Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Sjaak84 » 21 nov 2012 11:31

http://www.nu.nl/wetenschap/2963615/his ... mars.html#

Historische ontdekking op mars, over enkele weken word bekend gemaakt wat het is. Kan niet wachten!
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 21 nov 2012 11:53

Sjaak84 schreef:http://www.nu.nl/wetenschap/2963615/historische-ontdekking-mars.html#

Historische ontdekking op mars, over enkele weken word bekend gemaakt wat het is. Kan niet wachten!


Dat moet haast wel sporen van leven zijn, toch? Ik hoop dat het dat is en kan ook niet wachten. Al is het natuurlijk wel goed dat ze de zaken eerst goed uitzoeken voordat ze er officieel mee naar buiten komen.

Spannend!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 21 nov 2012 11:57

Mortlach schreef:Dat moet haast wel sporen van leven zijn, toch?


Ik zet m'n geld in op methaan gas, dat is al eerder gedetecteerd, echter toen was nog het vermoeden dat dit mee was "gelift" vanuit Florida.
Laatst gewijzigd door Lock&Stock op 21 nov 2012 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 21 nov 2012 12:43

Overigens zou methaan gas kunnen betekenen dat er momenteel bacterieel leven is op Mars.....

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 23 nov 2012 00:37

Voor in de pauze :mrgreen:

http://workshop.chromeexperiments.com/stars/

een kaart van de 100.000 dichtsbijzijnde sterren, volledig zoombaar van Zon tot Melkweg. Voor als je je eventjes heel, heel klein wilt voelen. En dan nog veel kleiner als je je beseft dat de Melkweg maar 1 sterrenstelsel is in de ontelbare andere stelsels. Wonderlijk!

:-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

bassie76
Mineur
Mineur
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 mei 2007 19:27

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor bassie76 » 23 nov 2012 13:00

Tsja, wat voor de gemiddelde wetenschapper een historische ontdekking is, is voor de gemiddelde leek meestal toch niet zo interessant. Afwachten dus.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8845
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor elbert » 23 nov 2012 13:26

Lock&Stock schreef:Ik zet m'n geld in op methaan gas, dat is al eerder gedetecteerd, echter toen was nog het vermoeden dat dit mee was "gelift" vanuit Florida.
Dat lijkt het niet te zijn:
The long-anticipated atmospheric chemistry results did not reveal the presence of methane in the thin Martian air at Gale crater on Mars.
Bron
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 23 nov 2012 13:33

elbert schreef:Dat lijkt het niet te zijn:


The long-anticipated atmospheric chemistry results did not reveal the presence of methane in the thin Martian air at Gale crater on Mars.Bron


Aww jammer. Dat was wel wat geweest namelijk :D

Nog even afwachten dus, ssssspannend!

EDIT: dit nieuwsbericht is van 2 november, het is dus niet totaal uitgesloten. ;)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 27 nov 2012 21:39

Zijdelings gerelateerd aan ruimtevaart, maar wel leuk.

via de spellenportal Steam kun je een leuk spel/simulator kopen genaamd Universe Sandbox. dat is een model van ons zonnestelsel en de 300 naburige sterren waar je naar hartelust in kunt rommelen.

Het is erg leuk om de Aarde als stilstaand middelpunt te nemen en dan de simulatie alle banen laten uitrekenen. De planeten maken de meest vreemde kapriolen dan, compleet met epicirkels. Ik vind het zeer bijzonder om zichtbaar te kunnen maken hoe de mensen voor Copernicus de hemellichamen zagen.

Klik voor plaatje


Maar je kunt alles aanpassen: Zwaartekracht, massa van planeten, een extra zon, ringen om de maan. Toen ik de massa van de aarde liet toenemen tot de massa van de zon werden Mars en mercurius het zonnestelsel uitgekatapuleerd! Heel grappig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Sjaak84 » 27 nov 2012 23:49

Mortlach schreef:Dat moet haast wel sporen van leven zijn, toch? Ik hoop dat het dat is en kan ook niet wachten. Al is het natuurlijk wel goed dat ze de zaken eerst goed uitzoeken voordat ze er officieel mee naar buiten komen.

Spannend!


Ik hoop ook op sporen van leven op mars, het zou de ontdekking van het millennium kunnen zijn, als er dan uiteraard leven word gevonden en niet alleen maar sporen van.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8845
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor elbert » 29 nov 2012 09:09

Het zou kunnen dat Curiosity organische verbindingen (betere naam: koolstofverbindingen) gevonden heeft, aldus dit krantenbericht.
Dat zou op leven kunnen wijzen, maar net zo goed ook niet, dus zullen we wat dat betreft nog niet veel wijzer zijn. Dat zegt de baas van de Nasa ook.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 29 nov 2012 09:47

elbert schreef:Het zou kunnen dat Curiosity organische verbindingen (betere naam: koolstofverbindingen) gevonden heeft, aldus dit krantenbericht.
Dat zou op leven kunnen wijzen, maar net zo goed ook niet, dus zullen we wat dat betreft nog niet veel wijzer zijn. Dat zegt de baas van de Nasa ook.


Het lijkt er inderdaad op, toch nog even afwachten....

Ondertussen prachtige foto's van Saturnus (klik voor grote versie):

Afbeelding

Je ziet hier een wervelwind met een doorsnede van ongeveer 3000 tot 4000(!!) kilometer op de Noordpool van Saturnus. De foto is gemaakt door de sonde Cassini vanaf een afstand van 400 000 kilometer.

Saturnus is 750 keer zo groot dan de aarde en ligt maar 1588 000 000 kilometer ver weg!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8845
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor elbert » 30 nov 2012 08:39

elbert schreef:Het zou kunnen dat Curiosity organische verbindingen (betere naam: koolstofverbindingen) gevonden heeft, aldus dit krantenbericht.
En zelfs dat is niet gevonden: http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?release=2012-377
Rumors and speculation that there are major new findings from the mission at this early stage are incorrect. The news conference will be an update about first use of the rover's full array of analytical instruments to investigate a drift of sandy soil. One class of substances Curiosity is checking for is organic compounds -- carbon-containing chemicals that can be ingredients for life. At this point in the mission, the instruments on the rover have not detected any definitive evidence of Martian organics.
Het lijkt me dat ze bij NASA wel een communicatieprobleem hebben. Dit is al de 2e keer dat de communicatie te wensen over laat (de eerste keer ging het over methaan dat wel/niet gevonden zou zijn).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 30 nov 2012 09:33

elbert schreef:En zelfs dat is niet gevonden:


Aaaw balen, nou ja, de search continues en er is nog genoeg te ontdekken op Mars.

http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?release=2012-377

elbert schreef:Het lijkt me dat ze bij NASA wel een communicatieprobleem hebben. Dit is al de 2e keer dat de communicatie te wensen over laat (de eerste keer ging het over methaan dat wel/niet gevonden zou zijn).


Yep, en ten tijde van de Viking landers hadden ze een klein PR issue toen ze hadden aangekondigd leven te hebben gevonden ;)

Waarschijnlijk wezen voorlopige resultaten op organische verbindingen en was Grotzinger een pietsie te enthousiast.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lichtzwaard » 30 nov 2012 11:25

Geen historische ontdekking door Curiosity op Mars
AMSTERDAM - NASA tempert de verwachtingen rond de persconferentie van maandag in San Francisco over de bevindingen van de Curiosity Rover op Mars.




Iedereen met een gezond verstand en die kan nadenken wist dat al. :| :| :| :| :|
VERITAS VOS LIBERABIT.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten