Internet doet winkels verdwijnen
"In het winkelhart verdwijnen de meeste branches, en wordt het aanbod schraler.
Dat blijkt uit gegevens van vastgoeddienstverlener Jones Lang La-Salle en vastgoed
databank Locatus.
De totalen vraag naar winkelruimte daalt tot 2012 met 7 - 9%.
Door internet is al een groot deel van de boek- en muziekwinkels verdwenen.
Nu zien we ook de electronicawinkels verdwijnen. Op internet staan allerlei goede
vergelijkingssites en dan is het makkelijk om het beste product te kiezen, en de
goedkoopste leverancier.
In 2012 gaat naar verwachting 10 - 12% van alle inkopen via internet."
De Stentor, za 4 apr 2009.
Dat kan ik deels onderschrijven, niet helemaal.
Handzame compact camera
* Ik wil een compact camera (zo groot als een mobieltje), bijv. de Nikon S230.
Google, Nikon S230, en er komen enkele sites met prestaties en specificaties.
Doordat het een nieuwe camera is (geintroduceerd in febr. jl.) zijn er nog geen reviews,
maar in andere reviews is wel iets te lezen over Nikon compact camera's (goed- zeer goed).
De adviesprijs is €229, maar even zoeken op kelkoo bijv. levert goedkopere (€179) aanbiedingen op.
De aanbieders zijn deels internetwinkels, maar niet allemaal. O.a. V te H, C te U.
Als ze in buurt zijn dan heeft dat voordelen.
* Op Lild.nl stond pas de Fuji Finepix J50, voor €79. Enkele 'malen klikken' geeft als
resultaat dat dit een goede camera is, met een mooie lens, maar met één groot gebrek.
Namelijk de sensor: vanaf iso 200 zeer slechte kwaliteit. Dus zodra de situatie vereist
dat de gevoeligheid hoger wordt ingesteld, neemt de kwaliteit van de beelden sterk af.
Fotograveren bij weinig licht is niet goed mogelijk met deze camera.
Citruspers
Nog een voorbeeld.
De Citruspers is stuk. Zoeken op internet levert een lijst op, met prijzen die uiteenlopen van
€18 tot boven de €75. Zou de allerkoopste een slecht product zijn? In één van de reviews staat
dat het apparaat al jaren gebruikt wordt en goed bevalt. Het is bovendien van Philips, een merk
wat doorgaans goede kwaliteit levert. Dus naar de plaatselijke winkel voor huishoudelijke artikelen
(de witgoedshop hier heeft geen concurentie, en hanteert hoge prijzen). In de betreffende winkel
is er keus tussen een dure en een goedkope citruspers, die van Philips voor €18,-. Dus die kan nu met
overtuiging worden aangeschaft. Inmiddels zijn enkele weken verstreken, en er zijn geen problemen
gesignaleerd.
Lage prijzen, en goede kwaliteit wordt steeds belangrijker. Wat daaraan niet voldoet,
lijkt te gaan verdwijnen. Dat wil niet zeggen dat er voor gewone winkels helemaal geen toekomst meer is,
maar concurerende prijzen zijn meer noodzakelijk nu.