Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 24 aug 2006 15:09

Goed voor de schoolboeksector. Kunnen alle boekjes in de herdruk...

Ik gok op een varriant in het kader van het Groene en Witte boekje 8)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 24 aug 2006 15:09

Ik begrijp nu dat Pluto in de nieuwe categorie "dwergplaneten" valt.

Volgens de nieuwe definitie van een planeet, is een planeet een hemellichaam, dat in een baan rond de zon/ster draait, voldoende massa heeft om een bijna ronde vorm aan te nemen en die de nodige ruimte rondom z'n baan heeft (dus niet gestoord wordt door andere planeten).

Pluto valt daarbuiten, omdat het gedeeltelijk binnen en gedeeltelijk buiten de baan van Neptunus draait en onder de invloed van die planeet z'n baantjes trekt.

Er zijn dus nu 8 planeten over: Mercurius, Venus, de aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus.

De heftigheid van de discussies over de status van Pluto is buitengewoon groot voor het anders zo bedaarde wereldje van de astronomen. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 24 aug 2006 15:12

Dit hebben ze wel heel snel aangepast:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Planeet

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 24 aug 2006 15:12

De brandende vraag is nu natuurlijk hoe astrologen en horoscopentrekkers dit schokkende nieuws gaan verwerken. (waarschijnlijk met het argument dat de invloed van Pluto toch al heel erg klein was, dat het niet uitmaakt)

:P

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 24 aug 2006 15:18

Die draaien zich er vast wel weer uit met een mooi praatje. :P

Toch grappig als je op een ruimtevaartsite als www.space.com kijkt (met als commentaar: "terecht en het werd hoog tijd"), hoe gepassioneerd het debat hierover is gevoerd. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Serenity
Kapitein
Kapitein
Berichten: 960
Lid geworden op: 30 jul 2005 22:21
Locatie: 127.0.0.1

Berichtdoor Serenity » 24 aug 2006 21:06

elbert schreef:Ik begrijp nu dat Pluto in de nieuwe categorie "dwergplaneten" valt.

Volgens de nieuwe definitie van een planeet, is een planeet een hemellichaam, dat in een baan rond de zon/ster draait, voldoende massa heeft om een bijna ronde vorm aan te nemen en die de nodige ruimte rondom z'n baan heeft (dus niet gestoord wordt door andere planeten).

Pluto valt daarbuiten, omdat het gedeeltelijk binnen en gedeeltelijk buiten de baan van Neptunus draait en onder de invloed van die planeet z'n baantjes trekt.

Er zijn dus nu 8 planeten over: Mercurius, Venus, de aarde, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus.

De heftigheid van de discussies over de status van Pluto is buitengewoon groot voor het anders zo bedaarde wereldje van de astronomen. :)

uhm... ja zal allemaal wel, en ik mag dan geen astroloog/noom/whatever zijn maar als de aarde opgeblazen wordt heeft dat echt wel effect op de andere planeten waarschijnlijk?

ik bedoel maar... "onder invloed van planeet"...

maar ja.
ze doen maar :)

afgezien hiervan zijn we nogsteeds niet dieper dan 11km de aarde in geweest, of wel? :P
what the soul hides, blood tells

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 11 sep 2006 15:41

De space shuttle Atlantis is afgelopen zaterdag met succes gelanceerd. Het is de bedoeling dat het ruimtestation ISS aanzienlijk uitgebreid gaat worden met grote zonnepanelen (de Atlantis is daar inmiddels al aangekomen). Op http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/live_tv.html is het allemaal live te volgen. Bouwvakken op hoog niveau. jaknikken
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Grootste knal in het heelal

Berichtdoor elbert » 08 mei 2007 14:04

Volgens de NASA moet dit de grootste knal in het heelal zijn:

Afbeelding

Overigens zijn alleen de onderste 2 fotootjes echt. De bovenste is een "artists impression", oftewel hoe het er met enige fantasie moet uitzien als een camera wat dichterbij zou staan.
Zie ook het bijbehorende bericht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 10 jun 2007 22:14

Afgelopen week is Atlantis weer eens gelanceerd.

Afbeelding
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 11 jun 2007 09:53

Afbeelding
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

SimonT
Luitenant
Luitenant
Berichten: 553
Lid geworden op: 20 nov 2003 22:45
Locatie: Opheusden

Berichtdoor SimonT » 11 jun 2007 10:01

Inmiddels is er een scheur in de shuttle ontdekt, volgens deskundigen zal deze geen gevaar opleveren aangezien het zich op een plek bevind die bij terugkeer in de dampkring niet zo wark zal worden
Gelukkig met mijn vriendin(netje)!

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 15 jun 2007 02:53

Afbeelding

Afbeelding
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 23 jun 2007 12:03

Atlantis is weer veilig terug op aarde.

Afbeelding
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 17 jan 2008 19:41

De ruimtesonde Messenger bracht deze week een eerste bezoek aan de planeet Mercurius (er volgen er nog meer), de planeet die het dichtst bij de zon staat. Daarbij maakte deze sonde beelden van de kant van Mercurius die nog nooit was gefotografeerd, zoals deze foto:
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Atheist1984

Berichtdoor Atheist1984 » 18 jan 2008 14:46

Mooie foto :)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten