Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Discussies over het nieuws en de politiek.
(Off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd)

Moderators: Memmem, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Regeerakkoord 2017 Kabinet Rutte III == Wat vinden we ervan?

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2017 11:07

Chaya schreef:Daar hebben we de Gezondheidsraad voor.
En de meeste mensen weten echt wel wat gezond is en wat niet, ze negeren dat waarschuwende stemmetje te vaak. :wink:
De gezondheidsraad is toch die club die door lobbygedrag de schijf van 5 af en toe aanpast?
Ik denk niet dat de weldenkende burger een dergelijke club als autoriteit accepteert...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 13 okt 2017 08:21

Chaya schreef:De BTW gaat van 6 naar 9% en dat vind ik geen wijs besluit.
Ik zou dit willen voorstellen, nl. verhoog de BTW op ongezonde voeding en alcoholische dranken naar 10% en verlaag de BTW naar 3% op groente, fruit, vis e.d.
Deze maatregel treft heel hard de chronisch zieken, omdat dit lage BTW tarief ook op geneesmiddelen en hulpmiddelen wordt geheven.

Dat klinkt allemaal logisch. Maar het probleem is dat het nu al lastig om te bepalen welk product in welk tarief valt. Want nu maak jij eigenlijk drie tarieven.

Alternatieve geneesmiddelen vallen nu ook in het lage BTW-tarief, terwijl ik dat een verkeerde zaak vind. En waarom valt cultuur ook in het lage tarief?

Mijn voorstel zou zijn om toe te werken naar één tarief. Dat tarief mag niet meer dan 10% zijn. Dus dat betekent dat er een drastische verlaging is op alle producten. Daar bovenop mogen natuurlijk wel accijnzen geheven worden, zoals op alcohol, tabak, brandstof (ook rode diesel en kerosine), etc.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 13 okt 2017 09:33

Arco schreef:Dat klinkt allemaal logisch. Maar het probleem is dat het nu al lastig om te bepalen welk product in welk tarief valt. Want nu maak jij eigenlijk drie tarieven.

Alternatieve geneesmiddelen vallen nu ook in het lage BTW-tarief, terwijl ik dat een verkeerde zaak vind. En waarom valt cultuur ook in het lage tarief?

Mijn voorstel zou zijn om toe te werken naar één tarief. Dat tarief mag niet meer dan 10% zijn. Dus dat betekent dat er een drastische verlaging is op alle producten. Daar bovenop mogen natuurlijk wel accijnzen geheven worden, zoals op alcohol, tabak, brandstof (ook rode diesel en kerosine), etc.

Vervolgens heb je hoe dan ook geld nodig als regering, dus gaan andere belastingen weer omhoog.
Ik heb liever wat meer BTW, en wat minder loonbelasting, zodat ik zelf stuur heb over hoeveel belasting ik betaal.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

MoesTuin
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2017 11:47

Ik vind het een prima akkoord
Aan de ene kant wordt er wat genomen en aan de andere kant wat gegeven.
We gaan het meemaken hoe dit uitpakt
Voor een ieder weer anders.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 13 okt 2017 14:30

Arco schreef:Dat klinkt allemaal logisch. Maar het probleem is dat het nu al lastig om te bepalen welk product in welk tarief valt. Want nu maak jij eigenlijk drie tarieven.

Dat wel natuurlijk. :D
Arco schreef:Alternatieve geneesmiddelen vallen nu ook in het lage BTW-tarief, terwijl ik dat een verkeerde zaak vind. En waarom valt cultuur ook in het lage tarief?

Uhhh omdat je van deze dingen "beterder" wordt?
Arco schreef:Mijn voorstel zou zijn om toe te werken naar één tarief. Dat tarief mag niet meer dan 10% zijn. Dus dat betekent dat er een drastische verlaging is op alle producten. Daar bovenop mogen natuurlijk wel accijnzen geheven worden, zoals op alcohol, tabak, brandstof (ook rode diesel en kerosine), etc.

En wiet?
StillAwake schreef:De gezondheidsraad is toch die club die door lobbygedrag de schijf van 5 af en toe aanpast?

Ik vind je nu erg onaardig. Alles verandert door voortschrijdend inzicht.
Deze week hoorde ik een interview met dr. Wanda de Kanter. Zij zei dat roken en aanmoedigen om te gaan roken, ronduit misdadig is. Met de kennis van nu!
Toen het roken uitgevonden werd, had niemand een idee. In de jaren '50 van de vorige eeuw begon dat wat duidelijker te worden. Nu het onomstreden is en wetenschappelijk bewezen is dat roken de grootste doodsoorzaak is, mag je dus verwachten dat niemand hier nog zijn medewerking aan zou verlenen om te gaan lobbyen.
Maar ja, sigaretten stinken, geld niet!
De overheid is in dezen medeschuldig, want zij verdienen miljarden aan de rokers. Als dat geld nu eens in de zorg gestoken zou worden.
Het geloof geeft kracht en moed in het leven, maar de liefde geeft warmte.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”