Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Katlheen » 22 jan 2018 10:57

Maar ze menen wel te weten wat "christelijke" politiek is? Maar laten we ons vooral richten op de buitenkant in plaats van de standpunten, dat praat tenslotte wat makkelijker.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Optimatus » 22 jan 2018 11:07

Als de standpunten middels aantoonbaar slecht Latijn, aanstellerig gedrag, domme demonstraties of verbaal inhoudsloos gebulder onder de aandacht gebracht moeten worden in plaats van met het beschaafd uitwisselen van argumenten, dan ben ik niet genegen, de standpunten van dergelijke partijen serieus te nemen.

In tegenstelling tot partijen als FvD en PVV, is de ChristenUnie een partij die zich niet bedient van oneliners, maar zich bezighoudt met de inhoudt. Theater hoort in de schouwburg, niet in het parlement.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Chaya » 22 jan 2018 11:14

Afgelopen zaterdag was Wilders met zijn gevolg in Rotterdam. Ze deelden briefjes van 100 gulden uit, met zijn beeltenis erop.
Wat een populistisch gebral!
Hij wil terug naar de gulden en vele anderen met hem.
Hiermee trek je even de aandacht, maar inhoud en daadkracht? Ik hoor het niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Optimatus » 22 jan 2018 11:30

Precies, dat soort geneuzel bedoel ik dus. Een semi-intellectuele blaaskaak en een geradicaliseerde Limbabwaan zijn allerminst een aanwinst voor de Nederlandse politiek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Katlheen » 22 jan 2018 11:36

Nou nou nou, ik heb toch echt niet het idee dat het FvD een partij van blaaskaken is. Maar goed, ik krijg spreekwoordelijk "jeuk" van partijen die claimen christelijke politiek te bedrijven. Waarom gaan SGP en CU niet samen? Ze bedrijven toch beiden christelijke politiek? En wat is christelijke politiek dan?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Optimatus » 22 jan 2018 17:00

Waarom gaan FvD en PVV niet samen? Ze roeren beiden in de populistische vijver.

SGP en ChristenUnie gaan niet samen vanwege verschillen in interpretatie van het Woord en de manier waarop dit naar politiek handelen vertaald moet worden. Er is een intensieve samenwerking in tal van gremia. Christelijke politiek is het vertalen van het H. Evangelie naar de politiek.

Ik acht de FvD een partij van opperblaaskaak Baudet. Zijn hele presentatie komt op mij over als een enorme ballon zonder enige inhoud, behoudens lucht en leegte. IJdelheid, zo u wilt. Nog afgezien van diens stuitende uitspraken over vrouwen, minderheden, etc. ad inf. pp. acht ik hem inhoudelijk voslagen onnozel. Zijn collega Hiddema etaleert eruditie op een manier, dat je daar in alle rust over kunt spreken, maar de aan belachelijkheid grenzende manier van optreden van Baudet maakt de FvD volstrekt ongeloofwaardig. Ik meende dat we met de PVV al een partij voor burgerlijke bangerikken hadden, nu is er blijkbaar ook nog een partij voor een handjevol elitaire nitwits die de boot gemist hebben en daarom hartstochtelijk gaan staan stampvoeten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Geytenbeekje » 22 jan 2018 22:25

Vind ik ook daarom behoort naar mijn idee een christen ver weg te staan van respectloosheid ten aanzien van de islam. Vroeger waren de christenen ook geen lievertjes.

Zelfs een paar tientallen jaar geleden niet. (kolonialisme + steun voor amerikanen in oorlogsgebieden)

ik praat het niet goed, maar we zijn wel gek als we zeggen dat de doodsoorzaak nummer 1 terrorisme is (in nederland)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor elbert » 23 jan 2018 10:50

Optimatus schreef:Waarom gaan FvD en PVV niet samen? Ze roeren beiden in de populistische vijver.
De PVV is een eenmansshow (partij met 1 lid), FvD organiseert partijcongressen met onderlinge discussie en inspraak (de partij heeft inmiddels meer dan 15000 leden). Daarom zal het FvD misschien wel een blijvertje zijn en denk ik dat Wilders op zijn retour is. Dat blijkt ook uit de peilingen.
Optimatus schreef:Ik acht de FvD een partij van opperblaaskaak Baudet. Zijn hele presentatie komt op mij over als een enorme ballon zonder enige inhoud, behoudens lucht en leegte. IJdelheid, zo u wilt. Nog afgezien van diens stuitende uitspraken over vrouwen, minderheden, etc. ad inf. pp. acht ik hem inhoudelijk voslagen onnozel.
Je beoordeelt hem meer op zijn optreden, dan op zijn ideeën. Baudet heeft een aantal boeken over politiek op zijn naam staan, die niet bepaald onnozel zijn. Je kunt hem ietwat narcistisch vinden (en dat is hij ook, zoals heel veel politici) en het inhoudelijk met hem oneens zijn, maar zeggen dat hij onnozel is, is hem onderschatten. Politiek gezien heeft hij weldegelijk visie, iets wat onze premier Rutte naar eigen zeggen niet heeft. Of je het met die visie eens bent, is natuurlijk een ander verhaal. Deze partij gaat veel stemmen weghalen bij zowel VVD, CDA, D66 als PVV.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Katlheen » 23 jan 2018 11:42

Ik had je hoger ingeschat Optimatus. Je laat je nu wel kennen als persoon die niet verder dan de buitenkant wil kijken. Het FvD is meer dan alleen de heer Baudet en er ligt wel degelijk een visie ten grondslag aan deze partij en de mensen in die partij. Het is in alles juist niet de PVV.

En CU en SGP kunnen niet samengaan vanwege een andere "vertaling" van het H.Evangelie in relatie met de politiek? Dus een theologische interpretatie gaat ineens beleid worden voor het hele land en bevolking. Daar word ik dan weer niet vrolijk van.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Chaya » 23 jan 2018 14:29

Katlheen schreef:Nou nou nou, ik heb toch echt niet het idee dat het FvD een partij van blaaskaken is. Maar goed, ik krijg spreekwoordelijk "jeuk" van partijen die claimen christelijke politiek te bedrijven. Waarom gaan SGP en CU niet samen? Ze bedrijven toch beiden christelijke politiek? En wat is christelijke politiek dan?

Dan begrijp je niet zo goed de verschillende achtergronden van beide partijen. De CU vertegenwoordigt een andere achterban, de SGP grotendeels de reformatorische. Dat gaat niet samen, die verschillen zijn te groot.
Bij de SGP zijn (nog) geen vrouwelijke kamerleden bijvoorbeeld en hun campagne verloopt niet via de televisie, al zie je af en toe wel Kees van der Staaij zitten bij een talkshow. Maar een groot deel van zijn achterban ziet het niet. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor StillAwake » 23 jan 2018 16:46

Chaya schreef:Dan begrijp je niet zo goed de verschillende achtergronden van beide partijen. De CU vertegenwoordigt een andere achterban, de SGP grotendeels de reformatorische. Dat gaat niet samen, die verschillen zijn te groot.
Bij de SGP zijn (nog) geen vrouwelijke kamerleden bijvoorbeeld en hun campagne verloopt niet via de televisie, al zie je af en toe wel Kees van der Staaij zitten bij een talkshow. Maar een groot deel van zijn achterban ziet het niet. :wink:

Ik weet dat je gelijk hebt, maar het is te triest voor woorden dat wij ons kerkelijke hokjesdenken zelfs tot op dit niveau hebben doorgevoerd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor elbert » 23 jan 2018 21:59

Als ik naar SGP en CU kijk, dan zie ik ook een rechts-links verschil. De CU is duidelijk linkser qua signatuur dan de SGP. Daarom zie je de CU meer met de linkse partijen meestemmen als het om sociaal-economische kwesties gaat en de SGP meer met de VVD.
En qua milieustandpunten zit de CU dicht bij GroenLinks en PvdD. :roll:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Optimatus » 24 jan 2018 10:38

Ten opzichte van een zeer rechtse SGP zal de ChristenUnie inderdaad wat linksig kunnen overkomen, het is maar net welk standpunt je zelf in wilt nemen.

En wees gerust, Kathleen, inhoudelijk heb ik ook principiële bezwaren tegen FvD, namelijk exact dezelfde als welke ik tegen de PVV heb. Stemmingmakerij als "Wij zijn de laatsten die Nederland kunnen redden", het weg willen lopen uit de EU (catastrofaal voor een open economie als de onze) en de houding van Baudet ten opzichte van vrouwen, minderheden en religieuzen hebben bij mij de conclusie gewekt, dat ik - als christen - onder geen beding op FvD (of PVV) zal kunnen stemmen. Het gewauwel over partijkartellen en nepparlementen, het aanvallen van de rechterlijke macht - we zien het aan de overkant van de grote plas gebeuren, maar hebben we ook een aantal wannabe's met deze neiging.

Wat me ook uitermate verbaast, is de Flüchtlingfeindlichkeit van Baudet. Zelf afkomstig uit een vluchtelingenfamilie en dan nul komma nul compassie tonen met vluchtelingen. Dat is stuitend. En zeker van christenen mag deze compassie verwacht worden. Zolang als ik jouw kerkgenootschap ken (dit jaar twintig jaar) predikt deze geheel in lijn van Mattheüs 25: 31-46
En anders dit artikel even lezen. Daar zien we, binnen een jaar, dat de firma list en bedrog er weer een filiaaltje bij heeft gekregen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Geytenbeekje » 24 jan 2018 10:49

Toch zijn er meer christenen die niet op een chr. partij stemmen dan wel.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor Optimatus » 24 jan 2018 11:19

Daar zeg ik ook niets over, ik geef alleen aan, dat ik, als christen, principieel niet op PVV, FvD of andere rechtsextremitische partijen zal stemmen en ook niet op linksextremistische splinters.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 58 gasten