Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Memmem » 14 apr 2017 21:07

[quote="Tante Pollewop"]
Negeren van de werkelijkheid is in refoland tot op de dag van vandaag de normaalste zaak van de wereld. Dat blijkt maar weer. [quote]
Nee hoor, ik merk dat homo's ook snel denken dat er discriminatie is. Bij Pauw werd een stukje uit een column van Youp van 't hek geciteerd alleen wel heel selectief.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Tante Pollewop » 14 apr 2017 22:21

Dus omdat er iemand selectief uit een column citeert voelen homo's zich te snel gediscrimineerd?

Ik zie jou in dit topic niets anders doen dan selectief citeren, namelijk alleen wat je tegen het homostel kunt inbrengen. Je doel lijkt te zijn: bagatelliseren. Waardoor men weer kan wegkijken.

mohamed

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2017 23:57

Sommige homo's geloven nogal stellig in een maakbare samenleving, maar zo werkt het nou eenmaal niet.

MarijnV
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 25 mei 2009 08:27

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MarijnV » 19 apr 2017 08:27

-
Laatst gewijzigd door MarijnV op 07 jan 2021 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjoke
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2015 17:49

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marjoke » 19 apr 2017 19:24

Vind het best een keer goed dat zoiets openbaar komt in plaats van in de doofpot... Maar inderdaad kan er best naar een classis of zo gegaan worden. alleen moet je daar geduld voor hebben want die is maar 1 keer in een bepaalde tijd. Daar zijn ook trappen in: er is ook zoiets als synode..

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor elbert » 03 mei 2017 12:38

https://cip.nl/62253-gergem-predikant-k ... -ex-diaken

Volgens de rechter is de kerkenraad zijn boekje te buiten gegaan en heeft die zich niet aan de eigen regels gehouden.
Het lijkt me dat dit binnen deze gemeente (en de GerGem) nog wel een staartje gaat krijgen.
Zeer trieste zaak dat broeders van hetzelfde huis elkaar voor de aardse rechter treffen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 03 mei 2017 12:53

elbert schreef:https://cip.nl/62253-gergem-predikant-kruiningen-verliest-rechtszaak-van-ex-diaken

Volgens de rechter is de kerkenraad zijn boekje te buiten gegaan en heeft die zich niet aan de eigen regels gehouden.
Het lijkt me dat dit binnen deze gemeente (en de GerGem) nog wel een staartje gaat krijgen.
Zeer trieste zaak dat broeders van hetzelfde huis elkaar voor de aardse rechter treffen.

Trieste zaak dat een broeder gedwongen is naar de aardse rechter te stappen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Johan100 » 03 mei 2017 14:26

elbert schreef:https://cip.nl/62253-gergem-predikant-kruiningen-verliest-rechtszaak-van-ex-diaken

Volgens de rechter is de kerkenraad zijn boekje te buiten gegaan en heeft die zich niet aan de eigen regels gehouden.
Het lijkt me dat dit binnen deze gemeente (en de GerGem) nog wel een staartje gaat krijgen.
Zeer trieste zaak dat broeders van hetzelfde huis elkaar voor de aardse rechter treffen.

Droevige zaak.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 03 mei 2017 17:40

Wat ik bizar vind is dat deze zaak uberhaupt door de rechter is behandeld. Hoe een vereniging intern functioneert, daar gaat de rechter toch helemaal niet over (zolang de landswetten maar worden gevolgd). Naar mijn weten staat er niets in de landswetten over 'broederlijke vermaning' dus een intern clubproces controleren lijkt me niet de taak van een rechter.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Speedy » 03 mei 2017 17:46

Mortlach schreef:Wat ik bizar vind is dat deze zaak uberhaupt door de rechter is behandeld. Hoe een vereniging intern functioneert, daar gaat de rechter toch helemaal niet over (zolang de landswetten maar worden gevolgd). Naar mijn weten staat er niets in de landswetten over 'broederlijke vermaning' dus een intern clubproces controleren lijkt me niet de taak van een rechter.


Je zal maar van misbruik beticht worden zonder dat er enige grond voor bewijs is, doordat er iets ter ore is gekomen bij de predikant. En dat de kerkelijke vergadering pas in september gehouden kan worden .............

Daar heeft de rechter dus over geoordeeld dat de kerkorde niet is gevolgd en dat er geen waarheidsvinding heeft plaatsgevonden.

Kerkenraden moeten eens leren dat er gehandeld en gewandeld moet worden naar de kerkorde ipv zelf allerlei beslissingen te nemen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 03 mei 2017 18:09

Speedy schreef:Je zal maar van misbruik beticht worden zonder dat er enige grond voor bewijs is, doordat er iets ter ore is gekomen bij de predikant. En dat de kerkelijke vergadering pas in september gehouden kan worden .............

Daar heeft de rechter dus over geoordeeld dat de kerkorde niet is gevolgd en dat er geen waarheidsvinding heeft plaatsgevonden.

Kerkenraden moeten eens leren dat er gehandeld en gewandeld moet worden naar de kerkorde ipv zelf allerlei beslissingen te nemen.


In mijn ogen heeft de rechter helemaal niks over de kerkorde te zeggen, en zou hij/zij dat ook helemaal niet moeten willen. Scheiding van kerk en staat enzo, en ik neem aan dat die mensen genoeg andere dingen te doen hebben. Het komt in mijn ogen echt neer op een rechter die zich uitspreekt of de regels tijdens een voetbalspelletje wel goed zijn nageleefd en of die rode kaart ook echt wel verdiend was. Ik ben echt benieuwd of het vonnis overeind blijft als dit voor de hoge raad zou komen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Speedy » 03 mei 2017 18:12

Mortlach schreef:In mijn ogen heeft de rechter helemaal niks over de kerkorde te zeggen, en zou hij/zij dat ook helemaal niet moeten willen. Scheiding van kerk en staat enzo, en ik neem aan dat die mensen genoeg andere dingen te doen hebben. Het komt in mijn ogen echt neer op een rechter die zich uitspreekt of de regels tijdens een voetbalspelletje wel goed zijn nageleefd en of die rode kaart ook echt wel verdiend was. Ik ben echt benieuwd of het vonnis overeind blijft als dit voor de hoge raad zou komen.


De rechter heeft inderdaad beoordeeld of de regels zijn gevolgd. De kerkenraad heeft daarvoor de gegevens/notulen van de vergadering die betrekking hebben op de zaak aan de rechter moeten geven. De rechter heeft vervolgens uitgesproken dat de kerkenraad zich niet heeft gehouden aan de kerkorde van het kerkverband.

Deze uitspraak zal bij de Hoge Raad gewoon blijven staan, omdat in het verleden er rechtszaken zijn geweest die op dezelfde manier zijn beoordeeld en appel door Hoge Raad is verworpen.

Daarnaast is de staat geen partij in deze kwestie, het is een kort geding tussen eiser (particulier) en gedaagde (kerkenraad van de gemeente). De rechter heeft zich niet inhoudelijk bemoeit met de kwestie en heeft alleen de regels beoordeeld.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor MoesTuin » 03 mei 2017 21:03

elbert schreef:https://cip.nl/62253-gergem-predikant-kruiningen-verliest-rechtszaak-van-ex-diaken

Volgens de rechter is de kerkenraad zijn boekje te buiten gegaan en heeft die zich niet aan de eigen regels gehouden.
Het lijkt me dat dit binnen deze gemeente (en de GerGem) nog wel een staartje gaat krijgen.
Zeer trieste zaak dat broeders van hetzelfde huis elkaar voor de aardse rechter treffen.


Het is inderdaad een intrieste zaak en tja, wat moet je er verder van zeggen.
Het zal een deuk geven in de onderlinge saamhorigheid lijkt mij al dan niet tot een onwerkbare situatie te komen binnen deze gemeente.
een staart krijgt het zeker.......
Heer wees nabij ook deze gemeente in noden en zorgen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Cicero » 04 mei 2017 10:52

Speedy schreef:De rechter heeft inderdaad beoordeeld of de regels zijn gevolgd. De kerkenraad heeft daarvoor de gegevens/notulen van de vergadering die betrekking hebben op de zaak aan de rechter moeten geven. De rechter heeft vervolgens uitgesproken dat de kerkenraad zich niet heeft gehouden aan de kerkorde van het kerkverband.

Deze uitspraak zal bij de Hoge Raad gewoon blijven staan, omdat in het verleden er rechtszaken zijn geweest die op dezelfde manier zijn beoordeeld en appel door Hoge Raad is verworpen.

Daarnaast is de staat geen partij in deze kwestie, het is een kort geding tussen eiser (particulier) en gedaagde (kerkenraad van de gemeente). De rechter heeft zich niet inhoudelijk bemoeit met de kwestie en heeft alleen de regels beoordeeld.

Helemaal mee eens.

De rechter (niet het OM) heeft slechts getoetst of de eigen regels gevolgd zijn. Kan een hogere kerkelijke instantie dat dan niet, valt te vragen. Jawel, maar de rechter heeft gezegd dat in dit geval deze procedure zó lang zou duren, dat dit inbreuk maakt op de rechten van J.

Los hiervan stinkt het zaakje behoorlijk. Twee jaar na dato komt de dominee, net na een persoonlijk conflict, op de proppen met een beschuldiging aan het adres van J. Dat riekt naar een vendetta.

Bovendien verklaart J. zelf dat zijn zogenaamde 'bekentenis' voortkomt uit het zware calvinistische zondenbesef. Er is volgens hem en het vermeende slachtoffer niets voorgevallen, maar het is goed voorstelbaar dat J. onder druk bepaalde gedachten aan de dominee heeft opgebiecht, die immers in de bergrede gelijk staan aan overspel.

Voor zover ik het kan zien is hier dus sprake van grof machtsmisbruik van de betreffende dominee. Nomen est omen, zullen we maar zeggen. :mrgreen:

Jbkb

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Jbkb » 04 mei 2017 13:01

Mortlach schreef:Wat ik bizar vind is dat deze zaak uberhaupt door de rechter is behandeld. Hoe een vereniging intern functioneert, daar gaat de rechter toch helemaal niet over (zolang de landswetten maar worden gevolgd). Naar mijn weten staat er niets in de landswetten over 'broederlijke vermaning' dus een intern clubproces controleren lijkt me niet de taak van een rechter.

Dat is helemaal niet bizar. Gebeurt wel vaker, dit is geen schokkende of historische zaak ofzo. De rechter toetst marginaal, en daar ging het hier al helemaal fout.
Er zijn predikanten losgemaakt (of zelfs afgezet!) om lichtere fouten. Deze zaak zou nog wel eens heftige gevolgen kunnen hebben, dit verloren vertrouwen los je niet meer zomaar op met een schuldbelijdenis.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron