Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 10 aug 2018 11:49

Yoshi schreef:Zodra Israel een onschuldig kind dood dan zal men dat melden in de media. Andersom gebeurd dat evengoed en in beide gevallen terecht.
Schijnbaar heeft dit conflict jou zo onmenselijk gemaakt dat je de dood van een onschuldig kind niet tragisch vind en enkel nog haat voelt als er melding wordt gemaakt van het sterven van een kind. Spijtig.

Wat een onzin conclusie van jou zeg. Natuurlijk vind ik de dood van een kind tragisch. Dat melden in de media is uiteraard ook prima.
Maar wat pallywood doet is een foto plaatsen van zomaar een ander kind van de social media plukken (zoals hier gedaan is) en daar propaganda mee proberen te maken.
Ik weet niet hoe jij het zou vinden als ze een foto van jou kind (mocht je een kind hebben) zouden gebruiken om op deze manier de publiciteit te zoeken, maar ik zou laaiend worden als, wie dan ook maar, dat met een foto van één van mijn kinderen zou doen.

En nogmaals, de dood van een kind van welke partij dan ook in een conflict (zoals b.v. ook in Jemen) vind ik zeer, zeer tragisch (en ga dan ook niet, zoals de Palestijnen dat plachten te doen als ze er weer eens een 'geslaagde' zelfmoord actie geweest is, op een feestelijke manier snoepjes uit lopen delen op straat of, ter verheerlijking van de terrorist een straat of een plein naar zo iemand noemen.)
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Optimatus » 10 aug 2018 14:04

Hidden schreef:Te gebruiken bij meningsvorming;
https://likud.nl/2015/12/150-palestijnse-fabels/
misschien is het al een keer voorbijgekomen in dit forum; maar dat heb ik niet onderzocht.


Bron Likud. Die is net zo gekleurd als Hamas.

dalethvav schreef:Op zich een loffelijk streven, maar of dit tot een oplossing zal leiden? Ik heb daar zo m'n twijfels over. Kijk naar de in het verleden behaalde resultaten in Gaza. Daar heeft de int. gemeenschap de keuze over gelaten aan de bevolking die vervolgens voor Hamas koos. Resultaat is dat de Gazanen nu moeten leven onder de onvoorstelbare druk en het terrorisme van Hamas.


Daar kiest men dan zelf voor. Na de Eerste Wereldoorlog werden er in het zuidelijke gedeelte van Oost-Pruisen en in het oostelijke gedeelte referenda gehouden waarin men kon kiezen voor verblijf in Duitsland of aansluiting bij Polen. Ook in Karinthië kon gekozen worden: verblijf bij Oostenrijk of aansluiting bij de SHS-staat. Sleeswijk en Holstein konden kiezen over aansluiting bij Denemarken of verblijf bij Duitsland. Allemaal relatief ordentelijk verlopen volksraadplegingen in gebieden, die qua oppervlakte meestal groter waren dan de huidige Palestijnse gebieden.

Ergo: een referendum houden is geen enkel probleem. Het is meer, dat noch Israël noch Palestina dat durven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 13 aug 2018 08:02

Yoshi schreef:En het IDF is hierin natuurlijk geen betrouwbare bron.
Dat is een aanname. De IDF is een bron en een belangrijke ook. Dat wil niet zeggen dat je er niet kritisch over kunt zijn, maar over het algemeen misleiden ze de boel niet bewust. Ze zouden er ook niet mee wegkomen.
Hamas daarentegen, misleidt de boel wel bewust, zie het bericht waarin ze een levend meisje uit Los Angeles misbruiken om haar als een dood Palestijns kind uit te venten.
Europese moraalridders verzwijgen deze leugens of vergoelijken dit soort gedrag met het argument "ach, Israel jokt ook". Nee, dat doet Israel niet. In elk geval niet op deze walgelijke en opzichtige manier, waarbij de lijken van de eigen burgers als politieke koopwaar worden misbruikt.
Yoshi schreef:Een fotootje met een kopstuk die toevallig voorbij het gebouw rijdt bewijst ook compleet niets.
Wat zou het wel bewijzen? Ik heb zo'n vermoeden dat je het nog niet zou aannemen als je er zelf rondliep en er ook gewapende Hamasleden rondliepen.
Yoshi schreef:Heel veel succes met het vinden van een neutrale bron.
Ik heb inmiddels ervaring genoeg om te weten dat er sowieso nauwelijks "neutrale" bronnen zijn in dit conflict.
Yoshi schreef:Dat is een uiterst discutabele aanname. Informatie van 1 van de strijdende partijen zonder meer aannemen.
Dat doe ik dan ook niet. Maar we hebben wel een bepaalde historie van meldingen van zowel Hamas als de IDF en dan is het niet moeilijk om vast te stellen wie over het algemeen een betrouwbaarder beeld schetst. Bij gebrek aan beter moeten we het daar dan maar mee doen.
In het geval van het gebombardeerde gebouw zul je dan zelf maar een paar conclusies moeten trekken.
1. Heeft de IDF er belang bij om een niet militair doel uit te kiezen? Antwoord: nee. Israël zou meteen in het beklaagdenbankje komen als waarnemers (bijv. van de VN) constateerden dat het om een niet militair doel ging.
2. Als het doel wel militair is, heeft men er dan wel belang bij om dat te bombarderen? Antwoord: ja.
3. Hebben waarnemers (zoals van de VN of journalisten) geconstateerd dat het om een burgerdoel ging? Antwoord: nee.
4. Heeft Israel omwonenden (burgers) gewaarschuwd om bij het doel weg te blijven? Ja.
5. Was het doel van Israel om burgerslachtoffers te maken? Zie 4: nee.
6. Zijn er burgerslachtoffers gevallen? Nee, mede door de waarschuwingen van de IDF.
7. Ging het dus om een militair doel? Zie voorgaand: ja.
Optimatus schreef:Daar kiest men dan zelf voor. Na de Eerste Wereldoorlog werden er in het zuidelijke gedeelte van Oost-Pruisen en in het oostelijke gedeelte referenda gehouden waarin men kon kiezen voor verblijf in Duitsland of aansluiting bij Polen. Ook in Karinthië kon gekozen worden: verblijf bij Oostenrijk of aansluiting bij de SHS-staat. Sleeswijk en Holstein konden kiezen over aansluiting bij Denemarken of verblijf bij Duitsland. Allemaal relatief ordentelijk verlopen volksraadplegingen in gebieden, die qua oppervlakte meestal groter waren dan de huidige Palestijnse gebieden.
Tja, men koos vervolgens ook voor de nazi's aan de macht in Duitsland. Daar koos men ook zelf voor en vervolgens mocht men niet meer kiezen. Het probleem was wel dat de buurlanden daar mee te maken kregen en daar niet blij mee waren.
Hetzelfde geldt voor Hamas. Daar zijn zowel Israël als Egypte niet blij mee.
Veel Palestijnen trouwens ook niet, maar die hebben toch niet zoveel meer in de melk te brokkelen bij hun machthebbers.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Optimatus » 20 aug 2018 15:02

Het IDF is in geen geval een neutrale bron, want dat is partij bij het conflict.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 20 aug 2018 15:09

Optimatus schreef:Het IDF is in geen geval een neutrale bron, want dat is partij bij het conflict.

Klopt, dat zei ik al. Maar schijnbaar is het in het geval van Israël en het IDF heel anders dan in alle andere situaties door alle tijden heen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 21 aug 2018 08:25

Optimatus schreef:Het IDF is in geen geval een neutrale bron, want dat is partij bij het conflict.
Dat zei ik al in mijn vorige post. Er zijn vrijwel geen neutrale bronnen. Dus zul je je bronnen moeten wegen en dan een oordeel moeten vellen.

For the record: ook de VN is niet neutraal. Die wordt voor een vrij groot deel bevolkt door Arabische diplomaten die uiteraard anti-Israël zijn. Zo zitten in de mensenrechtencommissie van de VN landen als Qatar, Saoedi-Arabie (je weet wel, dat land waar ze mensen onthoofden omdat ze kritiek op de sjeiks hebben), Irak en de Verenigde Arabische emiraten. Die landen (vaak schurkenstaten) gaan dan iets zeggen over de mensenrechten in Israël. Hoe neutraal zouden die landen toch zijn. De vraag stellen, is hem beantwoorden.
Aangezien Europa grotendeels afhankelijk is van Arabische olie, zijn ook de Europeanen niet bij voorbaat neutraal. Dat blijkt ook wel uit hun stemgedrag in de VN.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 04 dec 2018 08:44

De ontwikkelingen aan de noordelijke grenzen van Israël doen vermoeden dat er een fikse escalatie aan zit te komen in Libanon. De Iraanse regering stuurt nu vrijwel dagelijks apparatuur waarmee raketten van Hezbollah tot precisiewapens kunnen worden omgebouwd (zie hier). Daarmee komt elke militaire basis van Israël in het noorden en midden van het land in gevaar. Ook zijn tunnels van Hezbollah in Noord-Israel bij Metullah ontdekt. Daarmee zouden in het geval van een conflict Hezbollah strijders het land gemakkelijk binnen kunnen komen en daar dood en verderf zaaien (zie hier). Volgens de laatste berichten gaat het om minstens 10 tunnels die onder de grens door zijn gegraven. Die worden nu eerst vernietigd, waarna Israel mogelijk daarna de raketten van Hezbollah gaat aanpakken.
Hezbollah is een gevaarlijke tegenstander met 100.000 raketten in het bezit, dus een eventueel conflict zal buitengewoon heftig zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 11 dec 2018 08:23

Zondagavond: 7 Israëli's gewond bij aanslag in Ofra, waaronder 2 tienermeisjes en een vrouw die 30wkn zwanger was. Baby inmiddels met keizersnede "gehaald". Toestand moeder en kind slecht.
Waarom lezen/horen we dit niet in het nieuws terwijl een fake bericht van een vermeend doodgeschoten Palestijns meisje door IDF-militairen wel door alle media opgepikt wordt? Vreemd.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 11 dec 2018 12:10

dalethvav schreef:Zondagavond: 7 Israëli's gewond bij aanslag in Ofra, waaronder 2 tienermeisjes en een vrouw die 30wkn zwanger was. Baby inmiddels met keizersnede "gehaald". Toestand moeder en kind slecht.
Waarom lezen/horen we dit niet in het nieuws terwijl een fake bericht van een vermeend doodgeschoten Palestijns meisje door IDF-militairen wel door alle media opgepikt wordt? Vreemd.

Als je iedereen die gewond raakt in dat conflict meot gaan benoemen moet je beide kanten meenemen. En ik ben een beetje bang dat er dan wel heel erg veel nieuws zou gaan ontstaan.
Vervelend dat zoiets gebeurd, maar heel nieuwswaardig is het niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Jesaja40 » 11 dec 2018 12:14

dalethvav merkt op:

Zondagavond: 7 Israëli's gewond bij aanslag in Ofra, waaronder 2 tienermeisjes en een vrouw die 30wkn zwanger was. Baby inmiddels met keizersnede "gehaald". Toestand moeder en kind slecht.
Waarom lezen/horen we dit niet in het nieuws terwijl een fake bericht van een vermeend doodgeschoten Palestijns meisje door IDF-militairen wel door alle media opgepikt wordt? Vreemd.


Dit is de nieuwe norm van antisemitisme: media hebben allang hun normen en waarden vastgesteld. Fake berichten zijn krijgen de overhand en daarover loopt men te hoop. Wie was ook al weer de vader van de leugen? De media heeft de vader van de leugen in ieder geval omarmd en is een gewillig instrument geworden.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 11 dec 2018 12:22

Jesaja40 schreef:dalethvav merkt op:



Dit is de nieuwe norm van antisemitisme: media hebben allang hun normen en waarden vastgesteld. Fake berichten zijn krijgen de overhand en daarover loopt men te hoop. Wie was ook al weer de vader van de leugen? De media heeft de vader van de leugen in ieder geval omarmd en is een gewillig instrument geworden.

En jij denkt niet dat beide partijen zich met leugenachtige propaganda in de underdogpositie trachten te plaatsen?
Natuurlijk is het een blunder dat een nepnieuwsartikel tot nieuws gebombardeerd wordt.
Om dat nou tot het "nieuwe antisemitisme" te bombarderen: jammer dat ALLE kritiek op Israel als antisemitisme weggezet wordt.
Ergens ook wel veilig, dan hoef je er tenminste niet over na te denken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Jesaja40 » 11 dec 2018 12:29

StillAwake citeert:

Als je iedereen die gewond raakt in dat conflict meot gaan benoemen moet je beide kanten meenemen. En ik ben een beetje bang dat er dan wel heel erg veel nieuws zou gaan ontstaan.
Vervelend dat zoiets gebeurd, maar heel nieuwswaardig is het niet.


Een aanslag is altijd eenzijdig en heeft de intentie om te vernietigen. Dat begrijpt u denk ik ook wel. Als dit in uw straat zou plaats vinden dan zegt u echt niet "vervelend dat zoiets gebeurt", u zult daar de gehele internationale pers bij uitnodigen.

Blijkbaar zijn de beschermende muren nog niet hoog genoeg. Bovendien wat zou u daaraan hebben gedaan om dit te voorkomen? Moeten wij ons dan toch maar laten afslachten en hen die dat willen doen volkomen de ruimte te geven en "goed" te keuren? Waar is uw realiteitszin? Waar is uw christelijke geloof op gebaseerd? Mag ik daar (terecht?) boos om worden? Mag ik niet meer voor mijn eigen volksgenoten opkomen? Natuurlijk heb ik ook een open oog voor de vijand die mij naar het leven staat. Moet ik die haten? Nee, zijn gedrag moet ik haten. Probeer ook in uw berichtgeving en laconieke houding "ver van mijn bed, dus geen nieuwswaarde" enige empathie te tonen. Of overvraag ik u daarmee?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Jesaja40 » 11 dec 2018 12:33

StillAwake citeert:
Om dat nou tot het "nieuwe antisemitisme" te bombarderen: jammer dat ALLE kritiek op Israel als antisemitisme weggezet wordt.
Ergens ook wel veilig, dan hoef je er tenminste niet over na te denken.


Mijn advies aan u: koop een ticket en reis zelf af naar Israël en bezoek de ziekenhuizen waar de gewonden liggen. Spreek met hen, dan heeft u de juiste bron om daar verder over "na te denken".
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 11 dec 2018 12:46

Jesaja40 schreef:StillAwake citeert:
Ik schreef iets, zonder iemand te citeren.
Jesaja40 schreef:Een aanslag is altijd eenzijdig en heeft de intentie om te vernietigen. Dat begrijpt u denk ik ook wel. Als dit in uw straat zou plaats vinden dan zegt u echt niet "vervelend dat zoiets gebeurt", u zult daar de gehele internationale pers bij uitnodigen.
Dat klopt. Als er echter niets meer te melden valt dan een aantal gewonden, hoe triest ook, staat het in het eigen land op de voorpagina's, in de buurlanden op pagina 2, en in de rest van de wereld is het geen nieuws.
Hetzelfde zie je gebeuren met aanslagen in Chemnitz in Duitsland.
Jesaja40 schreef:Blijkbaar zijn de beschermende muren nog niet hoog genoeg.
Of de leefomstandigheden achter deze muren niet goed genoeg.
Jesaja40 schreef:Bovendien wat zou u daaraan hebben gedaan om dit te voorkomen?
Ik zou er dus niet zijn gaan wonen. Het land (de huidige staat) had daar misschien niet moeten liggen, of had op een iets vreedzamer wijze gesticht moeten zijn. Probeer je eens in te denken dat er ineens iemand voor je neus staat met het bericht dat 4000 jaar geleden een voorouder van hem (en tevens van jou, maar dat terzijde) daar een lapje grond voor een graf gekocht heeft, wat hem nu nog recht aou geven op jou achtertuin. Ik vermoed dat jij ook op zijn zachtst gezegd chacherijnig zou worden, en de claims zou blijven tegenspreken.
Jesaja40 schreef: Moeten wij ons dan toch maar laten afslachten en hen die dat willen doen volkomen de ruimte te geven en "goed" te keuren?
"Wij"? Man, je bent Nederlander, en hoe verbonden je je ook voelt met Israel, je bent GEEN Israeli.
Jesaja40 schreef:Waar is uw realiteitszin? Waar is uw christelijke geloof op gebaseerd?
Het feit dat ik een aanslag in een land waar dat vaker voorkomt met alleen gewonden geen wereldnieuws vindt degradeert mij tot een tweederangs christen? Exactly my point: elke vorm van kritiek op Israel wordt weggewuifd onder het motto: "je bent geen echte christen, je bent een antisemiet"
Jesaja40 schreef:Mag ik daar (terecht?) boos om worden?
Natuurlijk mag je boos worden om zo'n aanslag. Ben ik ook. Op geen enkele wijze goed te praten. Gaan we dus ook niet doen. Maar het feit dat het erg is dat het gebeurt maakt het nog geen wereldnieuws. Het feit dat kranten het niet groots oppakken maakt hen nog niet antisemitisch, het gegeven dat Israel voor de meeste christenen een ver-van-mijn-bed-show is maakt hen nog geen nepchristenen.
Jesaja40 schreef:Mag ik niet meer voor mijn eigen volksgenoten opkomen?
Tuurlijk mag jij voor je volksgenoten opkomen. Net zoals ik op mag komen voor hen die door "jouw volksgenoten" (wat het niet zijn aangezien je een Nederlander bent, hoe verbonden je je ook met het land mag voelen) onderdrukt worden.
Jesaja40 schreef:Natuurlijk heb ik ook een open oog voor de vijand die mij naar het leven staat. Moet ik die haten? Nee, zijn gedrag moet ik haten. Probeer ook in uw berichtgeving en laconieke houding "ver van mijn bed, dus geen nieuwswaarde" enige empathie te tonen. Of overvraag ik u daarmee?
Ik toon genoeg empathie, maar een aanslag in Turkije waar we weinig over horen daar hoor ik jou ook niet over.
Aanslagen in de Krim die onder de radar blijven, het interesseert jou ten diepste ook niet.
Zo interesseert een aanslag die aan de andere kant van de wereld plaats vindt, geen bekenden van mij treft, waarbij geen dodelijke slachtoffers vallen en plaatsvind in een conflict waar ik part nog deel aan heb mij blijkbaar minder dan jou.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 11 dec 2018 14:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 11 dec 2018 12:47

Jesaja40 schreef:StillAwake citeert:


Mijn advies aan u: koop een ticket en reis zelf af naar Israël en bezoek de ziekenhuizen waar de gewonden liggen. Spreek met hen, dan heeft u de juiste bron om daar verder over "na te denken".

En ben jij dan bereid om naar de ziekenhuizen te gaan waar de kinderen liggen die door het repressieve beleid van Israel ondervoed zijn geraakt?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SophieS en 21 gasten