StillAwake schreef:Ik stelde dat de joden (ten onrechte inderdaad, het juiste woord zou Israëlieten geweest zijn) zich in de oud Testamentische tijden nogal een misdroegen, en daarvoor gestraft werden.
Dat is zo ongeveer het refrein van Richteren, koni gen, kronieken en een aantal profeten.
Besef je dat generaliserend over "de Joden" spreken nogal wat alarmbellen doet afgaan?
De straf die de Israëlieten in het OT kregen, was eigenlijk nooit vanwege oorlogsmisdaden, wel vanwege het niet volgen van de wet van Mozes, met name op het gebied van afgodendienst. Dus daarom is dit niet relevant voor deze discussie en een er met de haren bijgesleept argument.
StillAwake schreef:Een ghetto is een plaats waar mensen wonen.
Als jouw dorp voorzien zou worden van een hek, waar je alleen na controle door mag zou jij het ook als gevangenis zien.
De controle daar gaat heel wat verder dan die van de door jou verfoeide corona app.
Het hek om de Gazastrook is een grensafbakening en is er bovendien vanwege de dreiging van Hamas. Er is daar sinds de Israelische terugtrekking in 2005 sprake van een permanente oorlogssituatie. Nogal wiedes dat daar een hek staat. En waarom zouden Palestijnen uit Gaza het recht mogen hebben om zonder controle in Israel te komen? Dat is een ander land nietwaar? Bovendien zou het vragen om geweld zijn als dat zou gebeuren. Ik herinner me de golf van zelfmoordaanslagen in 2002 nog. Sindsdien heeft Israel een hek/muur gebouwd. Het is een onding, maar het werkt grotendeels wel.
Als de situatie tussen Israel en de Palestijnen net zo vreedzaam zou zijn als tussen Nederland en Belgie, dan kan dat hek weg en liefst zo snel mogelijk, maar voor die tijd is het vragen om nog meer dode Israeliers als het hek zou verdwijnen.
Los hiervan vind ik de regering Netanjahoe niet bepaald de beste regering die Israel ooit heeft gehad. Ik druk me nog voorzichtig uit. Netanjahoe is Rutte in het kwadraat: hij zit er veel te lang als premier en bovendien is hij te verslaafd aan macht waardoor hij deals sluit met dubieuze partijtjes zoals die van Itamar Ben-Gvir, die wat mij betreft (en veel Israeliers ook) een rechts-extremist is. Ook het feit dat Netanjahoe de kolonisten teveel de hand boven het hoofd houdt, is me een doorn in het oog. Maar ik vind wel dat het land het recht heeft om Hamas op zijn minst een flinke slag toe te brengen zodat vanuit Gaza niet elke week weer raketten Israel ingeschoten worden.
Zoals alles in dit conflict is niets simpel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)