Jesaja40 schreef:
Een onzin bewering, wanneer wordt u wakker geschud en gaan u ogen open voor de realiteit.
Ik ben ooggetuige geweest van aanslagen in Israël. Alles werd eraan gedaan om mensen in veiligheid te brengen. U hebt niet in de gniffelende ogen gekeken van de vijanden die maar hoopten dat de aanslag succesvol was.
Wat was ons antwoord: burgers beschermen (let wel alleen onze eigen burgers, nee, ook onze toeristen). Het plaatsen van een hekwerk om aanslagen te voorkomen. Dat gaat u een getto noemen? Wie begon er met de aanslagen door het opblazen van bussen? Volgens uw redenering moet je jezelf dan maar opofferen. Doet u dat ook? Daar geloof ik niets van, want ook u hebt een slot op uw huisdeur om uzelf te beschermen.
Dat heeft niets, maar dan ook niets te maken met het door u aangehaalde bombardement. Dat is het Griekse hedonistische denken van vrede, vrede en geen gevaar. Wat bracht het ons? Schok: de Joodse vluchtelingen waren ineens stateloos verklaard en na vijf aaneengesloten jaren mocht men (bij gratie) het staatsburgerschap aanvragen. U bent helemaal niet blij met de oprichting van de Staat Israël, want u vind ons met uw misselijkmakende vergelijking op nazi's lijken.
Heel kwalijk!
Ook voor jou: het tegenhouden van eerste levensbehoeften voor de bevolking is een oorlogsmisdaad.
Logisch dat Israël zich verdedigt tegen terreur, maar inmiddels is het slachtoffer aantal wel buiten verhouding geraakt.
En of ik een slot op mijn voordeur heb (heb ik overigens niet...) heeft weinig te maken met deze casus.
Een slot op een gevangenisdeur komt dichterbij...
Ik veroordeel het gedrag, de denkwijze en de terreur van Hamas met de grootst mogelijke afkeuring, maar dat maakt niet dat ik de reactie van Israël niet buiten proportie mag vinden.
En ik vraag me ook af in hoeverre de Bijbelse beloften gaan over de huidige staat Israël.
Want als ik in het Oude Testament lees zie ik dat Israël met ballingschap gestraft werd als ze God links lieten liggen.
En het huidige Israël is voor een groot deel seculier, iets waar in de Bijbelse tijd heel duidelijk over werd geschreven...
En nogmaals: ik keur Hamas ten strengste af, maar begrijp wel dat een volk wat er al jaren woont en nu achter een hek geplaatst wordt wanhoopsdaden pleegt.
Ik snap dat de vergelijking met Nazi Duitsland pijn doet, maar leg me gerust uit waar de vergelijking daadwerkelijk mank gaat (tot 1941).
De holocaust is inderdaad onvergelijkbaar, maar die heb ik er dan ook bewust buiten gehouden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.