zo'n apparaat al die tijd door zo'n vijandige omgeving is gevlogen en het ook nog steeds perfect doet.

Dat Voyager 1 en 2 nog steeds braaf elke week naar huis bellen blijf ik ook echt bizar vinden. 4 jaar voor mijn geboorte gelanceerd en al mijn hele leven doen ze trouw dienst, indrukwekkend!

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Cathy » 17 jul 2015 16:05

@Lock&Stock: Dank je, helemaal helder!

Gilgamesh schreef:
Een beetje respect voor de ouderdom, jonge blaag!!
Jeugd van tegenwoordig...
:mrgreen: :-&
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2015 18:09

Lock&Stock schreef:Zeker, ook heel bijzonder dat zo'n apparaat al die tijd door zo'n vijandige omgeving is gevlogen en het ook nog steeds perfect doet.

Dat Voyager 1 en 2 nog steeds braaf elke week naar huis bellen blijf ik ook echt bizar vinden. 4 jaar voor mijn geboorte gelanceerd en al mijn hele leven doen ze trouw dienst, indrukwekkend!


Uiteraard. Ze hoeven meer iets te hard tegen een kiezeltje ruimtepuin aan te vliegen voor een flinke storing. Gelukkig is de ruimte vooral heel erg leeg :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor mohamed » 17 jul 2015 22:52

Lock&Stock schreef:En in een heel ander deel van ons zonnestelsel heeft Curiosity weer een prachtige foto gemaakt tijdens een wat stoffige dag aan de voet van Mount Sharp;

GROTE VERSIE: https://i.imgur.com/43Ip0Ww.jpg

Afbeelding

Zo'n foto is ook wel na te maken.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 21 jul 2015 10:04

mohamed schreef:Zo'n foto is ook wel na te maken.


oh boy...

Wellicht is zo'n foto prima na te maken. Echter, de gigabytes aan andere foto's én de resultaten van een hele berg zeer geavanceerde en uiteenlopende wetenschappelijke instrumenten waarvan de output publiekelijk domein is en gewoon kan worden gedownload van de NASA website is redelijk onmogelijk na te maken. Om nog maar te zwijgen over de resultaten van stereo observaties zoals laatst met het zonneobservatorium SOHO en Curiosity.

Denk je serieus dat dit nep is mohamed?

mohamed

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor mohamed » 21 jul 2015 10:55

mohamed schreef:Zo'n foto is ook wel na te maken.

Lock&Stock schreef:oh boy...

Wellicht is zo'n foto prima na te maken. Echter, de gigabytes aan andere foto's én de resultaten van een hele berg zeer geavanceerde en uiteenlopende wetenschappelijke instrumenten waarvan de output publiekelijk domein is en gewoon kan worden gedownload van de NASA website is redelijk onmogelijk na te maken. Om nog maar te zwijgen over de resultaten van stereo observaties zoals laatst met het zonneobservatorium SOHO en Curiosity.

Denk je serieus dat dit nep is mohamed?

Ik weet voldoende van grafisch ontwerpen af om zeker te kunnen zeggen dat dit nep kan zijn ja. Het zou een mooi filmdecor kunnen wezen of een level in een shooter. Let wel: ik zeg niet dat de foto is nep is, ik zeg alleen dat ik zeker weet dat ie nep kan zijn en derhalve is het een leuke illustratie maar zeker geen bewijs. Of is dat vloeken in jouw kerk? Ik proef enige tegenzin bij je aangaande mijn kritische blik.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 21 jul 2015 10:59

mohamed schreef:Let wel: ik zeg niet dat de foto is nep is, ik zeg alleen dat ik zeker weet dat ie nep kan zijn en derhalve is het een leuke illustratie maar zeker geen bewijs. Of is dat vloeken in jouw kerk? Ik proef enige tegenzin bij je aangaande mijn kritische blik.


Je impliceert dat ie nep is, ik geef aan dat zo'n foto inderdaad prima gefaked kan worden. Helaas negeer je de rest van mijn post.

En het is geen vloeken in mijn kerk hoor. Wel vind ik het altijd zeer kortzichtig wanneer mensen aan de hand van één foto verdenkingen gaan uitspreken over een enorm grote wereld-omvattende samenzwering zonder ook maar heel even de moeite te doen om te kijken of er wellicht nog meer resultaten uit zo'n missie komen ipv een zo'n foto.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 21 jul 2015 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 21 jul 2015 11:00

mohamed schreef:een leuke illustratie maar zeker geen bewijs.


Huh?! Waar heb je het over? In dit hele draadje wordt niet eens gesproken over het bewijzen van dit soort missies...? Dat maak jij ervan....

mohamed

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor mohamed » 21 jul 2015 22:49

mohamed schreef:Let wel: ik zeg niet dat de foto is nep is, ik zeg alleen dat ik zeker weet dat ie nep kan zijn en derhalve is het een leuke illustratie maar zeker geen bewijs. Of is dat vloeken in jouw kerk? Ik proef enige tegenzin bij je aangaande mijn kritische blik.

Lock&Stock schreef:Je impliceert dat ie nep is, ik geef aan dat zo'n foto inderdaad prima gefaked kan worden. Helaas negeer je de rest van mijn post.

En het is geen vloeken in mijn kerk hoor. Wel vind ik het altijd zeer kortzichtig wanneer mensen aan de hand van één foto verdenkingen gaan uitspreken over een enorm grote wereld-omvattende samenzwering zonder ook maar heel even de moeite te doen om te kijken of er wellicht nog meer resultaten uit zo'n missie komen ipv een zo'n foto.

Kan ik me voorstellen, ik vind het ook vervelend als mensen impliceren dat ik dingen gezegd heb zonder even aan te wijzen wat ze precies bedoelen.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten