Mortlach schreef:Hamas zal misschien niet treuren omdat het de publieke opinie in hun voordeel beïnvloedt.
Niet "misschien", dat is zeker. Deze beweging roept de bevolking op om naast militaire installaties te staan en het vuurt zijn raketten ook vanuit bewoond gebied af. Palestijnen zijn kanonnenvoer voor deze terreurbeweging. Nodig voor de PR oorlog, die net zo belangrijk is als de fysieke oorlog.
Bovendien roept het de bevolking op om
met messen joden te onthoofden. Het kost maar 5 shekel. Voor de goede zaak is dat toch een koopje.
Mortlach schreef: Ik zag namelijk ook hossende Joden bij een brandende Al Aqsa moskee
Niets is wat het lijkt.
Wat er in brand stond
was een boom. Hoe kwam die boom in brand? Doordat Palestijnen
vanaf de Tempelberg vuurwerk af wilden steken richting (inderdaad) hossende joden die Jeruzalem dag aan het vieren waren. Het vuurwerk miste zijn doel en trof een boom.
Dus die Joden bij de Klaagmuur hosten niet omdat er een boom in de fik vloog, maar omdat ze hun eigen feestje aan het vieren waren.
Mortlach schreef:Tja, alsof dat laatste ooit zal gebeuren. En ja, aankondigen dat je iets gaat doen zodat de burgers weg kunnen? Als je toevallig ernaast woont en er valt een flat op je dak, dan ben je toch alsnog slachtoffer? Het is niet bepaald een gecontroleerde sloop. Vertrekken als Israël het zegt is je toch gewoon overgeven?
Israël weet dat ze burgerslachtoffers maken en vindt dat blijkbaar geen probleem; Hamas buit die slachtoffers vervolgens uit om sympathie te wekken. Beide zaken zijn verachtelijk.
Israel probeert zoveel mogelijk om burgerslachtoffers te vermijden. Het land wordt daar ook beter in dan vroeger (er zijn tragische missers geweest in het verleden). Als je kijkt naar Nederland (zijn we het
bombardement op Hawija al vergeten?) en de VS, dan doet Israel het relatief gezien beter. Het enige is dat in dit gebied (Israel en de Palestijnse gebieden) er duizenden camera's gericht staan op wat er gebeurt. Dat zie je op plekken in Irak en Afghanistan veel minder. Oorlog is een smerige business en het westerse idee dat het een soort veredeld foei gesprek moet zijn, is natuurlijk een mooi ideaal, maar heeft niets met de werkelijkheid van oorlog te maken. Zelfs al doe je alles wat in je vermogen ligt, dan nog vallen er helaas burgerslachtoffers. Maar dat is principieel wat anders dan dat je het doel hebt om burgerslachtoffers te doden, zoals de Hamas en Islamitische Jihad. Deze bewegingen hebben 2000 raketten afgevuurd op burgerdoelen (dat is een oorlogsmisdaad volgens elke definitie) en als Iron Dome er niet was geweest, waren er veel meer Israelische slachtoffers gevallen dan Palestijnse.
Mortlach schreef:Tja, als dat de 'wapens' zijn die je hebt... Ik las gisteren een citaat: "Het is alleen een oorlog te noemen als allebei de kanten een leger hebben".
Israel heeft de tanks, de vliegtuigen, de artillerie. Hamas heeft vooral mensen. Niet gek dat je inzet wat je hebt.
Een partij heeft een leger als het er effectief mee kan vechten. Zo simpel is dat. Je kunt zeggen wat je wilt, maar Hamas is in staat om het weken vol te houden tegen het machtigste leger in de regio. Als Gaza naast Noord-Holland zou liggen, zou het Nederlandse leger binnen de kortste keren overrompeld worden en zou ons land bezet worden. Dat zegt iets over ons leger, het zegt ook iets over Hamas.
Overigens denk ik dat er ergens volgende week een bestand zal komen tussen Israel en de Palestijnen. Ik denk dat de Palestijnen hun punt gemaakt hebben (de militaire capaciteit wordt snel minder nu) en Israel zal zeggen dat het zijn militaire doelen heeft bereikt: het tijdelijk indammen van die Palestijnse miltaire capaciteit. Dat betekent dat de komende tijd de Palestijnen weer met Iraans geld gaan herbewapenen, zodat we over een paar jaar weer verder gaan met de volgende ronde van dit conflict.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)