Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 15 jul 2015 11:50

Zo geweldig dit!! Als gecertificeerde ruimte-nerd was dit een van de eerste lanceringen die ik live via internet heb mogen kijken. Ik kan me nog herinneren dat ik bij mezelf dacht "9 jaar, poe hey, ik ben midden dertig als dat kreng aankomt!". En nu is het gewoon zo ver!!!

Overigens was dit ook niet zomaar een lancering. Om er voor te zorgen dat New Horizons een beetje binnen een normale tijd bij Pluto zou aankomen is er niet gekozen voor een zg. Hohman Transfer (https://en.wikipedia.org/wiki/Hohmann_transfer_orbit) omdat de transit tijd dan meer dan 15 jaar zou zijn. In plaats daarvan is gekozen om direct met de lancering op een zg. helio-ontsnappings-route te zitten, zag maar een "rechte lijn" uit het zonnestelsel die "toevallig" heel dicht langs Pluto zou komen (met onderweg nog een klein zetje van Jupiter). Voordeel hiervan is dat New Horizons dus aankwam tijdens onze generatie :) Nadeel is dat New Horizons zo ongelofelijk snel gaat dat in een baan om Pluto komen niet aan de orde is.

Om New Horizons op deze snelle route te krijgen was het zaak de sonde zo klein en licht mogelijk te houden en de raket zo groot en sterk mogelijk. Resultaat is de snelste lancering ooit, wat je ook kan zien in de lanceringsvideo, dat ding springt gewoon van het lanceer platform af; https://www.youtube.com/watch?v=fRgsI6_CzMw

Om je een idee te geven van hoe snel New Horizons ging; in 9 uur passeerde de sonde de baan van de Maan, waar de Apollo capsule er drie dagen over deed.....

Volg hier alle ontwikkelingen live; https://www.reddit.com/live/v8j2tqin01cf

Momenteel worden de eerste foto's gedownload wat vanwege de afstand en de zeer beperkte stroom (28 watt!!!!) tergend langzaam gaat :)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2015 12:27

Ik vind het echt bijzonder dat er zenders bestaan die sterk genoeg zijn om uberhaupt over die afstand data te versturen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 15 jul 2015 12:46

Mortlach schreef:Ik vind het echt bijzonder dat er zenders bestaan die sterk genoeg zijn om uberhaupt over die afstand data te versturen.


Nou de zender is niet eens zo sterk aangezien deze het met max 28 watt moet doen, echter de ontvangers zijn extreem gevoelig!

Je kan hier live mee kijken met het Deep Space Network; https://eyes.nasa.gov/dsn/dsn.html

Momenteel staat DSN 34 in Canberra gericht op New Horizons maar er wordt nu nog niets ontvangen. Ook leuk als je nu op die link klinkt, DSN 45 en 35 (ook in Canberra) ontvangen momenteel data van Voyager 1. Gelanceerd in 1977 en momenteel het verste, door mensen gemaakte, object!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2015 12:50

Lock&Stock schreef:
Nou de zender is niet eens zo sterk aangezien deze het met max 28 watt moet doen, echter de ontvangers zijn extreem gevoelig!


Dat bedacht ik me zelf net ook. Dat signaaltje ontvang je niet bepaald meer met je transistorradiootje... :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor elbert » 16 jul 2015 08:55

Tot nu toe zijn de wetenschappers verrast over Pluto en Charon. Het blijken veel dynamischer werelden te zijn dan gedacht. Eerst werd er vanuit gegaan dat het oude, met kraters bezaaide oppervlakken zouden zijn. Eigenlijk een beetje zoals onze maan. Maar er worden weinig kraters gevonden en in plaats daarvan oppervlakten waar geologisch gezien van alles schijnt te zijn gebeurd en misschien nog wel gebeurt.
Hier een plaatje van Charon: http://www.nasa.gov/sites/default/files ... charon.jpg
Opvallend zijn de donkere noordpool en de diepe canyon rechtsboven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 16 jul 2015 09:11

elbert schreef:Tot nu toe zijn de wetenschappers verrast over Pluto en Charon. Het blijken veel dynamischer werelden te zijn dan gedacht. Eerst werd er vanuit gegaan dat het oude, met kraters bezaaide oppervlakken zouden zijn. Eigenlijk een beetje zoals onze maan. Maar er worden weinig kraters gevonden en in plaats daarvan oppervlakten waar geologisch gezien van alles schijnt te zijn gebeurd en misschien nog wel gebeurt.
Hier een plaatje van Charon: http://www.nasa.gov/sites/default/files ... charon.jpg
Opvallend zijn de donkere noordpool en de diepe canyon rechtsboven.


Echt fenomenaal!! Zat gisteren de persconferentie te kijken en de heren en dame wetenschappers zaten erbij als kinderen die jarig waren, heerlijk om te zien.

Ik post nog even je foto Elbert;

Afbeelding

Aan de rechterkant van Charon, ongeveer op twee uur, zie je een soort van verticale lijn lopen. Dit is een enorme canyon en waar die canyon aan de bovenkant van de foto de horizon van Charon raakt zie je ook een soort inkeping. Dat is een vallei van 8 - 10 km diep. Prachtig!! En wat Elbert ook al aangaf, veel dynamischer dan de oude en statische wereld die men had verwacht!

Afbeelding

En dit is de eerste close-up van Pluto. Waar iedereen van versteld stond is dat op de hele foto geen enkele krater is te zien. Dat moet betekenen dat Pluto geologisch nog actief is, er gebeuren daar dingen! En dat is onverwacht en iets om heel enthousiast van te worden :) :)

Ook vallen de enorme bergen op, de hoogste 3 - 4 km hoog. Deze bergen zijn niet van steen, maar van waterijs. Gewoon pure H2O. En deze bergen zijn niet bedekt met sneeuw, maar met vaste stikstof.... Prachtig, echt sprakeloos raak ik er van :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 16 jul 2015 09:40

Pluto geologisch actief? Dat is inderdaad verrassend. Ik dacht altijd dat het gewoon een groot ijsblok was. Mooie foto's, waarvan je natuurlijk weet dat ze pixel per pixel afgezocht gaan worden door wetenschappers om er de maximale kennis uit te peuteren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 16 jul 2015 09:55

Mortlach schreef:Pluto geologisch actief?


Yup, bizar he! Bij andere kleine actieve ijzige werelden zoals Triton (https://nl.wikipedia.org/wiki/Triton_(maan)) wordt vaak nog beredeneerd dat de activiteit door zg tidal forces van de grote planeet (in geval van Triton is dat Neptunes) waar ze omheen cirkelen komen. Maar bij Pluto kan dat niet, daar is dus iets anders aan de hand.

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor bassie76 » 16 jul 2015 10:47

Toch mis ik wat scherpte in de foto's. Ligt dat aan mij of zien jullie het ook.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 16 jul 2015 11:36

bassie76 schreef:Toch mis ik wat scherpte in de foto's. Ligt dat aan mij of zien jullie het ook.


Dit zijn volgens mij de eerste "thumbnails", gaat nog 16 maanden duren om alle data down te loaden. Ook is die laatste foto van Pluto onderdeel van een veel groter mozaïek. Ze gaan vrijdag daar meer delen van vrijgeven :)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 16 jul 2015 11:45

Ja, de originelen zullen ongetwijfeld terabytes groot zijn en dat verzenden duurt wel even over die afstand. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gilgamesh
Mineur
Mineur
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jun 2015 22:31

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Gilgamesh » 17 jul 2015 08:04

Je staat er iedere keer weer versteld van hoe ze het voor elkaar krijgen.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Cathy » 17 jul 2015 09:19

Gilgamesh schreef:Je staat er iedere keer weer versteld van hoe ze het voor elkaar krijgen.

Of ik mijn opa hoor over de maanlanding. :mrgreen: :wink:

Lock&Stock schreef:Waar iedereen van versteld stond is dat op de hele foto geen enkele krater is te zien. Dat moet betekenen dat Pluto geologisch nog actief is, er gebeuren daar dingen!

Als geïnteresseerde leek snap ik het verband niet tussen 'geen enkele krater' en 'geologisch actief'.
Kun je dat uitleggen? Het lijkt mij juist dat wanneer er geen kraters zijn, er niets gebeurt.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 17 jul 2015 09:38

Cathy schreef:Als geïnteresseerde leek snap ik het verband niet tussen 'geen enkele krater' en 'geologisch actief'.
Kun je dat uitleggen? Het lijkt mij juist dat wanneer er geen kraters zijn, er niets gebeurt.


Pluto heeft maar een extreem dunne atmosfeer. Dus meteorieten en asteroïden verbranden niet grotendeels wanneer ze Pluto raken zoals dat wel gebeurd bij de Aarde (weet je ook meteen wat een vallende ster is ;) ). Onze maan heeft, net als Pluto, vrijwel geen atmosfeer. Maar onze maan zit VOL met kraters;

Afbeelding

Waarom onze maan wel en Pluto niet? Misschien omdat er bij Pluto niet zoveel ruimtepuin in de buurt zweeft? Nou wel dus! Pluto maakt deel uit van de zg Kuiper Gordel (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kuipergordel), een enorme gordel van miljarden brokken ruimtepuin. Dus het is vrijwel zeker dat Pluto geregeld een serieus stuk ruimtepuin voor z'n kiezen krijgt. Maar op de een of andere manier zien we daar niets van terug! Iets zorgt er dus voor dat deze enorme kraters verdwijnen..... En dat kan eigenlijk maar één ding zijn; geologische activiteit. Aardbevingen, verschuivingen, misschien wel vulkanen of enorme geisers. Wie weet! Maar het lijkt erop dat Pluto "leeft" en dat is heel erg bijzonder!

Gilgamesh
Mineur
Mineur
Berichten: 145
Lid geworden op: 24 jun 2015 22:31

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Gilgamesh » 17 jul 2015 10:41

Cathy schreef:Of ik mijn opa hoor over de maanlanding. :mrgreen: :wink:

Een beetje respect voor de ouderdom, jonge blaag!!
Jeugd van tegenwoordig...


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten